Moottoripyöräketju

  • 204 264
  • 1 010

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Osaisitteko arvon mopoilevat palstaveljet auttaa ensipyörää hankkimassa olevaa tietämätöntä ja kertoa, miten tuollaisten nahkaisten sivulaukkujen kiinnitys custom-pyöriin toimii? Ilmeisesti nuo siis kiinnitetään takapenkin ja lokasuojan välistä menevällä nahkaläpyskällä ja laukkurautojen virka on pelkästään estää laukkuja osumasta takapyörään. Olenko ymmärtänyt oikein ja kiinnitetäänkö kaikki ei-mallikohtaiset sivulaukut tuolla tavalla? Onko noissa yhteensopivuuden kannalta jotain mitä pitäisi ottaa huomioon vai menevätkö mitkä tahansa laukut mihin tahansa custom-pyörään, kunhan eivät ole niin isoja että ottavat kiinni johonkin?

Pointti on nyt siis se, että voinko ostaa käytettynä mitkä tahansa tavanomaiset laukut, jos pyörässä ei niitä valmiina ole, ja luottaa, että ne saa kiinnitettyä.
Itsellä vähän turhan isot laukut ja tulevat matkustajan jalkatappien päälle. Kannattaa malla ja sovitella
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onkos porukka paljon jo ajellut? Itselläni tuli uusi pyörä (Indian Scout) reilu viikko sitten pihaan ja muutamana päivänä tuossa oli kelejä ajellakin. Vajaa 400km taitaa olla mittarissa.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Varmaan jossain 100km:n hujakoilla mennään tämän vuoden ajojen kanssa. Kävin hakemassa pyörän talvisäilöstä viimeisenä lämpimämpänä päivänä ja sen jälkeen tulikin viikko vai kaksi vettä/räntää. Yöt on vielä sen verran viileitä, että näin yövuorolaisena ei viitsi vielä työmatkaakaan alkaa ajamaan. Itsellä on ajossa viime kesänä hankittu Suzuki GSR, jolla kilsoja alla nyt yhteensä vähän reilu tonni. Yllättävän nopeasti muistui 10 vuoden tauon jälkeen mieleen, että miten noilla vehkeillä oikeen ajellaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viitisen sataa klikkiä takana ja talven ruoste alkaa olla karistettu. Melkein kaikki lähitienoon kivoimmat ja mutkaisimmat päiväreitit on pian läpikäyty ja alkaa se pidemmän reissun haikailu.
Talven aikana iski pienenpieni hankintakuume ja nyt se jomottaa edelleen. Pitäisi saada hieman soratielle paremmin sopiva malli kun touring tuntuu niillä aina vaan liian epävakaalta.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Eilen kaadoin uutta bensaa tankkiin, tänään jos latais akun ja huomenna kun pitäisi olla kesä, löis ilmaöljyärrän koneen tulille. Sillä riittää muutama kilsa niin ei hymy hyydy hetkeen.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vielä ei ole kautta saanut avattua, kun ei omaa pyörää ole. Onko pyörä vastannut odotuksia?
Pyörä on vastannut kyllä odotuksia. Hauska pyörä ajaa kaikin puolin. Tuntuu ajossa yllättävän kevyeltä ja kääntyy kivasti mutkiin. Pelkkiä hyviä kokemuksia tähän asti.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vieläkö porukka pyörillä ajelee? Kelit ainakin pirkanmaalla hellii kyllä moottoripyöräilijää. Kilsoja on tullut vapusta eteenpäin n. 2500 pääosin kaupunkiajelua ja väliin mahtuu muutaman viikon taukokin.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nostetaas vanhaa ketjua ylös. Tuli lauantaina ilmoittauduttua autokouluun tähtäimessä A kortti. Epic autokoulussa tarjouksena 349€. Ensimmäisiä teoriatehtäviä suoritettuna ja tuntuu olevan liikennesäännöt osittain ruosteessa. Onko palstan motoristeilla vinkkejä kun pääsee kesän lähentyessä hyppäämään pyörän selkään? Onko käsittelykoe oikeasti niin vaikea mitä sanotaan? Nettomotostakin katsellut vanhoja pyöriä Honda CBR ja Kawazaki GPZ näyttäisi omaan budjettiin sopivan.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Nostetaas vanhaa ketjua ylös. Tuli lauantaina ilmoittauduttua autokouluun tähtäimessä A kortti. Epic autokoulussa tarjouksena 349€. Ensimmäisiä teoriatehtäviä suoritettuna ja tuntuu olevan liikennesäännöt osittain ruosteessa. Onko palstan motoristeilla vinkkejä kun pääsee kesän lähentyessä hyppäämään pyörän selkään? Onko käsittelykoe oikeasti niin vaikea mitä sanotaan? Nettomotostakin katsellut vanhoja pyöriä Honda CBR ja Kawazaki GPZ näyttäisi omaan budjettiin sopivan.
Onnittelut hyvästä päätöksestä, hintakin kuulostaa edulliselta.
Koska kaikki meistä ei ole 'artsinyqvistejä' niin reenaaminen ennen ajokauden alkua on tosiaan viisasta. Ihan samoin kuin harjoittelu käsittely koetta varten. Isolle parkkikselle harjoittelemaan hitaasti ajoa ja väistöjä. Jos aiot oman pyörän ostaa ennen korttia, niin sillähän on hyvä harjoitella suljetulla alueella rauhassa, jos joku kaveri sen sinne voi ajaa tms.
Eikös niitä ruosteenpoisto koulutuksiakin järjestetä ihan radoilla, tekisi hyvää monelle meistä.
Ite menin ihan kylmiltään ekalle ajotunnille tietämättä että se kyseinen testi rata olisi pitänyt opetella täysin ulkoa. Se mopokoulun alku meni aivan perseelleen, kun luuli osaavansa, ja kyllä nolotti.
Ehkä nykyään on erilaista, tästä aikaa joku 15 vuotta.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nostetaas vanhaa ketjua ylös. Tuli lauantaina ilmoittauduttua autokouluun tähtäimessä A kortti. Epic autokoulussa tarjouksena 349€. Ensimmäisiä teoriatehtäviä suoritettuna ja tuntuu olevan liikennesäännöt osittain ruosteessa. Onko palstan motoristeilla vinkkejä kun pääsee kesän lähentyessä hyppäämään pyörän selkään? Onko käsittelykoe oikeasti niin vaikea mitä sanotaan? Nettomotostakin katsellut vanhoja pyöriä Honda CBR ja Kawazaki GPZ näyttäisi omaan budjettiin sopivan.
Viime keväänä noi kokeet kans suorittelin ja aika helpolla ne läpi meni. Ihan turhaa jännitin. Niitä hinkataan siinä autokoulussa se muutama tunti ja siinä tulee jo sen verran toistoa, että pitäis läpi mennä. Hidasajo siinä se vaikein on, mutta sekin menee kun harjoittelee 30 kertaa sen putkeen ennen kokeen alkua. Onnittelut hyvästä päätöksestä lähteä motoristiksi!
 

Jyväsjemmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, D Team
Nostetaas vanhaa ketjua ylös. Tuli lauantaina ilmoittauduttua autokouluun tähtäimessä A kortti. Epic autokoulussa tarjouksena 349€. Ensimmäisiä teoriatehtäviä suoritettuna ja tuntuu olevan liikennesäännöt osittain ruosteessa. Onko palstan motoristeilla vinkkejä kun pääsee kesän lähentyessä hyppäämään pyörän selkään? Onko käsittelykoe oikeasti niin vaikea mitä sanotaan? Nettomotostakin katsellut vanhoja pyöriä Honda CBR ja Kawazaki GPZ näyttäisi omaan budjettiin sopivan.
Käytä aina korvatulppia ajaessa. Älä ikinä missään nimessä lähde pitemmälle reisulle ilman korvatulppia. Jos et tiedä, niin kysehän ei ole vain pakoputkesta, hiljainen pyörä ei auta, vaan nopeuden aiheuttama tuulen melu menee heittämällä yli turvallisten melurajojen, ainakin maantie- ja moottoritienopeuksissa. Taajama-ajossa ehkä pärjää ilmankin.

Itse hankin viime keväänä ensimmäisen moottoripyörän jos kevaria ei lasketa, ja ensimmäinen pitempi reissu ilman korvatulppia (JKL-Helsinki yhteen suuntaan) laukaisi minulla tinnituksen, joka oletettavasti jatkuu loppuelämän. Ei tämä paha ole, häiritsee lähinnä hiljaisuudessa, mutta kyllä tämänkin välttäminen on ehdottomasti tulppien pitämisen arvoista ja pelkään, että tämä tästä menee herkästi pahemmaksi ja sitten alkaa häiritä enemmänkin. Meluherkkyyshän on yksilöllistä ja suurin osa ihmisistä varmaan olisi tuosta reissusta selvinnyt ilman mitään vahinkoa, mutta vaikkei olisikaan herkkä, kyllä niitä tulppia kannattaa käyttää.

Kertakäyttöisten lisäksi jollain muutamalla kympillä saa nimenomaan moottoripyöräilyyn tehtyjä uudelleenkäytettäviä tulppia, ja yhdet sellaiset minulla onkin, mutta taidan kyllä teetättää täksi kesäksi ihan omiin korvakäytäviini kustomina tehdyt. Asiasta puheen ollen, onko joku teetättänyt pääkaupunkiseudulla korvatulppia, ja olisiko siitä antaa suosituksia tai vinkkejä? Nopealla googlauksella on yllättävän hankala löytää yritystä, joka näitä teettää. No Jyväskylästä sentään löytyi Kuuloxi Oy -niminen yritys, joka teettää myös nimenomaan moottoripyöräilyyn tehtyjä tulppia. Taidan siellä sitten käydä samalla kun haen Jyväskylästä pyörän talvisäilöstä Helsinkiin, jos ei täältä etelästä löydy paikkaa.

Lisäisin vielä että se, että jokin ääni ei tunnu epämiellyttävän kovalta ei takaa sitä, ettei se vahingoita kuuloa.
 
Viimeksi muokattu:

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ensi viikolla vihdoin kelit alkavat suosia tätäkin hommaa. No eipä mua kylmä haittaa, kun tulee syksyllä lumentuloon asti ajeltua ja silloinkin haittaa eniten aikainen pimeän tulo. Pari viikkoa sitten tuli jo Suzuki käyteltyä lämpimäksi ja nythän sen voisi pääsiäisen aikaan vaikka pestä ja vahata.

Autokouluja ei kannata stressata. Sen kortin saa kyllä ja kaiken oppii harjoittelemalla. Jos on autokortti pohjalla, niin liikennesääntöihin ja liikenteessä ajamisen opetteluun ei kulu aikaa. Oli mullakin aikanaan parille lisätunnille tarvetta, kun ihan kylmiltään lähti lupia hakemaan.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kauhea HD kuume päällä ja viime kesänä ostetun pyörän laitoinkin jo myyntiin. Ei vaan meinaa löytyä tuollaista harrikkaa mitä etsin. Heti jos tulee myyntiin niin menee todella nopeasti. Käsittämätön kysyntä kun miettii, että 22-25t€ käytetyt pyörät menee yleensä muutamassa päivässä tai maksimissaan parissa viikossa.
 

BaronFIN

Jäsen
Muutamia elämäntapamotoristeja tuntenut elämäni aikana ja heille kaikille yhteistä on se pohjaton positiivisuus miten omasta harrastuksestaan halutaan kertoa ja jakaa sitä iloa kaikille muille lähimmäisille halusivatpa he kuunnella tai eivät.

Alla tulokulmana riikinkukon pyrstösulat eli se ainoa ja oikea syy miksi prätkää lähdetään edes hankkimaan:

Naisasiain rintamalla prätkän hankinnasta on seuraavanlaista "painoarvoa":
- kevari/skootteri => käytännössä ketään ei lähtökohtaisesti kiinnosta
- enduro/supermoto => erittäin harva edes ymmärtää, mistä on kysymys
- matkapyörä => kiinnostusta ehkä olisi varttuneemmissakin, mutta harva heistäkään on istunut kyydissä
- sportti-/kyykkypyörä => nyt jo enemmän kiinnostusta, mutta ikähaarukka tuppaa vajoamaan kiusallisen alas
- custom/chopper => jo tärppäsi tarjonnan suhteen, mutta sitä lävistysten ja tatskojen kirjoa...
<huumori loppui>

Olen "opettanut" matkamotoristin kyytiläiseksi molemmat, sekä entisen että nykyisen vaimoni. Kumpikaan ei ollut lähtökohtaisesti innostunut asiasta, mutta varsinkin nykyisen vaimoni kanssa teimme prätkällä vuosikaudet kesäisin viikon lomareissuja telttavarustuksella ja prätkä korvasi auton hyvin usein muutenkin yhdessä liikkuessamme.

Itselläni siis silmissä ensipyöräksi Kawasaki Ninja 650cc (vihreänä), mutta ylläolevan perusteella asiaa pitää nyt pohtia uudemman kerran…

Ja siis tietty ensin tällä ajokaudella A-korttia hankkimaan B-kortin pohjalta: lain mukaan vähintään 5 ajotuntia ja päälle käsittely- ja ajokoe. Onko tosiaan niin ettei teoriaa enää vaadita?
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muutamia elämäntapamotoristeja tuntenut elämäni aikana ja heille kaikille yhteistä on se pohjaton positiivisuus miten omasta harrastuksestaan halutaan kertoa ja jakaa sitä iloa kaikille muille lähimmäisille halusivatpa he kuunnella tai eivät.

Alla tulokulmana riikinkukon pyrstösulat eli se ainoa ja oikea syy miksi prätkää lähdetään edes hankkimaan:



Itselläni siis silmissä ensipyöräksi Kawasaki Ninja 650cc (vihreänä), mutta ylläolevan perusteella asiaa pitää nyt pohtia uudemman kerran…

Ja siis tietty ensin tällä ajokaudella A-korttia hankkimaan B-kortin pohjalta: lain mukaan vähintään 5 ajotuntia ja päälle käsittely- ja ajokoe. Onko tosiaan niin ettei teoriaa enää vaadita?
Mun mielestä et pääse ajotunneille ennen kuin olet suorittanut teoriakokeen. Ainakin minulle näin kerrottu omasta mopokoulusta. Itse odottelen että saan passiasiat hoidettua niin pääsen teoriakokeeseen halvemmalla.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Omasta mielestäni asia on toisin: Kun kiihdyttää moottoripyörän rivakasti kovaan vauhtiin ja tuntee sen uskomattoman voiman jota suojatta kesyttää, niin se on niitä harvoja hetkiä kun mielessä on muu kuin sukupuoliyhteys. Moottoripyörällä ajaminen todella on parasta mitä housut jalassa voi tehdä.

Se on toki sanottava, että tapailukumppanit ovat aina olleet varsin innokkaita hyppäämään kyykyn kyytiin.
Parisataahevosvoimaisen prätkän sarvissa kaikki on toisin!

Kun tuollaista tykkiä ohjastaa silmukkarampilta alas moottoritielle moottorin raaka ulvonta korvissa niin, että sisäkaarteen puolen ajokengän reuna tapailee päällystettä, kun joudut koko ajan sovittamaan ajolinjaasi päällysteen puhtaimmalle osalle, eipä siinä juuri pillu käväisekkään mielessä.
Tuosta kun "ampuu" itsensä motarille muun liikenteen sekaan lähes kaksinkertaisella nopeudella sallittuun verrattuna, seuraava ajatus on: "Vittu!!! Ei kai toi ole poliisiauto!?!"

Joo - kyllähän noita kyytiläisiäkin oli tarjolla, mutta harvat ja valitut pääsivät kyytiin jo ihan siksikin, ettei prätkä ollut mulle mikään nautinnon hakuväline vaan itsessään nautintoväline.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itselläni siis silmissä ensipyöräksi Kawasaki Ninja 650cc (vihreänä), mutta ylläolevan perusteella asiaa pitää nyt pohtia uudemman kerran…
Älä pohdi. Moottoripyörää ei osteta järkisyillä vaan puhtaasti tunteella. Jos jotakin laitetta tekee mieli ja tilillä on pitoa siihen, niin se ostetaan. It's so simple. Ja sillä ei ole mitään merkitystä, mitä muut (käytännössa kaikki ilman A-korttia olevat) asiasta ajattelevat tai minkä olisivat itse ostaneet.
 
K

Kiekkokatsoja

Parisataahevosvoimaisen prätkän sarvissa kaikki on toisin!

Kun tuollaista tykkiä ohjastaa silmukkarampilta alas moottoritielle moottorin raaka ulvonta korvissa niin, että sisäkaarteen puolen ajokengän reuna tapailee päällystettä, kun joudut koko ajan sovittamaan ajolinjaasi päällysteen puhtaimmalle osalle, eipä siinä juuri pillu käväisekkään mielessä.
Tuosta kun "ampuu" itsensä motarille muun liikenteen sekaan lähes kaksinkertaisella nopeudella sallittuun verrattuna, seuraava ajatus on: "Vittu!!! Ei kai toi ole poliisiauto!?!"

Joo - kyllähän noita kyytiläisiäkin oli tarjolla, mutta harvat ja valitut pääsivät kyytiin jo ihan siksikin, ettei prätkä ollut mulle mikään nautinnon hakuväline vaan itsessään nautintoväline.
Voi MP ajoa verrata seksiin, ainakin osittain.
Toiset tykkää nautiskella ja fiilistellä, lujempaa voi ajaa hieman myöhemminkin. Toiset puolestaan haluaa vetää heti täysillä, ja useinmiten päätyvät nopeaan pysähtymiseen.

Ja jos hieman muutakin kirjoitan, niin järkevästi tulee ajaa. Hengestään tai kortistaan pääsee joka vehkeellä, jotka liikkuu.
Jos pyörää on hankkimassa, niin kannattaa istua usean erinlaisen päälle, ja käydä koeajolla. Ajo-asennoltaan on eri tyyppisiä pyöriä, ja tuo ulkonäkö on vain yksi osio.
Mukavia ja turvallisia kilometrejä niille, jotka pääsevät tuota mielyttävää MP harrastusta toteuttamaan.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Ja jos hieman muutakin kirjoitan, niin järkevästi tulee ajaa. Hengestään tai kortistaan pääsee joka vehkeellä, jotka liikkuu.
Jos pyörää on hankkimassa, niin kannattaa istua usean erinlaisen päälle, ja käydä koeajolla. Ajo-asennoltaan on eri tyyppisiä pyöriä, ja tuo ulkonäkö on vain yksi osio.
Mukavia ja turvallisia kilometrejä niille, jotka pääsevät tuota mielyttävää MP harrastusta toteuttamaan.
Juu - tuo mun tekstini oli pikkuisen kärjistystä - kokemuksestako... Mitään en myönnä!

Minulla oli tapana käydä joka ajokausi moottoriradalla mp-kerhojen järjestämillä ajoharjoittelupäivillä, jossa sai kokeilla suht' turvallisesti omia (ja pyöränsä) rajoja, ainakin niin, ettei siitä ollut muille haittaa. Alkais muuten olla taas niitä aikoja vuodesta, kun kannattaisi radalla vierailla, mutta minulta nuo jutut ovat jo ohi.

Mitä pyörän valintaan tulee, niin tyvestä puuhun noustaan!
Jos ei ole mitään kokemusta aiemmin, kannattaa tutustella tähän jaloon harrastukseen lähtien liikkeelle jollakin käytetyllä (hinta) alle 1000-kuutioisella (paino, teho) nakupyörällä (ajoasento). Jos homma rupeaa miellyttämään, siitä sitten kokemusten karttuessa vaihtaa pyörää omiin mieltymyksiin sopivammaksi. Tilastoihin pääsee nopeasti [sic] jollain 200 hv:n sporttipyörällä...

Mukavia kilometrejä minunkin puolestani ja pitäkäähän kumipuoli alaspäin...
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Iso tatuoitu ukko ajaa Harley-Davidsonia. Mitä siitä seuraa? Kaks kertaa päivässä pysäytetään ja puhallus+huumepika. Vittu mitä paskaa. Ei oo liivejä, eikä tuu.
"Onko huumehistoriaa?". Sama kysymys joka saatanan kerta. NO EI OLE RISTUS.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Iso tatuoitu ukko ajaa Harley-Davidsonia. Mitä siitä seuraa? Kaks kertaa päivässä pysäytetään ja puhallus+huumepika. Vittu mitä paskaa. Ei oo liivejä, eikä tuu.
"Onko huumehistoriaa?". Sama kysymys joka saatanan kerta. NO EI OLE RISTUS.
Kovat on ennakkoluulot. Saako kysyä, että missä päin suomea näin? Ainakin pirkanmaalla harrikoita (ja isoja kuskeja) näkyy 13 tusinassa, niin ajattelisi että poliisilla menisi kaikki resurssit näiden ratsaamiseen.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kovat on ennakkoluulot. Saako kysyä, että missä päin suomea näin? Ainakin pirkanmaalla harrikoita (ja isoja kuskeja) näkyy 13 tusinassa, niin ajattelisi että poliisilla menisi kaikki resurssit näiden ratsaamiseen.

E-P. Varmaan jotku tehovalvontaviikot käynnissä. Ei tällästä ennen oo tapahtunu. Sopii toivoa että rauhottuu jossakin kohtaa.
Tampereelle tulee töiden takia rampattua aika paljon, enkä ainakaan ite oo huomannu et sielläkää ihan noin paljoa HD:ta pyöris.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Onko porukalla kokemuksia/suosituksia kypäräpuhelimista? Eniten kiinnostaisi ehkä musiikin kuuntelu ajon aikana.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko porukalla kokemuksia/suosituksia kypäräpuhelimista? Eniten kiinnostaisi ehkä musiikin kuuntelu ajon aikana.
Ei ole kokemusta kypäräpuhelimista, mutta jos ei tarvitse puhua kenenkään kanssa niin voin suositella ihan vastamelu nappikuulokkeita.

Ainut ongelma, mikä näiden kanssa on, että kun ottaa kypärää pois päästä niin joutuu onkia ensin napit pois korvista. Muuten tarttuu ikävästi kiinni kypärään samalla kun repii sitä pois päästä ja tuottaa kipua korviin.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Tuo olisi tietysti yksi vaihtoehto, harmillisesti en ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt omiin korviin istuvia in-ear kuulokkeita. Edellisestä kokeilusta tosin on jo aikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös