Moottoripyöräketju

  • 203 650
  • 1 010

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kausi tuli avattua vähän pakostakin, kun oli sovittu vanhan pyörän luovutus vaihdossa uuteen. Ensimmäinen kerta ikinä, kun sai pyyhkiä räntää visiiristä 30 sekunnin välein, että näki eteenpäin. MP-liikkeeseen päästyäni näpit olivat jäässä paksuista hanskoista huolimatta.

Paluu sujui hieman mukavammin. Edelleen oli yhtä kylmä ja välillä satoi räntää, mutta 600 kuutioisen sijaan matka taittui 1800 kuutioisen ilmajäähdytteisen "Thunder Stroke" moottorin vauhdittamana. Näpit jääty uudestaan, mutta oli hieno fiilis.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Onpas edellisestä viestistä tähän ketjuun jo aikaa...

Onkohan kellään kokemusta? Kävin äsken pienellä mp-lenkillä ja taas muistui mieleen. Moottoripyörässäni on vähän kehnot valot. Semmoinen "perinteinen" H4-polttimoilla varusettu kuuppa edessä. Näin valoisina kesäpäivinä ei sen väliä, ja kyllä kai se pimeällä ja märälläkin sen verran aina valaisee, että muut liikenteessä kulkijat näkevät minut. Olen kuitenkin huomannut joskus aiempina vuosina loppukesän / syksyn pimeinä ja varsinkin pimeinä ja märkinä ajankohtina, että ei nuo valot tosiasiassa kovin paljon valaise. Siis sitä omaa kulkemista.

Olen muutaman kerran pohtinut, jos vaihtaisi polttimot ledeihin. Tai alunperin kai ajattelin jopa xenoneita, mutta ei kai niitä nykypäivänä enää kannata. Googlen avulla olen jotain osumia mahdollisista led-vaihtosarjasta löytänyt ja YouTubesta jonkun videonkin vaihtoon liittyen katsonut, mutta en ole saanut aikaiseksi / uskaltanut lähteä vaihtamaan. Onko kukaan moista tehnyt ja vaihtanut moottoripyörään parempaa valonlähdettä H4:sten tilalle? Miten onnistui, kannattaako vaihtaminen?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kesän "pitkä" lenkki heitetty. Heinäkuun alussa pääkaupunkiseutu-Kiiruna-Narvik ja käsivarren kautta takaisin. Edes talvella en pitänyt noin monena päivänä peräkkäin pitkiä kalsareita, oli suht viileetä. Viikko meni, 3100km ja kaikki 4 HD:tä kesti kotiin!
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Samma här. Mutta lyhyeksi jäi, 2200 km ja perse puuttui pahemman kerran. Taitaa mennä mopo vaihtoon ellei jotain kätevää geelipenkkitäytettyä löydy ensi hätään. Ensi kesälle Baltian lenkki jo katsottu valmiiksi.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taitaa mennä mopo vaihtoon ellei jotain kätevää geelipenkkitäytettyä löydy ensi hätään.
Eikö ole helpompaa vaihtaa penkki? Ainakin amerikan ihmesiin on hyvin tarjolla, joskin pääosa on vain show. Huono penkki käy hermoon todella nopeasti.

Mun nykyisesta satulasta on murtunut muovinen pohjalevy ja uutta etsin. Yks löytyikin, ihan alkuperäinen tehdasosa. Vaan malli on ihan hirveä ja perse alkaa puutua 10 km ajon jälkeen, joten risalla mennään edelleen...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikö ole helpompaa vaihtaa penkki? Ainakin amerikan ihmesiin on hyvin tarjolla, joskin pääosa on vain show. Huono penkki käy hermoon todella nopeasti.

Parilla sadalla näyttää saavan uudet geelifyllingit ja tuliterän nahan vanhan aihion päälle. Tähän tartun ensi kesäksi. Olisi ollut vain hallituksell niin hyvä peruste hankkia uusi mopo...
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tuossa on patonkifirma, joka on ottanut elämäntyökseen auttaa kermaperseisiä motoristeja: Top Sellerie
Muuan vuosi sitten lähetin bemarini (K1200S) penkin ao. filmalle modattavaksi. Pääsin itse firman verkkosivuilla suunnittelemaan penkin materiaalit geeleineen ja täytyy todeta, että tuli miellyttävä kokonaisuus.
 

Liitteet

  • K1200S.jpg
    K1200S.jpg
    45,1 KB · kertaa luettu: 270
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muuan vuosi sitten lähetin bemarini (K1200S)

Aijjaij, et olisi maininnut tuota kirjain-numeroyhdistelmää, nyt rupesi kutittamaan kivasti joka paikasta. Oletko tyytyväinen K:hon? Istuma-asento pitkällä keikalla? Oma mieli hyppii edestakaisin juuri tuon mallin ja F-sarjan pystyistumapyörien välillä, enkä osaa päättää. Pitääkö hankkia molemmat??
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Aijjaij, et olisi maininnut tuota kirjain-numeroyhdistelmää, nyt rupesi kutittamaan kivasti joka paikasta. Oletko tyytyväinen K:hon? Istuma-asento pitkällä keikalla? Oma mieli hyppii edestakaisin juuri tuon mallin ja F-sarjan pystyistumapyörien välillä, enkä osaa päättää. Pitääkö hankkia molemmat??
Nyt pitää todeta, että OLIN tyytyväinen bemariini, mutta olosuhteiden pakosta se piti vaihtaa lopulta uisteluveneeseen+traileriin - nyyh....
Teimme yhdessä vaimoni kanssa sillä joka kesä vähintään viikon reissun Suomessa ja pyörä kantoi kiltisti niin meidät kuin retkeilytarvikkeemmekin telttoineen ja varavuodeilmapatjoineen.
Asiaa auttoi tietysti tilava laukkusarja, ESA-jousituksen säätö, ABS:t, sekä pikkuisen korkeampi ja paremmin muotoiltu pleksi. Hankin kesän ajeltuani USA:sta etujalkatappien madallussrjan (n. 5cm) => miellyttävämpi polvikulma ja kahvapainot, jossa kaasun puolella oli kätevä kiristin, jolla kaasun sai sidottua haluttuun asentoon = köyhän miehen vakkari. Lisäksi, kuten aiemmin mainittua, alkuperäisen, epämiellyttävän liukkaan penkin lähetin Ranskaan modattavaksi (talvella tietysti), jolloin senkin ominaisuudet paranivat selkeästi.
Tehoa (ja ääntä) koneesta löytyi tarpeeksi Akran sliparin kanssa ja ajo-ominaisuudet ESA:n kanssa riittivät kaksi päälläkin nautittavan nopeaan liikkumiseen mm. Pohjois-Savon/-Karjalan mutkaisilla kestopäällysteillä - soralla ei ollut mukavaa.
Keulan telelever-jousitus opettelutti aikansa, mutta sen ansiosta keula ei niiannut jarrutuksissa, jne. oikeastaan ollenkaan - opin tykkäämään. Plussana vielä kardaaniveto, joka vuosikymmenet ketjurasvojen kanssa sotkeneelle sai hymyn naamalle. Kun luovuin pyörästäni, mittarissa oli jo reippaat 80 tuhatta
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tänään pääsi vihdoin ravistelemaan ruosteet kuivuneelle asfaltille. Tämähän on menoa jota koronakaan ei pääse häiritsemään. Alunperin olin suunnitellut jopa uuden mopon hankintareissua Berliini-Hampuri-akselille, mutta tunnetuista syistä se saa jäädä odottelemaan toisia aikoja. Tälle kesälle on tyytyminen kotimaan kurveihin ja suuntaan ensiksi aivan Itäisimpään-Suomeen joka on autolla liikkuessa jäänyt vallan sivuun. Onko hyviä suosituksia tiepätkistä tai jopa varoituksen sanoja?
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Tällainenkin ketju, unohtunut ihan.

Viime keväänä tuli pyörä ostettua 10v tauon jälkeen ja sellainen 3-4 tonnia tuli mittariin. Olihan se todella mukavaa puuhaa taas ja nyt kun kelejä katsoo, niin kohta voisi hakea pyörän talvisäilöstä takaisin kotiin.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Viime viikolla avasin kauden vanhalla putputtimellani (bobberoitu vuoden 1987 Suzuki VS1400 Intruder) ja onhan tuo kivaa puuhaa. Vähän on tosin alkanut tuntua viime vuosina, että asfalttitiet on jo nähty. Hieman houkuttelisi jokin scrambler-henkinen vehjes "kakkospyöräksi", esimerkiksi Fantic Caballero 500 tms. Halvat vakuutukset, keveys ja hyvä maastokelpoisuus ovat ne tärkeimmät kriteerit. Kellään ideoita / kokemuksia scramblereista?
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Osta halpa 500-650 cc 80-luvun retropyörä ja siitä muokkaamaan. Toi ei kummoisin taitoja vaadi, uudet renkaat, etupään, takapään ja satulan. Saa just sellaisen kuin haluaa.
Palikkaa löytyy purkaamoilta, itse katselisin jonkun vanhan enskapyörän osien luovuttajaksi.

Jooh, tuommoista ratkaisua olen mielessä pyöritellytkin. Siinä tosin saa aikaa palamaan enemmän tallissa kuin sen ulkopuolella ja juuri nyt prioriteeteissa ajaminen menisi mielellään roplaamisen edelle. Siinä mielessä valmiiksi kasattu ratkaisu olisi hyvä.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Viime viikolla avasin kauden vanhalla putputtimellani (bobberoitu vuoden 1987 Suzuki VS1400 Intruder) ja onhan tuo kivaa puuhaa. Vähän on tosin alkanut tuntua viime vuosina, että asfalttitiet on jo nähty. Hieman houkuttelisi jokin scrambler-henkinen vehjes "kakkospyöräksi", esimerkiksi Fantic Caballero 500 tms. Halvat vakuutukset, keveys ja hyvä maastokelpoisuus ovat ne tärkeimmät kriteerit. Kellään ideoita / kokemuksia scramblereista?

Kuulostaa pitkälti samalta mitä itselläni oli hakusessa. Edellinen KTM 690 Enduro lähti varkaiden mukaan 2018 syksyllä, ja sen jälkeen uusi pyörä on ollut mietinnässä. Enska oli omaan käyttöön liiankin maastopeli, maantiellä/mutkapätkällä ei mikään kaksinen ajettava. Viime kesänä vuokrasin Yamaha 900 Tracerin, ihan kiva peli ja mukavasti tehoa. Quickshifteristä tykkäsin erityisesti. Mutta edes soratiella tuolla ei mielellään ajellut.

Ducatin Scrambler Desert Slediä kyttäsin 2019 messujen jälkeen pitkään. Niitä ei vaan saanut mistään koeajoon tai edes istuttavaksi. 19" etunen ja pitkät joustot takaavat että soralle viitsii mennä ja kevyesti maastoonkin. Tämän vuoden messuilla kävin sitten Slediä tutkimassa, ja aikamoisen korkea möhkäle kyseessä. Ei tuntunut oikein omalta, teho/painokin suht heikko.

Hieman sattumalta löysin Hussen messuosastolta 701 Svartpilenin, jossa oli jotain kiehtovaa. Kävin sitten sisäradalla koeajolla, ja kun tarjolla oli täysin ilmainen rahoitusdiili niin... tuollainenhan on nyt pihassa. Vaihtelevien kelien takia vasta 300km ehtinyt rullata, mutta olen kyllä tykännnyt. Sorallakin kävin hieman kokeilemassa, ja ihan hyvältä tuntui. Enemmän tuo on katupyörä kuin Desert Sled, mutta omaan käyttöön sopiva. Täällä kehä ykkösen kupeessa kun on maasto/sora aika kaukana. Eikä spoorissa rypeminen oikein jaksanut kiinnostaa, satunnaiset soratiekepittelyt lähinnä. Varustelutaso ja ulkonäkö miellyttävät, quickshifter löytyy tästäkin ja sillä on kyllä mukava paukutella. Kone on Kotarista tuttu 690cc, mutta silti siitä on saatu jotenkin eri tavalla luonteikas. Knoppina maahantuoja tiesi kertoa että ostamani esittelypyörä oli viime kesänä Räikkösen motocross-tallin mukana. Ilmeisesti suurimman osan kilometreistä on kellottanut Kimi itse pitäessään sitä henkkoht kesämoponaan. Ilmankos jousituksen säädöt olivat melko tiukat...
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Kuulostaa pitkälti samalta mitä itselläni oli hakusessa. Edellinen KTM 690 Enduro lähti varkaiden mukaan 2018 syksyllä, ja sen jälkeen uusi pyörä on ollut mietinnässä. Enska oli omaan käyttöön liiankin maastopeli, maantiellä/mutkapätkällä ei mikään kaksinen ajettava. Viime kesänä vuokrasin Yamaha 900 Tracerin, ihan kiva peli ja mukavasti tehoa. Quickshifteristä tykkäsin erityisesti. Mutta edes soratiella tuolla ei mielellään ajellut.

Ducatin Scrambler Desert Slediä kyttäsin 2019 messujen jälkeen pitkään. Niitä ei vaan saanut mistään koeajoon tai edes istuttavaksi. 19" etunen ja pitkät joustot takaavat että soralle viitsii mennä ja kevyesti maastoonkin. Tämän vuoden messuilla kävin sitten Slediä tutkimassa, ja aikamoisen korkea möhkäle kyseessä. Ei tuntunut oikein omalta, teho/painokin suht heikko.

Hieman sattumalta löysin Hussen messuosastolta 701 Svartpilenin, jossa oli jotain kiehtovaa. Kävin sitten sisäradalla koeajolla, ja kun tarjolla oli täysin ilmainen rahoitusdiili niin... tuollainenhan on nyt pihassa. Vaihtelevien kelien takia vasta 300km ehtinyt rullata, mutta olen kyllä tykännnyt. Sorallakin kävin hieman kokeilemassa, ja ihan hyvältä tuntui. Enemmän tuo on katupyörä kuin Desert Sled, mutta omaan käyttöön sopiva. Täällä kehä ykkösen kupeessa kun on maasto/sora aika kaukana. Eikä spoorissa rypeminen oikein jaksanut kiinnostaa, satunnaiset soratiekepittelyt lähinnä. Varustelutaso ja ulkonäkö miellyttävät, quickshifter löytyy tästäkin ja sillä on kyllä mukava paukutella. Kone on Kotarista tuttu 690cc, mutta silti siitä on saatu jotenkin eri tavalla luonteikas. Knoppina maahantuoja tiesi kertoa että ostamani esittelypyörä oli viime kesänä Räikkösen motocross-tallin mukana. Ilmeisesti suurimman osan kilometreistä on kellottanut Kimi itse pitäessään sitä henkkoht kesämoponaan. Ilmankos jousituksen säädöt olivat melko tiukat...

Hauska sinänsä, kun viimeksi eilen Svartpileniä katselin. Maistuisi omaan makuun ulkonäön puolesta erinomaisesti ja eipä varmaan itselläkään spoorien rymyäminen ole ensimmäisenä listalla. Hiekkateillä ja kärrypoluilla jos pääsisi ajelemaan. Svartpilenistä on myös tuo 401-versio, mikä olisi oletettavasti aika edullinen pitää vakuutuksissa ja on uutena 5k€ halvempi kuin 701. Toki tehopuolella vain 44 hevosta eikä ole kuin 10 kiloa isoveljeään kevyempi. Vääntöäkään ei hirveästi ole. Varmaan kaupunkiin työmatkapyöräksi jees, mutta ehkä turhan mopo minun makuun.

Mitäs tuommoisen 701:n vakuutukset ovat vuositasolla?
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Hauska sinänsä, kun viimeksi eilen Svartpileniä katselin. Maistuisi omaan makuun ulkonäön puolesta erinomaisesti ja eipä varmaan itselläkään spoorien rymyäminen ole ensimmäisenä listalla. Hiekkateillä ja kärrypoluilla jos pääsisi ajelemaan. Svartpilenistä on myös tuo 401-versio, mikä olisi oletettavasti aika edullinen pitää vakuutuksissa ja on uutena 5k€ halvempi kuin 701. Toki tehopuolella vain 44 hevosta eikä ole kuin 10 kiloa isoveljeään kevyempi. Vääntöäkään ei hirveästi ole. Varmaan kaupunkiin työmatkapyöräksi jees, mutta ehkä turhan mopo minun makuun.

Mitäs tuommoisen 701:n vakuutukset ovat vuositasolla?

Svartti tuntuu olevan juuri sopivan painoinen. Pystyy ajamaan motarivauhtia mutta on silti suht kevyt ja ketterä. Kuivapainoa on vain 10-15kg enemmän kuin vaikka 690 Endurossa, vuosimallista riippuen. Ja moottoria ei uskoisi yksipyttyiseksi, sen verran hyvä vääntö ja vähäinen tärinä. Onhan tuo toki markkinoiden tehokkain yksipyttyinen, muutaman hepan turvin mutta silti.

Vakuutuksissa oli suuria eroja. Jotkut perivät yli tonnin, ja POP ei edes vakuuta Hussea korkean riskin takia. Turvasta sain 650e hintaan vuodessa laajimman mahdollisen vakuutuksen. Mieskuskilla ikää 38v, täydet bonarit kasko&liikenne, sijainti Helsinki. Ihan siedettävä mielestäni.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Vakuutuksissa oli suuria eroja. Jotkut perivät yli tonnin, ja POP ei edes vakuuta Hussea korkean riskin takia. Turvasta sain 650e hintaan vuodessa laajimman mahdollisen vakuutuksen. Mieskuskilla ikää 38v, täydet bonarit kasko&liikenne, sijainti Helsinki. Ihan siedettävä mielestäni.

Ihan siedettävältä kuulostaa kyllä uudelle pyörälle. Omassa Intikka-vanhuksessa on liikennevakuutus + osakasko 128 euroa vuosi, Ifin kautta täysillä bonareilla. Siihen peilaten kaikki tuntuu tietysti kalliilta, mutta kaikki harrastaminen maksaa. :D

Lisättäköön vielä, että voin myydä pyöräni jos jotakuta kiinnostaa ns. low maintenance -pyörä, jota tallissa seisottaessa ei tarvitse laskea ajamattoman päivän hintaa. ;)
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On muuten tämä mopojen vakuuttaminen melko korkealentoista differentiaalimatematiikkaa. Liki kolminkertaisia taksoja edullisimman ja kalleimman tarjouksen välillä. Aivan tolkutonta! Hullumpaa sanahelinää löytynee vain tuolta myyntisähkön tarjouksista.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Pitkään jatkunut autokuume mutatoitui lennosta moottoripyöräkuumeeksi ja toteutin haaveeni peräkylien koluamiseen soveltuvasta matkajuhdasta. Bemarin Iso-Gessu eli R1200GS vm. 2010 saapui talliin Intruder-papan kaveriksi.

Kaikin puolin täydellisen oloinen pyörä, joskin baijerilaisinsinöörit lienevät suunnitelleet vilkkujen kontrollit pienessä sievässä. Molempiin suuntiin omat napit (siedettävää), mutta palautukselle oma nappi oikealla puolella ja sen käytettävyys on aivan hanurista hanskat kädessä. Tuohon näytti olevan saatavilla parilla kympillä käyttäjäkokemusta parantava lisäpalikka, jolla vitutus ainakin vähenee jos ei poistu kokonaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kesän ensimmäinen tonni tuli täyteen. Mikäs sitä on ajellessa kun sai juniorin kiinnostumaan hommasta ja piti hankki itselle toinen pyörä että päästään yhdessä reissuun. Ei haittaa korona tätä riemua!
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Tuli 600 kilometriä täyteen uuden pyörän selässä ja eilen tuli myös todistettua ABS-jarrujen mahtavuus. Kahdeksankympin alueella tuli oikealta puoleltani sivu-/pihatieltä kuusiaitojen välistä joku pässinpää Chrysler Voyagerilla eteeni katsomatta ollenkaan vasemmalle. Omat refleksit ja ABS-jarrut pelastivat tuossa henkeni. Täysjarrutus kahdeksankympin vauhdista ja väistö. Chrysler-kuski jäi tien sivuun puhaltelemaan järkytystään eikä suostunut keskustelemaan kanssani, vaikka olisin mieluusti jutustellut hänen päänsä kääntyvyydestä ja liikennekulttuurista yleisestikin.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
@Fironic Pyhä jysäys mikä tilanne. Onneksi kaikki hyvin.

En kuulu tähän ketjuun, mutta haluaisin kuulua. Olen unelmoinut omasta pyörästä lukioiästä asti - ja edelleen tilanne on, etten ole koskaan päässyt edes kyytiin. Puoliso ei välitä kulkupeleistä kuin sen verran, että ne liikkuvat, eikä ystäväpiirissäkään ole liiemmin motoristeja. Minä taas rakastan moottoreita, bensankatkua ja vauhtia. Rakastan ajatusta saada sujahtaa töihin omalla pyörällä, ajaa yksin pidemmän matkan. Oppia korjaamaan itse pieniä juttuja, oppia ymmärtämään.

Tähän asti en ole uskaltanut. Pelkään kaikkea, olen epävarma, en ole uskonut että pystyisin. Pienet lapset nielivät kaikki rahat ja voimat. Nyt alkaa olla toisin, olen vanhempi. Olen tajunnut, että jos unelman haluaa toteuttaa, sitä ei voi loputtomiin lykätä. Jostain pitää alkaa ja aloitan siitä, että juhannuksena saatan viimein päästä tutun miehen kyytiin. Lainaan hänen tyttärensä ajovarusteita. Jännittää, mutta hyvällä tavalla. Voihan olla, että se on aivan kauheaa ja unelma jäi siihen, mutta olen ainakin yrittänyt.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
@Fironic Pyhä jysäys mikä tilanne. Onneksi kaikki hyvin.

En kuulu tähän ketjuun, mutta haluaisin kuulua. Olen unelmoinut omasta pyörästä lukioiästä asti - ja edelleen tilanne on, etten ole koskaan päässyt edes kyytiin. Puoliso ei välitä kulkupeleistä kuin sen verran, että ne liikkuvat, eikä ystäväpiirissäkään ole liiemmin motoristeja. Minä taas rakastan moottoreita, bensankatkua ja vauhtia. Rakastan ajatusta saada sujahtaa töihin omalla pyörällä, ajaa yksin pidemmän matkan. Oppia korjaamaan itse pieniä juttuja, oppia ymmärtämään.

Tähän asti en ole uskaltanut. Pelkään kaikkea, olen epävarma, en ole uskonut että pystyisin. Pienet lapset nielivät kaikki rahat ja voimat. Nyt alkaa olla toisin, olen vanhempi. Olen tajunnut, että jos unelman haluaa toteuttaa, sitä ei voi loputtomiin lykätä. Jostain pitää alkaa ja aloitan siitä, että juhannuksena saatan viimein päästä tutun miehen kyytiin. Lainaan hänen tyttärensä ajovarusteita. Jännittää, mutta hyvällä tavalla. Voihan olla, että se on aivan kauheaa ja unelma jäi siihen, mutta olen ainakin yrittänyt.

Kyyditettävänä olemisesta ei vielä lopullista päätöstä mp-harrastuksen aloittamisesta kannata tehdä, mutta se on hyvä ensiaskel. Jos/kun kaksipyöräisistä innostut, kannattaa edetä rauhallisesti, vaikka pyöräkuume saattaakin haitata järjenkäyttöä (näin käy itselleni lähes aina). Pyörän käsittelyä on hyvä kokeilla jossain tyhjällä parkkipaikalla tai muussa vastaavassa paikassa. Loppujen lopuksi ajamisessa on kyse pitkälti samoista lainalaisuuksista kuin polkupyöräilyssä.

Jos kuulut siihen onnekkaiden joukkoon jotka ovat saaneet mp-kortin "lahjaksi" autokortin mukana, suosittelen silti jonkinlaisen ajo-/käsittelykurssin läpikäymistä. Antaa todella paljon itseluottamusta ja varmuutta pyörän käsittelyyn.

Tsemppiä (mahdolliseen) harrastuksen aloitukseen, ihan varmasti opit ajamaan ja huoltamaan pyörää jos vain niin päätät. :)

PS. Itse vihaan moottoripyörän kyydissä olemista, siis matkustajana. Aina on päästävä itse ajamaan!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös