MM-kisat epäonnistuneille kiekko-otsikoille - "Ei mitään Luca Brasia!"

  • 21 955
  • 75

Epäonnistunein otsikko kiekkomediassa???

  • Pitäkää tunkkinne – ”Koko Tampere pitäisi potkia pihalle SM-liigasta!”

    Ääniä: 8 8,6%
  • Hockey Bird Pohjolaleirillä – mitä tässä tapahtuu?

    Ääniä: 3 3,2%
  • NHL-farssille ei loppua näy – ”Eivätkö fanit ole kärsineet jo tarpeeksi?”

    Ääniä: 1 1,1%
  • Löytyykö ”pidätysvaikeuksiin” hoitokeino?

    Ääniä: 4 4,3%
  • Kontiola 1+1 – Voi Jugra, mikä kiri!

    Ääniä: 5 5,4%
  • Urheilulehden otsikkohokemat – lue kuvaus

    Ääniä: 17 18,3%
  • Jokerit suttasi, JYP maalaili värikkään taulun

    Ääniä: 3 3,2%
  • Laittaako ankara duunarilauma ylipalkatut pullasorsat SM-liigasta ulos?

    Ääniä: 3 3,2%
  • Ruudun sauna lämpiää nappia painamalla

    Ääniä: 4 4,3%
  • Pahin skenaario toteutui – ”Teemu Pulkkisen tilanne on katastrofi”

    Ääniä: 3 3,2%
  • Hakametsän pisuaari sen todistaa: Sport-fanit lähtivät kotiin nujerrettuina

    Ääniä: 4 4,3%
  • Maailman huvittavimmat high fivet valittu – Jalonen ja Hakkarainen ykkösinä

    Ääniä: 0 0,0%
  • Urheilulehden tarpeen mukaan vaihtuvat joukkueiden hinnat – lue kuvaus

    Ääniä: 0 0,0%
  • Kuin kolikonheittoa – Luca Brasi vastaan Tom Hagen

    Ääniä: 2 2,2%
  • Uskomatonta SM-liigahistoriaa – ”Jääkiekon jumalat oikeudenmukaisia”

    Ääniä: 1 1,1%
  • Tehottomat 3 – Kun mikään ei riitä

    Ääniä: 4 4,3%
  • Pelataanko juuri nyt NHL-historian huikeinta lätkää? - ”Sääliksi käy!”

    Ääniä: 2 2,2%
  • Pelicansin kultti-ilmiö Wolfpack – ”Mitäs me kofeiinikeisarit!”

    Ääniä: 4 4,3%
  • Sami Lepistö palaa Jokereihin!

    Ääniä: 22 23,7%
  • Fernando Torres sai maalihanat auki: hattutemppu!

    Ääniä: 2 2,2%
  • Jokin muu, mikä?

    Ääniä: 1 1,1%

  • Äänestäjiä
    93
  • Poll closed .
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Tervetuloa seuraamaan MegaMahtavia -otsikkokisoja. Alunperin oli tarkoitus käynnistää kisat vasta kotikisojen jälkeen, mutta jyväjemmarin kevät ei anna aikaa tutkia kiekkomediaa useisiin viikkoihin, joten aloituslaukaus kajahtaa nyt!

Pitäkää tunkkinne – ”Koko Tampere pitäisi potkia pihalle SM-liigasta!”

ES-kolumni, jossa Esko Seppänen käy läpi Tapparan ja Ilveksen taapertamista SM-liigassa. Esko on järkyttynyt. Hän on surullinen. Hän vertaa Tampereen paikallispelin katsomista Kellopeliappelsiini-elokuvan aivopesukohtaukseen. Hänen tekee mieli lähettää kukkalähetys ja adressi Hervannan jääluolan ulko-ovelle. Hänen mukaansa lapsia pitäisi suojella näiden joukkueiden pelien näkemiseltä.

Hockey Bird Pohjolaleirillä – mitä tässä tapahtuu?

Kolme kuvaa ja höyhenenkevyt uutinen. Pohjolaleirillä Hockey Bird ja vanha leijonamaskotti Finkey yrittivät työntää lumeen juuttunutta Volvoa takaisin tielle. MM-kotikisoja ja sen maskottia mainostetaan Rovio-tyyliin kaikin tavoin.

NHL-farssille ei loppua näy – ”Eivätkö fanit ole kärsineet jo tarpeeksi?”

Urheilulehden Samuel Savolaisen repäisevä näkemys NHL:n siirtotakarajan kuumimman nimen, Rick Nashin, ”saagasta”. Kukaan ei huhuista huolimatta maksanut Nashin suurta hintaa ja hän jäi Columbukseen. GM meni möläyttämään, että itse kapteeni Nash pyyti siirtoa, joten siitäkös fanit ja Savolainen suuttuivat.

Löytyykö ”pidätysvaikeuksiin” hoitokeino?

Tuomas Heikkilän blogin mukaan Jypillä on pidätysvaikeuksia, sillä se on mokannut selvän johdon HIFK:iä, Jokereita ja Pelicansia vastaan ja hävinnyt ne pelit runkosarjan lopulla, eli ”ratkaisuhetkillä paskonut housuun”.

Kontiola 1+1 – Voi Jugra, mikä kiri!

KHL:n playoffeissa Traktor Tsheljabinsk nousi päätöserässä neljän maalin takaa 7-6 vierasvoittoon Jugra Hanti-Mansijskista ja Traktorin Kontiola teki 1+1 tehot. Huudahduksen olisikin pitänyt kuulua ”Voi Traktor, mikä kiri!”

Urheilulehden otsikkohokemat – lue kuvaus

Pitäisikö tämä kultaleijona jättää MM-spekulaatioista ulos? – ”Ei mitään käyttöä”. Tästä syystä Pelicansin finaalipaikka ei ole ihme – ”Ei mitään merkitystä”. Suikkanen nosti Pelicansin karsinnoista finaaliin – ”Ei mikään ihme”. Mikä oli Mikael Granlundin osuus HIFK:n katastrofiin? – ”Ei mitään käyttöä”. Onko Granlundilla kaikki hyvin? – ”Ei mitään merkitystä nyt!”. Mikael Granlundin tilanne puhuttaa – ”Ei mitään vaikutusta”. Kaatuuko SM-liigan kallein joukkue sittenkin? – ”Ei mitään merkitystä”. Pitäisikö SM-liigan yllättäjän hävitä tahallaan? – ”Ei mitään väliä”. Raakaa kettuilua Jukka Jalosen suuntaan – ”Ei mitään tolkkua”. Kaatuuko SM-liigan varma mestaruus tähän? – ”Ei mitään väliä”. Kaatuuko Mikael Granlundin kausi tähän? – ”Ei mitään merkitystä!” Leijonat lähti ottamaan turpaansa Moskovaan – ”Ei mitään merkitystä”. Jokereiden hankinnat ihmetyttävät – ”Ei mitään käyttöä”.

Olisikohan Urheilulehden otsikoinnissa jokin kaava havaittavissa? Otsikot järjestyksessä uudemmasta vanhimpaan, ja ne kaikki ovat tältä kaudelta, vaikka eihän sillä ole mitään merkitystä.

Jokerit suttasi, JYP maalaili värikkään taulun

Yle.fi:n Riku Salmisen taidepläjäys! Otteluraportti rinnastaa Jokerit-JYP –matsin taulun maalaamiseen ja on täynnä heko heko -hauskoja, mutta välillä ontuvia vertauskuvia: ”…Vatasen suti viuhahti näyttävän tulisesti ja taululle jäi kuivumaan JYPin voittolukemat 3-2”. Harmittoman oudosti kirjoitettu artikkeli herättää saman kysymyksen kuin toissa äänestyksessä mukana olleet runomitta- ja rallitermiotteluraportit: Miksi, oi miksi?

Laittaako ankara duunarilauma ylipalkatut pullasorsat SM-liigasta ulos?

Ei laita, sillä Sihvonen ja Seppänen eivät puhu U-studiossa liigakarsinnoista, vaan säälipleijariparista Blues-Lukko.

Ruudun sauna lämpiää nappia painamalla

Iltasanomien haastattelussa Petri Matikainen ja Ossi Väänänen puhuvat tulevasta HIFK-Jokerit playoffsarjasta. Matikainen yrittää ilmeisesti vähän rauhoitella hypenälkäistä toimittajaa ja puhuu korostetun asiallisesti sekä pelkästään pelijargonia, mutta tietenkin se ainoa huumorinkukkanen nostetaan otsikkoon. Tästä riemastuneena Iltasanomat on myöhemmin julkaissut Jarkko Ruudun playoffien kannalta äärimmäisen oleellisen haastattelun, jossa mies kertoo saunastaan ja saunomisesta. Puu vai sähkö?

Pahin skenaario toteutui – ”Teemu Pulkkisen tilanne on katastrofi”

Esko Seppänen vauhdissa. Koska juuri ennen playoffeja Pulkkinen pelasi A-nuorten finaalisarjassa, johtuu se mm. siitä, että Pulun kroppa on ”voipaketti”, hän ”ei tee töitä”, hän on ylipainoinen, loukkaantumispuheet eivät ole totta, hän ”ei mahdu Erkka Westerlundin kokoonpanoon”. ES tietää ja kertoo, mitä Pulkkinen tuntee, kun hän astuu A-nuorten pukukoppiin. Ja nämä kaikki ovat ”faktoja”. Ei tarvita perusteluja, koska ES sanoo, että ne ovat faktoja.

Hakametsän pisuaari sen todistaa: Sport-fanit lähtivät kotiin nujerrettuina

Fanitempauksia uutisoidaan laajasti. Erottuva naamiaisasu tai kyltti katsomossa, joku on ollut talviklassikon pakkasessa ilman paitaa hurraamassa ja niin edelleen. Ilves-Sport –liigakarsinnan ensimmäisestä ottelusta ja paljon mainostetusta vaasalaisten ”helvetillisestä” kannustamisesta Aamulehti päätti sitten uutisoida kusilaarissa olevan kaulaliinan, luonnollisesti kuvan kanssa.

Maailman huvittavimmat high fivet valittu – Jalonen ja Hakkarainen ykkösinä

Iltalehti uutisoi, että huumorisaitti Jockular on valinnut Jukka Jalosen ja leijonien lääkäri Harri Hakkaraisen läpsyttelyn huvittavimmaksi high five –tempuksi ihmiskäsien historiassa. Mukana linkki uutiseen.

Urheilulehden tarpeen mukaan vaihtuvat joukkueiden hinnat – lue kuvaus

HIFK oli lauma idiootteja – ”SM-liigan kallein nippu ja tuollaista pelleilyä!” Tämä on ES-kolumni, jossa Seppänen avautuu HIFK:n playoffpettymyksestä. Siinä HIFK on SM-liigan kallein nippu. Kaatuuko SM-liigan kallein joukkue – ”Ei mitään merkitystä”.Seppäsen ja Sihvosen yhteisanalyysissa Jokereiden runkosarjan lopun peleistä, Jokerit on puolestaan SM-liigan kallein joukkue. Onhan se hyvä ja tunteita herättävä heitto, mutta ei se voi toimia usean joukkueen kohdalla.

Otetaan tähän väliin mainoskatko.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Yllä oleva Urheilulehden ilmoitus ei mukana kisassa, vaikka kuuluisi sinne

Kuin kolikonheittoa – Luca Brasi vastaan Tom Hagen

Keskisuomalaisen välieräennakko parista Pelicans-Blues. Edes kirjoittaja itse ei usko, että otsikko toimisi. Suora lainaus: ”Voi olla, että Kummisetä-vertaukset eivät internet-sukupolvelle aukene, mutta silläkin uhalla. Suikkanen on Suomi-kiekon brutaali Luca Brasi, Marjamäki puolestaan hienostuneempi, mutta tarvittaessa häikäilemätön consigliere Tom Hagen.”

Uskomatonta SM-liigahistoriaa – ”Jääkiekon jumalat oikeudenmukaisia”

Espoon Blues on juuri tiputtanut suuren ennakkosuosikin, Kalpan, playoffeissa ja (ei pelkästään Suomen vaan koko maailman mittakaavassa) historiallisesti noussut sarjassa 0-3 tappiotilanteesta neljällä peräkkäisvoitolla voittajaksi. Tämä artikkeli puolestaan kertoo Pelicans-Kärpät ottelusarjasta, ja siitä, että Sihvoselta on tulossa juttuja asiasta tuleviin Urheilulehtiin ja netin Pelikirjakouluihin. Tästä kyseisestä artikkelista ei muuten käy ilmi, miksi Pelicans-Kärpät oli ”SM-liigahistoriaa”. (Pelicans ekaa kertaa neljän parhaan joukkoon)

Tehottomat 3 – Kun mikään ei riitä

Keskisuomalaisen analyysi toisesta välieräottelusta, Jokerit-JYP. Jokerit eivät tehneet tarpeeksi maaleja, vaikka paikkoja oli.

Pelataanko juuri nyt NHL-historian huikeinta lätkää? - ”Sääliksi käy!”

Ei. UL:n Samuel Savolainen ei sääli NHL-historiaa. Eikä edes pelaajia. Vaan niitä, jotka eivät Suomessa näe Pittsburghin ja Philadelphian välistä pudotuspelisarjaa, jota hän hehkuttaa artikkelissaan.

Pelicansin kultti-ilmiö Wolfpack – ”Mitäs me kofeiinikeisarit!”

Täydellinen esimerkki siitä, että aina journalistit eivät ajattele tarpeeksi otsikoitaan ennen niiden julkaisua. Kaksi ja puoli tuntia julkaisun jälkeen otsikko muutettiin paljon parempaan muotoon: Tässä on Pelicansin ”Wolfpack” – Kahvikerho harvoille ja valituille Niin kuin uusi iltasanomien otsikko kertoo, kyseessä on Pelicansin sisäisen kahvikerhon esittely.

Sami Lepistö palaa Jokereihin!

HS uutisoi näin juuri ennen Jokereiden surullisen kuuluisaa, interaktiivista, facebook-tykkäyksiin perustuvaa, uuden pelaajahankinnan julkaisutempausta. Myöhemmin HS joutui muuttamaan uutisen muotoon: Pikselimössöstä kuoriutuikin Joonas Rask.Jokerifanit eivät oikein ”tykänneet” tällaisesta uutisoinnista.

Fernando Torres sai maalihanat auki: hattutemppu!

Iltasanomien MM-kiekko-osiosta löytyi 29.04. noin puolen päivän ajan tällainen jalkapallouutinen Mestarien liigan välieristä.

Jokin muu, mikä?

Tämän vaihtoehdon kun valitsee, niin silloin myös kertoo, mitä äänesti!
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Yleisen vessan kusilaari sen todistaa - "On mistä valita"

Melkoisen pitkä avausviesti. Äänestyksen ulkopuolelle jäi noin 10 samaa tasoa olevaa otsikkoa, ja silti tuli noin monta kilpailijaa. Noin puolet otsikoista Urheilulehden sivuilta. Toinen vahvasti kilpailussa hölkkäävä on keskisuomalainen.fi.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ehdottomasti Hesarin Sami Lepistö -uutisointi, joka oli harhaanjohtavaa ja useaan suuntaan perseestä. Ja nimenomaan uutisena, ei mielipidejuttuna.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Hey relaaaax guy!

Pitänee taas sen verran pehmentää sanomaa, että suurin osa jääkiekkomedian aikaansaannoksista ei todellakaan ole, kiltisti sanottuna, näin epäonnistunutta. Suomen kiekkomedia on lapsenkengissään, mutta missään nimessä tilanne ei ole huono. Journalistit ovat korkeasti koulutettuja oman alansa ammattilaisia, ja ihan kunnioituksesta heitä kohtaan näitä äänestyksiä väsäilen. Kunnioitan ja kannustan heitä parempaan...

...paljon parempaan. Hymiö.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Otsikkohokemat - "Ei mitään sketsihahmoa!"

Toivottavasti muitakin huvittaa tuo Urheilulehden väkinäinen pakko otsikoida kaikki tyyliin: Jokin asia tekstistä - "Jokin naseva lausahdus". Sen kaavamaisuus ei nimittäin sovi jokaiseen artikkeliin, sillä kaikesta ei saa revittyä loputtomiin nasevia lausahduksia, mikä johtaa aivan omiin kaavamaisuuksiinsa. "Katastrofit", "kaikkien aikojen flopit", "hamekangasta" ja muut kestohokemat tiedetään, mutta todella yllättäen kaikkein suosituin UL:n nimisen sketsihahmon hokema oli "Ei mitään...!" Yleensä vielä: "Ei mitään väliä!" Tämä ei ole mitenkään mielikuvituksellinen, kohauttava lausahdus, oikeastaan aika hajuton mauton väritön, mutta silti sitä viljellään kaikista eniten UL:n otsikoissa. Onko tämä laiskuutta? Vai tyhmyyttä?

Eräs määritelmä tyhmyydelle on se, että viisaskin tekee virheen, mutta tyhmä toistaa sen. Tyhmyydestä puhuttaessa toistaminen yleensä muutenkin liitetään siihen. Muistaakseni eräässä asiaan liittyvässä dokumentissa todistettiin Tintti-sarjakuvien hahmot Dupond ja Dupont tyhmiksi nimenomaan lausahduksien toistamisen takia, eikä suinkaan hahmojen jatkuvan slapstick-komedian ansiosta.

Todennäköisemmin kaavamaisuudet journalisteilla ovat kuitenkin laiskuutta tai kiireen syytä, mutta mielenkiintoinen pointti sinällään, vaikka sillä ei mitään yhteyttä olekaan Urheilulehteen. Ei mitään. Ja vaikka olisikin, niin ei mitään väliä.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Tasaisin äänestys koskaan. Neljä vaihtoehtoa tasan neljässä äänessä. Yleensä suosikki on ollut selvillä alusta asti. Onko nyt siis taso niin korkea, vai huono?

Tässä olisi oikein otsikkojen aatelia oleva kirjallinen tuotos: Luolamiehen karjaisu: Shokkipaljastus! Meidän Peli onkin ameebalätkää

Maikkarin Tuomas "luolamies" Heikkilä haastattelee Jalosta, ja yllättäen Jalonen itse on keksinyt ameebalätkän terminä. Olen shokissa.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Paljastin UL:n otsikkohokemat - "Ei mitään väliä, sama homma jatkuu"

Tästä syystä Suomi pyyhkii NHL-tähtien punakoneella jäätä - "Ei mitään väliä"

Pikkaisen myöhään tämän löysin. Esko se siinä analysoi, että Suomi voittaa Venäjän puolivälierissä. Otsikointilinja ei muutu, vaikka nolo totuus on tullut ilmi tässä otsikko-leaks äänestyksessä. Eikö Esko seuraa tätä ketjua? Uskomatonta.

********

Huomatessani, että "ei mitään-" toistuu todella usein Urheilulehden otsikoissa, ajattelin aluksi, että piru vieköön, jos se onkin Rönkä joka niitä otsikkoja raapustaa jokaiselle toimittajalleen loppueditoinnissa miten haluaa, ja siksi linja ei muistuta ammattilaistoimittajien jälkeä. Vaikka "ei mitään-"otsikot esiintyvät kaikissa mahdollisissa formaateissa (kolumni, U-studio, otteluanalyysi jne.), niin kaikissa kirjoituksissa on kuitenkin mukana jollain tavalla Esko Seppänen. Eli sinne meni sekin teoria. Niin sanotusti ammattikirjoittajan laiskuutta sittenkin, eikä liian kovaa jöötä pitävän, vallasta humaltuneen otsikoija-Röngän sekoilua.
 

TumE#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset NHL:ssä.
Ei jumalauta, vaikka laji onkin eri, niin otsikointi Urheilulehdellä jatkuu täysin jääkiekkojutuista tutulla linjalla. Poikkeuksena tällä kertaa jutussa ei ole mukana Esko Seppänen, vaan Erkki Mustakari. Ehkäpä Jaffan teoria ei olekaan täysin tuulesta temmattu?


Uusin malli:

Räikkösen harjoitus ihan floppi – ”Ei mitään väliä”

Linkki juttuun:

http://www.urheilulehti.fi/moottoriurheilu/formula-1/raikkosen-harjoitus-ihan-floppi-ei-mitaan-valia

Eikö Urheilulehdessä jo tajuta, että tämä alkaa vaikuttaa melko koomiselta?
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ehdottomasti Hesarin Sami Lepistö -uutisointi, joka oli harhaanjohtavaa ja useaan suuntaan perseestä. Ja nimenomaan uutisena, ei mielipidejuttuna.

Lisäbonuksena myös se, että tuossa korjatussa Rask-versiossakin puhuttiin aluksi Tuukasta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Eikö Urheilulehdessä jo tajuta, että tämä alkaa vaikuttaa melko koomiselta?

Minkä ihmeen takia kaupallisen lehden pitäisi muuttaa linjaa, joka myy ja herättää huomiota? Tai siis miksi se muuttaisi.

Sinä ja kymmenet muut täällä Jatkisessakin mainostatte UL:ää päivästä toisen vastaavilla postauksilla. Ihan vapaasti juu, mutta kysymyksesi on tyhmä.

Lisäbonuksena myös se, että tuossa korjatussa Rask-versiossakin puhuttiin aluksi Tuukasta.

Voisi jo sanoa "hinnatonta".
 
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
Urheilulehden paskat konseptiotsikot.

Räikkösen harjoitus ihan floppi – ”Ei mitään väliä”

Tällaiset "otsikko-ajatusviiva-sitaatti" -tyyppiset ovat valitettavasti levinneet viime aikoina kulovalkean tavoin ympäri mediakentän, syystä tai toisesta. Esimerksi Aamulehti on "kunnostautunut" ko. saralla jo vuosikaudet sillä, että otsikot pituudeltaan melkoisia eikä sitaatti äkkivilkaisulta tarjoa mitään lisäarvoa otsikon ensimmäisen osaan kuten sen olisi tarkoitus. Toisaalta esimerkiksi Jatkoajan verkkolehdessä on ollut silloin tällöin otsikoita, joissa on ollut pelkkä sitaatti. "Hyvä peli meiltä" on sinänsä lähes yhtä paska otsikko kuin UL:n ja AL:n himmeliräpellykset.

Tiedän tiedotusopin opintojeni sekä oman toimittajakokemukseni perusteella, että ellei sähköisen median otsikko tarjoa lukijalleen edes auttavaa informaatiota siitä, kuka, mitä, missä ja milloin, vaan jättää jutun keskeisimmän sisällön arvailun varaan jutun avaamiseen asti, kyse on pelkästä klikkaushuoraamisesta. Painetussa mediassa kyse on sen sijaan hölmöydestä, taitamattomuudesta tai silkasta ammattitaidon puutteesta.

Olivat UL:n otsikot sitten klikkaushuorausta tai jotain muuta (kuten esimerkiksi ihmisten houkuttelua "mainostamaan" UL:ä tämän kaltaisilla palstamillimetrejä vievillä viesteillä) tosissaan tehdyn otsikoinnin sijaan eli ei, ne ovat vieneet tämän taiteenlajin täysin omalle tasolleen. Poimitaanpa pari täysin käsittämätöntä:

Tästä syystä Pelicansin finaalipaikka ei ole ihme – ”Ei mitään merkitystä”.
Millä ei ole mitään merkitystä? Silläkö, ettei Pelicansin finaalipaikka ole ihme?

Mikael Granlundin tilanne puhuttaa – ”Ei mitään vaikutusta”.
Mihin ja millä ei ole mitään vaikutusta? Nyt jopa subjekti jää täysin hämärän peittoon.

Pitäisikö SM-liigan yllättäjän hävitä tahallaan? – ”Ei mitään väliä”
Millä ei ole mitään väliä? Sillä, pitäisikö hävitä tahallaan vai tahallisella häviöllä?

Kaatuuko SM-liigan varma mestaruus tähän? – ”Ei mitään väliä”
Millä ei ole mitään väliä? Vai tarkoittaako otsikko, että varma mestaruus ei voi kaatua?

Kaatuuko Mikael Granlundin kausi tähän? – ”Ei mitään merkitystä!”
Millä ei ole mitään merkitystä. Sillä kaatuuko kausi vai sillä, ettei jokin asia vaikuta kaatumiseen?

Välttävät otsikot:
Leijonat lähti ottamaan turpaansa Moskovaan – ”Ei mitään merkitystä”

Kelvolliset otsikot:
Suikkanen nosti Pelicansin karsinnoista finaaliin – ”Ei mikään ihme”
Raakaa kettuilua Jukka Jalosen suuntaan – ”Ei mitään tolkkua”
Jokereiden hankinnat ihmetyttävät – ”Ei mitään käyttöä”
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit

Iso käsi sinne päin. Hyvä, että saatiin vähän asiantuntevaa pohdintaa kaiken hupailun joukkoon. Minun toimittajan urani on ollut hyvin lyhyt ja koskaan en ole varsinaisesti opiskellut aihetta, vaikka todella kiinnostunut olenkin journalismista. Eli en välttämättä ole se pätevin otsikoiden analysoija ja ketjun vetäjä, mutta uskoisin, että sen pystyy jokainen päättelemään rivien välistä muutenkin.

Minkä ihmeen takia kaupallisen lehden pitäisi muuttaa linjaa, joka myy ja herättää huomiota? Tai siis miksi se muuttaisi.

Sinä ja kymmenet muut täällä Jatkisessakin mainostatte UL:ää päivästä toisen vastaavilla postauksilla. Ihan vapaasti juu, mutta kysymyksesi on tyhmä.

Jaa, että "Ei mitään..." -otsikot erityisesti myyvät ja herättävät huomiota? Ja äidinkielellisesti karmeat ja toimittajien ammattitaidon mainetta mustaavat copy-paste-otsikot ovat sellaisia, mihin jokaisen lehden kannattaisi pyrkiä?

Myyntiä voi myös parantaa nostamalla tuotteen laatua, ja sillä tavalla myynnin kasvu on myös paljon kestävämmällä pohjalla. Jos puhutaan paskoista otsikoista noin niin kuin yleisesti, niin muutaman viime vuoden aikana pari suomalaista klikkihuoraussivustoa ovat tehneet rohkean päätöksen parantaa otsikoiden sekä uutisoinnin laatua, ja varta vasten lopettaneet klikkihuorauksen. Olen kuullut, että jo ensimmäisinä kuukausina kävijöiden määrä nousi sivustoilla huomattavasti, erityisesti findance.com -sivustolla, joka ennen linjan muuttoa oli kuuluisa vain "Hyvä luoja, mitkä ryntäät puskevat kermavaahdon läpi!" -tasoisesta meiningistä, hieman ehkä liioitellusti sanottuna.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Aika jolloin sananvapaus ei ollut viisasta

Kaleva.fi on laittanut jääkiekkokolumniksi kirjaesittelyn Aleksandr Solzenitsynin teoksesta Gulag - vankileirien saaristo. Kirja kertoo Venäjän ihmisoikeusrikkomuksista joskus vuosikymmeniä sitten. Tähän sopii erään palstalaisen sanat: "Politiikkaa ja urheilua ei saa sekoittaa."

Edit. No nyt on sportti.comissa uutinen Monacon GP3-osakilpailusta jääkiekon puolella. En jaksa linkittää, varmaan samasta syystä kuin he mokasivat: lauantaiehtoo.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jaa, että "Ei mitään..." -otsikot erityisesti myyvät ja herättävät huomiota? Ja äidinkielellisesti karmeat ja toimittajien ammattitaidon mainetta mustaavat copy-paste-otsikot ovat sellaisia, mihin jokaisen lehden kannattaisi pyrkiä?

Ei missään nimessä niin, että kyseessä olisi joku ihanne tai täydellisyys, johon pitää pyrkiä, mutta toimiin nimenomaan provosoivana ja räväkkää mielipidetekstiä kuvaavana otsikkona. Sopii siis Urheilulehteen.

Ainakin JA:ssa selkeästi puhutuin lehti, yleisesti IP-lehtien ohella. Eikös se ole merkki kaupallisen onnistumisesta?

Tuo "äidinkielellisesti karmea" kaipaa tosin lisäselvitystä?

Myyntiä voi myös parantaa nostamalla tuotteen laatua, ja sillä tavalla myynnin kasvu on myös paljon kestävämmällä pohjalla. Jos puhutaan paskoista otsikoista noin niin kuin yleisesti, niin muutaman viime vuoden aikana pari suomalaista klikkihuoraussivustoa ovat tehneet rohkean päätöksen parantaa otsikoiden sekä uutisoinnin laatua, ja varta vasten lopettaneet klikkihuorauksen. Olen kuullut, että jo ensimmäisinä kuukausina kävijöiden määrä nousi sivustoilla huomattavasti, erityisesti findance.com -sivustolla, joka ennen linjan muuttoa oli kuuluisa vain "Hyvä luoja, mitkä ryntäät puskevat kermavaahdon läpi!" -tasoisesta meiningistä, hieman ehkä liioitellusti sanottuna.

Tuota...tottahan toki laatu on tärkeää, mutta ei aina kulje lainkaan käsi kädessä sen kanssa, mikä kiinnostaa ja kerää lukijoita. Lukijamäärä on yleensäkin harmaa alue, kuka klikkaa, kuka lukee, kuka puhuu eteenpäin. Ja kuka ostaa. Ja ennen kaikkea, kuka myy pitkässä juoksussa. Tai onko se edes tavoite, onko silloin uudet kuviot, onko aikaa odottaa vuosia lukijamäärän kasvua?

Hartaasti toivon, että pitkässä juoksussa valmiiksipureskellut mielipiteet (IP-lehdet jne.) "näin sinun pitää suuttua/raivostua/paheksua/iloita" tulevat tiensä päähän, eli tavallaan popula oppii tietämään että otsikon "nakuilu" tarkoittaa t-paidan ottamista pois, ja lopulta ei klikkaa harhaanjohtavia otsikoita. Mitenkään kirkossa kuulutettua ei ole, että näin kävisi, sillä saatavilla olevan informaation tulva se vain kasvaa. Voi käydä jopa niin, että kun nyt ja aiemmin Googlella löysi Tom Jonesista kaikenlaista sekalaista juttua, josta piti yrittää muodostaa oma mielipide, niin vaikka otsikot muuttuisivat, tulevaisuudessa hakukoneet alkavat linkkejä sen mukaan, mitä he ajattelevat tai toivovat kyseisen käyttäjän mielipiteiden olevan.

Ts. kun Heikki Hitsari hakee tietoa tuomareista, Google hakee vain linkit, jotka keskimäärin Heikki Hitsarin käsitystä tuomareista tukevat - kenties vahvistaen tämän olettamuksia ja mielipiteitä, saaden tämän kiinnostumaan lisää tuotteista ja palveluista, jotka tuottavat Heikki Hitsarin linjaa tuomarimielipiteistä?

Sitten lehdet ostavat googlelta tilastoja tuomareita koskien - selviää, että suomalaisista kiekonlukijoista vaikkapa 28% on suurin yksittäinen mielipideosuus, ja alkavat tuottaa Heikki Hitsaria taputtelevia tai provosoivia juttuja! Jonka seurauksena jutut tuottavat vain enemmistöä mukailevaa, tai sen mielipiteeseen nähden mukakriittisiä ja/tai "vastamyötäileviä" linjoja, jotka vain vahvistavat Heikki Hitsarin käsitystä tuomareista, ja nostavat kiinnostusta, klikkauksia, ostoja. Pikkuhiljaa myös muita ryhmiä käsitellään samalla tavalla, mutta niin, että kaikkia ohjataan samaan suuntaan askel askeleelta...suurimman ryhmän, hitsariryhmän mielipiteisiin...lopulta kaikki lukijat, tai valtaosa, ovat massaa, jotka ajattelevat positiivisesti tai negatiivisesti heille suunnatuista jutuista, mutta silti kiinnostuvat juuri samasta kohteesta - heille tuunatuista tuomarijutusta ja vastaavista. Eivät siis valitse itse juttuja, joita lukevat, vaan purevat samaa juttua jommalta kummalta puolelta, mutta kuitenkin ostavat. Vähän kuin UL:n rakastajat ja vihaajat.

Menipäs 1984:n puolelle...

Loppuun pieni kritiikipoikanen. Laatukirjoittamisen suhteen en ottaisi esimerkiksi Findancea.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Ei mitään turhaa lätinää

Ei missään nimessä niin, että kyseessä olisi joku ihanne tai täydellisyys, johon pitää pyrkiä, mutta toimiin nimenomaan provosoivana ja räväkkää mielipidetekstiä kuvaavana otsikkona. Sopii siis Urheilulehteen.

Ainakin JA:ssa selkeästi puhutuin lehti, yleisesti IP-lehtien ohella. Eikös se ole merkki kaupallisen onnistumisesta?

Tuo "äidinkielellisesti karmea" kaipaa tosin lisäselvitystä?

Varmasti copy-paste-otsikot sopivat nimenomaan Urheilulehteen. Mutta mitä se kertoo UL:stä? Sillä "Ei mitään..." -toisto - ja varsinkin se toisto - ei minun mielestäni millään tasolla ole räväkkää, vaan laiskaa ja noloa.

Totta kai jotakin kaupallisesta onnistumisesta kertoo se, että JA:n nimimerkit tulevat teatraalisesti Sihvosen tai UL:n ketjuihin kertomaan, miksi lopettivat tilauksen kesken kaiken. Heko heko... Jos puhutaan siitä, mitä tarkoitit, niin minulla ei ole aavistustakaan, miten keskustelupalstajupina vaikuttaa myyntilukuihin. Minä puhun paljon UL:sta (ja muistakin lehdistä) jatkoajassa, mutta koskaan en ole senttiäkään maksanut Urheilulehden lukemisesta. Se on periaatekysymys. En minä sen puolesta Hymyjä tai Seiskojakaan osta. Näin mutulla voisin arvata, että yleensä negatiivinen palstajupina kaikesta UL:een liittyvästä karkoittaa tilaajia suurin piirtein yhtä paljon kuin houkuttelee, mutta se olettamus on ihan yhtä hyvä kuin sinun mielipiteesi, sillä minkäänlaista konkreettista tietoa ei ole.

Lisäselvitystä? Miksi? Melkein kaikki klikkihuorausotsikot nimenomaan sotivat äidinkielellisesti hyvän otsikoinnin sääntöjä vastaan. Toki on olemassa poikkeuksia. Wakizashi tuossa jo selvensi esimerkein, mitä tarkoitan.

Tuota...tottahan toki laatu on tärkeää...

....tekstiä...

...Menipäs 1984:n puolelle...

Loppuun pieni kritiikipoikanen. Laatukirjoittamisen suhteen en ottaisi esimerkiksi Findancea.

En valehtele: meni yli suurin osa, mutta se johtuu varmaan myös minusta (tai 1984:stä).

Joo, Findance on muutoksestaan huolimatta huono esimerkki laatukirjoittamisesta, mutta hiton hyvä esimerkki siitä, että AINA kannattaa parantaa kirjoittamisen laatua, oli lähtötilanne mikä tahansa.

Korostan: klikkihuorauksen voi tehdä hyvin (tarkkoja, monipuolisia ja mielikuvituksellisia provoja) tai huonosti (hmv läppää toistetaan konseptiotsikoissa). En minä oikeasti oleta, että UL muuttaisi otsikointipolitiikkaansa normaaleihin käytäntöihin päin, mutta hienosäätämisen varaa valitussa tyylissä on todella paljon.

Vois se kyllä silti laadukkaammin kirjoittaa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
En valehtele: meni yli suurin osa, mutta se johtuu varmaan myös minusta (tai 1984:stä).

:) Ok koitan muotoilla selkeämmin. Siis samalla lailla kun nyt nettisivujen laidoilla olevia mainoksia tulee asuinpaikan, iän, jonkun joskus selaimeen tykitetyn ja sieltä ongitun tiedon perusteella, niin kenties jatkossa, kun informaatiota on moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna, myös hakukoneet antavat tuloksia haetusta aiheesta täysin käyttäjästä riippuvaisen profiloinnin perusteella.

Ensimmäinen askel on jo mainontaohjaus, eli tietyllä hakusanalla päästään hakutulosten kärkeen, "maalari hämeenlinna" ---> Hämeenlinnan Maalausliike Oy.

Tulevaisuudessa ehkä sitten siis jääkiekon jotain aihetta koskevia kirjoituksia on moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna, ja hakukone heittää 50 eri suuntiin ja eri lähteiden tekemien artikkelien sijaan ensimmäiseksi tulokseksi 50 sellaista, jotka pikkuhiljaa ohjaavat kaikki hakijaa saman, eniten maksaneen mielipidemuokkaajan aka. kiekosta kirjoittavan mahtimedian suuntaan. Ja se ensimmäinen paholaisen pikkusormi on provosoiva, nuoleskeleva tai tyylikäs sen mukaan, onko netinkäyttäjänä Heikki Hitsari, Antero Analyytikoksihaluaja, vai Riina Rajatapaus. Kun heistä kuitenkin kaikista tulee pikkuhiljaa Anonyymi Massalukijoita, joiden mielipiteet ovat sen eniten rahaa maksaneen tahon muokkaamia!

Huomattavasti selkeämpää tekstiä eiksjee...
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Kaippa tuossa on järkeä. Hakukone ei vain näyttele kovin suurta roolia, jos tavis etsii tuoreita uutisia. Tuoreet uutiset keräävät paljon klikkejä, eivät vanhat.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kaippa tuossa on järkeä. Hakukone ei vain näyttele kovin suurta roolia, jos tavis etsii tuoreita uutisia. Tuoreet uutiset keräävät paljon klikkejä, eivät vanhat.

Jeps. Ehkä visioini mukaisessa toiminnassa niitä tuoreita uutisia tuottaa sitten "entistä kaupallistuneempi STT", joka palvelee samaa asiaa kuin radikaalimmat lööpit valmiiksi pureskeltuine viesteineen. "Neutraali" uutisointi nyt voi olla kaikista pahin vaikuttaja, koska se koetaan todenmukaiseksi ja harmittomammaksi...jos mietitään esim. jonkun ravintotutkimuksen otsikointia ja niin edelleen.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Ei mitään turhaa lätinää - "Ei mitään -otsikointia"

Jeps. Ehkä visioini mukaisessa toiminnassa niitä tuoreita uutisia tuottaa sitten "entistä kaupallistuneempi STT", joka palvelee samaa asiaa kuin radikaalimmat lööpit valmiiksi pureskeltuine viesteineen. "Neutraali" uutisointi nyt voi olla kaikista pahin vaikuttaja, koska se koetaan todenmukaiseksi ja harmittomammaksi...jos mietitään esim. jonkun ravintotutkimuksen otsikointia ja niin edelleen.

Taivaanrantojen maalaus on ihan kivaa, mutta keskustelu lähti liikkeelle siitä, että "Ei mitään..." -otsikointityyli kaipaisi kipeästi muutosta kohti laadukkaampaa suuntaa.

Vaikka UL-fani oletkin, niin kai pystyt myöntämään, että jatkuva saman läpän toisto on huonoa otsikointia? Niin ja vaikka UL-fani oletkin, niin kai pystyt myöntämään, että jatkuva saman läpän toisto on huonoa otsikointia?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Taivaanrantojen maalaus on ihan kivaa, mutta keskustelu lähti liikkeelle siitä, että "Ei mitään..." -otsikointityyli kaipaisi kipeästi muutosta kohti laadukkaampaa suuntaa.

Vaikka UL-fani oletkin, niin kai pystyt myöntämään, että jatkuva saman läpän toisto on huonoa otsikointia? Niin ja vaikka UL-fani oletkin, niin kai pystyt myöntämään, että jatkuva saman läpän toisto on huonoa otsikointia?

Ei, kyllä, ei. Missä vaiheessa olen ilmoittautunut UL-faniksi? Luen lähinnä nettiartikkeleita. Minä fanitan Capitalsia, Kärppiä ja Katy Perryä kumiasussa.

Kyseiset otsikot eivät ole suosikkejani, enkä kaipaa niitä, enkä veisi niitä muuhun kiekkomediaan. Siitä olen ehdottoman tiukasti eri mieltä, etteivätkö nuo myisi, ja olisi siten onnistuneita - onnistuneita ja osuvia UL:n tyylille. Ts. UL:n kannattaa ne sitten muuttaa, kun ne eivät enää houkuttele.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Itse en haluaisi nähdä ketään kärppää kumiasussa.

Lukon avaamisesta en haluaisi nähdä yhtään otsikkoa.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Missä vaiheessa olen ilmoittautunut UL-faniksi? Luen lähinnä nettiartikkeleita.

Tais yksi sivusta sivusilmällä seuraamani awetuslapsi-keskustelu sokaista meikäläisen. Pahoittelen, sillä UL-faniksi haukkuminen voi sattua, jättää ikuiset traumat tai tehdä lisääntymiskyvyttömäksi. Mutta muuten ei tämä niin vakavaa ole.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tais yksi sivusta sivusilmällä seuraamani awetuslapsi-keskustelu sokaista meikäläisen. Pahoittelen, sillä UL-faniksi haukkuminen voi sattua, jättää ikuiset traumat tai tehdä lisääntymiskyvyttömäksi. Mutta muuten ei tämä niin vakavaa ole.

Kyllä minä hyvistä jutuista tykkään, ja niitä löytyy UL:stäkin, mutta tilaaja en ole nyt muutamaan vuoteen ollut, tuolloin oli joku määräaikainen jakso. UL:n kausijulkaisut kiinnostavat kyllä, mutta futisennakkoakaan en löytänyt kun etsin. Irtonumerona liian paha löytää Hämeenlinnassa.

Kun se kaikkia kuitenkin kiinnostaa, niin minulle ei taida itseasiassa tulla muuta kuin Metsästäjä ja SMJK:n aviisi, netissä ja kirjoissa riittää tällä hetkellä niin paljon luettavaa. Töissä luen Kauppalehteä ja Tekniikka+Talous, ja irtonumerona ostan Hevosurheilua sekä Hesaria! Paskalla ollessani luen natsikirjallisuutta.

Missä sitten ovat parhaat kiekko-otsikot? Itse sanoisin, että isoista julkaisuista Puck Daddyllä Yahoossa. Gregin itsensä, ja Ryan Lambertin tekeleet. On hyviä teemoja vakiosarjoissa ja yksittäisissä reväytyksissä. Asiallista, mutta revittelevää ja hauskaa tarvittaessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös