MM-kisat 2013: Päivä 13 - puolivälierät (16.5.2013)

  • 314 366
  • 1 631
Tila
Viestiketju on suljettu.

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Suomi on voittanut jo seitsemän peliä kahdeksasta, aika hyvin tusinaporukalta, joiden ei tiettyjen nimimerkkien mukaan pitänyt edes välttämättä päästä puolivälieriin asti.
Lällätellessä kannattaa ottaa huomioon, että kovin moni ei uskonut Kontiolan olevan Gretzky parhaina päivinään, ja kisat aloitettiin ilman Granlundia ja Korpikoskea. Lähtötilanne siis oli, että näiden kisojen Suomella on kovatasoisen Suomen ehkä kolmoskentän tasoinen ykkönen ja muu on kaameaa tauhkaa. Nyt meillä on Gretzkyn johtama ykkönen ja NHL-kakkonen.

Minulle on muuten tullut myös Melartin nopeuden ja kiekollisten taitojen riittäminen tällä tasolla isona yllätyksenä. Suomen paras pakki mielestäni. Muutenhan pakisto on pelannut odotetun värittömästi.

Näillä perusteilla seison nimilistan julkistamisen jälkeisten fiilisten takana. Aikamoinen optimisti sai olla, jos ihan tosissaan piti Suomea todennäköisenä mitalijoukkueena niillä möttösillä.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Ihmeellistä (Kanada-fanien?) katkeruutta tappion jälkeen.

Suomi pyrkii lauantaina kontrolloimaan ja hidastamaan peliä, Suomen pelikirja tulee olemaan täyttä myrkkyä Ruotsille. Suomi finaaliin, 1-4 loppulukemat.

Minä ainakin arvioin lähtökohtia tulevaan otteluun, ei se mitään fanitusta tai katkeruutta ole. Pahaan paikkaan joutuu Leijona. Ruotsi on paitsi tasokas joukkue, nyt myös nälkäinen ja kiimainen ja kotiyleisö takanaan. Kanada-peli valmisti Ruotsin. Suomi ei ole pelannut mitenkään vakuuttavaa kiekkoa. Lähtökohtiin nähden supertasokasta kyllä, mutta ei sellaista millä ansaitsisi lähellekään suosikkiasemaa lauantaista Ruotsia vastaan.
 

Juuriskapää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo, Leeds Rhinos, Lukko, TPS, TUTO, RNK
Melart pelaa yksinkertaista peruspeliä

Lällätellessä kannattaa ottaa huomioon, että kovin moni ei uskonut Kontiolan olevan Gretzky parhaina päivinään, ja kisat aloitettiin ilman Granlundia ja Korpikoskea. Lähtötilanne siis oli, että näiden kisojen Suomella on kovatasoisen Suomen ehkä kolmoskentän tasoinen ykkönen ja muu on kaameaa tauhkaa. Nyt meillä on Gretzkyn johtama ykkönen ja NHL-kakkonen.

Minulle on muuten tullut myös Melartin nopeuden ja kiekollisten taitojen riittäminen tällä tasolla isona yllätyksenä. Suomen paras pakki mielestäni. Muutenhan pakisto on pelannut odotetun värittömästi.

Näillä perusteilla seison nimilistan julkistamisen jälkeisten fiilisten takana. Aikamoinen optimisti sai olla, jos ihan tosissaan piti Suomea todennäköisenä mitalijoukkueena niillä möttösillä.

Melart pelaa omilla vahvuuksillaan simppeliä perushokia, ei yritä mitään ja ensimmäinen helppo 3 metrin syöttö aina turvallisesti omille tai omalle pakkikaverille. Jos kaikki pelais noin niin turpiin tulisi, mutta Melart on ollut mies paikallaan, täyttänyt oman ruutunsa loistavasti. Minäkin pidin Melartia aivan paskana, mutta tuossa ruudussa mies on ollut erinomainen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Lällätellessä kannattaa ottaa huomioon, että kovin moni ei uskonut Kontiolan olevan Gretzky parhaina päivinään...

Tästähän nimenomaan voisi lällättelyä jatkaa, sillä itse julistin Konnan riittävän mainiosti Suomen ykkössentteriksi.

Perusteluksi mainitsin tuolloin näkemäni (kiitos YLE!) KHL:n poff-ottelut, joissa Kontiola osoitti olevansa ihan koko maailman tasolla todella kovassa iskussa oleva huippusentteri.

Turha muuten luulla, että tästäkin jaksa muistuttaa omaa häntääni nostaakseni: ennemminkin minua on ärsyttänyt Euroopassa ja kotimaankin sarjassa pelaavien suomalaisten jatkuva vähättely tiettyjen "NHL-nickien" toimesta, vaikka sokea reettakin näkee, että esim Kontiola on tällä hetkellä kuumempi pelaaja kuin vaikkapa joku Ville Leino, tämän NHL-statuksesta huolimatta.

Melartista olen itsekin yllättynyt. Kai se uskoa pitää, että Jalonen - heh, ihme ja kumma - tietää näistä pelaajista ja pelistä nimeltä jääkiekko enemmän kuin me palstalaiset. ;)
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Turha muuten luulla, että tästäkin jaksa muistuttaa omaa häntääni nostaakseni: ennemminkin minua on ärsyttänyt Euroopassa ja kotimaankin sarjassa pelaavien suomalaisten jatkuva vähättely tiettyjen "NHL-nickien" toimesta, vaikka sokea reettakin näkee, että esim Kontiola on tällä hetkellä kuumempi pelaaja kuin vaikkapa joku Ville Leino, tämän NHL-statuksesta huolimatta.
Myönnän, että minulta menee ainakin suomalaisten otteet SM-liigan ja NHL:n ulkopuolella aivan ohi. Jos ruskiliigaa käydään televisioimaan kunnolla Suomeen ja Kontiolan tasoisten suomiveikkojen rynnistys sinne jatkuu edelleen, pitänee laajentaa repertuaaria.

Viime mestaruuden runkopalkit tulivat myös KHL:stä: Immonen, Kapanen ja Vehanen ainakin.
 
Tästähän nimenomaan voisi lällättelyä jatkaa, sillä itse julistin Konnan riittävän mainiosti Suomen ykkössentteriksi.

Perusteluksi mainitsin tuolloin näkemäni (kiitos YLE!) KHL:n poff-ottelut, joissa Kontiola osoitti olevansa ihan koko maailman tasolla todella kovassa iskussa oleva huippusentteri.

Turha muuten luulla, että tästäkin jaksa muistuttaa omaa häntääni nostaakseni: ennemminkin minua on ärsyttänyt Euroopassa ja kotimaankin sarjassa pelaavien suomalaisten jatkuva vähättely tiettyjen "NHL-nickien" toimesta, vaikka sokea reettakin näkee, että esim Kontiola on tällä hetkellä kuumempi pelaaja kuin vaikkapa joku Ville Leino, tämän NHL-statuksesta huolimatta.

Melartista olen itsekin yllättynyt. Kai se uskoa pitää, että Jalonen - heh, ihme ja kumma - tietää näistä pelaajista ja pelistä nimeltä jääkiekko enemmän kuin me palstalaiset. ;)


Totta! Tosin, vertailuun voisi ottaa jonkun muun, kuin Leinon, joka on käytännössä ollut loukkaantuneena koko vuoden.. lukuunottamatta loppuhöntsäilyjä toipumisen jälkeen. Kontiola on kyllä valmis uudelle kierrokselle. Chicagossahan se taisi edellinen yritys olla?!
 

Kynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pikku tilastopläjäys väliin. Sveitsi on ollut MM-kisojen välierissä viimeksi vuonna 1998 ja 90-luvulla myös 1992. Molemmilla kerroilla sijoitus neljäs. Tätä ennen se olikin neljän sakissa viimeksi vuonna 1953, jolloin Sveitsi voitti pronssia. Edellisestä mitalista on siis nyt kulunut 60 vuotta. Ammoisina aikoinahan ei pudotuspelejä pelattu. Mestaruutta Sveitsi ei ole voittanut koskaan, ja sen ainoa hopea on vuodelta 1935, jolloin Kanada voitti mestaruuden.

Lainaan vielä itseäni hieman sivulta 16.

Mielenkiintoinen on tuo toinen välierä, ja historiaa tehdään, sillä Sveitsi ei ole tosiaan koskaan pelannut MM-kisojen loppuottelussa, ja niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin, on USA:kin ollut edellisen kerran MM-kisojen loppuottelussa 80 vuotta sitten vuonna 1933. Tuolloin se kaatoi finaalissa Kanadan.

USA:n kolme edellistä sijoitusta kahden parhaan joukkoon on vuosilta 1960, 1956 ja 1952, jolloin ei pelattu erillisiä MM-kisoja, vaan talviolympialaiset toimivat samalla MM-turnauksena. Vuosina 1956 ja 1952 USA pokkasi hopeat, ja sen edellinen kultamitali on vuodelta 1960. Erillistä loppuottelua ei noissa kisoissa pelattu, vaan käytössä oli loppusarja.

Olympialaisissa USA on toki saavuttanut menestystä tuon jälkeenkin, ja ihan viime vuosinakin, mutta edellisen kerran MM-"arvolla" pelatussa turnauksessa on se ollut kahden sakissa viimeksi vuonna 1960, ja finaalissa tosiaan huikeasti peräti 80 vuotta sitten. Edellistä MM-mitalia ei tarvitse ihan niin kaukaa hakea, sillä vuonna 2004 Jenkit pokkasivat pronssiset lätkät mukaansa.

Summa summarum, kovat panokset lauantain iltapelissä. Sveitsille joko ensimmäinen loppuottelupaikka, tai USA:lle ensimmäinen loppuottelupaikka 80 vuoteen.

Ja toisena välieränä Pohjoismaiden klassikko, joten hieno pelipäivä on edessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös