MM 2023: Puolivälierät

  • 4 994
  • 34

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Alkulohko on nyt taputeltu ja puolivälieräparit ovat selvillä. Torstaina pelataan seuraavalla ohjelmalla:

16:20 Sveitsi-Saksa
16:20 USA-Tshekki
20:20 Kanada-Suomi
20:20 Ruotsi-Latvia

Sveitsi on varmasti suosikki Saksaa vastaan, mutta puolivälierät eivät ole olleet sveitsiläisten leipälaji. Viimekin vuonna Sveitsi oli koko alkulohkon ykkönen ja tippui silti puolivälierissä USA:ta vastaan häviten pelin 0-3. He hävisivät nyt alkulohkon viimeisen ottelunsa Latviaa vastaan, joten Saksallakin on saumansa, vaikka se ei ole näissä kisoissa kaatanut vielä yhtään isoa kiekkomaata. Uskon, että Sveitsi hoitaa tällä kertaa tiensä neljän parhaan joukkoon, mutta en odota mitään maali-ilottelua torstain ottelusta.

USA lähtee torstain otteluun alkulohkon ykkösenä. Se voitti kaikki ottelunsa ja luovutti pisteen vain Ruotsille. USA on pärjännyt MM-kisoissa yllättävän huonosti ottaen huomioon sen aseman kiekkomaiden joukossa. Viimeisin kolmossijaa parempi sijoitus on vuodelta 1960, jolloin USA voitti kultaa. Pronssia on tullut 2013, 2015, 2018 ja 2021 viimeisen kymmenen vuoden aikana, mikä on huonommin kuin voisi olettaa. USA on näissä kisoissa iskenyt eniten maaleja ja päästänyt toiseksi vähiten, joten olisiko tämä se vuosi, kun USA tekee jotain merkittävää? Tshekki on selvästi altavastaaja tässä otteluparissa. Se hävisi alkulohkossa Kanadalle, Sveitsille ja Latvialle, ja Chytilin loukkaantuminen oli kova isku. Tshekin rosteri ei muutamaa poikkeusta lukuunottamatta oikein vakuuta. Viime vuonna Tshekki voitti USA:n pronssipelissä 8-4, mutta nyt uskon pohjoisamerikkalaisten vievän tämän erän, koska USA:lla tuntuu olevan toimiva joukkue ja hyvä henki päällä.

Viimeisen kolmen kisojen finalistit kohtaavat jo tässä vaiheessa eli Kanada vastaan Suomi. Kumpikaan ei ole tässä vaiheessa turnausta vakuuttanut, vaikka kisoja ennen molempia oli helppo veikata finaaliin, vaikka Kanadalla ei ole niin nimekästä rosteria. Leijonat päättivät alkulohkonsa maali-ilotteluun Tanskaa vastaan ja Kanada kaatoi Tshekin hävittyään Norjalle ja Sveitsille perätysten. Kanada menitti ykkössentterinsä Velenon perseiltyä törkeästi Sveitsiä vastaan, joten joukkue ei ole yhtä vahva kuin kisojen alussa. Suomi pelaa jalosmaista kiekkoa, jolla on mestaruuksia napattu viime vuosina. Kanadan iskunpaikka on kova karvaus Suomen kädetöntä puolustusta vastaan. Jos kanadalaiset keskittyvätkin perseilemään ja ajelemaan ympäriinsä kuin päättömät kanat, niin Suomi voi ottaa helponkin voiton. Uskon, että Suomi menee jatkoon, koska siellä on saatu koneet käyntiin ja Suomen pelitapa turhauttaa Kanadan.

Neljäs pari on Ruotsi ja Latvia, joka onnistui nappaamaa pudotuspelipaikan hienolla voitolla Sveitsistä, jolla ei ollut ottelussa mitään panosta. Ruotsi tarjoaa perinteisesti kovan haasteen. Joukkue on päästänyt vähiten maaleja kisoissa ja tehnyt tarpeeksi ottaakseen voitot kaikista paitsi USA:sta alkulohkossa. Latvia tulee peliin varmasti kovassa hurmoksessa kotiyleisön kannustamana, joten Ruotsin pitää onnistua viemään vastustajan paras pelihuumori mahdollisimman nopeasti. Ruotsin maalivahdit ja puolustus ovat onnistuneet, joten Latvian pitää löytää keinot niiden murtamiseen. Avausmaalin merkitys on hyvin tärkeä. Jos Ruotsi tekee sen, niin he voivat pelata kilpikonnapuolustusta ja kytätä vastustajan virheitä. Latvian maali pakottaisi svedutkin hyökkäämään enemmän. Veikkaan, että Ruotsi kairaa tästä voiton kotiyleisön harmiksi.

Jos jatkoon menevät USA, Sveitsi, Ruotsi ja Suomi kuten olen ennustanut, niin välierissä parit olisivat USA-Suomi ja Sveitsi-Ruotsi.

Mitäs ajatuksia nämä taisteluparit herättävät palstalaisissa?
 

Skrugen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Colorado Avalanche
USA:n ja Sveitsin kohtaaminen finaalissa ei olisi millään tavalla huutava vääryys. Suomi-Ruotsi revanssi pronssipelissä maistuu myös.

Ikuisena pessimistinä laitetaan tästä lähes historiallinen kulta jenkeille ja pronssia Tre Kronorille. Upside: pessimisti ei koskaan pety.
 
Ymmärsinkö oikein, että Tampereen lohkon voittaja sai palkinnoksi lähteä Riikaan ja Riikan lohkon kakkonen sai palkinnoksi lähteä Tampereelle? Mikä järki tässä on? Vai onko tämä tätä IIHF:n "niin no urheilullisuudella pyyhimme takapuolemme, kunhan rahaa tulee"-logiikkaa?
 
Viimeksi muokattu:

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ymmärsinkö oikein, että Tampereen lohkon voittaja sai palkinnoksi lähteä Riikaan ja Riikan lohkon kakkonen sai palkinnoksi lähteä Tampereelle? Mikä järki tässä on? Vai onko tämä tätä IIHF:n "niin no urheilullisuudella pyyhimme takapuolemme, kunhan rahaa tulee"-logiikkaa?
Et. Ei jenkit Riikaan lähde.
Kanada lohkokakkosena tulee kyllä tänne kun Suomi on isäntämaa niinkuin on Latviakin eli Ruotsi lohkokakkosena lähtee Latviaan.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Ymmärsinkö oikein, että Tampereen lohkon voittaja sai palkinnoksi lähteä Riikaan ja Riikan lohkon kakkonen sai palkinnoksi lähteä Tampereelle? Mikä järki tässä on? Vai onko tämä tätä IIHF:n "niin no urheilullisuudella pyyhimme takapuolemme, kunhan rahaa tulee"-logiikkaa?

Kannattaa katsoa niissä ottelussa pelaavia maita ja pohtia siinä hetki, jos toinenkin, miksi Suomi pelaa ottelunsa Suomessa ja Latvia Latviassa.

Jatkoon menee Tshekki, Sveitsi, Ruotsi ja Suomi. Jenkkeihin ei ole mitään luottoa pudotuspeleissä MM-Kisoissa ihan historiallisista syistä ja Tshekillä on enemmän nälkää menestyä.

Suomen kohdalla kyse enemmän voittamisen kulttuurista. Vaikka alkusarjassa on vaikeaa, tosipeleihin sytytään ja Kanada saadaan kaadettua.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
USA:n ja Sveitsin kohtaaminen finaalissa ei olisi millään tavalla huutava vääryys.

Ikuisena pessimistinä laitetaan tästä lähes historiallinen kulta jenkeille ja pronssia Tre Kronorille. Upside: pessimisti ei koskaan pety.

Ikuisena pessimistinä Sveitsi tippuu taas puolivälierässä ja USA ei finaaleita näe.

Itse olen kyllä paljon optimistisempi noiden joukkueiden suhteen.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mitä yhteistä on Kanadan 2014 ja 2023 MM joukkueilla? 2014 Kanada on viimeksi hävinnyt MM-puolivälierän ja se tapahtui juuri Suomea vastaan. Kanadan tämän vuoden joukkueesta löytyy yksi pelaaja, joka oli mukana vuoden 2014 joukkueessa.
Tyler Myers, joka sai kakkossyötön Pakarisen tekemään 3-2 voittomaaliin ajassa 56.52.


 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielenkiintoista, että iltapäivälehdet kirjoittavat, miten Ruotsilla kävi munkki ja hannuhanhet. Onko tuo nyt jotenkin oleellisesti helpompi paikka tässä kohdassa matkustaa Riikaan, pelata siellä fanaattisen yleisön edessä viiden ottelun voittoputkessa vetävää kotijoukkuetta vastaan? Toisena vaihtoehtona olisi ollut jatkaa Tampereella aneemisesti pelanneita Tsekkejä vastaan. Luulen, että monikin ruotsalainen olisi valinnut jälkimmäisen vaihtoehdon mieluummin.

Sitä paitsi joko Salt Lake City on unohtunut? Silloinkin hehkutettiin, miten kauhea tuuri ruotsalaisilla kävi kun saivat vapaalipun välieriin.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Jos jatkoon menevät USA, Sveitsi, Ruotsi ja Suomi kuten olen ennustanut, niin välierissä parit olisivat USA-Suomi ja Sveitsi-Ruotsi.

Mitäs ajatuksia nämä taisteluparit herättävät palstalaisissa?

Oma unelmafinaali näissä kisoissa olisi ehdottomasti Suomi-Sveitsi. Jos Suomi ei voita niin Sveitsi on se maa, jolle seuraavaksi soisin kultamitalit. Näissä kisoissa heillä on todella realistinen sauma se ottaa, ellei Mörkö taas lyö sisään... Rantanen keskittynee vain syöttelemään
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Mielenkiintoista, että iltapäivälehdet kirjoittavat, miten Ruotsilla kävi munkki ja hannuhanhet. Onko tuo nyt jotenkin oleellisesti helpompi paikka tässä kohdassa matkustaa Riikaan, pelata siellä fanaattisen yleisön edessä viiden ottelun voittoputkessa vetävää kotijoukkuetta vastaan? Toisena vaihtoehtona olisi ollut jatkaa Tampereella aneemisesti pelanneita Tsekkejä vastaan. Luulen, että monikin ruotsalainen olisi valinnut jälkimmäisen vaihtoehdon mieluummin.

Sitä paitsi joko Salt Lake City on unohtunut? Silloinkin hehkutettiin, miten kauhea tuuri ruotsalaisilla kävi kun saivat vapaalipun välieriin.
No lähtökohtaisestihan Latvia on ihan pilipaliluokkaa muihin vastustajiin verrattuna, vaikka Tsekin ja Sveitsin voittikin (viimeisestä ei mitään pois Latvialta, mutta Sveitsin ei mitenkään tosissaan tarvinnut pelata, tiedä sitten millä asenteella pelasivat). Joten siinä mielessä, vaikka Ruotsi Riikaan joutuukin, kävi heillä hannuhanhet. Vaikkei Latviaa ja sen fanaattisesti kannattavaa yleisöä sovi aliarvioida, olisi Ruotsin tippuminen Latvialle näiden kisojen ehdottomasti isoin pommi ja yllätys.

Tuon suurempaa ylläriä ei näissä kisoissa voi tapahtua.
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
Toki Suomen voitto on aina ykköstoive, mutta jotenkin tällä hetkellä ei ole oikein luottoa Suomen ryhmän suorituskykyyn. Toki Jukka Jalonen on ennenkin saanut yllätettyä ns. "kovissa paikoissa". Mutta toisaalta myös viimeisen neljän vuoden tarumainen menestys on tuonut tietynlaisen kylläisyyden tunteen - ei se kulta edes tuntuisi niin isolta jutulta. Antaa muiden välillä voittaa!

Siksi toivon, että finaaliottelu on USA-Sveitsi. Vähän sama kuin NHL:n pudotuspeleissä tällä hetkellä - saataisiin tuore voittaja, joko täysin uusi tai sitten pitkän ajan jälkeen jälleen voittava. USA:lla toki mestaruudesta vähän pidempi aika kuin Carolinalla tai Dallasilla. Mutta niin, sanotaanpa nyt vaikka, että mitalipeleihin menevät Sveitsi, USA, Suomi ja Ruotsi, ja finaaliin sitten Sveitsi-USA ja Suomi voi ottaa ne himmeimmät väsyneeltä Ruotsilta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Toki Suomen voitto on aina ykköstoive, mutta jotenkin tällä hetkellä ei ole oikein luottoa Suomen ryhmän suorituskykyyn. Toki Jukka Jalonen on ennenkin saanut yllätettyä ns. "kovissa paikoissa". Mutta toisaalta myös viimeisen neljän vuoden tarumainen menestys on tuonut tietynlaisen kylläisyyden tunteen - ei se kulta edes tuntuisi niin isolta jutulta. Antaa muiden välillä voittaa!
Olen ehkä pinnallinen, mutta ei ole mitään mestaruusähkyä - todistin monta pitkää vuotta sitä turhauttavaa metsästystä, ennen 1995 ja sitten 1996-2011. Ja vielä kun tietää, että Suomelle on ennemmin tai myöhemmin taas tulossa kuivempi kausi niin saavat minun puolestani voittaa aina kuin mahdollista. Ihan sama vaikka Sveitsi ja USA eivät ole voittaneet miljardiin vuoteen.
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
Olen ehkä pinnallinen, mutta ei ole mitään mestaruusähkyä - todistin monta pitkää vuotta sitä turhauttavaa metsästystä, ennen 1995 ja sitten 1996-2011. Ja vielä kun tietää, että Suomelle on ennemmin tai myöhemmin taas tulossa kuivempi kausi niin saavat minun puolestani voittaa aina kuin mahdollista. Ihan sama vaikka Sveitsi ja USA eivät ole voittaneet miljardiin vuoteen.
Niin, minä olen sen verran nuorempaa polvea, että lätkän seuraaminen alkoi vasta menestyksen kynnyksellä, Curren aikakauden alussa 1994. "Sain" mestaruuden heti lätkäfanituksen alkutaipaleella, mutta olen kyllä jälkeenpäin ottanut hyvin selvää historiasta ja ymmärtänyt, mikä tuska oli esim. 70-luvulla olla joka vuosi neljäs, ja miten 80-luvun loppua kohti palaset alkoivat loksahdella kohdalleen. Myöskin tuo kuivempi, pettymysten sävyttämä jakso 1996-2011 oli raskasta aikaa. Oikeastaan se 2011 mestaruus oli minulle se kaikista kovin juttu, koska olin ehtinyt siinä kokea pettymysten taivaltakin välillä.

Mutta tavallaan tuon 2011 jälkeen Suomi on ollut sellainen perennial candidate, ja etenkin viimeiset neljä vuotta ovat olleet melkoisen maagisia, ja valitettavasti se mestaruuden arvo ei enää ole ihan samanlainen, vaikka toki Leijonien mestaruuden ilolla näkisinkin. Tietynlaisesta kylläisyydestä siinä varmasti on kyse.

Ehkä Suomelle - ja minulle, ja suomalaiselle kiekkokansalle - tekisi hyvää taas pieni via dolorosa, ettei joka vuosi oltaisi finaalissa tai lord forbid edes mitalipeleissä. Kaipaus tekee kohteestaan halutun, mutta miten voi kaivata jotakin joka ei koskaan mennyt pois? Siksi pitkällä aikavälillä ajatellen tappio tänään Kanadalle voisi olla hyväkin juttu. Mutta tästäkin huolimatta liputan tänäänkin Leijonien voiton puolesta.
 

Tumppi#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks, Leijonat
Olen ehkä pinnallinen, mutta ei ole mitään mestaruusähkyä - todistin monta pitkää vuotta sitä turhauttavaa metsästystä, ennen 1995 ja sitten 1996-2011. Ja vielä kun tietää, että Suomelle on ennemmin tai myöhemmin taas tulossa kuivempi kausi niin saavat minun puolestani voittaa aina kuin mahdollista. Ihan sama vaikka Sveitsi ja USA eivät ole voittaneet miljardiin vuoteen.
Olen samaa mieltä. Tuota 1996-2011 vaellusta tuli tuskailtua. Joten kaikki voitot nyt vaan Suomelle. Samalla tämä jengi on kyllä ollut sen verran epätasainen, että tässä oikeasti jännittää illan peliä ja toivoo joukkueen menevän päätyyn asti. Mitään ähkyä ei ainakaan mulla ole.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No lähtökohtaisestihan Latvia on ihan pilipaliluokkaa muihin vastustajiin verrattuna, vaikka Tsekin ja Sveitsin voittikin (viimeisestä ei mitään pois Latvialta, mutta Sveitsin ei mitenkään tosissaan tarvinnut pelata, tiedä sitten millä asenteella pelasivat). Joten siinä mielessä, vaikka Ruotsi Riikaan joutuukin, kävi heillä hannuhanhet. Vaikkei Latviaa ja sen fanaattisesti kannattavaa yleisöä sovi aliarvioida, olisi Ruotsin tippuminen Latvialle näiden kisojen ehdottomasti isoin pommi ja yllätys.

Tuon suurempaa ylläriä ei näissä kisoissa voi tapahtua.

Hiukan täytyy olla eri mieltä. Latvia on ollut hyvä läpi kisojen ja voitti Tsekin ja Sveitsin, joka näytti pelaavan täysillä tuon viimeisen pelin, vaikka muutama mies huilasikin. Latvialla on tehokas ykkösketju, hyvä maalivahti ja todella iso kotietu.

Ruotsi olisi varmasti mielummin pelannut Tsekkiä vastaan Tampereella. Veikkaan maalin peliä tänään Ruotsi-Latvia otteluun. Ruotsilta tippui kaksi pelaajaa ykkösylivoimasta, joten siellä on kuviot varmasti hiukan hakusessa.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Olen ehkä pinnallinen, mutta ei ole mitään mestaruusähkyä - todistin monta pitkää vuotta sitä turhauttavaa metsästystä, ennen 1995 ja sitten 1996-2011. Ja vielä kun tietää, että Suomelle on ennemmin tai myöhemmin taas tulossa kuivempi kausi niin saavat minun puolestani voittaa aina kuin mahdollista. Ihan sama vaikka Sveitsi ja USA eivät ole voittaneet miljardiin vuoteen.
Toiveita menestymiselle lisää myös se, että mielestäni meillä on nyt nämä ja ensi kisat aikaa nauttia isommalla todennäköisyydellä mestaruuksista (Ellei Jukka vielä suostu jatkamaan). Kun Jukka Jalonen jättää Leijonat, niin odottaisin notkahdusta Suomen suoritustasoon tuleville vuosille. Ottaa aikansa ennen kuin kukaan keksii vastaavaa menestysreseptiä uudelleen. Ja eihän sitä ennalta voi tietää, vaikka siellä pahimmillaan odottaisi joku "Marjamäki vol. 2" kaltainen katastrofi, jolloin kyseiset vuodet voi kyllä huoletta olla jännittämättä.

Ja nyt pitää koputtaa puuta, ei ollut tarkoitus jinxata Suomen menestymismahdollisuuksia illalla.
 
Ruotsi olisi varmasti mielummin pelannut Tsekkiä vastaan Tampereella.
"Varmasti"? Itse veikkaan, että ottavat lähtökohtaisesti heikomman Latvian mieluummin vaikka toki mieluummin eivät matkustaisi (joka sinänsä jokaiselle ammattijääkiekkoilijalle arkea), mutta "varmasti" en kyllä tiedä asiasta yhtään mitään, kun en Ruotsin joukkueeseen kuulu.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Lippujen hinnoittelussa on selkeästi onnistuttu täydellisesti, sen verran täydeltä näyttää halli Tampereella. Eiku niin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Lippujen hinnoittelussa on selkeästi onnistuttu täydellisesti, sen verran täydeltä näyttää halli Tampereella. Eiku niin.
Olen kuullut ekonomistin opettavan, että puoli hallia 100€ lipunhinnoilla on selvästi tuottoisampi kuin täysi halli 50€ lipunhinnoilla.
Urheiluhengestä viis, talous edellä.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Olen kuullut (ekonomistin) opettavan, että puoli hallia 100€ lipunhinnoilla on selvästi tuottoisampi kuin täysi halli 50€ lipunhinnoilla.
Urheiluhengestä viis, talous edellä.

Joo olen jotain samansuuntaista joskus kuullut, ja voihan tuo paikkansa pitää jos organisaatio ei saa oheismyynnistä mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös