Miten valitset häälahjan?

  • 1 152
  • 10

Miten valitset häälahjan?

  • Mitä mieleeni juolahtaa

    Ääniä: 11 15,7%
  • Annetulta listalta

    Ääniä: 26 37,1%
  • Kimppalahja

    Ääniä: 22 31,4%
  • Käsipäivää riittää

    Ääniä: 11 15,7%

  • Äänestäjiä
    70

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin kesä tulee yhtä varmasti kun Suomen floppaaminen jälleen kerran jääkiekon MM-kisoissa.

No kesäänhän kuuluvat myös samalla 100 % varmuudella häät kuin hyttysetkin. Uskoisin, että myös aika moni meistä jatkoaikalaisista pääsevät / joutuvat ainakin yksiin kesähäihin. Joku omiin joku kaverin tai sukulaisen häihin.

Jossain vaiheessa iskee paniikki, mitä ostaa häälahjaksi? Vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon, mutta kuinka valitset ostamasi häälahjan?

Vedätkö sen hatusta, ostatko sen hääparin antaman lahjalistan mukaan vai suositko kenties kimppalahjaa, vai vedätkö ässän hihasta ja pelkkä käsipäivää riittää?
 

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Jos hääpäri on tehnyt lahjalistan, niin tottakai sitä käytän. Silloin ei tarvitse ostaa sitä kuudetta leivänpaahdinta tai muuta tarpeetonta, vaan juuri sellaisen lahjan jonka hääpari varmasti tahtoo. Näin pääsee itsekin paljon helpommalla, kun ei tarvitse kovinkaan paljoa päätä vaivata.
 

scholl

Jäsen
Itse vastasin ensimmäisen vaihtoehdon. Itse vastustan lahjalistoja. Siinä tulee kuva, että häiden merkitys katoaa. Ja varsinkin käyttötavaroiden saaminen/antaminen häälahjaksi on melko ihmeellistä. Ihmiset ovat avioituessaan jo siinä iässä, että kaikkea melkein jo on ja on henkilökohtainen asia sitten hankkia sellaiset sarjat esim. keittiöön mitä tahtovat.

Itse pyrin ostamaan häälahjaksi jotain pysyvämpää kuten lasitaidetta tai jotain vastaavaa. Sellaista, minkä olen itse lahjaksi keksinyt ja jonka hääpari myöhemminkin muistaa. Toivon mukaan persoonallinen, ajaton, onnistunut lahja, muttei mitään käyttötavaraa. Ne pari ostaa itse, kun tarvitsevat.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti scholl
Itse pyrin ostamaan häälahjaksi jotain pysyvämpää kuten lasitaidetta tai jotain vastaavaa. Sellaista, minkä olen itse lahjaksi keksinyt ja jonka hääpari myöhemminkin muistaa. Toivon mukaan persoonallinen, ajaton, onnistunut lahja, muttei mitään käyttötavaraa. Ne pari ostaa itse, kun tarvitsevat.

Ajattelet sitten melkoisella varmuudella täysin eritavalla kuin valtaosa hääpareista.

Mitä olen aiheesta keskustellut niin juuri nämä "lasitaiteet" sun muut ovat yleensä toivelistalla viimeisenä. Sinun makusi ei olettaen käy yksiin hääparin maun kanssa, lahjavalintaan - jos se on taidetta - liittyy siis aina melkoinen riski. Minä en ainakaan haluaisi saada lahjaksi mitään epäkäytännöllistä "lasimöhkälettä" rikkoutumaan hyllyltä pudotessaan vaikka joku sitä kenties taiteena pitäisikin.

Vaikka itsekin pidän taiteesta niin harkitsen tarkoin antaako mitään sellaista lahjaksi kennellekään, aika hyvin on hääpari tunnettava jotta annan lahjaksi jotain todella persoonallista taidetta - tai taidetta yleensä.

Itse valitsisin ostettavan lahjan lahjalistalta, tai sitten antaisin "kylmän" lahjakortin yhdistettynä kauniiseen korttiin.

vlad.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti vlad

Mitä olen aiheesta keskustellut niin juuri nämä "lasitaiteet" sun muut ovat yleensä toivelistalla viimeisenä. Sinun makusi ei olettaen käy yksiin hääparin maun kanssa, lahjavalintaan - jos se on taidetta - liittyy siis aina melkoinen riski.

Ei sen tarvitse olla suurta esittävää taidetta, vaan esim. Iittalan Pari-kynttilänjalat symbolisoimaan avioliittoa tai vastaavaa. Jos ei kelpaa niin heittäköön roskikseen, mutta muistavat ainakin saaneensa. Mitä järkeä olla osa jotain helvetin pitkää listaa jonkun astiamerkin sarjaa. Sellaisen sarjan voi itse käydä kaupasta ostamassa tai pyytää vanhemmilta tai joltakin. Käsittämättömiä sellaiset listat, missä joku ostaa lautaset ja joku kahvikupit jne. Sehän on vieraiden halveksintaa koko meininki.

Ei millään juhlilla saa olla tarkoituksena hyöty, vaan häihin kutsutaan porukkaa, koska halutaan, että läheiset pääsevät osalliseksi heidän ilostaan. Silloin vieraat ostavat lahjan, koska haluavat, että hääparille jää muisto siitä, että ko. vieras oli häissä ja muisti heitä. Paljonko lämmittää sellainen, että tietäisin ostaneeni vaikkapa lautaset johonkin isoon sarjaan. Ei saakeli vieköön.

Rahaa tai lahjakorttia en suostu antamaan kenellekään. Se on lahjansaajan kannalta niin loukkaavaa. Nyt ei puhuta häistä, mutta muuten jos menee jonnekin vaikkapa synttäreille niin valtavasti kukkia, kallista shampanjaa, whiskypullon tai viiniä vie paljon mielummin kuin jotakin saakelin lahjakortteja tai käyttötavaraa.

edit: ei häissä saa olla mielestäni "toivelistoja". Naimisiin mennään rakkaudesta, eikä siksi, että saadaan lahjoja. Se on niin demarimeininkiä ja halveksii koko häitä ja avioliittoa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Re: scholl:

Kommentoinpa tällä tapaa, (laiskuuttani en jaksa noukkia viestistäsi niitä muutamaa kohtaa joita kommentoida).

Miksi ostaa lahja mikä ei kenties suurella todennäköisyydellä kiinnosta vastaanottajaa tippaakaan?

Minä en ainakaan viitsi tuhlata rahojani sellaiseen mikä joutuu suurella mahdollisuudella suoraa päätä koristamaan lähintä kaatopaikkaa. Mielummin siis käyttöesine tai "kylmä" lahjakortti.

Tilanne on tietty hivenen toinen jos tunnen hääparin todella hyvin ja tiedän hivenen millainen maku heillä on. Tuolloin voin ostaa jotain muuta kuin "listalahjan", kenties jopa jotain taide-esineeseen viittaavaa. Mutta harvinaista tämä on koskapa en tunne moniakaan mahdollisia hääpariehdokkaita riittävän hyvin - itseasiassa en tunne ainoatakaan mahdollista hääpariehdokasta koska en jaksa tai viitsi pitää yhteyttä muihin kuin tärkeimpiin ystäviini ja läheisiini eikä heidän joukossa näytä olevan potentiaalisia hääpareja.

On myös hyvä huomioida se ettei tuoreella hääparilla välttämättä ole kaikkea kotona tarvittavaa, varsin usein kyse on kuitenkin nuoresta parista jotka ovat eläneet jonkin aikaa yhteisessä kodissa hankkien muutamia perustarvikkeita, tuolloin on mielestäni vain luontevaa auttaa tätä nuorta paria yhteisellä taipaleella eteenpäin täyttämällä heidän toiveitaan eikä olemalla itsekäs ja ostamalla jotain mikä kenties omaa silmää viehättää.

Häitä ja perinteisiä syntymäpäivä en kuitenkaan lähtisi niputtelemaan yhteen, häissä on kuitenkin pääsääntöisesti kyse vähän toisen luokan juhlista. Jotkut merkkivuosisynttärit voivat nousta vastaavalle tasolle mutta tuolloin sankari on yleensä sen ikäinen ettei hänelle tule mieleenkään laatia mitään lahjalistoja, korkeintaan toiveen, että lahjasumman voi kanavoida johonkin yleishyödylliseen tarkoitukseen.

Synttäreille minäkin ostan sitten yleensä jotain käytännöllisempää. Mikä on teitty helppoa koska usein tunnen hyvin synttärisankarin, tiedän harrastukset tms. joten lahjan osto yhdelle ihmiselle on tuolloin helpompaa kuin hääparille jossa on otettava huomioon eräällä tapaa molemmat puolisoista, ei vain toinen.

vlad.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti vlad


Mutta harvinaista tämä on koskapa en tunne moniakaan mahdollisia hääpariehdokkaita riittävän hyvin -

Jännä, että menet semituntemattomien häihin. Itse menen vain hyvien ystävien häihin. Tuskin muihin edes kutsuttaisiin.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Periaatteessa nuo kaikki vaihtoehdot viimeistä lukuun ottamatta olisivat mahdollisia. Toisaalta jos ajatellaan vaikkapa viidet viimeiset häät joihin olen osallistunut, niin niissä ollaan kaikissa hankittu kaverien kesken kimppalahja. Sillä tavalla saa yleensä hankittua jotakin oikeasti tarpeellista ja arvokasta. Viimeksi tosin taidettiin hankkia ruohonleikkuri ja moottorisaha ;) Oli tosin hääparin kanssa etukäteen sovittu.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti scholl
Jännä, että menet semituntemattomien häihin. Itse menen vain hyvien ystävien häihin. Tuskin muihin edes kutsuttaisiin.

Olisit nyt lainannut suoraan kokonaan kyseisen pätkän niin kaikille olisi tullut selväksi etten mitä suurimmalla todennäköisyydellä ole menossa näiden "semituntemattomienkaan" häihin - sellaisia kun ei ole tiedossa.


En tiedä kuinka läheiset välit sinulla on sukulaisiisi, minä en juurikaan jaksa yhteyttä pitää omiini mutta siitä huolimatta silloin tällöin tulee kutsu joihinkin merkkitapauksiin - olipa kyse häistä tms. Yleensä kierrän ne suosiolla kaukaa mutta jos nyt sattuisi niin, että menen niihin niin suurella todennäköisyydellä ostaisin lahjan "lahjalistasta" koska en tunne hääparia riittävän hyvin joten en viitsi viedä heille mitään sellaista jota he eivät suurella todennäköisyydellä tarvitse, ja mikä suurella todennäköisyydellä päätyy lähimmän kaatopaikan koriste-esineeksi.

En tiedä laskisitko itse tällaisen hääparin "semituntemattomaksi" ja jättäisit juhlan väliin, minun tapauksessa kyseessä olisi lienee "semituntematon" hääpari, tästä huolimatta saattaisin tilapäisessä mielenhäiriössä mennä ja lupautua ottamaan osaa hääkemuihin. Tuolloin olisi sitten minun syytä toimia ylläkertomallani tavalla hankkiessani häälahjaa.

vlad.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Itse en ole aikuisiällä osallistunut yksiinkään häihin. Ehkä levottomuus on lähimmässä kaveripiirissäni jonkinlainen sukuvika.

Nyt minut on kuitenkin kutsuttu yksiin niistä. Minun romantillisuuteni rajoittuu visioihin kesämekoissa pyörivistä naisvieraista, jotka skumppapienissä kallistuvat helposti kesäillan viettoon kerrankin puvun päällensä heittäneen Heron käsivarsille. Muuten itse tapahtumaa ei tohtisi nyt edes miettiä, varsinkaan jos lahjoista pitäisi maksaa?

Noh, on tietty se jerkkujen jerkku eli voileipäkakku.
 

Rocco

Jäsen
Viinapullo.

Tulee kuitenkin jossakin vaiheessa avioliittoa tarpeeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös