Eurooppalainen junioripelaaja, joka on edustanut maataan 18-vuotiaiden EM-kisoissa, varataan Pohjois-Amerikan junioriliigojen Import Draftissa kesällä 1998. Seuraavan kauden hän aloittaa kotimaassaan, mutta siirtyy pelaamaan Pohjois-Amerikan junioriliigaan kesken kauden täytettyään juuri 18 vuotta. Seuraavana kesänä vuonna 1999, pelattuaan puoli kautta uudella mantereella, kaveri on ensimmäistä kertaa varausikäinen NHL:n draft-tilaisuudessa. Häntä ei kuitenkaan varata minkään seuran toimesta. Kuitenkin syksyllä, vain pari kuukautta myöhemmin hänet kutsutaan NHL-seuran leirille ja lähes päivälleen 3 kuukautta varaustilaisuuden jälkeen, jossa tämä eurooppalainen pelaaja oltaisiin voitu varata, tekee sopimuksen NHL-seuran kanssa Free Agent-pohjalta. Siis eurooppalainen, varaamaton, 18-vuotias pelaaja tekee sopimuksen NHL-seuran kanssa vapaana agenttina. Seuraavan kauden kaveri pelaa kuitenkin vielä junioriliigassa ja siirtyy ammattilaiseksi vasta syksyllä 2000 pelaten NHL-organisaationsa farmijoukkueissa. Kaudeksi 2001-2002 tämä NHL-seuran sopimuspelaaja siirtyy pelaamaan takaisin Eurooppaan.
Miten tämä voi olla mahdollista? Siis voiko esimerkiksi suomalainen junioripelaaja todella tehdä NHL-sopimuksen ilman varausta ja siirtyä kyseiseen organisaatioon? Farmisarjoihin voi kyllä siirtyä ilman varaustakin(esim. Mikko Kuparinen 1999), mutta silloinkin sopimus tehtiin vain IHL-seuran kanssa. Nyt oli kuitenkin kyseessä sopimus nimenomaan NHL-seuran kanssa ja siellähän tämä kaveri esitellään oikein kyseisen seuran virallisilla nettisivuillakin sopimuspelaajana. Minun ymmärtääkseni tämän ei pitäisi olla mahdollista. Jaa niin, tämän kyseisen esimerkin pelaaja on HPK:n tshekkipakki Vladimir Sicak, joka allekirjoitti sopimuksen Atlanta Trashersin kanssa vapaana agenttina 24. syyskuuta 1999. Sicak oli tuolloin vain 18-vuotias eikä häntä oltu varattu. Mitähän muuten tapahtuisi, jos jokin toinen NHL-seura varaisi kaverin ensi kesänä? Ihmeellistä. Jos joku ymmärtää miten tämä esitetty juttu on pykälien mukainen niin olen pelkkänä korvana, tai tässä tilanteessa silmänä.. ;)
Miten tämä voi olla mahdollista? Siis voiko esimerkiksi suomalainen junioripelaaja todella tehdä NHL-sopimuksen ilman varausta ja siirtyä kyseiseen organisaatioon? Farmisarjoihin voi kyllä siirtyä ilman varaustakin(esim. Mikko Kuparinen 1999), mutta silloinkin sopimus tehtiin vain IHL-seuran kanssa. Nyt oli kuitenkin kyseessä sopimus nimenomaan NHL-seuran kanssa ja siellähän tämä kaveri esitellään oikein kyseisen seuran virallisilla nettisivuillakin sopimuspelaajana. Minun ymmärtääkseni tämän ei pitäisi olla mahdollista. Jaa niin, tämän kyseisen esimerkin pelaaja on HPK:n tshekkipakki Vladimir Sicak, joka allekirjoitti sopimuksen Atlanta Trashersin kanssa vapaana agenttina 24. syyskuuta 1999. Sicak oli tuolloin vain 18-vuotias eikä häntä oltu varattu. Mitähän muuten tapahtuisi, jos jokin toinen NHL-seura varaisi kaverin ensi kesänä? Ihmeellistä. Jos joku ymmärtää miten tämä esitetty juttu on pykälien mukainen niin olen pelkkänä korvana, tai tässä tilanteessa silmänä.. ;)