Re: Ööh...
Viestin lähetti Tuamas
Miksi ei vaihtoehdoissa ole sitä kaikkein ilmeisintä? Eli "itse peliä katsomalla todennut".
Itse kiinnitin huomiota tuohon törkeään mailahäirintään ensimmäisiä kertoja pari kautta sitten, kukaan ei ole minua yrittänyt käännyttää uskomaan sitä tms.
Huojuuko sinulla Kaivanto usko siihen että ihmiset voisivat omilla silmillään nähdä mitä kaukalossa tapahtuu?
Ei siinä mitään laskutoimituksia tarvita...
Omilla silmillä näkeminen on sisältyvinään laskeskeluvaihtoehtoon. Esitystapa on tuollainen juuri siksi, että minulla tosiaan horjuu näinä päivinä usko siihen, että ihmiset voisivat omilla silmillään nähdä mitä kaukalossa tapahtuu. Tai ei suoraan itse näkemiseen vaan siihen, miten nähtyä osataan analysoida tämän karjalaumaefektin ollessa tällä haavaa niin paljon voimissaan kuin se on. Maininta laskemisesta yrittää kehottaa itse kutakin tykönään pohtimaan, tuleeko sinne kentälle sittenkään kuikuiltua tabula rasana. Vai onko päätelmä päätetty etukäteen, sille löydetään todiste Hockey Night'ista vaikka Tynin alkuspiikistä ja juostaan sitten Jatkoaikaan päivittelemään.
En ota tässä enkä ole ottanut aiemminkaan kantaa itse siihen Tapparan kahvauksen määrään. Jääkiekon seuraamiseni muuten kuin toisen käden kautta on jäänyt tällä kaudella valitettavan vähiin, enkä viitsi ryhtyä puhumaan läpiä päähäni. Sen sijaan ilmiön käsittelyä täällä ja muualla olen seurannut ihan riittämiin sanoakseni, että se on paisunut järjettömiin mittasuhteisiin.
Hyvä jos sinä olet havainnut po. asian jo pari kautta sitten. Koska mainitsit siitä ensimmäisen kerran? Se mikä minua tässä touhussa eniten epäilyttää on, että ennen viime kauden play off'seja muistan lukeneeni ilmiöstä vain kahden nimimerkin mainitsemana, eikä aihe näyttänyt tuolloin saavan aikaan ahaa-elämyksiä (tässä ei lasketa ilmiön havaitsemiseksi jotain yksittäistä Tarvainen hakkaa paljon mailalla -kommenttia). Sitä paitsi noista nimimerkeistäkin toinen taisi ampua summamutikassa ympäriinsä. En käytä nyt mitään kielikuvaa tai väännä vitsiä kun sanon, että Tapparan kahvaamisesta asiantuntevia, varmoja ja tuomitsevia viestejä kirjoittaneista vähintään 95% ei olisi kiinnittänyt siihen minkäänlaista huomiota, elleivät kaikki härjät ryntäisi parhaillaan samaan suuntaan. Edellisistä yhdellekään ei juolahtaisi mieleen kirjoittaa, että 'en pysty kohta enää käymään jääkiekko-otteluissa ollenkaan tämän hirvittävän kahvaamisen takia', ellei joku muu olisi kirjoittanut sitä ensin. Tässäkin ketjussa ainakin kaksi nimimerkkiä on kuulemma havainnut epäkohdan pari vuotta sitten, mutta kummasti muinaisessa Kiekkopesän kahvakyselyssä - järjestettiin keväällä '99 tai syksyllä '00 - väite Tapparan ylenmääräisestä, ylipäänsä muita aktiivisemmasta kahvapelistä ei saanut minkäänlaista tukea.
Menneen ja sitä edellisen kauden aikana Tapparan pelissä ei tapahtunut nähdäkseni radikaalia muutosta mihinkään suuntaan. Silti joukkueen peli oli syksystä -99 alkaen lehdistössä ja nettisaiteilla pääpiirteittäin 'ihailtavan aktiivista, liikkuvaa, aggressiivista, lisää-positiivisia-ja-ylistäviä-määreitä'. Play off'ien korvalla viime keväänä se muuttuikin yht'äkkiä kammottavaksi, uhaksi vähintään jääkiekolle ja ehkä koko ihmisrodullekin. Tämä muutos ei tapahtunut kentällä, vaan puheissa. Niinpä olen jokseenkin vakuuttunut siitä, että Tappara saa tässä parhaillaan omaa mustaa viittaansa samaan tapaan kuin HIFK sai joku vuosi sitten aggressiivisuudestaan, TPS tuomarien lellikkiydestä ja mikkihiiriydestä sekä Jokerit S&W:n mukana HIFK:n entisen viitan Hjalliksella-on-liikaa-rahaa-ja-leukoja -viitan lisäksi. Edellisissä tapauksissa oli ja Tapparan tapauksessa on mukana totuutta siteiksi asti, tai enemmän, tai vähemmän. En siis väitä etteikö Tappara saattaisi kahvata enemmän kuin yksikään muu liigajoukkue - tässäkään en ota kantaa. Väitän vain (toiseen kertaan), että pääosa asian 'merkille panneista' ei ole oikeasti pannut merkille yhtään mitään. Nautoja, I say. Hiljaisuuden spiraaliksiko sitä nyt hienosti kutsuttiin sitä mekaniikkaa, jolla tällainen yleinen konsensus kehittyy.
Ken tuntee itsensä loukatuksi, voi laskea itsensä viiteen prosenttiin.
Kun paikka huipulla vakiintuu, paskaa alkaa lentää niskaan. Luonnonlaki. Odotan mielenkiinnolla mitä tapahtuu, jos Pelicans jää yllättäen huipulle pidemmäksi aikaa. Miten kuvaillaan lahtelaisten nöyrää puolustuspeliä keväällä 2003? Vapise Lahti, käy oikeasti sääliksi jo etukäteen. Ja IFK:a, TPS:a ja Jokereita jälkikäteen.
Eipä sillä, etteikö mieluummin näin kuin poissa puheista sarjakärjestä ja.