Arght!!!!! Menin hävittämään kirjoitukseni. No kai vain on väsättävä uudelleen...
varjo
En aio vetää Raamattua mukaan tähän keskusteluun, vaikka sitä ehkä toivoitkin. Eikö olekin jännää, kun hihhuli voi keskustella ilman asioiden hengellistämistä.
jos juutalaiset eivät ole kyenneet itse pitämään kiinni luvatusta maastaan niin miksi se pitäisi heille sitten antaa?
Eivät ole kyenneet pitämään kiinni? Käsittääkseni juutalaisia on asustellut siellä kaukana myös vuosien 70-1948 välillä.
Itse kyllä ymmärrän täysin Israelin toiminnan perusteet mutta en näe niitä kovinkaan oikeutettuina saati sitten pitkällä tähtäimellä järkevinä. Niin kauan kuin rättipäät tyytyvät ammuskelemaan sarjoja ilmaan ja räjäyttelemään itseään niin Israelilla ei ole mitään hätää.
Niin, ehkä valtion olemassaolo ei ole uhattuna näiden itsemurhahemmojen taholta, mutta käsittääkseni yhtenä valtion tehtävistä on taata kansalaistensa turvallisuus. Jos kaupassa ei voi käydä pelkäämättä palaavansa kilon palasina, on kyseessä jonkin sortin hätä. Itsekin ymmärrän myös palestiinalaisten toiminnan perusteet, muttei niitäkään voi pitää erikoisen oikeutettuina, puhumattakaan järkevinä. Kostokierre tulisi saada pysähtymään, mutta olisi siinä minkä valtion tahansa vaikea hillitä itseään, jos pommi-iskut jatkuvat omasta aselevosta huolimatta.
Uskonnollinen suuntautumisesi tod.näk. estää sinua hyväksymästä arabia uhriksi vai? Koska tosiasiassa jos otamme 10 vuotiaan Ahmedin jostain Gazasta joka juuri sai surmansa taisteluhävittäjänohjuksesta niin on vaikea olla löytämättä sympatiaa kyseistä kansaa kohtaan. Jihadin ym. toiminta on kuitenkin vahvasti yksilöpainotteista vaikka kansa sitä saattaa tukeakin. Kukapa ei tukisi vastarintaa sortajaa vastaan.
No kuule, ei todellakaan estä. Yhtä pahaa tekee lukea esimerkkisi kaltaisia uutisia, kuin jos uhrina olisi ollut israelilainen tai afgaani.
Jatkuva tappaminen ei ole mikään ratkaisu varsinkaan tässä tapauksessa (joskus tehokas sota saattaa ehkäistä suurempien vääryyksien syntymisen, ihan vain selvennykseksi). Ja onko israelilainen lapsi yhtään sen syyllisempi tilanteeseen, kuin palestiinalainenkaan?
Koska me kaksi edustamme niin erilaisia ajatusmaailmoja haluaisin esittää sinulle kuitenkin kysymyksen. Onko oikeutettua kostaa ohjuksilla&modernilla aseteknologialla ja hirmuvallalla yksittäisten hörhöjen toimet.
Tilanne on hiukan sama kuin Suomen itsenäistyessä(tai siis hiukan ennen sitä) Venäjä sorti Suomea jatkuvasti epämääräisin perustein ja kosti rankasti pienetkin vastatoimet(lisäksi vrt. Saksan miehittämä Ranska WWII) . Asettuisitko Sampio siis Venäjän/Saksan puolella kyseisessä kiistassa
Jollain tapaa oikeutettua kyllä, jos iskut suuntautuisivat selkeästi itsemurhaiskuihin kannustavien järjestöjen tukikohtiin. Nyt ne kuitenkin aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä nostaen koko kansan yhä voimakkaammin Israelia vastaan. Ja mitä tulee hirmuvaltaan, niin antaisitko itse kaikkien ahvenanmaalaisten liikkua mannermaalla vapaasti, jos sieltä olisi tehty useita iskuja ympäri Suomen?
Noihin kysymyksiisi on hiukan vaikea vastata puolueettomasti, varsinkin tuohon esimerkkiisi Suomesta. Ja kuinka moni aikoinaan tiesi totuutta Hitlerin Saksasta, varsinkin kun kysymyksessä oli liittolainen (käytännön tasolla). Näin jälkeenpäin on helppo asettua ranskalaisten puolelle. No, vastaukseni on kuitenkin EN. Mutta: Miten sinä suhtautuisit, jos saamelaiset vaatisivat maitaan takaisin ja räjähtelisivät Stockmannin kulmalla? Löytyisikö ymmärrystä ja pitäisikö Suomen pidättäytyä kaikista toimista? Ehkä vähän kaukaa haettu, mutta kumminkin.
Ja se, että meidän mielipiteemme ovat erilaiset, ei tarkoita sitä, että minä hyväksyisin sokeasti kaikki Israelin ratkaisut. Jos yhdessä ketjussa on esiintynyt erilaisia kantoja, ei välttämättä kannata ottaa asennetta, että eihän toi naurettava uskovainen ymmärrä elämästä mitään. Rakentavasti voi keskustella jopa täysin vastakkaisen mielipiteen omaavan kanssa. Itse ainakin luulen oppineeni jotain noiden muutamien paatosketjujen pohjalta, ja arvostan edelleenkin vastapuoliani kirjoittajina.
ps. toivottavasti tuo loppukommenttisi oli vain vitsi tai provosointiyritys...