Mitä tehdä, kun uni ei tule?

• 1 602
  • 21

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Kävi tuossa eilen illalla niin ikävästi, että ei meinannut uni tulla. Pään laitoin tyynyyn puoli kahdentoista aikaan, ja sitten tuijotin kattoa. Puoli yhdeltä kyllästyin, ja menin olohuoneen sohvalle lukemaan erästä englanninkielistä, opintoihin liittyvää tieteellistä artikkelia. 20 minuutin päästä nukutti jo kunnolla, ja sänkyyn mentyäni nukahdin kuin tatti.

Mitä te teette, kun uni ei tule? Sängyssä kieriskely (etenkään yksin ;) ) ei tunnetusti auta, eikä tilanteen harmittelukaan. Yksi kaverini kerran kertoi, että tuollaisessa tilanteessa hän keskittyy ajattelemaan sateenvarjoa. Aina kun ajatus meinaa harhailla, hän palauttaa ajatuksensa sateenvarjoon. On kuulemma tehokas tapa kutsua nukkumatti kylään.

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Heh, joskus sama ongelma iskee minullekin. Yleensä joku lukeminen auttaa, toisinaan reipas ja lyhytkestoinen tuuletus auttaa asiaan - raikas sisäilma auttaa.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hanki jostain TTKK.n Teollisuustalouden perusteet -kurssin luentomateriaali ja kirja ja lue sitä, niin nukahdat parin minuutin jälkeen. Kirja ja luentopruju kun on kirjoitettu sellaisella kapulakielellä, että täytyy olla vähintään kansanedustaja ja verotoimiston virkailija, että siitä ymmärtäisi edes puolet. Tässä lainaus kirjasta: "Myynti on sitä, että tuotannontekijä vaihtaa tekemiään hyödykkeitä ostajan kanssa rahaksi..." Ja tuo ei ollut edes pahimmasta päästä. Onneksi tuo kurssi on jo onnellisesti takana. Enää ei edes painajaisia ole näkynyt.:D

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nukahdan yleensä melko hyvin, mutta silloin tällöin iskee käsittämätön nukutuksen puute. Olen huomannut sen olevan kytköksissä seuraavan päivän tapahtumiin, esimerkiksi juhlapäivä, matka tms. saattaa valvotuttaa. Noin kuukausi taaksepäin kärsin kuitenkin ennenkokemattomasta pirteydestä, vaikka seuraava päivä oli tavallisen harmaa ainakin ennakkoon ajateltuna. Menin sänkyyn yhdentoista korvilla, pyörin, luin, tuskailin ja odotin nukkumattia. Kun viimeisen kerran muistan katsoneeni kelloa, se oli puoli neljä ja herätys tietenkin seitsemältä. Näin meillä.

Sistis:
Kun kerran olet käynyt tuon kurssin, niin seuraavan kerran nukkumattia odotellessasi voisit perehtyä Veikko Reinikaisen "Kansainvälinen talous " nimiseen opukseen. Selailin äskettäin sitä alustavasti kämpilläni ja katso: aloin nauraa yksikseni. Reaktioni selittynee sillä, että lähinnä MM-kisastudiossa näkee vastaavia suttuja, joiden väitetään oikeasti merkitsevän jotain.

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
designer

Mulla on tälläinen tapa melko usein kun menen goisimaan.

Rupean melkein heti haaveilemaan,että olen jonkun maan diktaattori ja häslään siellä miten lystään.Harrastan sortoa ja riistoa kansalta ja minulla on oikein hyvin koulutettu yksityis armeija,jota hellin kuin kukkaa kämmenellä.Kuvittelen myös,että oman maani lähistöllä on muutama pienempi maa,joita vastaan aloitan sotatoimet välittömästi.

Varoittamatta hyökkään monella rintamalla,sillä pakkovärväyksien ansiosta mulla on MAHTAVA armeija.Nämä pienemmät maat ovat luonnollisesti rikkaita ja hyvinvoivia,oma maani on vaipunut ankaran kurin ja armottoman verotuksen takia painajaismaiseen tilaan,joka sopii mulle mainiosti.Valloitan kaikki pienemmät maat yhdessä hujauksessa ja nousen maanosan KIISTATTOMAKSI hallitsijaksi.

Kunnes ilmaantuu vielä isompi maa,joka ei voinut sivusta katsoa tätä minun maani riemukulkua ja aloittaa sotatoimet maatani vastaan varoittamatta.Vastaukseni tähän on TOTAALINEN SOTA,kaikki jotka jaksavat kantaa miekkoja ja keihäitä pakotetaan taistelujoukkoihini.Maani ja sen myötä koko maanosa vaipuu helvetilliseen infernoon,kukaan ei säästy menetyksiltä ja tuskalta.

Pitkällisten taisteluiden jälkeen huomaankin,että eipä tullutkaan nukuttua tänäkään yönä,sillä hommia oli taas yllinkyllin.

:D :D :D

Ps:Eli en voinut auttaa,mutta tarvitsenko minä mielestäsi apua??:D

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Yksi itse hyväksi kokemani konsti on pyrkiä rentouttamaan kaikki lihakset, varsinkin jos on kyljellään nukkuja. Sitten yrittää tyhjentää mielensä, pahoja asioita ei varsinkaan kannata ajatella, miten sitä ahdistuneena voi oikeen nukkua.

Ennen mulla oli tapana kuunnella kunnon speed/death metallia ja nukahtaa sen tahtiin, se on mukavaa taustameteliä. Lisäksi kun laulu on pelkkää murahtelua, niin ei voi jäädä tutun biisin sanojakaan miettimään, yhtäkkiä sitä huomaa ajattelevansa muita asioita ja alkaa vajota uneen. Sitä en usko, että tämä toimii kenellekään muulle. ;)

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Oletteko kokeilleet vaakamamboa? Sen jälkeen tulee hyvin uni. :D

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse pyörin vähän aikaa ja haen mukavaa asentoa. Jos sitä ei puolessa tunnissa löydy, käyn kusella, vaikka ei kusettaisikaan ja suunnistan sen jälkeen keittiöön. Lasi maitoa ja mahdollisesti siivu leipää, niin jo maistuu uni. Tai sitten ei.

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Re: Re: Mitä tehdä, kun uni ei tule?

Viestin lähetti BigRedBob
Oletteko kokeilleet vaakamamboa? Sen jälkeen tulee hyvin uni. :D
Ai? Yleensä adrenaliinia, ja mitäs se olikaan se hyvänolon tunteen tuova aine, on veressä sen verran että seuraavaan tuntiin ei ainakaan onnistu nukkuminen. Ja kun yöllä ei muutakaan viitsi tehdä niin pitää ottaa toinen kierros;)

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viskituikku. Auttaa aina. Vaikkei olisi niin tarviskaan.

Suosikkijoukkue
ILVES
Itse kuuntelen jotain musiikkia, jos en saa unta. Parhaiten nukahtaa (tai ainakin tähän mennessä on nukahtanut) Metallican ja Guns n´ Rosesin tahdeissa. Myös lukeminen toimii hyvin. Minulla vain on sellainen ongelma, että jos en unta saa, niin silloin sitä en saa. Joskus olen pyörinyt sängyssä jokpa kolmeen-neljään asti, vaikka olen mennyt nukkumaan joskus yhdentoista maissa. Usein sen parhaiten nukahtaa, kun on käynyt saunassa illalla tai ottamassa pari olutta (maksimissaan kolme tuoppia).

Entinen äidinkielen opettaja kertoi myös hieman eriskummallisesta tavasta. Hänellä oli ns. yöpullo, joka oli 0.33 litran kokoinen. Pullossa oli kaksi kolmas osaa vettä ja loppu keskiolutta. Se on sitä alkoholin väärinkäyttöä!

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Usein yöpuulle laittaessani selaan teksti-tv:n urheilusivt läpi. Hidas vaihtaja kun on, selailuun kuluu aikaa ja sitä alkaa olla melko raukea olo loppuvaiheessa.

Paras valmistautumistapa hyvään, syvään ja pitkään uneen on reipas kävely ulkona (puolisen tuntia), tämän jälkeen melko heti saunaan, saunajuomaksi pullollinen olutta (vain yksi, useammasta piristyy), kirja käteen ja nukuskelemaan. Uni tulee melko pian.

Demon Allbran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen aina ollut huono nukahtamaan. Viimeisen vuoden aikana olen laittanut aina valot sammutettuani rauhallisen musiikin soimaan, se on auttanut jonkin verran. Näitä levyjä käytän:

The Verve - Urban Hymns
Coldplay - Parachutes
The Crash - Comfort Deluxe
Kent - Hagnesta Hill
The Motorhomes - Songs For Me (And My Baby)
Travis - The Man Who
Manic Street Preachers - This Is My Truth Tell Me Yours
Badly Drawn Boy - The Hour Of Bewilderbeast
Kent - Isola
The Pansies - Feel Easy

Ja onhan niitä enemmänkin, noi oli vaan suoraan copypastattu eräästä listasta. :)

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tullut ihan mainioita vastauksia. Joku tilastotieteilijähän voisi tehdä tutkimuksen, kuinka yleistä unettomuus on jatkoaikalaisten keskuudessa, ja onko unettomuus kytköksissä suosikkijoukkueen menestykseen.

Reds1897: Aika mielenkiintoinen tilanne sulla. Tuo periaatteessa voisi olla huolestuttavaa, mutta ei sinun kohdallasi. Kyseessä on kouluesimerkki todellisuuspako-nimisestä ilmiöstä. Kun pudotuspeliviiva on ylitetty, niin tuskin enää haaveilet miljoonien ihmisten tappamisesta ja orjuuttamisesta ;)

Musiikkia kuuntelin itsekin silloin, kun yksin asuin. Välillä aamulla herätessä huomasi, että radio on edelleen päällä. Hiljainen musiikki rauhoittaa kummasti. Mutta nyt siihen ei voi enää turvautua, koska se kauniimpi ja fiksumpi meistä ei sitä halua. Vaakamambo on muuten yllättävän hyvä keino nukahtaa - tai siis nukahtaminen on helppoa sen jälkeen. Mutta kokeilkaapas itse herättää puolisko kahdelta yöllä ja ehdottaa nopeita. Nuijanukutus siinä on lähempänä.

Taitaa sitten olla parasta ottaa tujaus tai kaksi viskiä ennen nukkumaan menoa, ihan vaan varmuuden vuoksi. Ompahan sitten mukavampaa valvoakin, jos ei uni tule.

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Minua ainakin..

..valvotti tuo myrsky sen verran, että nyt olen ihan nukuksissa. Mitä tehdä, kun uni ei tule? Meikä ainakin kuuntelee radiota (paikallista sellaista). Sieltä tulee öisin sen verran rauhoittavaa poppia, että usein nukahdan nappikuulokkeet korvissa..:o Lampaita en ole tottunut laskemaan, kun toi matikkapää on sen verran "laho", että lasken kuitenkin ne otukset aina väärin..:D

aHab

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Jos huomaan, ettei nukahtamisesta tule mitään jätän selkeästi leikin kesken. Nousen ylös, pistän valot päälle ja käyn lukemaan kirjaa. Puolisen tuntia riittää varsin hyvin, siinä on ehtinyt rentouttaa mielen ja ruumiin päivän tapahtumista. Tämä jälkeen nukahtaminen on helpompaa.

Tuon puolituntisen uhraa mielellään, vaikka edessä olisikin aikainen herätys. Vaihtoehtona kun on se loputtomalta tuntuva, tuskastuttava sängyssä pyöriminen ja kellon vilkuilu.

edit: Ja tässä tapauksessa mitä parempi kirja sitä parempi tulos nukahtamisen kannalta. Testattu. :)

pest

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti aHab
edit: Ja tässä tapauksessa mitä parempi kirja sitä parempi tulos nukahtamisen kannalta. Testattu. :)

Allekirjoittaneella ei ainakaan mene noin. Taru Sormusten Herrasta oli loppuvaiheessa (n. 200 sivua jäljellä), enkä malttanut käydä nukkumaan vaikka silmiä särki ja väsytti. Muutamana iltana luin kirjaa noin neljään asti, sitten parin tunnin unet ja koomassa töihin...

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
HPK:n Designerille apuva...

Jos sinulla on KUMPPANI, siis olkoon nyt mies tai nainen, jonka kanssa elät ja nukut, niin JALKAPOHJAHIERONTA RULAA!
Ihmisen jalkapohjista löytyy aivan hillitön määrä sellaisia hierontakohteita, joita käsittelemällä rentoutuu oikein hienosti! Ja sen jälkeen myös on helppo nukahtaa (ainakin minun kohdallani).
Mutta se iltainen hiplaus on sitten syytä rajoittaa jalkapohjiin... ei siis lähdetä räpeltämään esim. kivespussien kanssa...:D

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
- Maito / kaakao ennen sänkyynmenoa
- Hyvä musiikki (ei välttämättä rauhallinen, itsellä soi KISS melkein poikkeuksetta)
- Sauna / suihku

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Melatoniini. Täällä joutuu hakemaan reseptin ja sitten Yliopiston Apteekkiin. USA:sta saa ostaa jokaisesta maitokaupastakin.
Hyvää ainetta, varsinkin talviaikaan, jolloin elimistön oma melatoniinituotanto tutkimustenkin mukaan laskee. Melatoniini ei ole nopeavaikutteinen nukahtamislääke, mutta säännöllisesti otettuna auttaa vaipumaan nopeasti uneen ja parantaa unen laatua ---> esim. unien näkeminen lisääntyy ja ne ovat aika mielenkiintoisiakin
:D

Ja mikä parasta, melatoniini ei ole lääke Suomen DDR-mallisesta reseptipakosta huolimatta. Se on elimistön tuottama aine, joka säätelee vuorokausirytmiä. Melatoniinia saa myös ns. yömaidosta, mutta sitä ei taideta enää myydä.

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei muutakuin vaimolta pyjama pois ja...;) Täällä töissä jalat vaan pöydälle ja krooh,ellei noita...tanan juoppoja tulis koko ajan.:mad:

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy