Mitä tänään syötäisiin?

  • 377 617
  • 3 354
K

Kiekkokatsoja

Valmistumassa on nöyhtöpossu hampurilaisjuttu. Liha uunissa. Hommasin viljavampia sämpylöitä, jossa myös siemeniä. Väiin siis tulee kaslermaista lihaa, kastiketta, cheddar juustoa, ja salaattia.
Juotavaksi hommasin pitkän Sakun. Sitä nieleskelen nautinnolla.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Maksakastiketta meinasin tänään tehdä ja keittää kaveriksi kuoriperunoita ja kukkakaalia. Lisäksi teen ehkä porkkanaraastetta. Jälkiruuaksi tulee varmaan itsetehtyä (mango)jääteloä.
 
K

Kiekkokatsoja

No niin, tänneppä päivitystä lopputuloksesta. Nöytöpossuhampurilainen:
Kyseessä oli melko edullinen ruoka. Lihana oli Lidlin pullet pork, joka oli sekä tarjouksessa 3.99e, että esikypsennetty. Siitä saa muutaman annoksen, ehkä 4 hampurilaista. Puolisen tuntia uunissa. Liha muutoin ok, mutta tehtaan mausteet ei ihan mulle sopivia. Sämpylänä citymarketin sämpylöitä, kappalehintaan 0.39e. Burgerjuutosiivut Lidlistä 1.19e paketti/10kpl. ja välissä oli myös jäävuorisalaattia, joka on edullista ja hyvää kotimaista.
Arvokkain oli oikeastaan tuo puolenlitran saku kalja, 2.99e.

No lopputulos. Kannattaa kokeilla. Lihan mausteetkin kohtuulliset, ja jollekulle voivat olla hyvätkin.
Ateria voisi sopia vaikka juopottelun, öö siis kesäisen päivään, sellaisena melko täyttävänä ruokana, josta jää jokseenkin mausteinen maku jälkimauksi. Jaksaa touhuta illan, kun tollaista syö. Paitsi jos syö kovin monta. Annoshintakin kohtuu edullinen, jos jättää juoman vedeksi. Tuollainen reilu 1.50e/purilainen, ei paha.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Maksakastiketta meinasin tänään tehdä ja keittää kaveriksi kuoriperunoita ja kukkakaalia. Lisäksi teen ehkä porkkanaraastetta. Jälkiruuaksi tulee varmaan itsetehtyä (mango)jääteloä.
Ai että. Nuoruudessa äidin tekemä maksakastike oli yksi herkkuruuistani. Hienoa, että teet tuollaisia perinneruokia tänä nyhtöpossuaikana.

Itse söin tänään lasagnettea. Ihanaa muuten, että ei ole enää +31,7 lämmintä, niin jaksaa taas kokata ja syödä.
 
K

Kiekkokatsoja

Maksakastiketta meinasin tänään tehdä ja keittää kaveriksi kuoriperunoita ja kukkakaalia. Lisäksi teen ehkä porkkanaraastetta. Jälkiruuaksi tulee varmaan itsetehtyä (mango)jääteloä.
Maksakastiketta oli tuossa vielä parisenkymmentä vuotta sitten, enemmän tarjolla. Onnistunut maksakastike, perunat ja sitten vaikka puolukkahilloa, tai jos sitä ei oo niin punajuurta.
Oli muuten hemmetin hyvä ruoka. Ei voi tietää, jos ei oo maistanut, oikein tehtyä ja maustettua.
Saisinko reseptin..?
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Saisinko reseptin..?
Voin kertoa miten tein oman maksakastikkeeni mutta en voi taata että se on mitään "oikein tehtyä ja maustettua". Tämä on minun versioni ja siitä on unohdettu vehnäjauhoissa leivitys mikä on oleellinen osa äitini ja mummini oppeja.

Maksakastike Iisopin tapaan
Maksa palasta poistetaan kalvot ja leikataan viipaleita. Myös valmiita viipaleita voi käyttää mutta myös niistä kannattaa poistaa kalvot (vaalea kerros tumman maksan päällä). Viipaleet suolataan kevyesti leikkuulaudan päällä. Paistinpannuun laitetaan moksaus voita (tai iso luraus juoksevaa margariiniä). Maksasiivut laitetaan kuumalle pannulle suolattu puoli alaspäin ja yläpuolelle laitetaan kevyesti suolaa. Käännetään. Kun pinnat on paistettu niin lisätään vettä niin että viipaleet melkein peittyy. Keitetään hetki. Nostetaan maksaviipaleet pois. Maksan maustama neste suurustetaan vehnäjauhoilla ja kiehautetaan. Lisätään suolaa tarvittaessa. Laitetaan viipaleet kastikkeeseen ja maksakastike on valmis nautittavaksi.

Mummini opin mukaan maksaviipaleet leivitetään suolalla maustetussa vehnäjauhossa. Ja sitten paistetaan. Minusta tuo tekniikka on hyvin altis "pohjaanpalamiselle" kun viipaleita paistaa pannulla. Olen siitä luopunut ja paistan "naturellina" vähän suolattuna.

Edit. Vähän korjattu ohjetta
 
Viimeksi muokattu:
K

Kiekkokatsoja

Voin kertoa miten tein oman maksakastikkeeni mutta en voi taata että se on mitään "oikein tehtyä ja maustettua". Tämä on minun versioni ja siitä on unohdettu vehnäjauhoissa leivitys mikä on oleellinen osa äitini ja mummini oppeja.

Maksakastike
Maksa palasta poistetaan kalvot ja leikataan viipaleita. Myös valmiita viipaleita voi käyttää mutta myös niistä kannattaa poistaa kalvot (vaalea kerros tumman maksan päällä). Viipaleet suolataan kevyesti leikkuulaudan päällä. Paistinpannuun laitetaan moksaus voita (tai iso luraus juoksevaa margariiniä). Maksasiivut laitetaan kuumalle pannulle suolattu puoli alaspäin ja yläpuolelle laitetaan kevyesti suolaa. Käännetään. Kun pinnat on paistettu niin lisätään vettä niin että viipaleet melkein peittyy. Keitetään hetki. Nostetaan maksaviipaleet pois. Maksan maustama neste suurustetaan vehnäjauhoilla ja kiehautetaan. Lisätään suolaa tarvittaessa. Laitetaan viipaleet kastikkeeseen ja maksakastike on valmis nautittavaksi.

Mummini opin mukaan maksaviipaleet leivitetään suolalla maustetussa vehnäjauhossa. Ja sitten paistetaan. Minusta tuo tekniikka on hyvin altis "pohjaanpalamiselle" kun viipaleita paistaa pannulla. Olen siitä luopunut ja paistan naturellina vähän suolattuna.
No niin, kiitoksia.
Maksaa toki itsekin joskus aikoinaan laitoin, mutta tuo kastikkeen maustaminen on se juttu, miksi en ehkä enää tee.
Toki rasvaa ja kermaa, ehkä makeuttakin, mutta millä? Sokeri aika "jyrkkä maku", no ehkä vähän?
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Toinen hyvä maksalle, pekonia silppuna pannulla ekana. Sipulia ja maksat pannulle. Paistellaan tarpeeksi ja kermat perään ja mausteet tietty. Sitten kun kerma kiehuu niin iso luraus sinappia. Riisin kanssa tarjoillaan. Toimii kuin korona vanhainkodissa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
tuo kastikkeen maustaminen on se juttu, miksi en ehkä enää tee. Toki rasvaa ja kermaa, ehkä makeuttakin, mutta millä? Sokeri aika "jyrkkä maku", no ehkä vähän?
Jokainen voi etsiä oman tiensä maustamisessa. Jos luit tuon minun tekstin niin kastikkeeni maut tulee siis suolasta, maksasta ja paistamisesta. Ei siinä mielestäni muuta tarvita. Saa olla erimieltä mutta minulle tuo maistuu. Kyllähän tuo pliisua maustamista on... mutta miksi yrittää yli kun vähempikin riittää.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ai että. Nuoruudessa äidin tekemä maksakastike oli yksi herkkuruuistani. Hienoa, että teet tuollaisia perinneruokia tänä nyhtöpossuaikana.
Pidän niin kovin maksasta että kyllä sitä pitää välillä valmistaa. Oman perinteen mukaan mennään.
 

Glove

Jäsen
Oma reseptini sopii karppaajillekin. Maksa paistetaan nopeasti pannulla, nostetaan odottamaan ja paistetaan kaveriksi pari isoa sipulia renkaiksi leikattuna. Ei se tarvi sen enempää. No, suolaa tietenkin sopivasti.
 
K

Kiekkokatsoja

Jokainen voi etsiä oman tiensä maustamisessa. Jos luit tuon minun tekstin niin kastikkeeni maut tulee siis suolasta, maksasta ja paistamisesta. Ei siinä mielestäni muuta tarvita. Saa olla erimieltä mutta minulle tuo maistuu. Kyllähän tuo pliisua maustamista on... mutta miksi yrittää yli kun vähempikin riittää.
Joo hyvä hyvä. Luulen että nyt olen/olemme sen maun lähellä, mitä haen.
Niinkun vertauksena, esim sienikastike, on sellainen, joka voi olla joko hyvä.. tai no syötävä.
Jotenkin haen sellaista, paistovoi, suola, pippuri?, kerma?, joku?? makua, joka maksakastikkeessakin ratkaisee koko ruoan maun.
Oon syönyt 80-90 luvuilla hyviä maksakastikkeita. Mutta sen jälkeen en.
Sorry, jos oon vaativa reseptiutelija..
 
K

Kiekkokatsoja

Taidan kokeilla seuraavaa.
Ostin kerran lidlistä sellaisia pakaste kiviuunipizzoja. Oli monipaketissa ja hinnaksi jäi alle euron kappale.
On ok pohja, jossa lisättynä tomaattikastike ja juusto.
Laitan siihen lisänä eilistä nöyhtöpossua, ja tomaattirenkaita. Sipuliakin, jos löytyy. Heh, taidan laittaa myös kokeeksi reunaan yhden kypsän uuden perunan viipaleina. Ehkä.
Uuniin, ja ei muuta ku syömään..
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat

Tänään ruokana paahdettu bataatti-porkkanakeitto. Jätin avovaimon työn takia valkosipulin pois. Omenakuutioita ja auringonkukansiemeniä en myöskään laittanut, ei vaan jaksanut alkaa nyhrää. Hyvää tuli muutenkin. Suosittelen.
 
K

Kiekkokatsoja

No päivitystä tuohon tuunattuun pizzajuttuuni.
En siihen mitään perunaa laittanut, kun tuon lihan kanssa näytti jo ruokaiselta.
Mutta valmistumisen jälkeen, laitoin pizzan päälle jäävuorisalaattia, ja salaattikastiketta.
Kokonaisuus oli ok. Maku ok, sellaisen einespizzan ja pizzeriapizzan välimaastossa, kuitenkin lähempänä pizzeriajuttua.
Täyttävää oli. Hinnaksi tuli pyöreästi 2e. Eli ihan ok ruokaa, kotona nopeasti tehtynä.
Suosittelen.
Tykkään toki enemmän kotimaisista perinteisistä ruoista, mutta lomalla tänään näin.
Lisäys. Juomana oli euron rapakalja.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Äskön vedettiin uunilohta ja uusiapottuja. Ja valkkaria. Rouvan kaveri tuli Isolta Kirkolta yökylään. Huomenisen etätyöt menee näämmä taas pikku hiprakassa.
 

Glove

Jäsen
Ttyttö oli käynyt kaverinsa kanssa kalastamassa ja saivat muutaman hauen, joista yhden toivat minulle. Huomenna siis haukea. Uunissa ajattwlin laittaa. En edes muista milloin olen viimeksi haukea syönyt. Pottuja kaveriksi, eiköhän se niillä mene.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Eiliseltä jäänyt sienikastike muuntui sienipastaksi. Seurakseen paistoin voissa juustopaahtoleipäkuutioita valkosipulilla ja timjamilla maustaen. Pecorinoa, miniluumutomaattia ja basillikaa kylkeen ja siirsihän se nälkää. Harvoin tulee kyllä näin aikasin syötyä ruokaa lämmintä.
Myöhemmästä sitten mässäilyä porilaisilla tai mitä lie makkarapurilaisia, kun lauantaimakkaraa noihin tykkään käyttää.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Kaupoilla käydessä tuli inspis ostaa lähivesistön muikkua kun halvalla sai. Niitä ruisjauhossa ja mausteissa pyöriteltyinä ja sopivassa rasvassa paistettuna ja lisukkeeksi muhkuraista kuohukermalorauksella ja voinokareella kostutettua pottumuusia niin tuli ihan semmoinen olo että oltaisiin perusasioiden äärelle palattu.
 
K

Kiekkokatsoja

Piti tehdä kunnon junttiruokaa, eli perunaa ja makkaraa. Mutta koska nuo tänään ostamani broilerifileet vuotivat paketistaan nestettä ulos, niin leikin siis sivistyneempää.
Perunaa, ja broilerifilepihvejä. Salaattia kaveriksi.
Ensiviikolla todennäköisesti vieläkin sivistyneempää ruokaa. Ehkäpä lohta, ja muuta pöperöä.
 
K

Kiekkokatsoja

Suosittelen kokeilemaan tuota nyhtöpossun valmistusta ihan itse.
Paloittele kassler tai muu valitsemasi rasvainen possunpala n.5-8cm kuutioiksi. Kuutiot pataan, mausta ainoastaan suolalla ja pippurilla (mustapippuri jauhettuna toimii) uuni 250°c valmiiksi lämpimäksi (myös ylälämpö) ja pata uuniin ilman kantta. 15-20 min ja kääntelet paahtuneet pohjalle ja uudelleen sama aika uunitusta. Lämpö tiputetaan 150°c ja kansi päälle, n 1,5-2 tuntia ja ensimmäinen riivintäkokeilu haarukalla paloja pienemmäksi. Tässä vaiheessa kiehuvaa vettä pataan niin, että palat peittyvät melkein kokonaan veteen. N.2 tuntia lisää uunia ja kunnollinen riivintä, eli tässä vaiheessa lihan pitäisi helpolla irrota syistään. Jos haluat maustaa jollakin muilla mieleisilläsi mausteilla koko setin, lisää ne tässä vaiheessa. Pata jälleen uuniin ja määrästä riippuen 2-4 tuntia, sen jälkeen uuni pois päältä ja jätetään uunin jälkilämpöön muhimaan.
Osa vetää nuo erilaisilla sähkösurvimilla ihan muusiksi, itse pidän enemmän sellaisesta nyhtöpossusta missä on vielä jonkinlainen rakenne.

Ajat suuntaa-antavia, eikä tuo pieleen voi mennä kuin liian lyhyellä kypsennyksellä ja senkin voi paikata laittamalla uudelleen uuniin. Jos nestemäärä lopussa näyttää liialliselta, senkun kauhalla nostelee purnukkaan vaikka lihaliemeksi.
Itse maustan ainoastaan suolalla ja pippurilla, koska käytän niin erilaisiin ruokiin tuota nyhtöpossua. Maustan ne siinä vaiheessa kun tiedän, onko käyttö tacoissa, lihasopassa, riisin lisukkeena tai jossain muussa. Valmistan minimissään 4kg kerralla, koska se tulee samalla vaivalla kuin puolen kilon setti. Aikaa menee toki enemmän, mutta tuota ei ensimmäisen 40 min jälkeen tarvitse sen kummemmin vahtia.
No niin, kiitoksia. Siinäpäs hyvää ohjetta.
Nyt on mulla sellainen jakso, että teen lähinnä sellaista melko helppoa/nopeaa. Lähinnä siksi, että on kesän helppousaika, ja syöjiä vain minä (yleensä).
Kyllä liharuokia, lazagnea ym oon joskus tehnyt useinkin, mutta nyt tilanne hieman eri.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Tein tänään kaalikääryleitä ja vaimo leipoi tiikerikakun jälkkäriksi. Onhan noi kääryleet hieman työläitä tehdä verrattuna esim. kaalilaatikkoon, mutta ei mulla kiire mihinkään ole. Ja teen noita kerralla aina enemmän, eli eipähän tarvii kokata pariin päivään. Puolukkahilloa kylkeen ja olo on kuin asuisi strömsössä
Voe että kualkyäryleitä. Noita pitäny suunnilleen aina tehdä, mutta tekemättä jäänyt. Ehkäpä nyt sit ens viikolla...
Marraskuussa viime vuonna palstapersoona @Hera80 .n viesti sai melkein tekemään kaalikäärylettä. No vaihtui viikko, jos toinenkin...No nyttemmin nuo on tuolla uunissa. Suap nähhä asutaanko sitä stömsöössä myöhemmästä päivää.
 
K

Kiekkokatsoja

Eivät myyneet mulle tuossa jatkoajan nakkikioskijonossa, vaikka tarjosin tonnin seteliä, niin tein itse pyttipannun.

Aluksi paistoin runsaassa voissa, yhden hyvänkokoisen uuden sipulin varsineen. Seuraavaksi puolenkymmentä kypsää uuttaperunaa pilkottuna. Sitten sekä lenkkimakkaraa, että aikaisemmin kypsennettyä broilerinfilettä. Sekaan heitin myös useamman pikkutomaatin. Mausteita.
Lautaselle suolakurkkua ja hieman salaattia. Juomaksi maitoa. Kyllä, maitoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös