Mitä Suomi/suomalaisuus merkitsee sinulle?

  • 1 287
  • 11

MegaForce

Jäsen
Näin itsenäisyyspäivän aattona olen miettinyt mitä Suomi/suomalaisuus merkitsee? Mitä on olla suomalainen?

Tämä kuluva vuosi on ollut siinä mielessä poikkeuksellinen, että ei ole tultua matkustelua Ruotsin risteilyä lukuunottamatta maan rajojen ulkopuolelle. Lisäksi vuosi on koetellut suurta osaa suomalaisista maailmanlaajuisen koronapandemian takia. Kriisi on tuonut hyvin esille yhteiskuntamme heikkouksia, päätöksenteon ajoittaista hitautta ja edistänyt kansan hyvinvoinnin kahtiajakoa. Samaan aikaan kun leipäjonot pitenee, niin yhä suurenmalla osalla asiat on paremmin kuin koskaan aikaisemmin.

Kun olen matkustanut ja asunut ulkomailla, arvoina suomalaisuus minulle on tarkoittanut ennen kaikkea tasa-arvoa ja vapautta. Monet ystäväni ympäri maailmaa ovat todella ihmetelleet kun olen kertonut Suomen koulutusjärjestelmässä, sosiaaliturvasta ja esimerkiksi äitiyspakkauksesta. Nuo melkein itsestäänselvät asiat meille eivät todellakaan ole sitä.

Nykyään Suomi on minulle myös paljon muuta. Kesäisin se on järvimaisemsan ja saunan lisäksi trendikkäitä pop-up ravintoloita, Kallion hipstereitä, ilmaiskonsertteja, etnisiä ravintoloita ja päiväretkiä veneellä Suomenlinnaan tai muuhun saareen. Työni puolesta se on valitettavasti myös yksinäisyyttä, sosiaalisia ongelmia ja alkoholismia, joita näen päivittäin. Suomi ja suomalaisuus muuttuu hurjaa vauhtia. Mitä Suomi ja suomalaisuus merkitsee sinulle?

Itsenäisyyspäivän kunniaksi:

 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jos jättää pois sen ajatuksen että kysymys itsessään on tyhmä, niin oikeutta olla vähän autisti ja istua yksin kotona pimeässä huoneessa, sen sijaan että ampuisi raketteja taivaalle. Eikä tarvitse näytellä patrioottia.

Muutenhan kysymys on tosiaan luokkaa: "Mitä ruskeahiuksisuus merkitsee sinulle?"
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllähän suomalaisuuden merkityksen huomaa parhaiten silloin, kun asuu ulkomailla tai on käymässä siellä. Niin mukavaa kuin jossain ulkomailla voi ollakin, niin kotiin on vielä mukavampi palata. Suomalaisuuden merkityksen ymmärtäminen vaatii ainakin minulle sen vertailukohdan. Suomessa on perinteisesti ollut moni asia hyvin, ja niitä on pitänyt ihan itsestäänselvyyksinä. Minun elinaikanani Suomi on ollut hyvä maa, toivottavasti se pysyy sellaisena myös jatkossa.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Sitä, että jos on paska päivä, niin saan olla vittuuntunut rauhassa, ja kaikki ymmärtää jos ei huvita rupatella tai avautua. Oman tilan ja ajan antaminen ja sen kunnioittaminen, se on hienointa suomalaisuudessa.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Sitä, että jos on paska päivä, niin saan olla vittuuntunut rauhassa, ja kaikki ymmärtää jos ei huvita rupatella tai avautua. Oman tilan ja ajan antaminen ja sen kunnioittaminen, se on hienointa suomalaisuudessa.
Juurikin näin.
Lisäksi luotettavuus ja aikataulujen pitävyys ovat hienoja piirteitä suomalaisissa, joita oppii arvostamaan vasta ulkomailla.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Lisäksi luotettavuus ja aikataulujen pitävyys ovat hienoja piirteitä suomalaisissa, joita oppii arvostamaan vasta ulkomailla.
Saksassa on kyllä ihan sama meininki näissä. Mutta suomalaisessa kulttuurissa on myös sellaista joustavuutta, mitä ei ehkä Saksassa ole. Tämä vain yksittäisenä huomiona. Suomalaiset ovat täsmällisiä ja luotettavia, mutta osaavat myös joustaa, vaikka ehkä vähän urputtavatkin tästä. Ainakin salaa.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Piti kirjoittaa jo eilen, mutta unohdin. Parikin näkökulmaa asiaan..

Juuri eilen puhuin tästä teemasta belgialaisen ystäväni kanssa. Olemme tunteneet jo kymmenkunta vuotta, ja nykyään myös lapsemme ovat parhaita kavereita. Hän on asunut Suomessa jo 15 vuotta, puhuu ihan siedettävää suomea helvetin vahvalla aksentilla, mutta ei ole ottanut kansalaisuutta eikä aio ottaakaan, koska ei tarvitse sitä sinällään mihinkään (mikä on totta). Joka tapauksessa hän sanoi omasta vinkkelistään, että suomalaiset ovat etenkin eurooppalaisella mittapuulla todella patrioottinen kansa, että miten täällä kansallisia symboleja, asioita kulttuurisia juttuja tuodaan koko ajan esille. Kuulemma sellaista asiaa kuin belgialaisuus tai kyseisen maan kansallisuusaate ei ole olemassakaan, hänkään ei koe edes samaistuvansa mihinkään kansallisuuteen. Hän kertoi, että esimerkiksi Belgiassa on tasan nolla kansallista liputuspäivää, kun meillä niitä on ainakin 20. Hänen mielestään on yhtä aikaa sekä huikeaa että absurdia miten Suomessa pelkästään runoudella on kaksi eri liputuspäivää, musiikilla, kielellä, kirjallisuudella yms. kaikilla omansa. Saati miten esimerkiksi suomalaisen kulttuurin päivä ja suomalaisuuden päivä ovat jopa ne kaksi erillistä liputuspäivää. Tällaisia asioitahan ei täällä meillä tule edes ajatelleeksi, ennen kuin joku ulkopuolinen ne sanoo..

No entäs sitten ne lapset ja lastemme lapset? Poikani on 5v, ja itsenäisyyspäivän kunniaksi päiväkodissa oli kaikkea yleistä Suomi-pöhinää aikas vahvan kansallisuusaatteen hengessä. Pojankin ryhmässä on esimerkiksi sekä muslimia että venäläistä, ja siellä vain jokainen tekee Suomen lippuja kun päiväkodin facebook-ryhmässä menoa kuvien kautta seuraa, heille opetetaan Suomeen ja suomalaisuuteen liittyvistä tärkeistä asioista, ja ehkä huikeimpana juttuna pojan päiväkotiryhmä askarteli viime viikolla ontoista pahviputkista Sibelius-monumentin(!!). Ja entäs sitten se laulupuoli. Alla olevaa laulua poika lauloi eilen kotona (vieläpä hyvin vaikka olen isänä jäävi sanomaan), ja minäkään en ole minkäänsortin isänmaallisuus-kiihkoilija, mutta kyllä viisivuotiaan laulamana tuollainen sai melkein tipan linssiin. Saumat vain ratkeilivat kansallisuusaatteen määrästä :D eli minulle on enää koskaan yhdenkään omaan ajatteluun kykenemättömän salaliittoteoreetikon turha tulla selittämään miten nykyään jo päiväkodissa harrastatetaan kulttuurimarxistista omaa kansaa halventavaa monikulttuurisuuden ihannointia, kun faktat ovat jotain ihan muuta



 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
@PataJaska Hieno kirjoitus!

Mitä suomalaisuus, tai ylipäätään itsenäisyys minulle merkitsee? Vapautta toteuttaa itseään, ilmaista itseään, tehdä kaikkia juttuja, tai olla tekemättä. Totalitarismin poissaoloa, puhtautta, turvallisuutta, huolenpitoa ja mahdollisuuksien antamista valtion taholta. Rehellisyyttä ja sitä, että minulle annetaan myös tilaa ja omaa rauhaa, kun sitä haluan. Eihän nuo luetellut asiat tietenkää sellaisia ole, etteivät ne toteutuisi valtaosassa muitakin maailman maita, ainakin suurimmilta osin, mutta on täällä aika hyvä olla, jos koronakriisin suurin puheenaihe on ollut se, että kuinka myöhään baarista saa kaljaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suomea parempaa kotimaata on vaikea keksiä. Olen ylpeä suomalaisuudestani ja tämän maan historiasta, mutta nykyään täällä on asiat liian hyvin, ja se näkyy ahdistuneisuutena kansassa.

Ja omilta osin, vaikka olenkin ylpeä suomalainen, niin todella usein tuntuu siltä, että olen luonteeltani vääränlainen ihminen tähän maahan.

Esimerkiksi Pohjois-amerikan reissujen jälkeen olen kokenut haikeutta ja ikävää meren taakse, kun siellä ihmisiä kohdellaan paremmin, ja ihmiset välittävät toisistaan enemmän.
 
Tämä kuulostaa kyllä todella hienolta piirteeltä jos ja kun pitää kutinsa. Olen myös erittäin ylpeä suomalaisuudestani sekä siitä että olen Suomessa asuva suomalainen, mutta kaikki tässäkään valtiossa ei miellytä, minun kohdallani lähinnä sää joka on 2/3 vuodesta enemmän vähemmän kolea ja viileä. Suomalainen uppiniskaisuus ja jurouskaan ei ihan istu vaikka omaan nuo samat ominaisuudet.

Suomalaisissa mua ärsyttää eniten se, että me jäädään kiinni johonkin eikä päästä eteenpäin. Ja todella harvoin suomalainen on aidosti iloinen toisen hyvinvoinnista. Ja sit samalla jos sanot suoraan, että mua ei hetkauta pätkääkään jos jollain menee hyvin tai huonosti, niin sitten oot kusipää, joka ajattelee vain itseensä. Monesti kuulee esimerkiksi vanhempien ihmisten voivoittelevan tai kauhisteleva joidenkin ihmisten asioita: "Kuin se nyt silleen?". Mitä merkitystä sillä on?

Eikä tietysti kaikki ihmiset sellaisia ole tai on jenkeissäkin niitä kateellisia ja kusipäisiä ihmisiä, mutta en mä ole ainakaan vielä tavannut.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Suomihan on hieno paikka, jonka ympärille on vedetty keinotekoisesti rajat ja päätetty että tässä se nyt on, meidän maa. Ei täällä ole kuin kaksi suurta vikaa, nimittäin ilmasto ja väestö. Muuten ihan ok pläntti planeettaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös