Pakko nostattaa vähän tätä mietelauselmaa, vaikka tuota alla mainitsemaasi peliä en ole VIELÄ kokeillut. Mutta tuossa yllä lainatussa on kyllä paljon totuutta. Onneksensa sitä voi tajuta, että vaikka monenlaista RPG:tä on tullut hierottua vuosien saatossa, niin edelleen on myös jäänyt joitain selviä klassikoita katsastamatta ja nyt voi sitten palata näihin.
Ensin ostin kahdellakympillä remasteroidun Baldur´s Gate 1 & 2 bundlen lisäosineen PS5:lle. Aikanaan olin pintapuolisesti vain tutustunut ja hivenen taistelusysteemi silloin aikanaan jotenkin luotaantyönsi. No mitä tapahtui, uudet pelit jääneet lähes kokonaan hyllylle kun tuota ykköstä nyt antaumuksella pelannut. Normaalilla vaikeustasolla (joka ei siis se kaikein helpoin) on tunutnut juuri sopivalta haasteelta, joka ei ole walk in the park ja leveleitä ja omaa osaamista on tarvinnut sopivassa suhteessa nostattaa paikkoja tutkien päästäkseen tarinassa eteenpäin. Ja taistelumekanismihan on oikeastaan ihan nero koska hommasta voi tehdä oman maun mukaan yksinkertaista tai monimutkaisempaa.
No tuo on jo halpaa huvia, mutta seuraava suorastaan ilmaista, kun PC:llä EPIC antoi jossain vaiheessa ilmaiseksi Fallout: New Vegasin, joka ei ensin toiminut, mutta sain sen hiljattain toimimaan, ihan vaan VSync piti ottaa pois päältä. Oma kokemus rajoittuu Fallout 4:n läpipeluuseen PS4:llä ja vaikka 1 & 2 aikanaan tuli hommattua, niin en koskaan jaksanut ihan kunnolla uppoutua, missä tajuan vähän jääneeni paitsikin. Niitähän moni pitää parhaina, mutta New Vegas varsinkin kun asetin sen saman tien Hardcore Modelle imaisi minut täysin sen ensimmäisen puolen tunnun jälkeen, jossa ei ollut ihan päässyt sisään ja ihmetteli kuinka paljon graafisesti pelit ovat tulleet tuosta eteenpäin.
Mutta tuo Harcore Mode tuntuu juuri loistavalta, jossa ei saa raajojen rampautumista paranemaan millään nukkumalla vaan pitää mennä lääkärille tai sitten Doctor´s Bageja käyttämällä, joita ei ole turhan paljoa tarjolla. Veden, ruoan ja radiaation tasapainoa pitää varjella ja tavaroiden säännöstelystä ja muunkin tekemisen miettimisestä tulee tärkeämpää. Taistelut ovat juuri olleet sopivan haasteellisia, pitää valita minne menee, sitten selviää, mutta yleensä vaurioin ja sitten on taas paranneltava ja etsiskeltävä uusia varusteita jne. Ja joka kopperossa ei ole hyödyllistä kamaa.
Käy väistämättä mielessä, että nelonenkin olisi tainnut kannattaa säätää aikanaan vastaavaan moodiin, mutta vaikka muistan siinä vastaavaa olleen, niin lukaisin, ja vertailin, että Survival Mode siinä ei ole ihan sama ja tuntuu vähän menevän taas jo ylikin. No, en taida nyt jaksaa enää nelosta uudestaan, kun muistan vielä pääpiirteiltään kaikki paikat, niin ei se enää tarjoile mitään yllätyksiä.
Mutta palaten tuohon viestin avaavaan lainaukseen. Ulkokuorta voi siloitella, mutta jotain kyllä tuntuu tuon päädyn parantelussa kadonneen sieltä sisältöpuolelta ja ei voi sanoa kuin, että moni kakku päältä kaunis.