Mitä leffoja?

  • 3 468
  • 55

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Suositelkaa minulle joitakin hyviä kauhuelokuvia, joita on saatavilla DVD:nä. Ajattelin käydä ostoksilla, koska innostuin tässä taannoin ostamistani The Serpent and The Rainbowsta sekä People Under The Stairsista.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Hannibal pitää löytyä kokoelmastasi - vaikka se nyt ei suoranaisesti ole mikään kauhuelokuva.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Pimeyden valtiaat/valtias..prkele kun pääsi unohtumaan nimi. No kuitenkin aivan tajuttoman hyvä pätkä. Siinä on Alice Cooperkin pienenpienessä sivu-osassa. Omenit pittää tietenkin myös löytyä. Kauhuelokuvissa kannattaa pitää nyrkkisääntönä, että ennen vuotta 1990 tehdyt ja mielummin 1970-1985 ovat parhaimpia. Milloin on viimeksi tehty hyvä kauhupätkä?
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Viestin lähetti tombraider
Pimeyden valtiaat/valtias..prkele kun pääsi unohtumaan nimi. No kuitenkin aivan tajuttoman hyvä pätkä. Siinä on Alice Cooperkin pienenpienessä sivu-osassa. Omenit pittää tietenkin myös löytyä. Kauhuelokuvissa kannattaa pitää nyrkkisääntönä, että ennen vuotta 1990 tehdyt ja mielummin 1970-1985 ovat parhaimpia. Milloin on viimeksi tehty hyvä kauhupätkä?

Miltäs vuodelta tuo "Pimeyden valtiaat" oli? Minkä tyylistä kauhua se esittää?
Ja tuo nyrkkisääntö pitää muuten paikkansa. Vanhat kauhuelokuvat kunniaan!
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No se on jostain 1980-85, aihe on niinkin omaperäinen kuin,hyvän ja pahan taistelu. Jostain kirkosta on löydetty sellanen kartio jossa virtaa vihreää nestettä ja sitten se neste "vapautuu" yhteen tutkijaan. siitäkös lähtee piru irti ja jne. jne.

Saattaa olla Pimeyden ruhtinas, en nyt bole ihan varma. Hämärä muistikuva olisi lontoonkielisestä nimestä, olisko ollut Prince of the dark. Emmää tierä.
 

suursyömäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins + sympatiat Ässille ja HPK:lle
Hieman erikoisempaa...

Eli jos mielesi tekee hieman erilaista "kauhua", niin hommaa ihmeessä Hideo Nakatan japsi-kauhuilu Ring. Leffassa ei ole verta eikä tissejä (nyyh!), mutta tunnelmaltaan ja fiiliksiltään se pesee kaiken maailman Screamit mennen tullen. Ja on p-e-r-k-u-l-e-e-n pelottava!

Voin taata, että katsottuasi leffan ei television "lumisade" ole enää pelkkää lumisadetta. Itse tsiigasin leffan eräänä yönä ja sen jälkeen ei meinannut uni tulla simmuihin :D Ja vielä pieni varoituksen sana: leffalle on tehty jo kaksi jatko-osaa järjestyksessä Ring 2 ja Ring 0. En ole noita nähnyt, mutta tuskinpa ovat originaalin tasoisia. Leffan saa ainakin Helsingissä helposti Filmifriikistä tai vaikkapa Pienestä Leffakaupasta ja kun julkaisijakin on englantilainen Tartan Video omassa Tartan Terror-sarjassaan niin levy pyörii mukisematta suomalaisissakin DVD-soittimissa.

Mutta tämä siis vain jos hieman erilainen, mutta sitäkin pelottavampi, kauhu kiinnostaa!
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Viestin lähetti tombraider
...ennen vuotta 1990 tehdyt ja mielummin 1970-1985 ovat parhaimpia. Milloin on viimeksi tehty hyvä kauhupätkä?
Sanoisin vuonna 1992 tehty Candyman. Erittäin ansiokas ja synkkä, sekä taiteellinen ja urbaani, muttei lainkaan teinimäinen leffa. Upeat näyttelijät ja musiikki kruunaavat kaiken. Oletteko samaa mieltä?
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kiitos Cougar! Meni sit nimi ja vuosi ihan päin hevosen häntää, mutta niin voi käydä kun vanhaksi elää.
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Taz#24,

kerroppa lisää tuosta ring-leffasta? Juonta ja sen sellaista. On kuulemma aika erilainen ja taiteellinen tekele? Kiintoisaa!
Olen harkinnut sen ostoa Filmifriikin nettikaupan kautta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
The Exorcist, Manaaja on ehdottomasti löydyttävä jokaisen kauhuleffafriikin hyllystä. Ja tässä tarkoitan sitä ainoata ja alkuperäistä YKKÖSOSAA (pääosissa Ellen Burstyn, Linda Blair) ne jatko-osat ovat täyttä paskaa.

EVIL DEAD on myös syytä hankkia (ja tässäkin se alkuperäinen ykkösosa, ne jatkot ovat tässäkin "sarjassa" tahatonta komiikkaa ja löysäilyä).

Carpenterin THE THING on myös tunnelmaltaan tehokas (vaikka ne "erikoisefektit" nykypäivän katsojaa naurattavatkin).

Siinä kolme leffaa jotka ovat "must".
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Manaajan sekä The Thingin olen nähnyt niin monesti, että en niitä jaksa ostaa. Sen sijaan tuo The Evil Dead löytyy kyllä itseltäni VHS-versiona. Loistava leffa ja todellakin selkäpiitä karmiva. Siinä todiste, että huippuelokuva ei vaadi suurta budjettia. Se riittää kun idea ja toteutus ovat tarpeeksi hyviä. Ideahan ei vaadi mitään summaa ja toteutuskin voi olla hyvä ilman suurempia rahasummia.
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Kyllähän näitä on...

Itse ehdottaisin omasta "collectionistani":

- Exorcist (Manaaja)

- Shining (Hohto), siis se Kubrickin versio, Jack Nicholson pääosassa

- Children Of The Corn (Maissilapset)

- Candyman

- Uhrilampaat ja Hannibal

- Hitcher (Liftari)

Kyllä noilla alkuun pääsee. Olisi ehkä voinut lisätä Stephen King- filmatisointeja, on ne aika rautaa.
 

Hese

Jäsen
Suosikkijoukkue
Idän ihme
Tässä oma "must see" listani:

-The Evil Dead jatko-osineen
-Romeron zombi trilogia
-Legendaarinen Re-animator
-Braindead
-Ring trilogia (tätä on paljon ylistetty ja pakko se on nähdä)
-Slashers (tätä on myös paljon kehuttu, itse en vielä ole nähnyt)
-Plan9 From Outher Space :D

Myös Cannibal Holocaust ja Cannibal Ferox ovat varmaan unohtumattomia katselukokemuksia.

Näitä olen siis yrittänyt ahkerasti metsästää joka paikasta ja joitakin löytyykin jo hyllystä, mutta täydennystä kaipaisi...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti CMX
Noista tuo Candyman on myöskin hankintalistallani.

>>> Laita nyt samantien listalle nämä:

- Carrie
- Hohto
- Piina
- Cujo
- Pet Sematary (tuossahan on tarkoituksella kirjoitusvirhe, niinkuin siinä Kingin romaanissakin tuo on suomennettu ovelasti "Lemmikkejen Leposia")
- Hell Raiser (se alkuperäinen ykkösosa) , sen jälkeen tiedät mitä tarkoittaa "oooh, sweet PAIN")

PS Tietääkö CMX että tässä DVD-Manaajassa on mukana kohtauksia joita ei ollut siinä alkuperäisessä elokuvassa 1970-luvulla? Esim. kuuluisa "hämähäkkikävely" ja leffan jälkeen on paljon informaatiota siitä mitä kaikkea omituista tapahtuikaan elokuvan teon aikana (kuolemantapauksia esim.)... leffan näyttelijät muistelevat niitä juttuja...
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Viestin lähetti Predator
- Pet Sematary (tuossahan on tarkoituksella kirjoitusvirhe, niinkuin siinä Kingin romaanissakin tuo on suomennettu ovelasti "Lemmikkejen Leposia")
Siis mitä meinaat? Mulla King- kokoelmassani on toi Pet Semataryn suomenkielinen kirja, joka on käännetty: Uinu, uinu, lemmikkini ja samannimisen leffankin olen nähnyt. :confused:
 

narrimanaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Halloween

Eikö kukaan ole muistanut vai eikö leffa vain ole arvon herrasväen suosiossa? Oman hyllyn parhaimpiin sekä muutenkin jokaisen itseään kunnioittavan leffafriikin kauhisteluihin kuuluvat mielestäni myös:

-Exorcist
-Shining (Kubrickin)
-Silence.....
-Seven
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Viestin lähetti Janos
Siis mitä meinaat? Mulla King- kokoelmassani on toi Pet Semataryn suomenkielinen kirja, joka on käännetty: Uinu, uinu, lemmikkini ja samannimisen leffankin olen nähnyt. :confused:

hautausmaa kirjoitetaan oikeasti "cemetery", joten Kingin kirjassa lapsethan ovat kyseistä hautuumaata pitäneen (pääasiassa) niin kyltissä on kirjoitusvirhe. Suomeksi kirja ja leffa ovat Uinu, uinu lemmikkini.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Janos
Siis mitä meinaat? Mulla King- kokoelmassani on toi Pet Semataryn suomenkielinen kirja, joka on käännetty: Uinu, uinu, lemmikkini ja samannimisen leffankin olen nähnyt. :confused:

Niin, leffassa ja kirjassa sitä lemmikkien hautausmaata "pitivät yllä" lapset ja heillehän sattuu kirjoitusvirheitä... siinä hautausmaan portissa lukee leffassa " PET SEMATARY" ja kirjassa se on todella suomennettu "LEMMIKKEJEN LEPOSIA" ... tsekkaa vaikka itse kirjasta jos et usko...

PS: Nimim. Korak tämän jo näköjään kertoikin, mutta kertaus on opintojen unihirviö, eiku siis äite...
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Viestin lähetti Predator
Niin, leffassa ja kirjassa sitä lemmikkien hautausmaata "pitivät yllä" lapset ja heillehän sattuu kirjoitusvirheitä... siinä hautausmaan portissa lukee leffassa " PET SEMATARY" ja kirjassa se on todella suomennettu "LEMMIKKEJEN LEPOSIA" ... tsekkaa vaikka itse kirjasta jos et usko...
Jaa, nyt tajusin. Kiitti Korakille ja Predalle. On näin Jussin alla pää vähemmän tai enemmän (siis sanotaan toisinpäin?) sekaisin. Mutta tulipa selväks. :p
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Monet edellisistä allekirjoitan, mutta Hannibal oli kaukana omasta maustani.

Yksi parhaimpia leffoja oli yksi, jonka nimeä en juuri nyt muista, mutta siinä tyyppi oli jossain metsässä mökissä ja kuinka ollakaan jotenkin jostain syystä sahasi oman kätensä moottorisahalla ja sitten tämä käsi lähti seuraamaan ympäriinsä... kertokaa nyt joku mikä tämä on. Näin sen joskus 90-luvun alussa, enkä nukkunut muutamaan yöhön. Itse pidän suunnattomasti Painajainen Elm Streetillä leffoista ainakin ykkönen ja kolmonen on ihan katseltavaa kauraa.

Candyman on hyvä. The lost boys on aika kiva 80-luvun teinikauhuraina...monessa paikoin jo legendaarinen. Hitchcockin leffat on mun mieleeni ja muutoinkin psykologinen kauhu-systeemi. Splatter ei ihan aina ole kivaa, mutta kyllä sitäkin välillä katsoo. Eli Seven on must.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vaikka elokuvafriikki olenkin niin kauhu ei ole lähimpänä sydäntäni, siitä huolimatta suosittelen muutamia kuvia. Osaa ovat muut jo varmaan suositelleet mutta toivottavasti listalle mahtuu edes joku jota ei aiemmin ole mainittu.

-Carrie.
-Candyman.
-Cube - Kuutio, (mielenkiintoinen sekoitus kauhua, tieteiselokuvaa ja trilleriä).
-Shining - Hohto.
-Halloween.

Heitetään listalle myös Scream 1, kaikesta huolimatta se erottui edukseen "teinikauhujen" suuresta massasta.

Sitten jos siirrytään psykologisten trillereiden, joidenkin mielestä psykologisten kauhuelokuvien pariin listalle kuuluvat ehdottomasti.

-Seitsemän.
-Tesis.
-Uhrilampaat.
-Hannibal, (varauksin).
-8mm.
-Psyko.
-Linnut.

Tällaista,

vlad#16.
 

Veivi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti Annuli


Yksi parhaimpia leffoja oli yksi, jonka nimeä en juuri nyt muista, mutta siinä tyyppi oli jossain metsässä mökissä ja kuinka ollakaan jotenkin jostain syystä sahasi oman kätensä moottorisahalla ja sitten tämä käsi lähti seuraamaan ympäriinsä... kertokaa nyt joku mikä tämä on. Näin sen joskus 90-luvun alussa, enkä nukkunut muutamaan yöhön.

Sehän on tämä aikaisemminkin tässä ketjussa mainittu Evil dead. Loistava kauhu/komedia pätkä.
 

axe

Jäsen
Viestin lähetti Veivi


Sehän on tämä aikaisemminkin tässä ketjussa mainittu Evil dead. Loistava kauhu/komedia pätkä.

Ja nimenomaan vielä se Evil Dead 2, joka ei ole ollenkaan niin pelottava tai hyvä kuin ykkönen.

Yksi mua nassikkana kauheasti pelottanut raina oli muistaakseni noidista kertonut Superstition. Homma on vaan niin, että en ole nähnyt sitä ollenkaan esiteinivuosien jälkeen eikä mulla ole siis mitään käsitystä onko se oikeasti hyvä tai pelottava. Mutta alitajuntaan se on jäänyt leffana, joka aina nousee ekana mieleen kun puhutaan hyvistä kauhuleffoista.

Todennäköisesti sekin kuitenkin oli vain nuoren iän harhaa. Todistettavasti mä pelkäsin junnuna aivan silmittömästi jopa Kivikasvojen musikaaliversiota Draculasta, joten en ehkä ole kovin luotettava lähde. Fredi tosin ON pelottava.

Kaikkien uusien kauhuleffojen vika tuntuu olevan se, että niitä ei tehdä tosissaan. Kaikkiin niihin pitää ujuttaa aivan typeriä irtovitsejä mukaan "keventämään" tunnelmaa. Minkä seurauksena niissä ei ole mitään tunnelmaa. Blair Witch Project ei ehkä pelottanut niin kuin sen oli tarkoitus, mutta jollain lailla se kuitenkin vaikutti kunnon yritykseltä tehdä "vakavaa" kauhua. Sellaisia oikein fyysisesti kipeää tekevän pelottavia leffoja ei taideta juuri tehdä. Liian monessa tapauksessa se fyysinen reaktio saadaan aikaan vain isolla määrällä verta ja erikoisilla tappamistavoilla, mutta ei se ole kunnon kauhua, enemmänkin niin kuin inhoa ja iljetystä. Mutta kun joku joskus saisi filmille sellaisen tunnelman, mikä on Kingin Hohdossa, kun poika ja isä vuorotellen vierailevat huoneessa 217. Kubrick ei onnistunut.

Ai niin, minä pidän myös leffasta Hulluuden syövereissä (At the Mouth of Madness). Kiva Lovecraft-mukaelma. Ja lisätään tähän vielä toinen Sam Neillin leffa. Viimeinen horisontti, joka tuli telkkaristakin ihan äskettäin. Yksi parhaista kauhupätkistä pitkään aikaan, vaikka tietty lainaakin kovasti Alienista ja sellaisista.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös