En omista kyseistä härveliä, ja jos en korttia täysi-ikäistyttyäni (anteeksi tästä sanahirviöstä) olisi hankkinut, enää sitä en hommaisi. Tosin enpä tiedä, olisinko tuolloin täysi-ikäisyyden kynnykselläkään autokouluun mennyt, mutta kun isä hommasi opetusluvat, niin tulipa se kortti sitten hankittua.
Tuolloin neljä vuotta sitten, kun kortin sain, autolle oli kuitenkin sentään jotain käyttöä, kun asuin suhteellisen kaukana (Jyväskylän) keskustasta. Nyt on kuitenkin jo yli kaksi vuotta tullut asuttua aivan keskustan tuntumassa, ja kun työpaikkanikin ovat - ainakin toistaiseksi - osuneet ihan keskustaan, ei tarvetta autolle ole todellakaan ollut.
Tokihan sitä tulee käytyä muuallakin kuin töissä, mutta onneksi minulla on terveet jalat, joita myös käytän erittäin mielelläni kävelyyn. Jyväskylästä ei sellaista paikkaa löydy, jonne en - ainakin selvin päin (varsinkin nousuhumala saattaa olla eri juttu, kun silloin pitää keskittyä pelkästään juomiseen) - voisi kävellä; vasta maalaiskunnan puolelle - ja tietysti muihin kaupunkeihin - mentäessä saattaisin turvautua jonkinkaltaiseen autokyytiin. Tarvetta tuollaisiin pidempiin retkiin on kuitenkin niin harvoin, että pelkästään niiden takia autoa ei todellakaan kannata hankkia.
Itse suuresti ihmettelenkin ihmisiä, joiden tarvitsee se pienikin reissu tehdä autolla. Enkä ihmettele sitä vähiten yksityisautoilun aiheuttamien ympäristöhaittojen takia. Ne suoraan sanottuna v*tuttavat minua, vaikka toki on varmasti niitäkin ihmisiä, joille auto ja autoilu ovat välttämättömyys.
Ehkä vieläkin enemmän kuin pienetkin matkat autolla tekeviä ihmisiä, ihmettelen kuitenkin sellaisia henkilöitä, jotka ihmettelevät minun kaltaisiani ihmisiä, jotka todella jaksavat tehdä esim. tunnin kävelyreissuja päästäkseen haluamaansa paikkaan. Ei ole yksi ja kaksi kertaa, kun olen saanut kuulla, että "miten sää nyt noin pitkän matkan jaksoit kävellä?", vaikkei itselleni tee tiukkaakaan. Noh, pitkähän on suhteellinen käsite.