Mistä omista saavutetuista eduista sinä olisit valmis luopumaan?

  • 8 713
  • 114

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Pienipalkkaisena lapsiperheen päänä en olisi valmis luopumaan mistään. Voi sanoa, että kaikki menee, mikä tulee. Lomautuksia puolisolle tulossa pyytämättä, joten tiukemmaksi menee.

Itse asiassa, kun monella tuntuu tässäkin ketjussa olevan liikaa, voin auttaa kuluttamaan. Menee suomen sisätalouden tukemiseen. Hymiö.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En kyllä olisi valmis luopumaan lomarahoista, ellei se sitten kompensoitaisi muuten palkassa. Suomessa asiantuntijoiden käteen jäävät tulot kun on kilpailijamaihin verrattuna kohtalaisen surkeat.

Itse olisin ehkä valmis luopumaan, mutta varmaan harkitsisin tämän jälkeen vakavissani muuttoa esim. Saksaan. Juttelin taannoin puolitutun rekrytoijan kanssa Saksan asiantuntijoiden palkkatasosta omalla alallani ja vuosittaiset bruttotulot olivat Saksassa jo tässä vaiheessa 25-35 % enemmän kuin mitä Suomessa saan. Maan hintatason tuntien ero henkilökohtaisessa ostovoimassa olisi vieläkin rajummin Saksan eduksi.

Yritin tässä tosissani miettiä sitä, että mistä sitten olisin valmis luopumaan ja ensimmäisenä olisin valmis tekemään töitä näiden helatorstaiden ja loppiaisten aikana. Muutenkaan uskonnolliset pyhät eivät ole minun mielestä 2020-luvun aatteiden mukaisia, aikana kun valtio ja kirkko ovat kauempana toisistaan kuin koskaan aiemmin.

Henkilokohtaisesti olisin valmis ehkä luopumaan myos matkavähennyksistä lyhyen työmatkani vuoksi, mutta ymmärrän kyllä niiden äänekkäät puolustelijat. Itsekin olen miettinyt muuttamista kauemmaksi työpaikalta kohti ns. "pikkukyliä" ja olisin tottakai tyytyväinen siitä, että omaa halua pitää myös pienemmät kylät elinvoimaisena matkavähennyksen avustuksella arvostettaisiin. Uskon että niiden poistaminen ajaisi vain entistä enemmän isojen kasvukeskusten pussiin ja näivettäisi maaseutua vieläkin nykyistä pahemmin. Työpaikat kuitenkin jäisivät kaupunkeihin, joten todennäköisesti osa maaseudun ihmisistä suuntaisi vähennysten lopetuksen jälkeen niiden perässä lähemmäksi työpaikkaansa.
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
Parempi kysymys olisi, että kuinka isosta prosentista bruttotulojasi olisit valmis luopumaan?

Vastauksiin sitten perustelut miten tämä tulojen pienentäminen auttaisi hyvinvointivaltion jatkuvuuden turvaamisessa tuleville sukupolville.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@Heitinga Kirjoituksesi loppupuolella puhut kodin ja työpaikan välisestä matkasta ja siitä saatavasta matkavähennyksestä.

Kilometrikorvaus viittaa enemmän työmatkoihin yms. työhön liittyviin liikkumisiin.

Minä en saa kumpaakaan, mutta pohdin aina, mitä kukin kirjoittaja tai puhuja kulloinkin tarkoittaa. Avasit asian kuitenkin hyvin niin asian sisältö ei jäänyt epäselväksi.
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oma auto oli vähällä lähteä jo. Rouvan mielestä se pitää vielä olla. Katsotaan taas muutaman vuoden päästä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vastauksiin sitten perustelut miten tämä tulojen pienentäminen auttaisi hyvinvointivaltion jatkuvuuden turvaamisessa tuleville sukupolville.
Sama ongelma on lomarahoissa ym. jotka käytetään useimmiten kulutukseen.

Väittäisin, että joulut ja pääsiäiset, kun vaihdettaisiin normaaleiksi työpäiviksi niin ison loven sekin tekisi ihmisten kuluttamiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
@Heitinga Kirjoituksesi loppupuolella puhut kodin ja työpaikan välisestä matkasta ja siitä saatavasta matkavähennyksestä.

Kilometrikorvaus viittaa enemmän työmatkoihin yms. työhön liittyviin liikkumisiin.

Minä en saa kumpaakaan, mutta pohdin aina, mitä kukin kirjoittaja tai puhuja kulloinkin tarkoittaa. Avasit asian kuitenkin hyvin niin asian sisältö ei jäänyt epäselväksi.

Alkaa näemmä tämä 3 viikkoa sisällä sekoittamaan aivoni joten tein tarvittavat korjaukset, kiitokset tarkoista silmistä!

Mitä taas tulee itse kilometrikorvauksiin niin niistä en olisi valmis luopumaan ilman todella tuntuvaa kompensaatiota palkankorotuksen muodossa tai vaihtoehtoisesti työnantajan kustantamaa autoa. Liikun tälläkin hetkellä pitkin Suomea viikottain kaikenmaailman yhteistyötapaamisissa ja palavereissa... tai siis liikkuisin mikäli ei olisi nykyinen poikkeustila päällä. Jos taas tuo liikkuminen pitäisi vielä rahoittaa omasta pussistani niin auton tankkiin uppoaisi kyllä keskinkertaisesta palkastani huomattavan suuri osa.
 

Fordél

Jäsen
Olisin valmis luopumaan esimerkiksi lomarahoista, nykyisentasoisista kilometrikorvauksista ja ateriakorvauksista sekä lapsilisistä sitten joskus jos niitä saan. Esim. mun lapsilisät voisi hyvin kohdentaa niiden lasten vanhemmille, joilla on niille paljon enemmän tarvetta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helpointa olisi jos nämä pyhät muutettaisiin vain lomapäiviksi joita olisi kiinteä määrä joka vuosi. Nyt näiden ylimääräisten vapaiden määrä vaihtelee sen mukaan, että kuinka ne osuvat viikonlopulle.
Englannin malli, jossa joka vuosi on kiinteä määrä arkipyhiä (ja pääsääntöisesti maanantaisin) olisi se mihin Suomessakin pitäisi siirtyä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vastauksiin sitten perustelut miten tämä tulojen pienentäminen auttaisi hyvinvointivaltion jatkuvuuden turvaamisessa tuleville sukupolville.
Vientialoilla: Halvemmat palkat mahdollistavat yrityksille paremman kilpailukyvyn
Julkishallinto: Valtio ei velkaannu yhtä nopeasti kun palkat ovat matalammat

Muilla aloilla ei niin suurta suoraa vaikutusta, mutta välillisiä vaikutuksia toki.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Olisin valmis luopumaan esimerkiksi lomarahoista, nykyisentasoisista kilometrikorvauksista ja ateriakorvauksista sekä lapsilisistä sitten joskus jos niitä saan. Esim. mun lapsilisät voisi hyvin kohdentaa niiden lasten vanhemmille, joilla on niille paljon enemmän tarvetta.
Mä olisin myös henkilökohtaisesti valmis lapsilisistä luopumaan, mutta heikon syntyvyyden takia en ole varma, olisiko tuo yleisesti hyvä peliliike, että rajattaisiin.

Edelleen mua vaivaa tämä kokonaisansion pilkkominen osiin, joista voisi luopua. Palkan osalta olisi selkeämpää puhua siitä, kuinka suuresta osasta bruttopalkkaa olisi valmis luopumaan. Luulen, että tätä @Tadu :kin tuossa hieman aiemmin tarkoitti. Jollain kun ei ole lomarahaa, joillain ei erilaisia lisiä, joillain ei tulospalkkioita, joillain ei bonuksia, joillain ei pekkasia jne.
 

Outsider

Jäsen
Vientialoilla: Halvemmat palkat mahdollistavat yrityksille paremman kilpailukyvyn
Julkishallinto: Valtio ei velkaannu yhtä nopeasti kun palkat ovat matalammat

Muilla aloilla ei niin suurta suoraa vaikutusta, mutta välillisiä vaikutuksia toki.

Tottakai palkkojen laskeminen parantaa kilpailukykyä, mutta juuri niitä välillisiä vaikutuksia huomioiden en näe miten se palkkojen laskeminen erityisesti mahdollistaisi hyvinvointi yhteiskunnan jatkumisen. Julkisella puolella toki olisi paikka tarkastaa kulurakennetta, kun epäilemättä siellä on paljon kaikenlaista turhaakin, mutta hyvinvointi yhteiskunnan kannalta siellä taitaa olla myös aika paljon väkeä, kenen palkan pitäisi mennä ylös eikä alas, ja lisäksi näihin hommiin tarvittaisiin lisää tekijöitä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Fordél

Jäsen
Edelleen mua vaivaa tämä kokonaisansion pilkkominen osiin, joista voisi luopua. Palkan osalta olisi selkeämpää puhua siitä, kuinka suuresta osasta bruttopalkkaa olisi valmis luopumaan. Luulen, että tätä @Tadu :kin tuossa hieman aiemmin tarkoitti. Jollain kun ei ole lomarahaa, joillain ei erilaisia lisiä, joillain ei tulospalkkioita, joillain ei bonuksia, joillain ei pekkasia jne.

Loogisessa maailmassa erilaisilla lisillä ja korvauksilla on perustelut sekä eri töissä erilaiset lisät ja korvaukset ovat perusteltuja. Mun ei ole perusteltua saada jotain lisää, joka voi toisessa työssä olla perusteltu. Jos jokin lisä onkin aidosti perusteltu niin mikäs siinä.

Mutta esimerkiksi lomaraha ei ole mielestäni enää perusteltu lisä, koska se ei palvele enää sen alkuperäistä tarkoitusta. Tai sitten on kilometrikorvaukset, joiden tarkoituksena on korvata oman auton käytöstä aiheutuneet kustsnnukset, mutta mielestäni niiden taso on noussut aivan liian korkeaksi.

Paikkansa on siis varmasti tarkastella lisiä ja etuuksia ihan yksitellenkin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tottakai palkkojen laskeminen parantaa kilpailukykyä, mutta juuri niitä välillisiä vaikutuksia huomioiden en näe miten se palkkojen laskeminen erityisesti mahdollistaisi hyvinvointi yhteiskunnan jatkumisen. Julkisella puolella toki olisi paikka tarkastaa kulurakennetta, kun epäilemättä siellä on paljon kaikenlaista turhaakin, mutta hyvinvointi yhteiskunnan kannalta siellä taitaa olla myös aika paljon väkeä, kenen palkan pitäisi mennä ylös eikä alas, ja lisäksi näihin hommiin tarvittaisiin lisää tekijöitä.
Joo ei tämä helppoa ole. En mä itsekään lähtisi palkkoja laskemaan jos diktaattori olisin, vaan leikkaisin työeläkkeitä sekä valtion kuluja painottuen niihin kuluihin, jotka eivät ole yhteiskunnalle kriittisiä toimintoja.

Suomessa on myös ihmeellisiä verohelpotuksia, esimerkiksi asuntovaunujen ja autojen verovapaus, minkä takia valtiolta jää kahdeksannumeroinen summa verotuloja saamatta. Syynä tälle on, että Kepun kannattajissa on paljon karavaanareita...
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mutta esimerkiksi lomaraha ei ole mielestäni enää perusteltu lisä, koska se ei palvele enää sen alkuperäistä tarkoitusta. Tai sitten on kilometrikorvaukset, joiden tarkoituksena on korvata oman auton käytöstä aiheutuneet kustsnnukset, mutta mielestäni niiden taso on noussut aivan liian korkeaksi.

Paikkansa on siis varmasti tarkastella lisiä ja etuuksia ihan yksitellenkin.
Mikä se alkuperäinen tarkoitus mielestäsi on? Äläkä ainakaan esitä sellaiseksi sitä, että maksettiin töihin palaaville lomaltapaluu- raha, että saataisiin työväki takaisin sorvin ääreen. Omalla alallani syy ei ole koskaan ollut tuo. Sen sijaan se on vakiintunut palkanosa, jonka suuruus on takuuvarmasti otettu huomioon palkkaehdoista sovittaessa. Se ei siis ole mikään ylimääräinen bonus tekemättömästä työstä oikeasti ollut koko urani aikana.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Helpointa olisi jos nämä pyhät muutettaisiin vain lomapäiviksi joita olisi kiinteä määrä joka vuosi. Nyt näiden ylimääräisten vapaiden määrä vaihtelee sen mukaan, että kuinka ne osuvat viikonlopulle.
Minulle tuo sopisi oikein hyvin henkilökohtaisesti, mutta yhteiskunnallisesti on ihan perusteltua, että nuo vapaat vietetään samana päivänä (esim. päivähoito ym. järjestelyt).
 

Outsider

Jäsen
Joo ei tämä helppoa ole. En mä itsekään lähtisi palkkoja laskemaan jos diktaattori olisin, vaan leikkaisin työeläkkeitä sekä valtion kuluja painottuen niihin kuluihin, jotka eivät ole yhteiskunnalle kriittisiä toimintoja.

Suomessa on myös ihmeellisiä verohelpotuksia, esimerkiksi asuntovaunujen ja autojen verovapaus, minkä takia valtiolta jää kahdeksannumeroinen summa verotuloja saamatta. Syynä tälle on, että Kepun kannattajissa on paljon karavaanareita...

Joo ei tämä helppoa, mutta mun mielestä elämisen pakolliset kulut + verotus on jo sillä tasolla, että kulutukseen jäävän summan pienentäminen palkkoja alentamalla tai veroja nostamalla ei ole ratkaisu mihinkään.

En ole perehtynyt karavaanarien kaluston verotukseen, niin en osaa kommentoida juuri sitä, mutta yleisesti vierastan ajatusta, että kaikki sellainen mitä ei erikseen jollain omalla verolla veroteta nauttisi verohelpotuksista. Jos valtio nyt alkaisi kerätä kahdeksannumeroisen summan lisää vaikka karavaanareilta, niin suurin osa siitä summasta olisi pois jostain muusta verokertymästä.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mistä saavutetuista eduista olisin valmis luopumaan yhteisen hyvän edessä? Kaikesta, paitsi mulle rakkaista ihmisistä ja eläimistä. He/ne tekevät onnellisuuteni, eikä mitkään rahalliset edut tai käytännön edut. Jos yhteinen hyvä sitä vaatisi, tekisin töitä lähes palkatta. Nostaisin palkkaa vain sen verran, että on jonkinnäköinen katto pään päällä ja avovaimolle sekä kissoille ruokaa.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Lomarahoista ja aika monista kirkon pyhäpäivistä. Mulle riittää jos on katto pään päällä ja ruokaa jääkaapissa. Kaikki muu on plussaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mistä saavutetuista eduista olisin valmis luopumaan yhteisen hyvän edessä? Kaikesta, paitsi mulle rakkaista ihmisistä ja eläimistä. He/ne tekevät onnellisuuteni, eikä mitkään rahalliset edut tai käytännön edut. Jos yhteinen hyvä sitä vaatisi, tekisin töitä lähes palkatta. Nostaisin palkkaa vain sen verran, että on jonkinnäköinen katto pään päällä ja avovaimolle sekä kissoille ruokaa.
Varmaan useimmat olisivat ultimaattisen kriisin aikana valmiit tekemään töitä ilmaiseksi, jopa menettämään henkensä(asepalvelus), mutta tässä kai nyt haettiin vähän softimpaa tilannetta kuitenkin, taantuma/lama- olosuhteita esimerkiksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole perehtynyt karavaanarien kaluston verotukseen, niin en osaa kommentoida juuri sitä, mutta yleisesti vierastan ajatusta, että kaikki sellainen mitä ei erikseen jollain omalla verolla veroteta nauttisi verohelpotuksista. Jos valtio nyt alkaisi kerätä kahdeksannumeroisen summan lisää vaikka karavaanareilta, niin suurin osa siitä summasta olisi pois jostain muusta verokertymästä.
Juu. Kyse oli vain esimerkistä, joka tuli mieleen. Lainsäädännöllisesti asuntoautot ovat yhtälailla autojakin kuin henkilöautot, ja niitä pitäisi koskea samanlainen verotus, mutta ei koske. Tällöin kyse on mielestäni verohelpotuksesta.

Toki kyse on samanlaisesta priorisoinnista kuin vaikkapa Oopperan tukeminen sen sijaan, että valtio tukisi esimerkiksi huippujääkiekkoa.

Noh alkaa taas mennä offtopiciksi, joka on minulla paha tapa. SORI SIITÄ
 

Fordél

Jäsen
Mikä se alkuperäinen tarkoitus mielestäsi on? Äläkä ainakaan esitä sellaiseksi sitä, että maksettiin töihin palaaville lomaltapaluu- raha, että saataisiin työväki takaisin sorvin ääreen. Omalla alallani syy ei ole koskaan ollut tuo. Sen sijaan se on vakiintunut palkanosa, jonka suuruus on takuuvarmasti otettu huomioon palkkaehdoista sovittaessa. Se ei siis ole mikään ylimääräinen bonus tekemättömästä työstä oikeasti ollut koko urani aikana.

Sillä ei ole väliä, mikä lomarahojen tarkoitus on mun mielestä ollut. Historiankirjat sen kertovat. Kyseessä on ollut alunperin lomaltapaluuraha, jolla haluttiin varmistaa metallialan työntekijöiden paluu samaan työpaikkaan. Tämän jälkeen se levisi muille aloille.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Helppoja ratkaisuja ei tosiaan ole ja jumalaton mekkala on tullut mm. lomarahaleikkauksista, jotka osaltani on nyt lusittu. Yllä jo mainittu lapsilisät voidaan hyvätuloisilta poistaa. Meillä ne ainakin nyt menee suoraan lapsille.

Suuri prosentuaalinen säästö tulisi lomarahojen poistamisesta. Tosin ei ole pelkoa, että sitä uskallettaisiin nytkään tehdä.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Hyviä ideoita, itse voin luopua monestakin asiasta mutta epäselväksi jäi että kuka siitä hyötyy? Miksi luovuttaisiin vaikka helatorstain tai vapun vapaapäivästä? Uskon että työnantajalle tuo on ok mutta työntekijälle ehkä ei?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös