Missä persoonat, mikä pelityyli?

  • Viestiketjun aloittaja Flonaldo
  • Alkaa
  • 1 713
  • 5
F

Flonaldo

Viestin lähetti Kuznetsov
Minä olen aina pyrkinyt kirjoittamaan HPK:sta objektiivisesti, joskus jopa hieman yliampuvasti kritisoiden. Tällä palstalla on niin paljon "värilasi"-porukkaa, että väkisinkin tahtoo aina välillä ottaa yläkertaan kipeää. Minä olen peilannut HPK:n tämän kauden joukkuetta tässäkin ketjussa vain ja ainoastaan suhteessa liigan ehdottomaan eliittiin ja siinä suhteessa HPK:lla on vielä todella paljon työmaata edessä. Niin pelillisesti kuin myös materiaalin suhteen. Jos pelataan vain sijoista 6-10, niin asiathan ovat ihan kohtuullisesti.
Kyllähän täällä jokainen meistä kirjoittaa jonkunlaiset värilasit päässä, se on kaikkien syytä tunnustaa. Kukaan meistä ei ole mitenkään erityisen objektiivinen, kun ryhdytään rakkaasta seurastamme puhumaan.

HPK ei koskaan tule olemaan liigan ehdotonta eliittiä, paperilla. Joskus lähelle sitä kirkkainta kärkeä ollaan paperillakin päästy, mutta siinä on ollut helvetisti tuuria mukana (HPK-ketjun uskomattoman nopea läpimurto ja pennosilla pelaaminen, SMS-ketjun uskomaton läpilyönti ja pennosilla pelaaminen sekä rakennusliikkeen kuvitteellisiin rahoihin perustunut panostus).

HPK on aina haastaja ja altavastaaja. Siitä ei päästä yhtikäs mihinkään, kun kaupungissa on alle 50 000 asukasta ja talousaluekaan ei ole mikään erityisen iso - eikä taustalla ole edes ydinvoimaloita tai siivousfirmoja.

Minunkin mielestäni aina pitäisi pyrkiä pelaamaan vähintäänkin mitaleista - ja sitä HPK tälläkin kaudella tekee. Joukkueen rakentaminen ei täällä kuitenkaan ole yhtä helppoa kuin seurassa, jossa palkkabudjetti on kaksinkertainen meihin verrattuna - vain Lintumäki & co:n ammattitaito on taannut Kerhon pysymisen kärjen kyydissä.
Viestin lähetti Kuznetsov
Mitä sitten tulee tähän HPK:n imagoon iloisesta kiekollisesta pelaamisesta, niin se on mielestäni se tavaramarkki, jolla tänne voidaan nuoria lahjakkaita pelaajia saada jatkossakin. Tämä rohkea kiekolliseen taitoon perustuva jääkiekko on myös se peli, jota minä henkilökohtaisesti mieluiten tahdon katsoa. Jo viime kaudella nähtiin kuitenkin tyystin toisenlaista pelaamista. Heitettiin kiekkoa päätyyn ja passailtiin keskialueella. Ei kyetty haastamaan vastustajia kiekollisena, vaan luovuttiin kiekosta vetämällä ränniin. Ei tuollaista keskialueella kyttäilyä ja paidoissa roikkumista jaksa kukaan katsoa koko talvea, varsinkaan jos se ei tuota tulosta. Osalle katsojista riittää tietysti se, että Kerho voittaa. Jee-jee, oli hyvä peli.
No ei se nyt ihan noinkaan mennyt, siis viime kaudella. Kyllä sitä on yhäkin olemassa muunlaistakin taitoa kuin sitä slaavilaista jalkakikkaa.

Kyllä minä ainakin osaan taidokkaina suorituksina arvostaa Hassisen, Setzingerin, Lahden, Ridan et al. suoraviivaista maalillesuhaamista.

Eihän Kerho, varsinkaan kotikentällä, missään vaiheessa kautta pelannut mitään roikkumista ja kyttäilyä. Päinvastoin, peli oli vauhdikasta ja tasoltaan pääsääntöisesti hyvää.

SMS-ketjun ja HPK-ketjun sekä tsekkien Kerho-yleisölle tarjoama hurlumhei hieman veti odotukset överiksi. Ei tuollaista ryhmää ja tuollaista pelityyliä ole liigajäillä nähty pariikymmeneen vuoteen, eikä tulla enää näkemään. Ne olivat helvetin hienoja kausia ja peli loistavaa, mutta niistä täytyy nyt kyetä päästämään irti.

Minä ainakin mielelläni näkisin ensi kaudella vauhtipeliä, jossa hyökkäykset pelataan suoraviivaisesti maalille, suunnanvaihdokset ovat nopeita ja kiekko ei yhden ukon lavassa pölyty. Se on erilaista peliä kuin tuo SMS-aika, jolloin kiekko oli lavassa kuin liimattuna - ei mielestäni kuitenkaan yhtään vähemmän nautinnollisempaa, eikä myöskää vähemmän taitavaa.
Viestin lähetti Kuznetsov
Keskialueen passailu, sumputus ja virheiden välttely kiekollisen pelaamisen kustannuksella ovat taas niitä asioita, joita en mene hallille katsomaan. HPK on nyt tiukasti muuttumassa juuri tähän suuntaan. Tasapäistäminen näkyy jo latteassa, tasaisen harmaassa materiaalissakin. Persoonat ovat vähissä.
Miten HPK on muuttumassa siihen suuntaan? En minä ainakaan tuollaista ole jäällä harjoituspeleissä nähnyt, enkä ole myöskään kuullut valmentajan olevan viemässä peliä millään muotoa tuohon suuntaan.

Pelaajamateriaalissakin muutokset eivät ainakaan ole vieneet peliä tuohon suuntaan. Laitinen ja Laamanen toivat samassa määrin yleismitallisesti taitoa kuin lähteneet pakit. Hassinen ja sentteri X ovat oletettavasti vähintäänkin yhtä taitavia kuin enemmänkin duunarimaiset Kuha ja Virta.
Viestin lähetti Kuznetsov
HPK tulee näillä uusilla suuntauksillaan menettämään mainettaan iloiseen kiekolliseen peliin panostavana seurana, jossa annetaan tilaa luovuudelle ja erilaisille persoonille. Tällä viikolla miehen antamat lausunnot siitä, mihin suuntaan nyt mennään ja millaisia pelaajia hän haluaa, nostattivat kuitenkin verenpainetta.

Persoonia, kiitos.
Minä ihmettelen tätä käsitystä, ettei HPK:ssa olisi persoonia, eikä persoonille olisi tilaa. Setzinger, Hassinen, Laakkonen, Lahti, Voutilainen, Mäkiaho. Kyllä tuossa minun mielestäni on persoonia, ja uskoisin myös uuden sentterin tuohon kategoriaan kuuluvan, samoin Jani Ridan.

On vauhtikoneita, on savolaista juonikkuutta, vähän voimaa ja nyrkkejä ja yksi erittäin mielenkiintoinen maalitykki - joka joskus tajutessaan olevansa voimalaituri, nousisi vielä pykälän ylemmäksi.

Nuo kaikki pelaajat saavat vapaita käsiä pelata parhaimmalla osaamisellaan. Se ei tietystikään tarkoita, että Setzi kyttäisi vastustajan sinisellä vain läpiajoja, mutta ei niin pitäisi Kerhon ainakaan minun mielestäni pelatakaan.

Jalosen lausuntoja on luettu taas kuin piru raamattua. Liljaniemen olisi pitänyt varmaan artikkelinsa yhteyteen sisällyttää FAQ ja käännös Kerho-fanin kielelle.

Kerhoon mahtuu ihan varmasti tulevaisuudessakin suvereeneja hyökkäyspelin taitajia. Sen sijaan pelkästään omia tilastojaan ja omaa palkkapussiansa miettiviä pelaajan irvikuvia ei mahdu - juuri sellaisia, jotka eivät oman sinisen alle vahingossakaan eksy.

Esimerkiksi menneiden aikojen Roman Simicek olisi Jalosen mielestä varmastikin ihannevahvistus Kerhoon. Johtaja, kiekollisen pelin sielu, luotettava, joukkuepelaaja.

Nelosketjuun kaivataan väisäsiä, ykkösketjuun simicekejä. Kumpaankaan ei kaivata surffailijoita.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Flonaldo
Minä ihmettelen tätä käsitystä, ettei HPK:ssa olisi persoonia, eikä persoonille olisi tilaa. Setzinger, Hassinen, Laakkonen, Lahti, Voutilainen, Mäkiaho. Kyllä tuossa minun mielestäni on persoonia.
Setzinger. Persoona kuten IT-osakkeiden arvo 90-luvulla: Toistaiseksi melkein pelkkää odotusarvoa. Chicken-isku Jalkasen lärviin ei riitä tekemään pojasta Persoonaa.

Hassinen. Ollut joskus maalintekijä. Ei koskaan ollutkaan mikään 'Persoona' vaan harmaata tapparan näköistä materiaalia.

Laakkonen. No joo, vauhdikas pörrääjä. Minussa on joku pahasti vialla varmaan kun en miehen mieletöntä suuruutta onnistu näkemään.

Lahti. Lupaava nuori. Ei ainakaan vielä Persoona.

Voutilainen. Kohuttu kaappaus Jokereista. Kohu tosin pelkästään meidän omassa piirissämme tapahtuvaa. Ollut melko kauan murtautumassa Persoonaksi. Jokeripäivinä suostui MTV3:n Jani Uotilan jutussa istumaan Hartwall Areenan jäällä työhaalareissa, iso miinus moisesta pöllöydestä.

Mäkiaho. Ex-Persoona. Välieräsarja 2004 + pronssiottelu = 0 taklausta. Jopa hovikelpoinen TV-kommentaattoriksi, huono merkki.

Ja nuo eivät olleet värilasien läpi mielipide vaan absoluuttinen totuus. [Hymiö tampioille tähän, ja Eltonille lisäksi ratakiskon pätkä.]

Suurin persoona HPK:ssa on Joni Puurula, ja se on jo melkoisen huolestuttavaa. Toisaalta en minä mitään sirkusmies Pasiakaan kaipaa, mutta Sirkusmiestä kylläkin.

Ketkä sitten ovat persoonia? Ainakin Marko Mäkinen, Marko Kiprusoff, Kai Nurminen, Robert Kantor, Frank Banham, Pasi Nielikäinen, Aki Heino, Janne Ojanen, Jari Korpisalo, Raimo Helminen, Jarmo Myllys, Jere Karalahti, Roman Vopat ja Bluesin joukkue kokonaisuudessaan.
 
F

Flonaldo

No nyt ainakin minulla ja Twitella on hieman erilaiset käsitykset Persoonista. Minä viittasin ihan puhtaasti, tai ainakin suurimmalta osin, ko. pelaajien pelityyliin ja sen persoonallisuuteen.

Kuten varmasti itsekin huomasit, on listassa pääsääntöisesti vain 30+ ikäluokkaa edustavia kavereita. Sellaisten pelaajien haaliminen ei taas Kerhon imagoon ole kuulunut - ainakaan jos unohdetaan Ripan, Serven ja Iso-Aleksanterin aikakausi.

Esimerkiksi Hassinen ja Setzinger ovat minun papereissani Persoonia tuon jalat-jalat-jalat -pelityylinsä myötä.
 

Kuznetsov

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Flonaldo on repinyt näköjään ansiokkaasti auki aiemmin kirjoittamani mielipiteen HPK:n tämänhetkisestä tilanteesta. Tietyissä asioissa näkemyksemme ovat hyvinkin lähellä, mutta tietyt mielipiteet sitten jo eriävätkin. Minä en sinällään kaipaa mitään jalkakikkoja, siitä ei ole kysymys. Sen sijaan kaipaan rohkeutta yllätyksellisiin, individuaaleihin ratkaisuihin. HPK:n joukkueessa ei ole montaa pelaajaa, joilla olisi tällaista erityisosaamista tai ainakaan uskallusta ja kykyä toteuttaa sitä.

Toinen asia, jossa näkemykset eroaa, on juuri viime kaudella pelaamisessa kesken kauden tapahtunut muutos. Kyllä se kuule niin oli, että myös kotona HPK tyytyi huomattavasti pelkistetympään pelaamiseen kuin aiemmin. Materiaalikysymys tietysti osittain, mutta myöskin selkeä valmennuksen tekemä muutos peruspelaamiseen. Sen lisäksi tällä kaudella on mielestäni nähty varsin latteaa pelaamista HPK:lta, siis täysin loogisesti viime kauden jatkumoa lisättynä sillä tosiasialla, että keskushyökkääjätilanne on entistäkin surkeampi.

Surffailijoita ei kaivata, eikä niitä pahemmin ole ollutkaan, onneksi. Vujtekin viime kausi oli mitä oli, mutta erittäin suuri osa miehen vaisusta pelaamisesta johtui jalkavammasta, joka pitää miehen luultavasti poissa jäiltä jopa koko tulevan kauden. Voimakasta maalille ajamista pidän myös hyvänä asiana, kunhan meidän miehiltä vain löytyisi kykyä päästä sinne kiekkollisena ja/tai sietää sitä fyysisesti. Simicekillä oli muuten hirveä takatukka ja hän ajatteli myös tehopisteitään. Nämä asiat eivät poissulkeneet sitä tosiasiaa, että mies on HPK:n historian paras ulkomaalainen keskushyökkääjä.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Flonaldo
Kuten varmasti itsekin huomasit, on listassa pääsääntöisesti vain 30+ ikäluokkaa edustavia kavereita. Sellaisten pelaajien haaliminen ei taas Kerhon imagoon ole kuulunut -
Kyllä, enkä tarkoittanutkaan että tuollaisia pelaajia tulisi haalia tänne valmiina Persoonina. Tarkoitin selvittää mitä minun sanakirjassani 'Persoona' tarkoittaa. Väsyttävyyteen asti samaa toistellen edelleen jankutan että viime aikoina Kerhosta on kitketty pois orastavia Persoonia. Tarkoitan Aki Heinoa ja JM Ylijumalaa.

Näyttää muuten Holdenillakin olevan takatukkaa ainakin vanhemmissa kuvissa eli varmaan mahdollisesti saapuessa poistetaan jengistä ennen tammikuuta...
 

Jakub

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Heino ja Yli-Junnila voivat olla persoonia mutta eivät sellaisia että niitä kukaan voi rehellisesti sanoa menestyvän liigaseuran kaipaavan.Kumpikaan ei ole liigatasoa ja ei liigassa pelaisi,jos pelaaja liikenne ruotsiin ei olisi niin älytöntä kuin se nykyään on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös