Missä asennossa nukut mieluiten?

  • 5 316
  • 41

Missä asennossa nukut mieluiten?

  • Selällään

    Ääniä: 12 12,1%
  • Kyljellään

    Ääniä: 55 55,6%
  • Sikiöasennossa

    Ääniä: 5 5,1%
  • Mahallaan

    Ääniä: 27 27,3%

  • Äänestäjiä
    99

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tervetuloa Jatkoajan suureen unikyselyyn.

Missä asennossa nukut mieluiten? Panostatko nukkumiseen? Löytyykö laadukasta tyynyä ja patjaa? Sammutatko oikeaoppisesti kirkkaat näytöt ja rauhoitut paria tuntia ennen kuin on aika mennä unille? Pyritkö pitämään aina samaa unirytmiä yllä?

Minulle nukkuminen on jo useita vuosia ollut väkinäistä suorittamista. Olen monta kertaa luvannut itselleni, että alan iltaisin rauhoittumaan ja luen himmeässä valossa vaikka tunnin ajan kirjaa ennen sänkyyn menoa. Usein ilta menee kuitenkin siten että käydään salilla ja sen jälkeen istutaan koneen tai television ääressä pari tuntia ja siitä suoraan sänkyyn nukkumaan. Eihän siinä uni tule kun aivot ja keho on täysin ADHD-tilassa.

JYSKin sivuilla on selitetty eri nukkumis-asentojen hyviä ja huonoja puolia.

Itselleni kaikkein rakkain asento on tuo huonoin mahdollinen vaihtoehto, eli mahallaan. Nukahtaminen kestää pitkään, asento vaihtuu satoja kertoja yön aikana ja herään aina väsyneenä.

Aion ottaa projektiksi selällään nukkumisen. Tätä varten löytyy Tempur millenium -tyyny. Se tuntuu sänkyyn mennessä kovalta kuin kivi, mutta lämmettyään imaisee pään sisäänsä ja lukitsee sen paikoilleen. Täten ei pitäisi yön aikana aiheutua turhaa pyörimistä kun niska on jämähtänyt hyvään asentoon paikoilleen. Pitäisi vain oppia ensin nukahtamaan selllään niin saisi tyynystä jotain irti. Nyt kun alkaa nukkumaan selällään, niin katson hämmentyneenä kattoa 40 minuuttia ja sitten vaihdan turvalliseen mahallaan-nukkumiseen.

Kuinka sinä nukut ja maistuuko uni? Vai nukkuvatko nyky-yhteiskunnan ihmiset enää ollenkaan?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Nukahdan parhaiten kyljelläni maaten ja ilmeisesti suurimman osan ajasta nukunkin siinä asennossa. Jostain syystä kuitenkin herään aina selälläni maaten.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Olenko tosiaan ainoa joka nukkuu sikiöasennossa? Oma vakiintunut nukkumistyylini on sikiöasento, ei nyt välttämättä polvet ihan rinnassa kiinni, mutta selvästi polvet koukussa ja yläruumis hieman kyyristynyt eteenpäin ja toinen käsi on aina tyynyn alla. Lisäksi tuppaan laittamaan peittoa hieman polvien väliin, sekä jalkojeni alle, yritän siis tehdä peitosta suht tiiviin ja lämpimän "makuupussin".

Tässä esimerkkikuva mitä tarkoitan tuosta peitosta

Jännä muuten etten osaa nukkua selältäni, ainakaan öisin. Joskus olen sohvalle nukahtanut päiväunille selältäni, samoin jos kännissä menee nukkumaan. Mutta jos selvinpäin yrittää saada unta seljällään, niin jää varmasti yritykseksi. Outoa.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyljelläni olen ainakin monesti nukahtaessani ja aika monesti myös samasta asennosta herään. Selälleni en jää ku odotan nukahtamista, tuo jostain kumman syystä aiheuttaa mulle todella helposti valveunia/unihalvauksen, joita seuraa sitten melko ahdistunut olotila. Yritä siinä sitten nukahtaa uudestaan.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyljelläni ja nimenomaan oikealla kyljellä. Ei oikein muut asennot luonnistu. Yleensä, jos yrittää nukahtaa selällään, havahdun juuri ennen nukahtamista siihen, että rupeaa kuorsaamaan tai muuten korisemaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyljellään. Vaihtelee hieman kumpi. Päikkärit otan selältään, jäänyt jotenkin tavaksi. En osaa selittää miksi. Tai no ehkä siinä on se, että selällään nukkuessani en vaivu yleensä niin syvään uneen, joten se sopii päikkäriasennoksi. Kyljelleen meneminen on asennoitumista siihen, että käy oikein kunnon pitkille unille sitten.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Minäkin nukun mahallani. Kaikissa muissa asennoissa viihtyy sen pari minuuttia paikallaan, kunnes on vaihdettava asentoa. Selällään olo on toisinaan ihan mahdotonta, on pakko kääntyä mahalleni. Aamulla saatan herätä missä tahansa asennossa, mutta en tiedä missä, koska oma nukkumisasentoni ei ole ensimmäisenä mielessäni kun herään.

Tyynynä minulla on oikeaoppisesti jäykkä lituska. Ns. kainalotyynynä on paksumpi tyyny. Jos sen päällä makaa mahallaan, niin tyyny leviää liikaa sivuille eikä happea enää saa kunnolla. Lituska taas pitää muotonsa aina.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Missä asennossa nukut mieluiten?
Pääsääntöisesti kyljelläni. Rutiinini on sellainen että nukkumaanmennessä alussa makaan selälläni jonkun aikaa ja sitten käännyn kyljelleni. Yleensä tästä kääntymisestä ei mene pitkä aika siihen että nukahdan. Joskus nukahdan toki selälläni mutta tällöinkin käännyn kylkiasentoon myöhemmin yön aikana.

Panostatko nukkumiseen?
Kyllä. Työpäivää edeltäväksi yöksi korvatulpat korviin naapureiden varalta ja yöksi sukat jalkaan kun tutkimusten mukaan olisi kannattavaa.

Löytyykö laadukasta tyynyä ja patjaa?
Samat olleet käytössä jo monta vuotta enkä uskalla pitää niitä oikein laadukkaina.

Sammutatko oikeaoppisesti kirkkaat näytöt ja rauhoitut paria tuntia ennen kuin on aika mennä unille?
En. Viimeiseen asti tietokoneen äärellä ennen nukkumaanmenoa.

Pyritkö pitämään aina samaa unirytmiä yllä?
Arkisin melkein minuutin tarkkuudella. Työpäivää edeltävänä iltana aina klo 22.30 nukkumaan ja herätyskello herättää klo 7.25. Viikonloppuisin tuo rytmi yllätys yllätys venähtää, mutta jos perjantaina satun olemana selvinpäin niin olen tällöin mennyt lähes aina yöllä kahdeltatoista nukkumaan. Lauantaisin sitten herännyt klo 9.15 - 10.30 välillä.
 

A Siente

Jäsen
Kyljellään jalat hieman koukussa. Yleensä tulee aloitettua yritykset oikealla kyljellä ja sen jälkeen pyörittyä tasaiseen tahtiin kyljeltä toiselle kunnes onnistun saavuttamaan täydellisen olotilan. Selällään on mukava maata heräillessä, mutta ei siihen asentoon voi nukahtaa. Puutuu aina alaselkä siinä asennossa. Mahallaan taas käsiä ei saa laitettua mihinkään mukavasti.
 

Janippa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Omalla kohdalla parhaiten toimii mahallaan nukkuminen molemmat kädet tyynyn alla, lähestulkoon X-asennossa siis. Aamulla toki heräilen millon mistäkin asennosta, mutta jostain syystä jossei ihan järkyttävän paljon väsytä, en unenpäästä saa oikein kiinni kuin mahallaan maatessa. Jännästi tämäkin on iän myötä muuttunut, lapsena ja nuorena nukuin vielä kyljellään jalat koukussa, mutta intin jälkeen taas nukkumisasento on vaihtunut mahallaan makaamiseen.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Nukkuminen on hauska keskustelunaihe. Olen melko huono nukkumaan ja esimerkiksi viime yönä tuli nukuttua vain nelisen tuntia. Suunnilleen kerran viikossa tulee vähän huonommat yöunet, muuten menee sellaisella seitsemän tunnin unilla keskimäärin. Herkkäunisena heräilen monesti keskellä yötä.

Nukahtaminenkin on mielenkiintoista. En oikeastaan ikinä nukahda puoleen tuntiin vuoteeseen menosta. Joskus lueskelin oppaita unettomuuteen ja yksi vinkki oli että jos ei kahteenkymmeneen minuuttiin ole saanut unta, kannattaa nousta ylös ja puuhata hetki jotain muuta. Ei toiminut, en varmaan nukkuisi lainkaan jos tuota sääntöä noudattaisin (no toki jossain välissä olisi niin väsynyt että nukahtaisi nopeampaa, mutta ei siitä ehtisi enää saada vaadittavaa lepoa).

Itse nukkuma-asennoista, nukahdan käytännössä aina selälteni. Joskus herään jommalta kummalta kyljeltäni ja joskus todella harvoin nukahdankin kyljeltäänkin, mutta jotenkin muut asennot kuin selälteen makaaminen tuntuvat omituisilta. Miten mahaltaan voi edes nukkua? Joko on niskat ja selkä jumissa tai sitten pitäisi osata hengittää tyynyn ja patjan läpi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyljellään, Peitto jalkojen välissä.
Tämähän se tai sitten ihan mahallaan ja kädet tyynyn alla. Selällään nukahtaminen on mulle aina ollut ihan mahdotonta, enkä nuku koskaan selälläni (paitsi mitä tietämättäni yöllä varmaan joskus siihen asentoon saatan kääntyä)

Mä olen myös todella huono nukahtamaan ollut jo vaikka kuinka kauan. Pitää ensinkin olla ihan hiljaista ja mitä pimeempää sen parempi. Ärsyynnyn harvoista asioista, mutta toisen ihmisen kuorsaaminen saa aivan raivon partaalle. Pitää mennä tosi väsyneenä sänkyyn, niin voi olla että 20 minuutissa nukahtaa. Mutta normaalisti menee 30min - 2h nukahtamiseen.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Puoli mahallaan, molemmat kädet tyynyn alla ja tyynyjä ziljoona ympärillä. Herään kyllä kuitenkin aina selälläni. Ihan mahallaan ei voi nukkua eräästä anatomisesta seikasta johtuen. Mut se olis paras asento.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kyljellään, välillä enemmän selän, välillä mahan puolelle kallellaan. Selän puolelle kallellaan ollessani nojaan yleensä seinään, välissä tyyny tai kaksi vierekkäin (ei peräkkäin). Oikea asentohan olisi selällään selkä venytettynä suoraksi ja lavat auki, mutta kun en osaa selälleen nukahtaa muuten kuin vahingossa. Mahalla en ole nukkunut moneen vuoteen. Kerran olen herännyt sikiöasennosta, mutta "nukahtamisesta" en muista mitään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lähetyssaarnaajassa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nettilehdessä luki, että suurin osa nukkuisi sikiöasennossa. En ole koskaan nähnyt kenenkään nukkuvan niin, eikä se tässäkään äänestyksessä kovin yleinen tunnu olevan. Googlettelin oikein miten siinä asennossa ollaan ja mietin oonko mä niin, mutta kyllä mä puoliksi mahallaan ja puoliksi kyljellään tunnun yleensä nukkuvan, vai miksikö tuollaista hieman juoksuasentoa muistuttavaa kutsuisi. Se on vähän kuin hakaristi. Netistä luin että stressaajat ja muutenkin turvaa hakevat nukkuvat helposti sikiöasennossa, mutta oonko mä sitten joku natsisika. No naisten vieressä nukkuessa asento kyllä hieman muistuttaa tuota sikiöasentoa. Mahdollisimman reunassa ja aina poispäin toisesta.
 

FortyTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Googlettelin oikein miten siinä asennossa ollaan ja mietin oonko mä niin, mutta kyllä mä puoliksi mahallaan ja puoliksi kyljellään tunnun yleensä nukkuvan, vai miksikö tuollaista hieman juoksuasentoa muistuttavaa kutsuisi.

Sama myös täällä käytössä. Itse olen nimennyt sen tetsaus-asennoksi, inttiä lämmöllä muistaen.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse nukun alasti ja käyn nukkumaan selälleni. Nukuin 30 vuotta boksereisillaan ja nyt ihmettelen, että miksi. Alasti nukkuminen on vapauttavaa. Nukahdan selälleni ja herään kyljellä. Mahallani en nuku kuin tolkuttomassa kaasussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös