Mainos

Minkälainen auton pitää olla?

  • 2 838
  • 58

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Mikä sinulle on tärkeää / ratkaisevaa kun valitset autoa?
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Auton pitää ehdottomasti olla Detroitin alueelta tai sen länsipuolella valmistettu.
Vuosimallit 59-66 ovat erityisen hehkeitä ja moottorin sylinteritilavuus tulee olla minimissään 6000 kuutiosenttimetriä.

:cool:
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
GM konsernin auto, ABS, automatti ja nopee...

Myös Bayerin alueella valmistettu auto olisi ihan jees.. Tai sitten Lexus is300.. Niin herkku!!! :)
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Ehdottomasti neliveto, jota tarvitaan Suomessa - siis täällä Pohjois-Suomessa - about 6kk / vuosi. En enää ikinä osta autoa, jossa ei ole nelivetoa. Jonkinmoinen maavara on extra-herkku, jota ei tarvita usein, mutta silloin kun tarvitaan, tarvitaan todella (ei ole ensimmäisessä hankalassa paikassa auto pohjastaan kiinni).
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Vanha kamu sanoo aina että auton täytyy tulla joko lännestä tai idästä - ei siltä väliltä...

Minulla on ollut kaikenlaisia autoja, esim.
Chevrolet Camaro
Chevrolet Chevell
Chevrolet Malibu
Opel Manta
Opel Ascona
Ford Sierra
Volvo 164
Volvo 242
Volvo Amazon (3 kpl)
Mercedes 220 SB
Mercedes 280 SE
Fiat Uno

Ensimmäinen auto oli mustalaisilta ostettu Moskvitsh Skandinavia hiihtoliiton hyväksymin renkain.

Vuosien varrella ovat arvot muuttuneet. Lisäksi se että olen alalla on saanut aikaan ammattivamman - eli olen ollut ilman autoa muutaman vuoden. Työn puolesta on tosin alla usein erilaisia autoja, joten niiden erot tulevat äkkiä esiin.

Minulle tärkein asia on kuskin penkki. Se että siinä istuu mukavasti, säädöt riittävät ja löytyvät helposti. Myös se että ratin voi säätää antaa lisäpinnoja.

Ykkösvalinta tänäpäivänä olisi Volvo S60.
 

Skoda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minä ja auto

"Auton ainut tehtävä on tietenkin kuvastaa omistajansa jaloja luonteenpiirteitä. Siksi sen tulee olla mahdollisimman kallis, nopea ja voimakas, punainen sekä seksikkään virtaviivainen. Pääasia on, että se on kallein ja komein omalla parkkipaikallaan, naapurien ja kylänmiesten kateuden kohde.

Auton, tuon peniksen luonnollisen jatkeen, pitää olla aina puhdas ja vahattu ja sisälle tulee säännöllisin väliajoin suihkauttaa Uuden auton tuoksu - parfyymiä. Autoa pestään viikottain keltaisessa sadeasussa, sikari suussa ja samalla huolettomasti vihellellen. Tässäkin taito karttuu ajan myötä. On tärkeää että pesu tapahtuu käsin ja kiireettömästi: kun rahaa kerran on, ei ole kiire mihinkään. Köyhät saavat juosta loskassa ohi bussipysäkeilleen. Oikea ihminen ei luonnollisestikaan bussiin astu.

Auto tulee vaihtaa uudempaan malliin joka vuosi. Jotta autoton kauteni jäisi mahdollisimman lyhyeksi, hoidan yleensä tuon auton vaihdon samalla kun käyn lepäilemässä Kellokoskella. Kotona odottaa sitten tullessa uusi tsekkiläinen kaunotar."

Ote mielipuolen päiväkirjastani 25.1.2001
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Koska ajan paljon seka kaupungissa että maantiellä, valintani olisi sopivan kompakti, mutta silti suorituskykyinen Ford Puma.

Itselleni auto on kuitenkin ensisijaisesti väline, jolla pääsee pisteestä A pisteeseen B, joskus myös pisteen C kautta, enkä tarvitse penikseeni jatkeita, eli siis vanha kärry saa luvan kelvata jatkossakin.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Auton pitää olla vuoden 1956-mallinen Chevrolet Bel-Air Hard Top, väri punavalkoinen. Ensinnäkin se on saman ikäinen kuin minä, ja siinä ns. MUNAA, päinvastoin kuin samanikäisillä miehillä... en toki nyt tarkoita itseäni, kunhan hieman yleistän. Minullahan on munaa vaikka Moskovan Suuren Sirkuksen henkilökunnan aamiaisomeletteihin...
 

hege

Jäsen
Omat (siis vaimon) kriteerit ovat:

Hyvät penkit ja stereot niin ei aika tule pitkäksi ruuhkassa istuessa. Tosin monipuolinen ajotietokone jolla voi laskea kaikkea järjetöntä tietoa auttaa myös viihtymisessä (joku päivä sitten tuli laitettua jäljellä oleva ajomatka koneeseen joka sitten laski senhetkisellä keskinopeudella jäljelläolevan ajoajan Lehtisaarestä - Kallioon. Olisin varmaan sen tuloksen mukaan vieläkin matkalla....).

Kohtuulliset takatilat (ei niin paljoa väliä, kun siellä selvinpäin istuskele) ja iso kontti.

Oikeastaan ongelmallisinta on ollut löytää auto, jossa penkin yms. säädöt saa hyviksi ihmisille joilla on pituuseroa yli 30 cm. Hyvin harvassa autossa saa molemmat tällöin hyvää ajoasentoa.

Tehot 100+ kW riittää enemmän kuin hyvin ja vääntö mielellään yli 200 Nm.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Hih

Viestin lähetti Flegu
Tärkeää on se että auto on Saab.

Juuri noin....meilläkin on Saab,joku 900C se taisi olla.Tosiasiassa autolla ei ole mulle juurikaan merkitystä,sillä en ole korttiakaan ikuna omistanut.

Loppujen lopuksi tärkeää on mulle vain se,että pääsee sillä koslalla paikasta A,paikkaan B.Kesäisin on todella riemastuttavaa lähteä mökillemme Sysmään.Ennen matkaa käyn Mellunmäen Masista ostamassa 10-15 bisseä,jotka yleensä ryystän jännittävän matkan aikana.

Eukon pulputusta ei meinaan selvinpäin kestä.Akka käsittelee jumalauta tämän pari tuntia kestävän matkan aikana ystävyys-suhteensa/työpaikka juorut/laskut/lasten hoidot/kodinkone hankinnat/meikäläisen pukeutumisen/mökillä tehtävät askareet ja kaikki muut asiat maan ja taivaan välillä.

Perille saavuttuamme menen yleensä suoraan elbaamaan,sillä matkan aikana kuulemani vuodatus on järkyttänyt minua todella syvästi.Iltasella heräilen ja lähden saunan taakse,muka saunaklapeja hakkaamaan,vitut minä siellä saunan takana mitään tosinnani tee,kunhan ryystän pari "ohraa"lisää.Tämän teen sen takia,koska eukko on aivan varmasti valmis uuteen erään.

Miten tämä taas meni tälläiseksi vuodatukseksi minun elämästä.Taidan jumalauta tulla vanhaksi(nyt 34vee,kohta 35vee),kun tälläisia elämäni"tähti"hetkiä muistelen.

Lyhyesti....automerkillä ei ole mitään väliä,kunhan siihen kuskin ja pelkääjän väliin vaan saisi jonkun pleksin.

Ps:Hörpsssss!!!!!!!:D
 

Bob77

Jäsen
Tärkeintä on että auto kiihtyy nopeasti ja kulkee myös tarvittaessa niin kovaa vauhtia että siniset ja punaiset valot takana tulevan auton katolla katoaa horisonttiin hetkessä!;)
Siis parahin Joulupukki, jos luet tämän niin voisitko tuoda autotalliini ensi jouluksi jonkun nopean ja pirteän näköisen menopelin? Esim. jos tuot vaikka BMW M3, niin en pahastu laisinkaan...
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Autonhan pitää luonnollisesti olla Eurooppalainen, mieluiten tietenkin saksasta. Tuollainen Porche 911turbo, oli pikkupojan unelma. Testdrive pelissä ajoin aina sillä kaverin ferraria vastaan, ja tulos oli selviö;) Kyllähn bugattikin on aika namun näköinen peli ja vauhti ei ainakaan loppuisi kesken.

Realistisesti Esim Audi A6 on mielestäni namu peli ja ajaessa se vasta mukava onkin, nähty on ja todettu hyväksi.

Edit: Tällä hetkellä ajelen Ventolla, hyvä peli:)
 
Viimeksi muokattu:

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
VAROITUS: Seuraa pitkä tilitys, jossa varsinainen automerkki on sivuseikka. Autoilu yleisemmin ja erityisesti Suomen talvessa kuitenkin tulee esille.

Auton pitää olla pieni, litrainen, sininen Ford Fiesta -86. Siis niin kauan kunnes olen rikkaampi ja pääsen tuosta perkeleen romusta eroon.

Vein PSA:n (siis Pieni Sininen Auto) korjaamolle viime perjantaina. Korjausmiehellä ilmeni kiireitä, joten sain auton pois vasta eilen. Katsastuksen jälkitarkastuksen viimeinen päivä oli ja meni, joten maksu oli runsaampi.

Ajattelin eilisiltana nukkumaan käydessäni, miten mukavaa onkaan päästä omalla autolla töihin. Olin nimittäin onnistunut keskiviikkona myöhästymään jatkovuorosta, joten jouduin kävelymieheksi. Ylistönmäen portaat (siis sinne ylös asti) ovat aamulla aika masentavat. Torstaiaamuna taas nousin bussi 15:een, vaikka piti mennä ysillä. En tiedä miksi, olin ilmeisesti ajatellut jotain tärkeää. Sitä tämä itsestä riippumaton selibaatti teettää. Huomasin virheeni vasta Mattilanniemen kohdalla. Kävelin taas, tosin tällä kertaa lyhyemmän matkan enkä joutunut kipuamaan sitä Ylistön Stairway to Heavenia.

Noh. Perjantai-aamuna olin vielä onnellinen: PSA odottaa pihalla, hyppään kyytiin ja ajelen töihin. Parkkipaikalla en ollut löytää koko rassia, lunta oli tullut n. 30 senttiä. Etsin auton siitä kinoksesta, käynnistin, lähdin liikkelle, ja stoppasin parin sadan metrin päähän pitämään taukoa. Tuulilasi huurtui ja jäätyi sellaisessa tahdissa, siis sisäpuolelta, etten ehtinyt raappamaan samalla vauhdilla. Tie oli aurattu, mutta ilmeisesti muutamaa tuntia aiemmin. Ahisti, työmatka kesti kaikkiaan 40 minuuttia normaalin vartin sijasta.

Töistä päästyäni yritin ajaa autoni kotipihalle. Nyt annoin auton käydä kymmenisen minuuttia, eikä huurtumisongelma ollut yhtä paha. Sen sijaan ongelmaksi muodostui auraamaton parkkipaikka. PSA jäi pohjasta kiinni. Onneksi joku naapurifirman mukava setä tuli työntämään.

Koko kotimatka oli eräänalaista nuorallakävelyä. Rantaväylällä oli vain liukasta, muualla lisäksi hankea ja polannetta. Ahisti ehkä enemmän kuin kertaakaan koko viikolla, ja se on paljon. Pääsin kuitenkin Kortepohjan parkkipaikalle, huomatakseni että ainoastaan kapea väylä ruutujen välillä oli aurattu. Lisäksi naapuripaikan omistaja oli nähnyt asialliseksi työntää oman paikkansa lumet minun paikalleni. Tässä vaiheessa päästin kirosanan. Ehkä jopa kaksi.

Ei muuta kuin lumikola käteen ja menoksi. Oli hieman tuskallista, kun otetaan huomioon, että treeniohjelmassani on menossa massankeräysvaihe jo viidettä vuotta. Lunta oli siinä muutaman neliön alalla käsittämättömän runsaasti, enkä iljennyt niitä viereiselle paikallekaan nakata, joten kolaa piti työntää tyhjennyspaikalle jonkin matkaa. Kyllähän noita lumitöitä muuten tekisi, mutta kun nykyisessä asuinpaikassani sen ei pitäisi toimenkuvaani kuulua.

Sitten piti vielä käydä kaupassa, jotta sai alkoholia. Nyt jo pikkuisen helpottaa.

Lisättäköön vielä, että tällä nimenomaisella hetkellä kannatan suuresti Ali G:n mietelausetta: "Jos kasvihuoneilmiötä ei estetä, voi Englannin ilmasto muuttua samanlaiseksi kuin Ibizalla. Let's make it happen!"
 
Viimeksi muokattu:

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Auton valitsemisen tärkeysjärjestys :

1. Hinta ja kunto. Vielä ei ole lotto natsannut, joten tyytyminen käytettyyn.
2. Yleinen mukavuus. Kovissa penkeissä ei tot. ole kiva kököttää neljän ruuhkissa.
3. Ajettavuus. Kaupungissa ei ole kiva käännellä jäykkäalustaista autoa.
4. Varaosat. En halua odotella varaosia Nepalista viikkokaupalla, niiden pitää löytyä paikallisesta hessumobiilista, enkä maksaa maltaita pyyhkijöistä.
5. Moottorin teho. Pitäähän liittymistä päästä jouhevasti liikenteen sekaan.
6. Kulutus. Euron litralta maksavaa nestettä ei viitsi kovin usein hakea.
7. Pakolliset lisävarusteet : tupakansytytin kännykän laturille, penkinlämmitin, lohkolämmitin jotta saa sisätilan lämppärin, takalasin lämmitin. Kaiken maailman lisälaitteet ottaisin heti pois, mikäli saisi hintaa alaspäin. Tähän päivään mennessä olen löytänyt määränpääähn puhelinluettelon- tai maantiekartan kanssa ja sivuluisut pelastanut korjausliikkeillä sekä pysäyttänyt auton pumppujarrutuksella.

Tälle hetkellä kuulun mitsubishi-perheeseen ja siinä ajattelin pysyä. Toki esim. seatin sportti voisi olla kiva lelu.

Edit : ...Niin ja ehdottomasti manuaali.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Big

Jäsen
Minulle auton tärkein tehtävä on suostua siirtämään minut haluamaani paikkaan, silloin kun haluan.

Se mitä autolta haluaisin, on se ettei sitä tarvitsisi olla aina rassaamassa/huoltamassa tms. Tämä tietysti hoituisi esim. tarpeeksi isolla lottovoitolla, muttakun en ole vielä keksinyt oikeita numeroita.

Itsellä kun on peukalo täysin keskellä kämmentä. Viimeisin veto oli, kun en ollut muistanut katsella öljyjä. Auto ei oikein vetänyt, vaan nyki koko ajan. Eukko kävi sitten 400 km lenkin ja jäi välille monta kertaa. Pääsi lopulta takaisin ja minä tutkimaan autoa. Vaihtelin hirveän työn kanssa joitain helpoimpia osia (kiitos sille kirjaston kirjalle), kunnes huomasin etteihän tässä ole yhtään öljyä!

Sitten vain lisää öljyä (paksua, jottei tule läpi) ja taas mennään. Jotain häikkää tuntuu vieläkin olevan, mutta pääsee taas paikasta toiseen.:p
 

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mielellään sedan,neljä pyörää,ratti...:)
Oikeesti aivan sama kunhan ei vie löpöö kauhiasti ja toimii.Jos ois rahaa olisin Anden kanssa samoilla linjoilla:cool:
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pitää olla veekasi...

...mutta kun ei ole.

Viiskytluvun klassikot ovat sinällänsä jo taideteoksia, kromia sekä hurjia siipiä yhdistettynä V-8:n murinaan. Hienoja maalauksia ja nahkasohvia runsailla (siihen aikaan visionäärisiä) lisävarusteilla. Kuuskytluvun ja seitkytluvun alun muskelikauden huumassa moottoreiden kuutiotuumilla ja tehoilla ei tuntunut olevan mitään rajaa. Entäs ne merkki/mallinimet?

¤ Lincoln Model K Judkins 2-Window Berline vm.1938
¤ Ford Fairlane 500 Galaxie Skyliner Retractable Hard Top vm. 1959
¤ Chrysler New Yorker Deluxe St. Regis vm. 1955
¤ Chevrolet Corvette Sting Ray Sport Coupe vm. 1964

Allekirjoittaneen ikuinen haave olisi joskus omistaa jokin vanha ameriikan ajopeli, saas nähdä milloin toteutuu.

P.S. Mukana olen ollut harrastuksessa tavalla tai toisella jo vuosia, tulipa väsättyä aikoinaan V-8:n juhlavuoden numeron 8/98:n liitteenä löytyvä lehden vuosikertojen 1978-1998 sisällysluettelo (kröhöm...)
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Auto

pitää olla Ford Mustang Boss '69 429 kuutiotuumaisella
hemikoneella remmiahtimen kera. Maalaus mielellään
suurinpiirtein Ferrarin punainen sellasilla Cobra raidoilla.
Varustelutaso pitää olla: kaikki herkut , mutta ilman
katalysaattoria ja turvatyynyjähän näissä pirsseissä
ei ole.
No sitten toisena ikäänkuin perheen kulkuneuvona voisi
olla Volvo V70 Turbokoneella ja kaikilla elektroniikan ja
automaation ihmeillä.
Oma kulkuneuvoni nykyisin on Taksi.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
teemaan löyhästi liittyen

Kaikki autot, jotka on valmistettu Detroitista itään, luokitellaan
meillä päin itäautoiksi.

Toinen suosittu sutkaus teemaan mukaillen on, että
"Auto pitää olla Detroitista ja vaimo Mäntsälän Hirvihaarasta"
 

KuPLa

Jäsen
Suosikkijoukkue
¤ Saipa ¤
Kyllä VW 1303 eli Kupla on se legendaarisin ja myös kaunein auto takaveto ja tehoo löytyy kun vaihtaa koneen esim. 1,6l kevyt auto kyllä lähtee
 

Hese

Jäsen
Suosikkijoukkue
Idän ihme
Tulevasta autosta ei oo vielä pahemmin tietoa, mutta karvanopat ja wunderbaumit siinä pitää ehdottomasti olla...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös