Minkä merkkisellä moottorisahalla päristelet?

  • 9 306
  • 49

Mikä on moottorisahamerkkisi?

  • AL-KO

    Ääniä: 0 0,0%
  • Dolmar

    Ääniä: 8 7,2%
  • Echo

    Ääniä: 3 2,7%
  • Hitachi

    Ääniä: 0 0,0%
  • Homelite

    Ääniä: 4 3,6%
  • Husqvarna

    Ääniä: 21 18,9%
  • Jonsered

    Ääniä: 10 9,0%
  • McCulloch

    Ääniä: 4 3,6%
  • Oleo-Mac

    Ääniä: 0 0,0%
  • Partner

    Ääniä: 11 9,9%
  • Poulan

    Ääniä: 0 0,0%
  • RedMax

    Ääniä: 0 0,0%
  • Solo

    Ääniä: 1 0,9%
  • Stiga

    Ääniä: 2 1,8%
  • Stihl

    Ääniä: 29 26,1%
  • Minulla on moottorisaha, mutta en tiedä sen merkkiä

    Ääniä: 2 1,8%
  • Minulla on ketjusaha eli sähköllä toimiva saha, ei moottorisahaa

    Ääniä: 3 2,7%
  • Minulla ei ole moottorisahaa, mutta harkitsen sellaisen hankkimista

    Ääniä: 9 8,1%
  • Minulla ei ole moottorisahaa, enkä tule ikinä hankkimaan sellaista

    Ääniä: 21 18,9%

  • Äänestäjiä
    111
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Hyvä jatkoaikalainen, mies tai nainen: sinua kenties kiihottaa moottorisahan ärhäkkä pärinä, jota säestää pakokaasun, pihkaisen puupurun ja teräketjuöljyn huumaava tuoksumikstuura? Onko oksien karsinta ja roskapuiden kaato tuttua toimintaa? Entä jämerän kuusitukin tarkka kaato sille katsottuun paikkaan? Jollakin perverssillä tavalla jopa vittumaisen konkelon purkaminen myrskyn jäljiltä? Voi veljet. Eikö olekin hienoa puuhaa?

Tiedustelenkin nyt, minkä merkkisellä moottorisahalla annat puutavaralle kyytiä? Joko omallasi tai jonkun toisen omistamalla sahalla, jota siis käytät tarvittaessa. Tässä äänestyksessä voit valita myös useamman vaihtoehdon, koska aktiivinen sahuri ei välttämättä pärjää yhdellä sahalla. Ja kun puhe on moottorisahasta, niin siinä on oltava polttomoottori. Sähköllä toimiva saha on ketjusaha, ja se on eri vehje, vaikka puuta silläkin sahataan. Moottorisahalla voi siis tarvittaessa tehdä myös metsätöitä, kun taas shkötoiminen ketjusaha on tarkoitettu esimerkiksi asuinkiinteistöllä tapahtuviin sahauksiin.

Metsässä ja puutarhassa toimivan ulkoilmaihmisen tarpeistoon kuuluu erottamattomana osana moottorisaha. Moottorisahalla työskentelevien metsureiden joukko ei nykypäivänä ole kovin mittava, mutta satunnaisesti moottorisahaa työssään tarvitsevia on jo paljon enemmän. Heitä ovat mm. kiinteistönhoidon ja rakennusalan työntekijät sekä maanviljelijät. Metsänomistajista yhä suurempi osa on ns. kaupunkilaismetsänomistajia, ja monet heistä tekevät ainakin pienessä määrin metsänhoidollisia töitä omassa metsässään. Lisäksi moni omakotiasuja saattaa jossakin vaiheessa harkita moottorisahan hankkimista, kun pihapuiden siistiminen ja satunnaisten poltto- ynnä muiden puuainesten käsittely ei oikein luonnistu sen enempää timpurinsahalla kuin pöytämallisella jiirisahallakaan.

Minulla on kotikäytössä Jonsered-merkkinen polttomoottorisaha. Tuo saha edustaa valmistajan mallisarjan edullisempaa päätä, eli kyseessä on koti- ja harrastelijakäyttöön tarkoitettu tuote. Jonsered on suht laadukkaaksi mielletty merkki, ei mikään halpahallivehje. Moottorisahani teho ei ole ammattilaisluokkaa, eli tuolla sahalla en lähde tukkimetsään, sinne mennään eri välineillä. Moottorisahan käyttöni rajoittuukin pääasiassa ok-tontillani tapahtuviin askareisiin, aivan satunnaisesti on jotakin muuta sahattavaa. Paljon tai peräti ammatikseen sahaava arvostaa sahassaan minua enemmän juuri tehoa, mutta myös keveyttä, varmatoimisuutta, vähäistä tärinää ja helppoa huollettavuutta. Lämmitetyt kahvat ovat talvella miellyttävä lisäominaisuus, mutta näitä ei omasta sahastani löydy.

Edesmennyt pienviljelijäisäni suosi aktiiviaikoinaan Homelite- ja Partner -sahoja. Varsinkin tuo Homelite tuntui vakuuttavalta, pari niitä taisi hänellä olla. Perhanan kestäviä ja hiukan karun oloisia pelejä, mutta äärimmäisen luotettavia kaikkinaisissa maatilan töissä.

Partnerin jotkut punk-aikakauden eläneet saattavat muistaa Maukka Perusjätkän moottorisahamerkkinä. Maukan päristi moottorisahaa Säpinää-kappaleessaan noin 35 vuotta sitten. Suomalaisten sydäntä lähellä saattaa olla myös moottorisahamerkki nimeltä AL-KO. Firma on tuttu myös Bundesligaa seuraaville jalkapallon ystäville, sillä moniaita tuotteita valmistava saksalainen AL-KO on myös futisseura Augsburgin pääsponsori.

Moottorisahasta on moneksi, ja sillä voi myös yrittää rouhia jotakin taiteen tapaista, jos käden taitoa ja kärsivällisyyttä löytyy. Useimmat ovat varmasti nähneet lomareissuillaan pöllistä sahatun karhun, ilveksen tai minkä lie vompatin huoltoaseman tai krääsämyymälän ovella.
 
Viimeksi muokattu:

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kaksi Jonseredia ja yksi vanha Stihl.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olen kaupunkilaismetsänomistaja ja jätän nämä hommat broidille. Olen sitä sahaa joskus kokeillut, mutta ei hajuakaan minkä merkkinen se on, pitääkin selvittää. Enkä myöskään saanut siitä mitään sellaista tunnetta, että juuri tämä olisi todella hienoa.

Mutta polttomoottori siinä ainakin on ja olen sitä välillä tankkaillut jostain kanisterista.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Stihl tietysti, viime kesänä opettelin käyttämään.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Husqvarnan 36 löytyy autotallista, pärjää näin omakotitalossa ihan hienosti. Kolme kertaa käyttänyt pikkuhommiin, todennäköisesti seuraava käyttökerta tulee muutaman viikon päästä kesälomalla kun alan vähän tontin nurkkia raivaamaan rangoista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mulla on Sachs-Dolmar, jota ei vaihtoehdoista löytynyt, mutta Dolmarhan tuo käytännössä lienee. Ihan oiva ja soiva peli, jonka ostaessa sai omakotitalon ja vähän metsää kaupan päälle. Tuulenkaatojen pätkiminen klapikoneeseen sopivaksi on ollut pääasiallinen käyttötarkoitus, pienten remppajuttujen lisäksi.
Terän leveys on 1,5mm joka varmaan on harvinaisempi, mutta toisaalta ketjua ostaessa kun muistaa tuon leveyden niin tulee ostettua oikea, kun ei tuossa leveydessä yleensä ole muita kokoja. Käyttääkö joku muuten jotain kovakarkaistuja tms teräketjuja? Ite menen ihan tavallisella, niin ei sitten harmita kun täräyttää johonkin kiveen tai naulaan, kun teroittaminen on kuitenkin aika pikku juttu. Tai en mä edes tiedä miten tuollaisen kovapalaketjun teroitus onnistuu vai onnistuuko.
Siitä pikku-stihlistä, MS200 tai jotain, olen haaveillut, mutta kun tuo sassikin pelaa niin mikäs tässä sahaillessa. Yhden saappaan olen sahannut, mutta jalkaan asti en osunut.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Moottorisahaa ei ole, eikä tule olemaan. Ainoa paikka johon minä kyseisen laitteen laitan on junttimaisinta mitä tiedät ketju.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kommenttisi sopisi kyseiseen ketjuun todella mainiosti.

Eihän vaan "maalaisinta mitä tiedät". Useat sahanomistajat taitaa äänestää persuja ja me kaupunkilaiset haluamme elää rauhassa. Onneksi on kesämökin kautta kosketuspintaa miten maalaiset elelee ja sahaa. En silti haluaisi olla yksi niistä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kokonaisuuden kannalta ratkaisevaa ei ole, millä, vaan miten päristely tapahtuu: tavanomaiseen tapaan mökkimetsässä vai esim. alasti pukukopissa.
 
Moottorisahaa ei ole, eikä tule olemaan. Ainoa paikka johon minä kyseisen laitteen laitan on junttimaisinta mitä tiedät ketju.
Kai vasara ja ruuvimeisselikin ovat junttimaisia?

Minä en sahaa omista, mutta kesällä tulee halkosavottaa harrastettua metsuri-isin Stihlillä. En todellakaan muista mitään mallinumeroita, mutta ammattikäyttöön se on tarkoitettu, eikä siitä tehot lopu kesken. Toisen kesäpaikan satunnaiset sahaukset olen tehnyt appivaarin ikivanhalla, n. 30 kg painavalla Dolmarilla. Siinä on meininkiä, ja savu on sinistä.

Raivaussahapuolella luotetaan molemmilla työleireillä Stihl-merkkisiin pöristimiin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Hyvää keskustelua. On erinomaisen mukava huomata, ettei moottorisaha ole yhteisöllemme lainkaan vieras väline. Muutamille siniharmaan savun seassa äheltäminen on selvästi tuttua touhua!

Lisäksi on vain plussaa, että junttinäkökulma ehdittiin jo mainita. Moottorisaha on hieno ja tietyillä laseilla katsoen myös junttipotentiaalia sisältävä värkki, ei siitä mihinkään pääse. Mutta saakelin hankalaksi käy kuolleen omenapuun poisto pihanurmikolta, ellei joku juntti saavu vetäisemään sitä moottorisahallaan poikki.

Todettakoon lisäksi, vaikka ei kuulu suoranaisesti ketjun aihepiiriin, että olen tehnyt taimikon pystykarsintaa ja vesakon poistoa Dolmar-merkkisellä raivaussahalla. Nuorten männikön pystykarsintaan kuitenkin suosittelen ihan manuaalista sahaa, kiinnitettynä pitkän varren päähän. Kuivuneiden oksien sahaaminen käy tällä ihan näppärästi, ja kasvavien puiden kannalta selvästi turvallisemmin kuin raivaussahalla. No joo, kädet tosin kuoleentuvat ja kovaa hommaa se on jos pitää hehtaaritolkulla pystykarsia, mutta ei siitä raivaussahallakaan verta pieremättä selviä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kokonaisuuden kannalta ratkaisevaa ei ole, millä, vaan miten päristely tapahtuu: tavanomaiseen tapaan mökkimetsässä vai esim. alasti pukukopissa.
Lisäksi on olennaista panna merkille, tapahtuukö päristely turvasaappaat vai Kontiot jalassa. Saappaat miehen tekevät! Sen sijaan sähkötoimisella ketjusahalla hyristelijät ovat sellaisia pehmiskenkäisiä isukkeja, jotka vikisevät pahasti jos kämmeneen tarttuu kipenen verran pihkaa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
En ole koskaan kokenut tarvetta käyttää moottorisahaa, enkä kyllä usko kokevani tulevaisuudessakaan. Tavallista sahaa olen toki käyttänyt pari kertaa viimeisen kymmenen vuoden aikana, mutta en kovin mielelläni. Olen lähinnä sahannut joulukuusen alimpia oksia, jotta mahtuisi paremmin sinne jalkaan. Lisäksi landella meillä on kirves ja puukkoja. Niillä on hauska pelata.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minä olen cityvihreä, joten sahaan ikivanhalla sähkösahalla (AEG). Riittää paremmin kuin hyvin erittäin satunnaiseen saunapuiden pätkimiseen.
 
Molemmat sekä moottorisaha että raivaussaha ovat Dolmar merkkisiä. Aikaisemmin oli Shindaiwaa, Partneria ja Homeliteä mutta niillä ei tee mitään.
Henk.koht mielipide on että maailmassa on kolme kelpo valmistajaa jotka ovat Stihl, Husku ja Dolmar.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
15-vuotiaasta asti olen moottorisahaa ihan omatoimisesti käyttänyt, joten varsin tuttu laite tuo jo on. Meidän taloudestamme löytyy Dolmar, joka on jo pidemmän aikaa ollut. Sen verran vanhanaikainen, että pitää ihan meisselillä kiristää ketju.
 

Thoke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masokistien ja pessimistien suosikki=SaiPa
Teuvo Hakkaraisella. Erittäin monipuolinen käsisaha ja egonkohotusväline.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Partneri oli, nykyisessä kerrostalo kämpässä ei ole enää moiselle tarvetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös