Minkä kirjan luit viimeksi / mitä luet nyt?

  • 648 110
  • 5 553

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Seeckit myös luettu ja ajattelin hehkutuksen ja ”maailman valloituksen” jälkeen että olen yksin mielipiteeni kanssa kun sanon ettei tuo Uskollinen lukija mikään helmi todellakaan ollut, mutta olihan täällä muitakin samaa mieltä. Ei oikein lähtenyt, varmaan monikin edellä mainittu syy vaikutti, ehkä vähän liian hienoa haettiin tuossa kirjassa kumminkaan täysin onnistumatta. Ensimmäiset oli ihan hyvää viihdettä vielä.
Seuraavaksi sitten vähän erilaista, pukki toi Obamaa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sain joulukuun viimeisen parin viikon luku-urakkani loppuun.

Lasse Lehtinen: Tanner itsenäisen Suomen mies

Viihdyin kyseistä yli 800 sivun kirjaa lukiessani. Jos Suomen historia ja poliittinen historia kiinnostavat niin suosittelen.
 
Viimeksi muokattu:

Jarnan Rysty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Marko Annala - Kuutio.

Nyt menossa voittamisen anatomia.

Ei näitä pukinkontissa ollut, niin otin bookbeatin kokeiluun. Mukavaa vaihtelua podcasteille työmatka autoiluun.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Antti Heikkisen "Einari" eli Ponssen perustajan Einari Vidgrenin elämänkerta tuli viimeisimpänä maaliin. Alkupuoli kirjasta tuota 50-60- luvun Suomen ajankuvaa ja loppupuoli sitten enemmän Ponssemeininkiä. Tykkäsin kyllä tästä.

Nyt Menossa David Attenboroughin "Yksi elämä, yksi planeetta" sekä Jo Nesbon "Valtakunta".
 

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Kun noi hehkutetut Max Seeckin pari kirjaa saan pois alta, ne kun ovat lainoja, niin sitten siirryn lukemaan Obamaa.

Seeckit on muuten ylihypetettyjä. Kyllä ne lukee, mutta ei tullut intoa lukea niitä lisää.

Ei kyllä uppoa mitenkään, jotenkin debiliä jenkkikirjallisuutta muistuttavaa muussia. Yritin 50 sivua sitä uusinta ja lopetin kesken.

Luin äsken Mikko Porvalin "vanki, vakooja, sissi" -kirjan. Loistava kuvaus inkeriläisistä ja Neuvostoliiton älyttömyydestä. Bookbeatissä ei mitään mielenkiintoista, eikä myöskään kirjakaupassa, niin tuhoisin tuhannen kerran Tuntemattoman. Tuo suomalaisten murteiden sanakirja. Väiski kun muutenkin ollut framilla niin pistetään Täällä Pohjan tähden alla taas lukuun, surullisuudesta huolimatta. Siinä on todellinen läpileikkaus meikäläistä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Anna Cleeves: Kylmä maa
Kirja jatkoi Shetlannin saarille sijoittuvaa sarjaa jossa pääosassa on komisario Perez. Kirja oli hyvin kirjoitettu ja tarina eteni jouhevasti. Toisin kuin yllä esitellyssä kirjassa, tässä kirjassa ei sorrottu epäjohdonmukaisuuksiin. Loppujen lopuksi murhaaja kyllä pääsi yllättämään minut. Kirja on kyllä ihan mukavaa luettava niille jotka eivät kaipaa psykologista jännitystä, verta ja suolenpätkiä ja sadistisia sarjamurhaajia. Niitä ei Shetlannin saarilta tälläkään kertaa löydy.
Tästähän on tehty myös varsin hyvä tv-sarja, jota ykkönen on näyttänyt ajoittain. Tykkään kovasti katsella näitä Ylen brittidekkareita, jo jostain Bergeracista alkaen.

Kirjapuolella on ollut nyt pyhinä vähän hiljaisempaa, ei mitään uusia löytöjä. Huovista, Beevorin sotakirjoja ja James Lee Burkea on tullut taas ja edelleen lehteiltyä.
 

MarkoPalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU, Hammarby IF, Jokerit
Sain joulukuun viimeisen parin viikon luku-urakkani loppuun.

Lasse Lehtinen: Tanner itsenäisen Suomen mies

Viihdyin kyseistä yli 800 sadan sivun kirjaa lukiessani. Jos Suomen historia ja poliittinen historia kiinnostavat niin suosittelen.

Yhdyn tähän mielipiteeseen ja näkemykseen. Luin Tanner -kirjan pari vuotta sitten, kun se ilmestyi. Erinomainen teos.

Nyt kesken Elina Lepomäen ”Vapauden voitto”. Pukki toi tuon uuden Esko Ahon ”1991 Mustien Joutsenten Vuosi” -kirjan, se varmaan sitten seuraavaksi.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Teemu Keskisarja: Murhanenkeli- Suuren pohjan sodan ihmisten historia
Tämmöisen pläjäyksen otin nyt luettavaksi. Mielenkiintoista tietoa 1700-luvun Suomesta, sotilaista ja sotimisesta. Kirjahan on hyvin kirjoittajansa näköinen, välillä maalaileva, välillä tiukan asiallinen. Taustatyö vaikuttaa olevan kunnossa ja siksi voi välillä kirjoittaa asioista (maalailla niitä) jotka kuvitellaan tapahtuneen mutta josta ei ole todisteita. Jokin minulla on usein tökkinyt Keskisarjan kirjoitustyylissä kuten tässäkin kirjassa mutta koska aiheet ovat kiinnostavia niin olen pystynyt ohittamaan sen ja lukemaan kirjat loppuun.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Evil

Glove

Jäsen
Lueskelin eilen Delavierin kirjaa Lihaskuntoharjoittelun anatomia. Voisin myydä pois kun ei mulla taida enää noille valmennuskirjoille olla käyttöä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Teemu Keskisarja: Murhanenkeli- Suuren pohjan sodan ihmisten historia
Tämmöisen pläjäyksen otin nyt luettavaksi. Mielenkiintoista tietoa 1700-luvun Suomesta, sotilaista ja sotimisesta. Kirjahan on hyvin kirjoittajansa näköinen, välillä maalaileva, välillä tiukan asiallinen. Taustatyö vaikuttaa olevan kunnossa ja siksi voi välillä kirjoittaa asioista (maalailla niitä) jotka kuvitellaan tapahtuneen mutta josta ei ole todisteita. Jokin minulla on usein tökkinyt Keskisarjan kirjoitustyylissä kuten tässäkin kirjassa mutta koska aiheet ovat kiinnostavia niin olen pystynyt ohittamaan sen ja lukemaan kirjat loppuun.
Hyvinhän Teme vetää. Aina tykännyt näistä yksinkertaistajista. Valtaojasta ja näistä. Voishan näistä kirjoittaa vitun vaikeastikin, mutta ihan kiva että vetävät tällaiselle urpolle Evilille
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Edward St Aubyn - Loistava menneisyys ja Toivoa sopii. Viisiosainen sarja kahdessa kirjassa, tunnetaan varmaan paremmin Patrick Melrosen tarinana, tv-sarjakin on kirjasarjasta tehty. Sinänsä lähden ihan puhtaalta pöydältä, en ole sarjaa katsonut enkä kirjoistakaan mitään tiedä.
Omaa viestiä on aina ilo lainata.

Olipa se takkuinen ja tikkuinen lukukokemus. Alku oli ihan lupaava, mutta sitten tuli tenkkapoo joko lukijalle tai tarinalle, epäilen vahvasti lukijaa. Päätin vakaasti loppuun asti väkisin räpistellä vaikkei yhtään kiinnostanut.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Ken Follet - Tuli ilta ja tuli aamu. Hyvä. Taattua Folletia. Jopa liiankin taattua. Piti kuitenkin otteessaan loppuun asti ja sitten oltiinkin, että joko tämä loppui.
Asetelmat copypastettu lähes suoraan Taivaanpilareista. Oikeastaan koko Kingsbridge -trilogiasta.
Kingsbridge-trilogiasta viimeinen pala lukematta ja Vuosisata-trilogia odottelee omaa aikaansa, sentään e-kirjoina kun ovat vähän raskasta luettavaa. Olen kovasti tykännyt Kingsbridgen elämänmenosta ja lukemasikin kovasti kiinnostaa, saattaisihan tuon omistukseen ostaa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Richard Galbraithin (J.K Rowling) viisi kirjaa Cormoran Strikeä tuli kuunneltua. Mielestäni kirjojen taso nousi kirja kirjalta. Viihdyin kyllä tämän parissa. Nyt vasta huomasin, että HBO:lla olisi tästä sarjakin C.B Strike. Pitänee nyt kuitenkin hetki antaa tämän unohtua ja katsoa (ehkä)joskus myöhemmin. Ehkäpä voisi seuraavaksi palata taivaan pilareihin, joka tuli Ken Follettista mieleen. Olisihan tuossa vaikka mitä muutakin jonossa, kuten Juha Hurmeen Suomi, joka on jatkoa mainiolle Niemelle. Mutta ainakkn varmaan pitäisi taas ottaa irtiotto dekkarityypisestä kirjallisuudesta hetkeksi.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Ilmari Kiannon teos "Punainen viiva" luin tässä muutama päivä sitten loppuun. Olen katsonut pelkästään siitä kertovan elokuvan ja paljoa ei teos tuonut lisää. Loppu on mielestäni vähän tökerö ja olisin toivonut teokseen kuvausta siitä, miten ensimmäisten eduskuntavaalien tulos vaikutti köyhälistön asemaan.

Nyt luen Veikko Huovisen "Havukka-ahon ajattelija" teosta ja olen menossa siinä kirjan puolivaiheilla. Siitäkin olen katsonut vuoden 2009 elokuvan.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Aloitin juuri M. A. Numminen - Kaukana väijyy ystäviä, muistelmien ensimmäinen osa. Mauri Antero on sen verran erikoiskaveri, että pitää ottaa selkoa mikä on tämä moneen ehtinyt mies, edes pintaraapaisun verran. Hyvä että aloitetaan ajasta kun muistelija on jo 25-vuotias.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Evil

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Olen viimeaikoina lukenut suomalaisia dekkarikirjoja. Yhden teoksen / kirjailija ja vieläpä niin että olen valinnut aina kirjailijan avausteoksen. Ainoa poikkeus on ollut Max Seeck jolta luin avauskirjan lisäksi Uskollinen lukija-nimisen kirjan koska oli niin kohuttu. Yleisenä ilmiönä voisin sanoa että teokset ovat olleet varsin laadukkaita ja melkeinpä keneltä vain voisin lukea enemmänkin. Näitä kirjailijoita on ollut kymmenkunta, pääosin nykykirjailijoita ja lähes kaikki miehiä. Mulla on mielessä että Pirkko Arhipalta voisin lukea jotakin lähiaikoina. Arhippaa lukeneet saavat jakaa suosituksia tai antaa negapalautetta jos siltä tuntuu.

Mutta viimeksi vuoroon tuli Max Manner. Häneltä en ottanut avausteosta vaan kirjan nimeltä Loiset. Loiset on Mannerin Harri Hirvikallio-sarjan ensimmäinen kirja, sarjassa on kolme teosta ja neljäs tulee tänä vuonna. Ja tämän kirjan kuuntelin. Loiset poikkesi noista kaikista muista lukemistani Suomi-dekkareista niin että tässä kohdassa en voinut vaihtaa kirjailijaa vaan Hirvikalliot pitää kuunnella kaikki, kenties enemmänkin Mannerin tuotantoa. Tämä on aivan ehdotonta ja suositeltavaa luettavaa, ehkäpä asiaan vaikuttaa myös lukija Jarmo Mäkinen, jonka äänestä pidän.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Just lopetin Jiri Kerosen kirjan Pekka Siitoin teoriassa ja käytännössä. Hauska opus. Valtakunnanjohtajan elämänkaari käydään läpi, Pekan hengentieteelliset saavutukset linkitellään alan muuhun tarjontaan ja myös poliittinen ura analysoidaan kattavasti. Lopusta löytyy jopa Mestarin kiljun resepti sekä arjalanpiirakoiden ja arjalanpaistin teko-ohjeet. Olen lueskellut myhäillen arvon rivologin edesottamuksista ennenkin, mutta tämä kirja paljasti uusia sattumuksia sekä avasi tuoreita näkökulmia Siitoimen elämänmittaiseen kokonaistaideteokseen.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Onko kukaan lukenut David Foster Wallacen Päättymätön riemu (Infinite Jest) -kirjaa. Saanut kovasti paljon hyviä arvioita. Luin aikanaan jonkun haastattelun suomentajasta ja muistan, kuinka hän piti teosta kovin hankalasti käännettävänä, mutta viime vuoden lopulla tuo julkaistiin suomeksi ja on myös,suomeksi saanut kehuja. Millanen tuo on lukea, helppoa vai raskasta?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Onko kukaan lukenut David Foster Wallacen Päättymätön riemu (Infinite Jest) -kirjaa. Saanut kovasti paljon hyviä arvioita. Luin aikanaan jonkun haastattelun suomentajasta ja muistan, kuinka hän piti teosta kovin hankalasti käännettävänä, mutta viime vuoden lopulla tuo julkaistiin suomeksi ja on myös,suomeksi saanut kehuja. Millanen tuo on lukea, helppoa vai raskasta?
En ole vielä. Olen kirjaston varausjonossa. Kiinnostaa tuollainen hypetys. Pitäisi varmaan lukea sitten englanniksi myös.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Just lopetin Jiri Kerosen kirjan Pekka Siitoin teoriassa ja käytännössä. Hauska opus. Valtakunnanjohtajan elämänkaari käydään läpi, Pekan hengentieteelliset saavutukset linkitellään alan muuhun tarjontaan ja myös poliittinen ura analysoidaan kattavasti. Lopusta löytyy jopa Mestarin kiljun resepti sekä arjalanpiirakoiden ja arjalanpaistin teko-ohjeet. Olen lueskellut myhäillen arvon rivologin edesottamuksista ennenkin, mutta tämä kirja paljasti uusia sattumuksia sekä avasi tuoreita näkökulmia Siitoimen elämänmittaiseen kokonaistaideteokseen.
Tämä puhutteleva opus näkyy kiinnostavan Tampereellakin. Saatavissa ainoastaan läheisestä Sampolan kirjastosta ja 13 halukasta on jonossa. Original Mestari on näköjään ollut ruuan ja juoman ystävä, joulutortut hakaristiteemalla oli varmasti joulupöydässä, kiljua toki palan painikkeeksi.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
En ole pystynyt keskittymään taas viime aikoina, joten useampi kirja odottaa keskeneräisenä. Alkuviikosta luin kuitenkin Hesarista Vanessa Springoraa koskevan artikkelin, ja tänään kävin ostamassa hänen teoksensa Suostumus. Luin sen saman tien, vaikka teos on aiheeltaan (pedofilian oikeutus kulttuurin ja vapauden nimessä) vastenmielinen. Kirja oli erittäin hyvä, ja lähtee lähipiirilleni kiertoon.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
En ole vielä. Olen kirjaston varausjonossa. Kiinnostaa tuollainen hypetys. Pitäisi varmaan lukea sitten englanniksi myös.
Käynyt minullakin mielessä englanniksi lukeminen, mutta taidan jättää väliin. Jos alkuperäisteoksessa on käytetty kieli on haastellista suomentajallekin, niin ihan varma olen, ettei oma kielitaitoni siihen riitä.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tommi Liimatan Rolloa aloitin eilen lukemaan. Sivujahan tuossa riittää, mutta pieninä paloina tarvitsee tuo hoitaa loppuun. Alku oli jo hyvinkin mielenkiintoinen ja yksi tuttu henkilökin siinä seikkailee.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Timo R. Stewart: Valter Juvelius ja kadonneen arkin metsästys
Kirja kertoo Valter Juveliuksesta ja hänen liitonarkin etsinnästään 1900-luvua alussa. Valter Juvelius (käytti myös nimeä Juva) oli suomalainen runoilija, kääntäjä, maanmittari, opettaja ja tutkimusmatkailija. Hän tutki raamattua ja löysi siitä salaisen koodin joka hänen mielestään kertoi missä liitonarkki oli. Juvelius sai oikeudet tehdä kaivauksia Jerusalemissa. No ei sitä arkkia sieltä löytynyt mutta jonkinmoinen kohu kaivauksista syntyi.

Kirja oli varsin mielenkiintoinen ja sisälsi paljon asiaa... joskus tuntui että vähän liikaakiin. Itse en muista ko. henkilöstä (Valter Juvelius) tai hänen kaivauksistaan koskaan kuulleeni.

Edit. Korjattu kirjan nimi.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös