Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 693 543
  • 5 913

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Onko jossain sellaisia tummaihoisia ihmisiä, joita tuo musta mies tuossa paketissa loukkasi? Kun minä näen somessa vain valkoihoisia puolestapöyristyjiä ja hyvä ihminen-pisteiden kerääjiä.

Ei sillä ettenkö Ben's Originalia myös ostaisi. Ostan kyllä ja sekin on ihan hyvä nimi. Lähinnä vain mietin sitä, että onko jossain semmoisia tummaihoisia tai muihin etnisiin vähemmistöihin kuuluvia ihmisiä, joita nämä tuotemerkit oikeasti loukkaavat?
Eiköhän noita Yhdysvalloista löydy ja HS:n uutinen aiheesta kesältä siteeraa David Pilgrimiä, joka näyttää afroamerikkalaiselta ja on perustanut mm. Jim Crow museon jossa käydään läpi syrjintää. Jostain näytti herralla olevan myös tohtorinarvo.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos joku haluaa miettiä ketä Ben-kotiorjan käyttö tuotemerkkinä voisi loukata, että eiköhän Yhdysvaltojen eteläosien tummasta väestöstä löydy sellaisia joilla on orjuus sen verran tuoreessa muistissa, ettei asia ole vielä ihan kokonaan unohtunut.

Joku voisi kokeilla miten vaikka suomessa toimisi tuotemerkkinä lahtari-Timon perunat tai punikki-Tiinan laihdutuspillerit.

Olen Ben-sedästä samaa mieltä. Sen sijaan luulen että jos Varusteleka alkaisi myydä lahtari-Timon perunoita, ensimmäiset asiasta pahastuvat eivät olisi "lahtariksi leimattuja" tai suvun lahtari-taustasta kärsimään joutuneita.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sen sijaan luulen että jos Varusteleka alkaisi myydä lahtari-Timon perunoita, ensimmäiset asiasta pahastuvat eivät olisi "lahtariksi leimattuja" tai suvun lahtari-taustasta kärsimään joutuneita.
Tämä on varsin todennäköistä. Tarkoitus oli ihan vaan osoittaa, että löytyy ihmisiä jotka jaksavat ns vanhoja märehtiä, vaikkei niistä olisi omakohtaista kokemusta. Tietyt kokemukset ja asenteet kulkevat suvussa hieman pidempäänkin.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on varsin todennäköistä. Tarkoitus oli ihan vaan osoittaa, että löytyy ihmisiä jotka jaksavat ns vanhoja märehtiä, vaikkei niistä olisi omakohtaista kokemusta. Tietyt kokemukset ja asenteet kulkevat suvussa hieman pidempäänkin.

Ymmärrän mutta tämä minusta vähättelee esimerkkinä orjuuden jättämiä arpia Yhdysvalloissa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ymmärrän mutta tämä minusta vähättelee esimerkkinä orjuuden jättämiä arpia Yhdysvalloissa.
Varmasti näin. On vaikea löytää millään tavalla kelvollista verrokkia. Otto-Villen kaurapuurokin olisi leppoisaa. Jenkeissä kun mustien oikeudet vielä 60-luvullakin olivat ihan laissakin huonot, joten historia ei oikeasti ole kovin vanhaa.

Saksassa se vapaan juutalaisten saippua varmasti toimisi kuin häkä.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joku voisi kokeilla miten vaikka suomessa toimisi tuotemerkkinä lahtari-Timon perunat tai punikki-Tiinan laihdutuspillerit.
Lahtari-Timon perunoista tuskin kukaan sanoisi mitään.

Punikki-Tiinan laihdutuspillerit aiheuttaisi ison metelin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Lahtari-Timon perunoista tuskin kukaan sanoisi mitään.

Punikki-Tiinan laihdutuspillerit aiheuttaisi ison metelin.
Varusteleka on virkistävä poikkeus markkinoinnin alalla. Jokainen pöyristyminen sataa firman laariin isosti. Tässä mainio esimerkki yrityksestä, joka osaa kääntää pikkukohut omaksi hyödykseen. Ei olla vellihousuja siellä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tätähän paskaa tämä keskustelukulttuuri on. Joku keksii lahtari Timon ja puniikki Tiinan. Sitten keskustelu siitryy näihin turhiin vertauksiin.

Jos Bens Original poistaa pahaa mieltä niin hyvä näin. Kuitenkin me kaikki tiedämme, mikä tämän riisiin alkuperäinen nimi on ollut. Pientä jeesustelua havaittavissa. Tosin jälkipolvet syntyvät tähän maailmaan, jossa asiat ovat neutraaleja. Historiaa ei tietty voi muuttaa ja kaikki paska sieltä on luettavissa.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tätähän paskaa tämä keskustelukulttuuri on. Joku keksii lahtari Timon ja puniikki Tiinan. Sitten keskustelu siitryy näihin turhiin vertauksiin.

Jos Bens Original poistaa pahaa mieltä niin hyvä näin. Kuitenkin me kaikki tiedämme, mikä tämän riisiin alkuperäinen nimi on ollut. Pientä jeesustelua havaittavissa. Tosin jälkipolvet syntyvät tähän maailmaan, jossa asiat ovat neutraaleja. Historiaa ei tietty voi muuttaa ja kaikki paska sieltä on luettavissa.

Kyse lienee enemmänkin siitä, että toisin kuin moni väkisin keksitty mielenpahoituksen aihe, Uncle Ben's nimenä riisipaketin kuvitukseen yhdistettynä on oikeasti sellainen että historiallisen kontekstin tietäessään ymmärtää sen epäsopivana pitämisen. En minä eikä varmaan suurin osa ole asiasta pöyristynyt tai kertomassa miten tummaihoisten tulisi asia kokea. Mutta epäsopivana pitämisen ymmärrän hyvin kuten myös Marsin päätöksen nimen muuttamisesta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kyse lienee enemmänkin siitä, että toisin kuin moni väkisin keksitty mielenpahoituksen aihe, Uncle Ben's nimenä riisipaketin kuvitukseen yhdistettynä on oikeasti sellainen että historiallisen kontekstin tietäessään ymmärtää sen epäsopivana pitämisen. En minä eikä varmaan suurin osa ole asiasta pöyristynyt tai kertomassa miten tummaihoisten tulisi asia kokea. Mutta epäsopivana pitämisen ymmärrän hyvin kuten myös Marsin päätöksen nimen muuttamisesta.
No täthän juuri tarkoitin. Me tiedämme, mihin vanha nimi ehkä viittasi. Tämä ei meille kuitenkaan muutu mihinkään uuden nimen myötä. Tiedämme, miksi nimi muutettiin, eikä se tuo mitenkään lisäarvoa riisille. Jälkipolville kuitenkin asia on eri.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Jos Bens Original poistaa pahaa mieltä niin hyvä näin. Kuitenkin me kaikki tiedämme, mikä tämän riisiin alkuperäinen nimi on ollut. Pientä jeesustelua havaittavissa. Tosin jälkipolvet syntyvät tähän maailmaan, jossa asiat ovat neutraaleja. Historiaa ei tietty voi muuttaa ja kaikki paska sieltä on luettavissa.
Kyllä senkin vielä muistaa mitä brunbergin suukot ja iso pepetkin ovat aikoinaan olleet, mutta ei se sitä tarkoita etteikö nimien tai logon vaihtamiselle ollut perusteita. Lisäksi se on yksi ja sama mitä mieltä suomalainen kuluttaja on siinä vaiheessa kun Mars inc. :n kokoinen toimija tekee muutoksia tuotemerkkeihinsä. Yhtiön kotimaassa tuolla tuotemerkin nimellä ja kuvalla on kuitenkin ollut ilmeisesti erittäin selkeä arvolataus mistä nyt ovat halunneet eroon.

Suomalaisilla ei samanlaista sorron historiaa ihan suoraan ole mikä aiheuttaisi aktiivista ja laajamittaisempaa harmitusta. Toki venäläiset ryöstivät orjiksi ja molemmat naapurit pitivät enemmän tai vähemmän mopen osalla alusmaana, mutta ei kuitenkaan ainakaan niin tuoreita kipupisteitä ole että mitään toimivaa esimerkkiä pystyisi edes keksimään.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kirjoitin kesäkuussa, että Uncle (ja Aunt)-sanoilla on historiallista taakkaa. Saa nähdä, säilyykö Benin naamakuva uuden tuotemerkin pakkauksissa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings




Nyt on löydetty rasismia japanialaisesta animaatiosta. Japanialaiset käsittävät mustana olemisen väärin.

Ovathan nuo aika sanoisinko loukkaavan näköisiä kuvauksia mustista ihmisistä. Ja Japani nyt on muutenkin melko hysteerisen rasistinen maa, joka kieltää tehneensä Toisessa maailmansodassa mitään väärää. Siellähän pidetään kiinalaisia ja korealaisia vähän ali-ihmisinä. Japanissa etnisyyden perusteella syrjintä on ihan normaalia ja vaikka YK on antanut asiasta noottia niin Japanissa vaan päätetään jättää koko asia huomiotta. Jos ei ole etnisesti japanilainen niin voi olla hankala saada asuntoa ja muuta sellaista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ja Japani nyt on muutenkin melko hysteerisen rasistinen maa, joka kieltää tehneensä Toisessa maailmansodassa mitään väärää. Siellähän pidetään kiinalaisia ja korealaisia vähän ali-ihmisinä.
Olen tällä palstalla ehkä ennenkin kertonut, mutta näin joskus Tokiossa jossain underground -kojussa sellaisen paidan, joka pisti hieman pyörittelemään päätä, että ei saatana. Paidassa viitattiin toiseen maailmansotaan kuvitukseltaan ja tekstinä oli
"fighters by night, lovers by night". Olen myös jostain mediasta ymmärtänyt, että siellä on myös cosplay-tyyppisesti ok pukeutua natsi-uniformuun.

Japanilaisilla on erilainen kulttuuri.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Olen tällä palstalla ehkä ennenkin kertonut, mutta näin joskus Tokiossa jossain underground -kojussa sellaisen paidan, joka pisti hieman pyörittelemään päätä, että ei saatana. Paidassa viitattiin toiseen maailmansotaan kuvitukseltaan ja tekstinä oli
"fighters by night, lovers by night". Olen myös jostain mediasta ymmärtänyt, että siellä on myös cosplay-tyyppisesti ok pukeutua natsi-uniformuun.

Japanilaisilla on erilainen kulttuuri.
Japanilaisen kulttuurin voi kiteyttää lausahdukseen "Not Giving a Fuck". Ainakin jos puhutaan länsimaiden mielipiteistä ja moraalistandardeista. Japanilaiset pitävät kiinni omasta kulttuuristaan ja sen minkä muualta ottavat, muokkaavat mieleisekseen.

Ja toisin kuin tietyt etnisyydet, Japanilaisia ei haittaa pätkääkään heidän kulttuurinsa omiminen. Päinvastoin. Auttavat mielellään.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kirjoitin kesäkuussa, että Uncle (ja Aunt)-sanoilla on historiallista taakkaa. Saa nähdä, säilyykö Benin naamakuva uuden tuotemerkin pakkauksissa.

Jännää, että tämäkin ongelma löydettiin vasta nyt. Eihän tuota riisipakettia ole vielä katseltukaan kuin 80 vuotta. Ja kuvassa on chicagolainen kokki ja tarjoilija, jolla on puku päällä, ei siis mikään pelloilla raatanut orja.

Rohkenisin myös mutuilla, että kaikenlaista palvelusväkeäkin on aikoinaan kutsuttu setä- ja täti-nimityksillä, etenkin jos puhutaan lasten näkökulmasta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
"Automaattinen englannin kielen puhuminen"

Minä olen asiakaspalvelijana tottunut pikemminkin siihen, että aloitettuani suomeksi, on asiakas kysynyt minulta "do you speak english"; ilmeisesti olettaen, että osaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

YLE laittanut taas vaihteeksi rasismivaihteen vitoselle.
Kun ihmisten välisestä normaalista keskustelusta ja kanssakäymisestä tehdään rasismia, niin tässä on nyt hevoset lähteneet aika pahasti laukalle. Se mulla vaan tökkii, että jostain syystä näille tämmöiselläkin sanahirviötittelillä (yhdenvertaisuusasiantuntija ja ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti) kulkeville ihmisille on annettu megafoni määrittää se, mikä on rasismia. Asioissakin, joissa ei aivan ilmiselvästi ole minkäänlaista rasismia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vähän kyllä ihmettelin listausta. Mistä olet kotoisin, käytiin jo aiemmin läpi, kun eräs tunnettu henkilö meni sellaista kysymään hyvää tarkoittaen. Mutta tämä:

"vaikka juna tai bussi olisi täysi, heidän viereensä ei tulla. Tai jos itse istuu viereen, toinen saattaa alkaa hapuilla laukkuaan suojaavasti tai siirtyä muualle istumaan".

Siinä on tyypillinen vanhempaa ikäpolvea edustava suomalainen bussissa tai junassa. Jos on yrittänyt viereen istua, laukku on heitetty alle tai sateenvarjolla tökätty. Ei täällä vielä ole totuttu siihen, että ihmiset tulevat lähelle. Monille tilanne tuntuu olevan vaikea, mutta ei se rasismista johdu.

Vähän saisi YLE näitä pohtia.
 

Rainer Zufall

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun ihmisten välisestä normaalista keskustelusta ja kanssakäymisestä tehdään rasismia, niin tässä on nyt hevoset lähteneet aika pahasti laukalle. Se mulla vaan tökkii, että jostain syystä näille tämmöiselläkin sanahirviötittelillä (yhdenvertaisuusasiantuntija ja ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti) kulkeville ihmisille on annettu megafoni määrittää se, mikä on rasismia. Asioissakin, joissa ei aivan ilmiselvästi ole minkäänlaista rasismia.

Satavuotiaaksi eläneellä, kouluja käymättömällä mutta hyvin avarakatseisella mummollani oli tapana kysyä vierailta, että "kenenkäs poikia/tyttöjä sitä ollaan?" Eipä tiennyt mökin eukko olevansa mikroaggressiivinen rasisti ja aakkosväkifoobikko.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun ihmisten välisestä normaalista keskustelusta ja kanssakäymisestä tehdään rasismia, niin tässä on nyt hevoset lähteneet aika pahasti laukalle. Se mulla vaan tökkii, että jostain syystä näille tämmöiselläkin sanahirviötittelillä (yhdenvertaisuusasiantuntija ja ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti) kulkeville ihmisille on annettu megafoni määrittää se, mikä on rasismia. Asioissakin, joissa ei aivan ilmiselvästi ole minkäänlaista rasismia.

Kenties puheissa nykyisestä uhriutumiskulttuurista todella on sen verran perää, että kun aggressiota ei kohdata eikä sen perusteella voida esittää uhria/uhrien puolustajia, keksitään kaikenlaisia "mikroaggressio"-tyyppisiä termejä kuvaamaan mitä naurettavimpia tilanteita. Tavallaan tämä on marginaalia mutta se saa enenevässä määrin valtaa ja näkyvyyttä.

Helpointahan tavallisille, yhteiskuntaa pystyssä pitäville ja maailmasta oikeasti parempaa paikkaa asua tekeville ihmisille on vältellä näitä pahimpia grievance-intoilijoita, joilla on paljon julistusta mutta olemattoman vähän substanssia jutuissaan. Sukupuolentutkimuksen laitoksella tai missä kerhoissa sattuvatkaan kommunikoimaan voivat sitten vääntää peistä jälleen siitä, kuinka pronominia tunnustamaan suostumaton kollega on transfoobikko, tämän itse syyttäessä pronominia alkuperämaan valloittajan kielellä tunnustamaan vaatineita homonationalistisiksi gangstereiksi.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Minulla on yksi tuolta Pohjois-Afrikasta kotoisin oleva työkaveri. Monesti ollaan juteltu hänen synnyinmaastaan ja kyselen asioista, koska olen aidosti kiinnostunut toisen kulttuurin ja maan menosta. En vain suin surminkaan saa mahtumaan päähäni, että miten "mistä olet kotoisin" kysymys voidaan automaattisesti kaikissa tilanteissa tulkita rasismiksi? Pystyn kyllä ymmärtämään, että on olemassa tilanteita, joissa ihmisiä syrjitään syntyperänsä vuoksi, mutta että tuollaista kysymystä ei saisi esittää ollenkaan? Shiiiieeett....
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös