Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 693 536
  • 5 913

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Aika monessa paikassa pidettiin (ja varmaan pidetään edelleenkin) totuutena sitä, että Floyd oli raudoissa maassa vain koska oli mustaihoinen.

Onko tämä se sama myyttinen "many people", mitä POTUS keksii olemaan samaa mieltä kanssaan vai onko tälle jotain lähteitä? Enkä siis tarkoita jotain hörhöjen tweetejä, vaan väittämääsi uutisointia. Googlasin nopsaan kuuluisan libtard-fake news -läpyskän, NY Timesin jutun aiheesta, kolmannella rivillä leipätekstiä kerrottiin, mistä Floydia epäiltiin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko tämä se sama myyttinen "many people", mitä POTUS keksii olemaan samaa mieltä kanssaan vai onko tälle jotain lähteitä? Enkä siis tarkoita jotain hörhöjen tweetejä, vaan väittämääsi uutisointia. Googlasin nopsaan kuuluisan libtard-fake news -läpyskän, NY Timesin jutun aiheesta, kolmannella rivillä leipätekstiä kerrottiin, mistä Floydia epäiltiin.

Niin, tuolla kommentilla oikeastaan viittasin vain siihen mielikuvaan, minkä sosiaalinen media loi monelle ihmiselle.

(edit. siis en tuossa viitannut ollenkaan oikeaan mediaan, vaan nimenomaan sosiaaliseen).

Vai oletko sinä välttynyt tältä kaikelta negatiiviselta BLM-hömpötykseltä? Kai sinäkin olet huomannut, että joka puolella (tässäkin ketjussa) tunnutaan sivuuttavan se tosiasia, että Floyd saattoi hyvinkin kuolla siksi, että oli rikollinen?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei muodostanut välillistä uhkaa, mutta tänään julkistetun aineiston perusteella kuitenkin vastusti pidätystä. Ja tällöin poliisilla on oikeus voimakeinoihin. Ylilyönti tapahtui vasta loppuvaiheessa polven ja kaulan osalta. Olemmeko eri mieltä tästä?

Sulla menee edelleen asiat sekaisin. Vastusti pidätystä on kaikkien muiden paitsi sinun tiedossa ollut suunnilleen alusta asti. Prosessi on kuvattu monien neutraalien tahojen toimesta aikaa sitten.

Mitä tulee jälkimmäiseen, kue kohta f) ja siinä on vastaus. Kannattaa aloittaa tosin a), jotta saa kuvan mitä tapahtui.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sulla menee edelleen asiat sekaisin. Vastusti pidätystä on kaikkien muiden paitsi sinun tiedossa ollut suunnilleen alusta asti. Prosessi on kuvattu monien neutraalien tahojen toimesta aikaa sitten.

Mitä tulee jälkimmäiseen, kue kohta f) ja siinä on vastaus. Kannattaa aloittaa tosin a), jotta saa kuvan mitä tapahtui.

Niin, eli olemme siis samaa mieltä, että poliisi toimi muuten oikein, paitsi kohdan f jälkimmäisen virkkeen osalta?

edit. Tähänkin jatkokysymys, kun rasismiketjussa ollaan: Pidätkö itse mahdollisena, että tässä keississä kuoli rikollinen poliisin väärinkäytön seurauksena, eikä niinkään musta mies valkoihoisen miehen väärinkäytöksen seurauksena?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin, eli olemme siis samaa mieltä, että poliisi toimi muuten oikein, paitsi kohdan f jälkimmäisen virkkeen osalta?

Jos allekirjoitat kohdat a) - f), olemme samaa mieltä. Silloin tosin olet itsesi kanssa eri mieltä. US ja muu media myös Euroopassa toi alusta asti esille sen, että kyseessä oli alkujaan poliisin laillinen operaatio ja siihen oli syynsä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos allekirjoitat kohdat a) - f), olemme samaa mieltä. Silloin tosin olet itsesi kanssa eri mieltä. US ja muu media myös Euroopassa toi alusta asti esille sen, että kyseessä oli alkujaan poliisin laillinen operaatio ja siihen oli syynsä.

Kuten sanoin jo aiemmin (mahdollisesti ilmaisin epäselvästi), minulle tuli pääasiassa vastaan artikkeleita, joissa keskityttiin vain uhrin ihonväriin ja sen vaikutukseen asiaan. Myönnän, etten ihan ensimmäisinä päivinä asiasta edes jaksanut kiinnostua, mutta siinä vaiheessa kun se alkoi vaikuttamaan ihan omaankin arkeen, aloin penkomaan tarkemmin. Ja siinä vaiheessa enimmäkseen vastaan tuli vain rodulliseen epätasa-arvoon viittaavia artikkeleita (johtui toki varmasti yleisesti muuttuneesta ilmapiiristä).
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuten sanoin jo aiemmin (mahdollisesti ilmaisin epäselvästi), minulle tuli pääasiassa vastaan artikkeleita, joissa keskityttiin vain uhrin ihonväriin ja sen vaikutukseen asiaan. Myönnän, etten ihan ensimmäisinä päivinä asiasta edes jaksanut kiinnostua, mutta siinä vaiheessa kun se alkoi vaikuttamaan ihan omaankin arkeen, aloin penkomaan tarkemmin. Ja siinä vaiheessa enimmäkseen vastaan tuli vain rodulliseen epätasa-arvoon viittaavia artikkeleita (johtui toki varmasti yleisesti muuttuneesta ilmapiiristä).

OK. Kun näin kerran on, voitko laittaa linkkejä niihin artikkeihin, joissa kirjoitetaan kuten kerrot:

A) Floyd oli täysin viaton musta mies, joka
B) käyttäytyi rauhallisesti ja
C) Vasta nyt on todistettu, että näin ei ollut


Koko mun postauksen pointti oli se, että aluksi mediassa liikkui valheellista tietoa siitä, että Floyd oli täysin viaton musta mies, joka käyttäytyi rauhallisesti, mutta poliisit pelkästään "riehuivat". No näinhän nyt todistetusti ei kuitenkaan asia ollut...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Siis mitä? Nuo asiathan tulivat saman tien ilmi somessa ja mediassa. Ei ollut puhdas puhtonen, mutta silti ei pidä tappaa kadulle kun kaikki mahdollinen vaara ja uhka on ohi.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
OK. Kun näin kerran on, voitko laittaa linkkejä niihin artikkeihin, joissa kirjoitetaan kuten kerrot:

A) Floyd oli täysin viaton musta mies, joka
B) käyttäytyi rauhallisesti ja
C) Vasta nyt on todistettu, että näin ei ollut

Yritetään etsiä. Ei mulla niin paljoa ole hinkua tätä sulle todistella, että kauheasti siihen päänvaivaa laittaisin. Tuon C-kohdan tuo aiemmin linkkaamani tänään julkistettu video sinulle todistanee valmiiksi?

Ja jos olet seurannut tätä keskustelua tarkkaan, niin pariinkin otteeseen olen tuolla korostanut sitä yleistä ilmapiiriä, jossa sivuutetaan se tosiseikka että kyseessä oli poliisin tappama rikollinen, ja keskitytään vain henkilöiden ihonväriin. Siihen et itse ole, vielä kantaa ottanut, vaikka sitä nimenomaisesti sinulta tiedustelin.
 
K

kiwipilot

Et nyt suoranaisesti viitannut minuun, mutta tartunpa kuitenkin.

Ei mun mielestä niin saa tehdä, se on laitonta. Monelta vain unohtui tässä "poliisi on paha rasistisika"-keskustelussa se kylmä fakta, että George Floyd oli rikoksesta epäilty. Ja hän teki kiinniottoa suorittamaan tulleelle virkavallalle vastarintaa. Kyllä sen varmaan jokainen tyhmempikin ymmärtää, että näillä lähtökohdilla voi käydä huonosti. Nyt valitettavasti kävi.

Käsittääkseni Ameriikassa on tuomioistuin joka sitten tarvittaessa langettaa sen tuomion - vaikka sitten kuolemasellaisen.

Nyt sitten kävi näin...
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Mä en nyt ihan ymmärrä mitä Noppa tässä kaikessa ajaa takaa. Kukaan ei ole luullut että George olisi ollut mikään puhdas pulmunen vaan sitä mieltä että niskakyykkijä kavereineen tappoivat miehen kadulle ihan järkyttävällä huolimattomuudella/välinpitämättömyydellä/osaamattomuudella.
Tämä tilanne oli yksittäinen lisäkipinä jenkeissä aivan liian monta kertaa nähtyihin tilanteisiin jossa poliiseilla ei ole ammattitaitoa hoitaa tilanteita. Lukuisat näistä ovat vielä kohdistuneet mustiin kansalaisiin joten kansa alkaa olla kyllästynyt, jälleen kerran.

Mitä siis yrität itse sanoa? Ettei poliiseissa ole rasisteja tai ammattitaidon puutetta? Tai että jos käsiraudoissa täysin vaarattomana vastustaa pidätystä niin on oma vika jos poliisit päättävätkin tappaa siihen paikkaan?
 

teppana

Jäsen
Minä en kyllä mistään saanut sellaista kuvaa, että Floyd olisi ollut vain tavan musta mies kävelemässä rauhanomaisesti kadulla kunnes poliisi tuli puskista ja polvella niskaan tukehdutti hitaasti hengiltä. @Noppa10 kuvailemaa narratiivia ei omalla kohdalla ole silmiin osunut. Ei sosiaalisen median kautta eikä perinteisen median kautta. Ihan kautta linjan on alusta asti tullut selväksi, että Floyd oli tuomittu rikollinen sekä rikoksesta epäilty.

Mitä tulee rasismiin ja ihonvärin vaikutukseen poliisin käytöksessä. Uskon tässä asiassa USA:sta kantautuvia tuulia. Jos kansakunta lähes yksimielisesti on sitä mieltä, että osa poliisivoimista toimii rasistisesti mustia ihmisiä kohtaan en näe järkevänä lähteä täällä käsin asiaa kyseenalaistamaan.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Käsittääkseni Ameriikassa on tuomioistuin joka sitten tarvittaessa langettaa sen tuomion - vaikka sitten kuolemasellaisen.

Nyt sitten kävi näin...

On on. En kai muuta väittänytkään?

Mä olen pitänyt sua ihan fiksuna kirjoittajana, joten ihmettelen jos sinäkään et tässä huomaa sitä mun pointtia...

Samalla ajatusmallilla, että ei toisen polkupyörääkään saa varastaa, mutta silti lukitsematta jättäneen menopelin omistaja on se, joka toiminnallaan on mahdollistanut rikoksen. Ja ei, en vertaa omaisuusrikosta henkirikokseen.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Muistanko ihan väärin, mutta eikös aika monessa mediassa silloin taannoin ollut juttua siitä, että Floyd ei tehnyt vastarintaa pidätettäessä..?

Koko mun postauksen pointti oli se, että aluksi mediassa liikkui valheellista tietoa siitä, että Floyd oli täysin viaton musta mies, joka käyttäytyi rauhallisesti, mutta poliisit pelkästään "riehuivat". No näinhän nyt todistetusti ei kuitenkaan asia ollut...

Ja sitten kun ei ole laittaa lähdettä olkiukkojensa taakse, aloitetaan backpedalling ja puhuttiinkin sosiaalisesta mediasta ja ilmapiiristä.

Kai sinäkin olet huomannut, että joka puolella (tässäkin ketjussa) tunnutaan sivuuttavan se tosiasia, että Floyd saattoi hyvinkin kuolla siksi, että oli rikollinen?

Ei sitä varmaan kukaan kiellä, että eri valinnoilla Floyd ei olisi päätynyt alunperinkään raudoissa maahan. Tilanteeseen, jossa hänet sitten tapettiin. Se mitä sinä et tunnu ymmärtävän on, että se on vastuun kannalta täysin yhdentekevää. Vastuu on eri asia, kuin kausaliteetti. Floyd ei kuollut koska oli rikollinen. Hänet pidätettiin, koska häntä epäiltiin rikoksesta. Hän kuoli, koska hänet tapettiin. Jos kävelet tien yli kohdasta, mistä ei saisi ja tulee auto, kuski huomaa sinut, pysäyttää ensin, mutta päättääkin ajaa ylitsesi, syy on kuskin, jolla oli valta tehdä valinta. Granted, jos et olisi ollut tiellä ensinkään, tätä ei olisi tapahtunut. Vastuun kannalta tuo on yhdentekevää. En tiedä, miten tämä on niin vaikeaa ymmärtää. Tai no, luulen ymmärtäväni mistä kiikastaa näiden tekstiesi perusteella.

En näe mitään muuta syytä tälle "rikollinen!" -rummutuksellesi, kuin siirtää syy uhrin niskoille ja vääntää poliisin toiminta parempaan valoon. Juujuu, kaikki ymmärtävät, ettei uhri ollut mikään pyhimys moraaliselta luonteeltaan ja että oli jopa rikoksesta epäiltynä. Et muuten muistanut mainita, että oli aineissa myös. Silti hänet tapettiin kadulle vailla mitään oikeutusta tai syytä.
 

Glove

Jäsen
Mä en nyt ihan ymmärrä mitä Noppa tässä kaikessa ajaa takaa. Kukaan ei ole luullut että George olisi ollut mikään puhdas pulmunen vaan sitä mieltä että niskakyykkijä kavereineen tappoivat miehen kadulle ihan järkyttävällä huolimattomuudella/välinpitämättömyydellä/osaamattomuudella.
Tämä tilanne oli yksittäinen lisäkipinä jenkeissä aivan liian monta kertaa nähtyihin tilanteisiin jossa poliiseilla ei ole ammattitaitoa hoitaa tilanteita. Lukuisat näistä ovat vielä kohdistuneet mustiin kansalaisiin joten kansa alkaa olla kyllästynyt, jälleen kerran.

Mitä siis yrität itse sanoa? Ettei poliiseissa ole rasisteja tai ammattitaidon puutetta? Tai että jos käsiraudoissa täysin vaarattomana vastustaa pidätystä niin on oma vika jos poliisit päättävätkin tappaa siihen paikkaan?
Miten se poliisikoulutus jenkeissä olikaan? Kun muistaisi mistä sen luin. Muutaman kuukauden mittainen kurssi ja sitten asetta vyölle. Liekö koulutuskin samanlaista kuin Poliisiopistoleffoissa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ehkä mulla sitten on liian vihervasemmistolainen some-kupla, kun siellä tuntui yleinen mielipide olevan se, että "näin kävi koska Floyd oli musta", eikä "näin kävi, koska Floyd oli rikollinen".
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Miten se poliisikoulutus jenkeissä olikaan? Kun muistaisi mistä sen luin. Muutaman kuukauden mittainen kurssi ja sitten asetta vyölle. Liekö koulutuskin samanlaista kuin Poliisiopistoleffoissa.

Tässä pieni dokumenttipätkä minkälaista väkeä siellä poliisiksi haluaa ja millä ehdoilla lyödään ase käteen ja partioimaan näitä vaarallisia rahanväärentäjiä.



 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ehkä mulla sitten on liian vihervasemmistolainen some-kupla, kun siellä tuntui yleinen mielipide olevan se, että "näin kävi koska Floyd oli musta", eikä "näin kävi, koska Floyd oli rikollinen".
Mitä ihmettä? Noin kävi koska poliisi tappoi jo taltutetun ihmisen kadulle. Sitten on ainakin jotain rationaalista syytä, tai paljonkin, miettiä että näin tapahtuu useimmin mustille ja muille vähemmistöille kuin valkoisille.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ja sitten kun ei ole laittaa lähdettä olkiukkojensa taakse, aloitetaan backpedalling ja puhuttiinkin sosiaalisesta mediasta ja ilmapiiristä.

Ensinnäkin, tuo sinun lainauksesi alkaa minun sanoilla "muistanko oikein", johon kysymykseen veli @Cobol jo vastasikin.

Toisekseen, sosiaalinen media tuli mukaan keskusteluun näin:

Keneltä esimerkiksi? En ole nähnyt ketään kommentoimassa, joka olisi olettanut tai väittänyt Floydin olevan ihan syyttä raudoissa maassa.

Mä luen ja seuraan muutakin mediaa kuin tätä ketjua.

Aika monessa paikassa pidettiin (ja varmaan pidetään edelleenkin) totuutena sitä, että Floyd oli raudoissa maassa vain koska oli mustaihoinen.

Onko tämä se sama myyttinen "many people", mitä POTUS keksii olemaan samaa mieltä kanssaan vai onko tälle jotain lähteitä? Enkä siis tarkoita jotain hörhöjen tweetejä, vaan väittämääsi uutisointia. Googlasin nopsaan kuuluisan libtard-fake news -läpyskän, NY Timesin jutun aiheesta, kolmannella rivillä leipätekstiä kerrottiin, mistä Floydia epäiltiin.

Niin, tuolla kommentilla oikeastaan viittasin vain siihen mielikuvaan, minkä sosiaalinen media loi monelle ihmiselle.

(edit. siis en tuossa viitannut ollenkaan oikeaan mediaan, vaan nimenomaan sosiaaliseen).

Vai oletko sinä välttynyt tältä kaikelta negatiiviselta BLM-hömpötykseltä? Kai sinäkin olet huomannut, että joka puolella (tässäkin ketjussa) tunnutaan sivuuttavan se tosiasia, että Floyd saattoi hyvinkin kuolla siksi, että oli rikollinen?
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mitä ihmettä? Noin kävi koska poliisi tappoi jo taltutetun ihmisen kadulle. Sitten on ainakin jotain rationaalista syytä, tai paljonkin, miettiä että näin tapahtuu useimmin mustille ja muille vähemmistöille kuin valkoisille.

Siihen löytyy varmaan ihan tilastollisetkin faktat, että mustat ovat suhteutettuna kaikkien rotujen kärjessä rikostilastoissa (ainakin) Pohjois-Amerikassa. Mun mielestä on ihan luonnollista, että he ovat sitten kahnauksissakin enemmän poliisin kanssa. Ja mitä enemmän olet kahnauksissa poliisin kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä joskus käy näin.

Ja boldattuun kohtaan, tiesitkö että musta rikollinen tappaa valkoisen poliisin huomattavasti useammin kuin toisinpäin?
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Mitä ihmettä? Noin kävi koska poliisi tappoi jo taltutetun ihmisen kadulle. Sitten on ainakin jotain rationaalista syytä, tai paljonkin, miettiä että näin tapahtuu useimmin mustille ja muille vähemmistöille kuin valkoisille.

Naurahdin ääneen "vihervasemmistolainen some-kupla" kommentille. Eiköhän kaveri olla aivan toisessa ääripäässä mutta kuplassa kuitenkin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Naurahdin ääneen "vihervasemmistolainen some-kupla" kommentille. Eiköhän kaveri olla aivan toisessa ääripäässä mutta kuplassa kuitenkin.

Niin, itse en tosiaan pidä lainkaan vihervasemmistolaisuudesta. Se ei silti tarkoita, etteikö minun some-kuplani voisi olla sellainen? Vai?
 
K

kiwipilot

On on. En kai muuta väittänytkään?

Mä olen pitänyt sua ihan fiksuna kirjoittajana, joten ihmettelen jos sinäkään et tässä huomaa sitä mun pointtia...

Samalla ajatusmallilla, että ei toisen polkupyörääkään saa varastaa, mutta silti lukitsematta jättäneen menopelin omistaja on se, joka toiminnallaan on mahdollistanut rikoksen. Ja ei, en vertaa omaisuusrikosta henkirikokseen.

Yritän ymmärtää, mutta jotenkin sellainen kuva välittyy, että ”Tässä nyt kävi näin”. Mä voisin sen ymmärtää jos tämä Floyd esimerkiksi olisi antanut signaalia, että kohta tulee luodista ja sen johdosta poliisi olisi tehnyt nopean riskiarvion ja ampunut miehen. Mutta se, että painaa toista polvella minuuttitolkulla niin kauan että henki menee ei voi mennä Mitäs läks -osastolle. Tai no, varmaan jossain banaanivaltiossa ehkä (tosin ihan hirveen kaukana ei taideta siitä ollakaan).
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Niin, itse en tosiaan pidä lainkaan vihervasemmistolaisuudesta. Se ei silti tarkoita, etteikö minun some-kuplani voisi olla sellainen? Vai?

Olet aivan oikeassa, en ottanutkaan tuota huomioon. Aika liberaalin kuplan olet ympärillesi löytänyt kun syyttämishalustasi päätellen oma näkökulmasi on toisessa päässä saraketta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös