Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 693 543
  • 5 913

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tietääkseni yksikään pakolainen tms. muun kulttuurin edustaja ei ole edes vaatinut suvivirren poistamista kevätjuhlista. Vai onko? Linkkiä esiin jos on. Kiinnostaako heitä ylipäänsä helvettiäkään jonkun kevätjuhlan typerän hoilotuksen sanavalinnat?
Ainoa kenen olen kuullut tästä nostaneen älämölön on ollut suomalainen kukkahattutäti "kun ne neekerit saattaa loukkaantua tästä". Paskapuhetta.
Kuten Jussi Halla-Aho osuvasti totesi, suvaitsevuus on eliitin tapa päteä.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Cube kirjoitti:
Suvivirsi on sitä paitsi ehkä masentavin kesähitti koskaan, joten ihan jees olisi, jos sitä ei enää laulettaisi.
Höpöhöpö, kaukana masentavimmasta. Joo jou..

Olen muuten todella pahoillani menetetyistä rippirahoista ja joulukirkoista. Liian fiksusta päästä kärsii koko paketti.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
tuuski kirjoitti:
Höpöhöpö, kaukana masentavimmasta. Joo jou..

Olen muuten todella pahoillani menetetyistä rippirahoista ja joulukirkoista. Liian fiksusta päästä kärsii koko paketti.

Voi vittu miten vahva itsetekeminen, helvetin juntit.
Lopuksi vielä aplodit itselle..
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Tommy kirjoitti:
Voi vittu miten vahva itsetekeminen, helvetin juntit.
Lopuksi vielä aplodit itselle..
Se on kyllä perseestä kun ei saa katsoa peliä rauhassa. Sen takia en itsekään ole kymmeneen vuoteen cee vitosessa hillunut.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Twite kirjoitti:
Koulupäivä siinä missä muutkin.

No itse ainakin skippailin noita huolella, kävin hakemassa todistuksen ja liipasin himaan, ei ainakaan meillä ollut mitään 'pakkoa' mennä kevätjuhlaan jos ei halunnut (siis oli 'pakollinen' mutta ei siitä mitään seurannut jos ei mennyt).

Ja jos vielä pyytää luvan kanssa (ei sovi aatteisiin) niin aivan varmasti saa luvalla olla pois.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Tiukasti suvivirren puolesta !

Minusta jokaisen suomalaisen lapsen ja aikuisenkin pitää osata suvivirsi, lisäksi toisin sen myöskin keväällä pelattavien playoffien alkuun maammelaulun asemalle. Suotavaa myöskin olisi että kaikki suomessa asuvat ja maan kouluja käyneet osaisivat virren "maaankorvessa kulkevi lapsosen tie" ! Rasismilla tällä asialla ei ole mitään tekemistä, kyse on suomalaiskansallisista perinteistä. Ja ne jotka eivät sitä hyväksy voivat muuttaa Ruotsiin ! Tosin taitaa suvirsi olla sieltä lähtöisin, olen kuitenkin valmis taistelemaan sekä suvivirren että maankorvessa kulkevi lapsosen tie puolesta lahti-salorantani kera jos sitä tarvitaan !

veini
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuskin Suvivirsi on se ongelma. Ongelma on perusopetuslaki, jossa kaikille uskontokunnille taataan oma opetus, mutta juhlat vietetään perinteisesti evankelis-luterilaisen kaavan mukaan.

Peruskoulu on tietynlainen pyhä lehmä Suomessa, se pitää pysyä puhtaana. Peruskouluun ei saa liittyä mitään ristiriitoja esim. maksullisuutta (luokkaretket) tai syrjimistä (juhlien uskonnollisuus). Tämä aiheuttaa ongelmia, mitkä ovat yleensä paikallisia, mutta kun peruskoulun pitää olla samanlainen kaikkialla Suomessa...

Daespoo, mitä jos joku haluaa mennä katsomaan kevätjuhla näytelmän, mutta ei voi uskontonsa takia kuunnella Suvivirttä??
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
TosiFani kirjoitti:
Daespoo, mitä jos joku haluaa mennä katsomaan kevätjuhla näytelmän, mutta ei voi uskontonsa takia kuunnella Suvivirttä??

Laittakoon korvatulpat, niitä on myynnissä eri kokoisia ja näköisiä ! Jos me lähdemme sille linjalle että suvivirsi kielletään niin kohta kielletään myöskin Suomenlippu pihamaalta koska jotakin se ei aatteelisesti miellytä, miksi tämän maan edestä on uhrattu miehiä ja naisia, sanon sen yksikertaisella tavalla jota voi ajatella jokavärinen ja kokoinen ihminen "KOTI USKONTO ja ISÄNMAA " näitä asioita ei käy kieltäminen jonkun kiiltäväpallisen pipopään toimesta, ne on uhri verellä valitettavasti maksettu, ja tunkekoon yhden tulpan vielä perseensä jos miellyttää.

veini
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
TosiFani kirjoitti:
Daespoo, mitä jos joku haluaa mennä katsomaan kevätjuhla näytelmän, mutta ei voi uskontonsa takia kuunnella Suvivirttä??

Ottamatta kantaa suvivirren rooliin juhlissa totean, että onhan tämä ollut mahdollista ainakin viimeiset 20 vuotta (kauempaa ei itselläni ole empiirisiä havaintoja). Ne, jotka edustivat jotain toista uskontokuntaa, poistuivat mm. lakkiaisista halutessaan ennen lopun hartaushetkeä ja suvivirttä. Näin ainakin Pohjois-Karjalassa jo 80-luvulla. Ja ihan luvan perästä, ihan virallisena käytäntönä.
 

Hippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
TosiFani kirjoitti:
Daespoo, mitä jos joku haluaa mennä katsomaan kevätjuhla näytelmän, mutta ei voi uskontonsa takia kuunnella Suvivirttä??

Mikä se semmoinen uskonto on, joka estää KUUNTELEMASTA suvivirttä? Sen nyt ymmärrän, että oma uskonto saattaa estää osallistumasta suvivirren laulamiseen, mutta että kuunteleminenkin olisi kielletty.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Sv veinikretski kirjoitti:
Laittakoon korvatulpat, niitä on myynnissä eri kokoisia ja näköisiä ! Jos me lähdemme sille linjalle että suvivirsi kielletään niin kohta kielletään myöskin Suomenlippu pihamaalta koska jotakin se ei aatteelisesti miellytä, miksi tämän maan edestä on uhrattu miehiä ja naisia, sanon sen yksikertaisella tavalla jota voi ajatella jokavärinen ja kokoinen ihminen "KOTI USKONTO ja ISÄNMAA " näitä asioita ei käy kieltäminen jonkun kiiltäväpallisen pipopään toimesta, ne on uhri verellä valitettavasti maksettu, ja tunkekoon yhden tulpan vielä perseensä jos miellyttää.

veini

Toisille se on vaan KOTI ja ISÄNMAA. Tottakai uskonnollista tilaisuuksista on voinut poistua luvallisesti jo pidemmän aikaa. Käydessäni RUK:n parikymmentä vuotta sitten kirkkoon kuulumattomana olin tuvassa iltahartauksien ajan. Enkä ollut läheskään yksin, mikä oli hieman yllättävää noin upseerispiireissä.

En ole silti kieltämässä keneltäkään Suvivirttä kouluissa. Kappalehan on ihan kaunis, kuten myös vaikka joulukappale "Hei, tonttu-ukot hyppikää".
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sv veinikretski kirjoitti:
Laittakoon korvatulpat, niitä on myynnissä eri kokoisia ja näköisiä ! Jos me lähdemme sille linjalle että suvivirsi kielletään niin kohta kielletään myöskin Suomenlippu pihamaalta koska jotakin se ei aatteelisesti miellytä, miksi tämän maan edestä on uhrattu miehiä ja naisia, sanon sen yksikertaisella tavalla jota voi ajatella jokavärinen ja kokoinen ihminen "KOTI USKONTO ja ISÄNMAA " näitä asioita ei käy kieltäminen jonkun kiiltäväpallisen pipopään toimesta, ne on uhri verellä valitettavasti maksettu, ja tunkekoon yhden tulpan vielä perseensä jos miellyttää.

veini

Vaikka en olekkaan kovin uskonnollinen niin tästä olen samaa mieltä sinänsä. Suomi on rakennettu veteraanien verellä ja pohjautuu aika pitkälti luterilaisiin arvoihin.

Yksi näistä hienoista asioista Suomessa on uskonnonvapaus ja kukaan ei pakota laulamaan yhtään virttä jos ei ole pakko, tämäkin vapaus on sotaveteraanien toimesta verellä maksettu.

Jossain kuitenkin menee raja, jos suvivirsi kielletään kevätjuhlista KAIKILTA sen takia että jonkun aatteellinen/uskonnollinen vapaus ei kestä edes kuulla ko. kappaletta joka on hyvin kaukana uskonnollisesta paatoksesta niin mielestäni jossain kohtaa on menty metsään ja vitun pitkälle.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Daespoo kirjoitti:
Jossain kuitenkin menee raja, jos suvivirsi kielletään kevätjuhlista KAIKILTA sen takia että jonkun aatteellinen/uskonnollinen vapaus ei kestä edes kuulla ko. kappaletta joka on hyvin kaukana uskonnollisesta paatoksesta niin mielestäni jossain kohtaa on menty metsään ja vitun pitkälle.
Ei nyt kauhean kaukana uskonnollisesta paatoksesta. Suvivirsi viimeinen säkeistö:

Taas linnut laulujansa
visertää kauniisti,
myös eikö Herran kansa
Luojaansa kiittäisi!
Mun sieluni, sä liitä
myös äänes' kuorohon
ja armon Herraa kiitä,
kun laupias hän on.


Minun puolestani laulakootten vaikka hard rock hallelujah, ei voisi juuri vähempää kiinnostaa.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Nyt kun tarkemmin miettii noita sanoja, niin en yhtään ihmettele, että muslimit haluavat sen banniin. Siinähän valittu kansa kiittää Herraansa. God lives in the U.S.A


edit. Juu, wikipedia tukee:
Virren säveltäjää ei tunneta, ja siksi virsikirjassa on vain merkintä "Ruotsissa 1697. Alkuperäiset sanat ovat luultavammin Israel Kolmodinin vuodelta 1694. Tästä ei kuitenkaan olla varmoja, ja siksi virsikirjassa sanoittaja on ilmoitettu näin: Israel Kolmodin (?) 1694.
 
Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Daespoo kirjoitti:
Vaikka en olekkaan kovin uskonnollinen niin tästä olen samaa mieltä sinänsä. Suomi on rakennettu veteraanien verellä ja pohjautuu aika pitkälti luterilaisiin arvoihin.

No joo. Vaarini oli sodassa alusta loppuun eikä hänelle merkinnyt uskonto mitään. Korostettakoon, että hänen taustansa oli vahvasti porvarillinen eli ns. valkoisen Suomen. Vaikea on myöskään kuvitella, että ns. punaisen Suomen sotilaat ja upseerit taistelivat uskonnon ja luterilaisten arvojen puolesta, kodin ja isänmaan varmasti.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Vittu olkaa vaikka sängyn alla !

PeteX kirjoitti:
No joo. Vaarini oli sodassa alusta loppuun eikä hänelle merkinnyt uskonto mitään. Korostettakoon, että hänen taustansa oli vahvasti porvarillinen eli ns. valkoisen Suomen. Vaikea on myöskään kuvitella, että ns. punaisen Suomen sotilaat ja upseerit taistelivat uskonnon ja luterilaisten arvojen puolesta, kodin ja isänmaan varmasti.

No joo, onhan täällä ollut mummoja ja setiä ja kummia sun muuta mitä mieltä hyvänsä aatteellisesti ym. Minua ei kuitenkaan miellytä että tietyt perinteet kielletään jonkun ekosepon tai käkkäräpään toimesta minua vittuttaa sellainen päteminen, olkoon arvot itse kullakin mitkä hyvänsä jotkut perinteet pitää säilyttää, esimerkiksi kannatan edelleen ruokailua ilman hattua tai pipoa eikä sillä ole mitään tekemistä oikeastaan uskonnon kanssa, (voi tosin ollakkin) !

Varmaan vaarisi silti kuunteli mieluummin suvirttä kuin suurta ja mahtavaa koulun kevät juhlissa, näin uskoisin. Elikkä jotakin se kyllä kaikille merkitsi vaikkei näin suoraan kuin joillakin toisilla. Ja ei tosiaankaan kiinnosta missä nämä pätijät ovat suvivirren tai iltahartauden aikana olkoon vaikka sängyn alla, ei kai siellä armeijassa kovinkaan monia kiihkouskovaisia ollut ja silti mukautuivat muiden porukkaan ja menivät iltahartauksiin, sitten on nämä joiden pitää päteä ja ilmoittaa "olen erinlainen katsokaa minua en syö papuja",
no jollei muuten saa lättyään näkyviin niin kai sitten pitää toimia näin !

Laulakoot mitä laulavat mutta rajansa kaikella !

veini
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Veini, liikuttavaa tekstiä.

Kutsun sinut SS SturmEspooGruppenin kunniajäseneksi arvolla Ubergruppenfuhrer Veini.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että suurimpaan ääneen kodin, uskonnon ja isänmaan puolesta huutavat ovat yleensä olleet kumipääkomppaniassa tai vapautettu palveluksesta. Onhan noita skinejä ja muita, jotka ovat olleet intissä lähinnä surkimuksia. Siviilissä sitten ollaan niin saatanan kovia jätkiä.

Sitten on niitä "pätijöitä", jotka eivät asiasta hirveästi kouhota vaan hoitavat hommat ilman virsiäkin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Isoisäni oli saksassa koulutettu jääkäri ja taisteli valkoisten riveissä, isäni on kahden sodan veteraani, luutnantti arvoltaan, haavoittunut kahdesti ja itse olen RUK:n käynyt.

Nyt Veini vedät ihan turhaan herneen tai oikeastaan meloonin nenääsi. Toin esiin vain sen ongelman, minkä poliitikot ovat peruskoulusta tehneet, en omaa mielipidettäni. On monia asioita, mitkä vaikeuttavat koulujen toimintaa ja syynä tähän on peruskoulun korostettu tasa-arvoisuus ja maksuttomuus.

Omasta mielestäni asioita pitää soveltaa ja kun ollaan suvaitsevaisia puolin ja toisin, niin asiat hoituvat. Suvivirsi kuuluu kevätjuhlaan ja enkeli taivaan lausui näin joulujuhlaan. Jos jollekin on mahdotonta olla ev.lut. väritteisessä juhlassa, hän on pois kokonaan tai juhlan ohjelma laaditaan siten, että ateistit ja muiden uskontojen edustajat voivat olla pois ns. uskonnollisen osuuden.
 

Cube

Jäsen
Sv veinikretski kirjoitti:
Ja ei tosiaankaan kiinnosta missä nämä pätijät ovat suvivirren tai iltahartauden aikana olkoon vaikka sängyn alla, ei kai siellä armeijassa kovinkaan monia kiihkouskovaisia ollut ja silti mukautuivat muiden porukkaan ja menivät iltahartauksiin, sitten on nämä joiden pitää päteä ja ilmoittaa "olen erinlainen katsokaa minua en syö papuja",
no jollei muuten saa lättyään näkyviin niin kai sitten pitää toimia näin !
Itse asiassa armeijassa tuo homma oli hoidettu oikein mallikkaasti, sillä kirkkoon kuulumattomille vain sotilaspastorin ensimmäisen oppitunnin ensimmäinen puolisko oli pakollinen. Sen jälkeen sai lähteä, eikä takaisin täytynyt tulla.

Itse istuin tosin tuon oppitunnin kiltisti loppuun asti, koska pois lähteminen kesken kaiken olisi mielestäni ollut epäkunnioittavaa, vaikka lupa siihen olikin tullut. Myös jonkun toisen oppitunnin kävin katsomassa, koska sotilaspastori oli oikein rento mies ja tulihan se rippileirikin armeijassa sitten suoritettua, kun ei kerran kastetta vaatinut.

Koulujen uskonnollisuuteen ei minulla ole muuta toivetta esittää kuin se, että uskontotunnit olisivat muutakin kuin kristinuskon hienouksien esittelyä.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Cube kirjoitti:
Koulujen uskonnollisuuteen ei minulla ole muuta toivetta esittää kuin se, että uskontotunnit olisivat muutakin kuin kristinuskon hienouksien esittelyä.
Jos oikein muistan, niin yläasteella ei tarvinnut enää juurikaan Jeesus-satuja kuunnella, vaan käytiin nimenomaan läpi näitä maailman (pää) uskontoja. Lukiossa itselläni ei tainnut olla kuin yksi kurssi uskontoa, joten siitä en mene sanomaan mitään.
Ala-astelaisille monen eri uskonnon "opettaminen" taas saattaisi olla vaan sekoittavaa ja hämmentävää.
 

Cube

Jäsen
tuuski kirjoitti:
Jos oikein muistan, niin yläasteella ei tarvinnut enää juurikaan Jeesus-satuja kuunnella, vaan käytiin nimenomaan läpi näitä maailman (pää) uskontoja.
No ehkä mulla kävi yläasteella lopulla huono tuuri, kun sijaiseksi sattui joku vähän hurahtaneempi nuori nainen, joka käytti oppitunteja kanavana kertoa omasta uskonnollisesta herätyksestään ja siitä, miten Led Zeppelin aiheutti piilotetuilla viesteillään ja yleisellä saatanallisuudellaan hänelle niin huonon olon, että sen kuuntelu oli pakko lopettaa. Ja tämä on muuten ihan tosi juttu, jota en ole liioitellut ollenkaan.

Haluan tarkentaa, että minua ei yleisesti ottaen häiritse se lainkaan, jos esim. joku tuttavani kertoo minulle uskostaan tai lievästi jopa "tuputtaa" sitä, koska keskustelu ja omien arvojen ajoittainen tarkastaminen on vain ja ainoastaan hyvä asia. Koen sen kuitenkin jo hyvin arveluuttavaksi, että joku opettaja käyttää oppitunteja hyväkseen tuolla tavalla. Sama asia muiden ideologisten aiheiden ja aineiden kohdalla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aiheen sivusta, mutta pieni kommentti.

Uskonon opetuksen ongelma on sen tunnustuksellisuus eli opetuksen pitää lähteä siitä, että Raamattu on totta. Omasta mielestä lapsille pitäisi opettaa kristillisyyteen kuuluvia eettisiä periaatteita, opettaa lapsia keskustelemaan ja pohtimaan asioita. Kirkko historiassa voisi kertoa uskonnosta ei tunnustuksellisesti, neutraalisti.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
tuuski kirjoitti:
Jos oikein muistan, niin yläasteella ei tarvinnut enää juurikaan Jeesus-satuja kuunnella, vaan käytiin nimenomaan läpi näitä maailman (pää) uskontoja. Lukiossa itselläni ei tainnut olla kuin yksi kurssi uskontoa, joten siitä en mene sanomaan mitään.

Meikäläinen taas kävi lukiossa uskonnontunneilla, koska tunnit oli pakko saada täyteen. Silloin opetettiin lähinnä uskontohistoriaa, mikä oli sinänsä aika mielenkiintoista. Olisin kyllä halunnut silloin enemmän tietoa kristinuskon tulosta Suomeen ja siitä miten Lähi-idästä beduiinien keskuudesta lähtenyt uskonto pystyi syrjäyttämään vanhat aidot suomalaiset uskonnot. Silloin vasta rasismi kukoisti Suomessa, kun osittain väkivalloin käännytetiin kansa uskomaan vanhoja paimentolaistarinoita. Se paneekin miettimään miten isänmaallista onkaan oikeastaan taistella Lähi-idän uskonnon puolesta ja unohtaa esim. Kalevalan vanhat suomalaiset opit.

Menee taas hieman asiasta sivuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös