Millaisia lapsuudenmuistoja olet säilyttänyt?

• 1 826
  • 16

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viimeksi taisin kysellä lapsuuden ammattihaaveista - ja nyt teemana olisivat lapsuuteen liittyvät tavarat, jotka olet säilyttänyt matkan varrella. Nuoremmat voivat hyvin kommentoida, mitä aikovat mukaansa ottaa, kun maailmalle lähtevät.

Itselläni on sohvannurkassa leikeissä rispaantuneet pehmonalle ja -koira. Vastikään kotona käydessäni otin mukaani kaikenlaisia hauskoja esineitä pursuavan laatikon, johon äitini oli viisaana kerännyt muistoja vuosienvuosien takaa. Laatikosta löytyy muun muassa postimerkkejä, vanhoja koulutodistuksia, luokkakuvia, puupenaali, partiorekvisiittaa, keräilykuvia (autoja) ja perhoja. Vanhoja tavaroita katsellessa monenlaiset tapahtumat ja puuhat virtaavat mieleen...

Mitäpä jatkoaikalaisilta löytyy?

Suosikkijoukkue
HIFK
Poikuuteni:D :D

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirjahyllyn päällä kököttää leluapina, joka ostettiin joskus 80-luvun alkupuolella Tukholman Stor och Liten lelukaupasta. Aika aidonnäköinen oikeastaan ja sitä voi käyttää käsinukkenakin, kunhan uskaltaa tunkea kätensä sen tuhkaluukkuun. :rolleyes: Hepulla oli nimikin, joka palautui pienellä pohtimisella mieleeni: Viljami. Samassa paikassa makaa myös Uppo-Nalle. Oikeastaan kavereiden kotipaikka olisi sängynpäällinen, mutta en aina jaksa siirtää niitä siihen takaisin.

Pari satukirjaakin olen säästänyt, lapsena ehdoton suosikkini Satumaan juna on seurannut mukana, en ole raaskinut pois laittaa. Myös Richard Scarryn Hauska Hauska Maailma löytyy edelleen hyllystä ja Aapiskukko. Muut koulukirjat olen heittänyt jo pois.

Ja on tuolla yhdessä kaapissa iso läjä vanhoja valokuvia, jotka odottavat sitä, että joskus jaksan lajitella ne ja hankkia kunnon albumin.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Sanotaan heti vihjeeksi tällainen asia: ÄLKÄÄ ihmeessä heittäkö pois ainakaan kaikkia kouluaikojenne VIHKOJA! En nyt tarkoita lukion tai yliopiston muistiinpanoja, vaan niitä hellyttäviä ekan tai tokan luokan juttuja!
Nimittäin elämä on omituinen juttu. SE jakautuu näin: Syntymästä siihen kun täytät 20-vuotta tuntuu kuluvan IKUISUUS! Mutta siitä kaksikymppisestä nelikymppiseen meneekin sitten vain yksi nopea hurahdus! Sitten huomaatkin yllättäen, että krapula ei olekaan enää kivaa, naiset kiinnostavat yhä enemmän... poislukien se oma muija, tai että enää ei saa mistään uutta työpaikkaa, koska olet liian vanha hakemaasi supervisorin tai ultrahyper sales account-managerin virkaan.

Noh, minulla on vielä tallessa kansakoulun kolmannen luokan laulukirja. Sitä ei voi kyllä pahemmin lapsille näyttää, koska melkein jokaiselle sivulle olen näköjään kirjoitellut kirosanoja.
On myös tallessa maantiedon iso ja tyylikäs kirja keskikouluajoilta (siis nykyisin yläaste) ja siellä on meikäläinen teininä sivujen reunoihin saanut aikaiseksi seuraavanlaisia raapustuksia (jos joku näistä minut nyt tunnistaa, niin olen pahoillani ja otan osaa).
Kirjan sivuille olen kirjoitellut:
- Hartikainen on paska
- Jokerit on paska
- Pinomaa on paska
- IFK on paras
- Black Sabbath is the king
- Geordie is the king
- Suzi Quatro - official superwoman
- Pinomaa on homo
- Pinomaa runkkaa jumppasalin takana

... tämä Pinomaa (nimi muutettu) oli muuten jumppamaikka, joka pani miedät pelaamaan pesäpalloa lumihangessa..

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Viestin lähetti mauri
Viimeksi taisin kysellä lapsuuden ammattihaaveista - ja nyt teemana olisivat lapsuuteen liittyvät tavarat, jotka olet säilyttänyt matkan varrella. Nuoremmat voivat hyvin kommentoida, mitä aikovat mukaansa ottaa, kun maailmalle lähtevät.

Itselläni on sohvannurkassa leikeissä rispaantuneet pehmonalle ja -koira. Vastikään kotona käydessäni otin mukaani kaikenlaisia hauskoja esineitä pursuavan laatikon, johon äitini oli viisaana kerännyt muistoja vuosienvuosien takaa. Laatikosta löytyy muun muassa postimerkkejä, vanhoja koulutodistuksia, luokkakuvia, puupenaali, partiorekvisiittaa, keräilykuvia (autoja) ja perhoja. Vanhoja tavaroita katsellessa monenlaiset tapahtumat ja puuhat virtaavat mieleen...

Mitäpä jatkoaikalaisilta löytyy?

Kuule kaikenlaista ala-asteen koulukirjoista alkaen. Mitä sitä muistojaan roskiin heittämään?

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tein joskus koulussa metallitöissä kirveen. Entinen tyttöystäni löysi sen kaapista, jossa se on lojunut kaikki nämä vuodet. Hän nukkui aina se kirves sängyn vieressä kun en ollut kotona.
En olisi halunnut olla se murtovaras, joka tuli meidän makuuhuoneeseen...

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Laatikollinen legoja, f1-rata, commodore64 ja taitaa jostain löytyä säkillinen muovisotilaitakin. Niin ja tietysti muutama radio-ohjattava auto.

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Nukke ja nalle on vieläkin makkarissa, tosin en saa enää ottaa viereen. Kirjoja löytyy vaikka kuinka. Ala-asteen ainevihkoja on vintillä ja päiväkirjoja löytyy... oikeastaan olen säästänyt melkein kaiken ja siitäkin kyllä huomautellaan...muka loppuu säilytystila kesken...

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kotoa löytyy kansiollinen vanhoja piirustuksiani. Ne on tehty joskus 6-7-vuotiaana, vuosina 86-87, eli aikana, jolloin HPK ei vielä pelannut liigassa vaan kannatin Tapparaa... nuo kuvat käsittelevät jääkiekkoa, kuinkas muuten. Legendaarisin kuva on ottelusta Tappara-Ässät, jossa Timo Susi vie Tapparan 1000-0 johtoon.:D

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Valitettavasti elämä on heitellyt sen verran, ettei paljon ole lapsuuden jutuista konkreettista käteen jäänyt.

Valokuvien lisäksi lähinnä pyyhe, jonka sain sinä kesänä kun täytin 5v, nimipäivälahjaksi. Pamppuniemen rannalla oli hyvinkin tarpeellinen. Pyyhe on edelleen tallella, ja joten kuten hengissä vaikka sitä on käyttänyt kolme poikaanikin.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Stigastani en luovu. Vaikka ikää on kertynyt(siis yli "sallitun" lumessapeuhaamisiän) niin silti sitä on aina joskus hauska mennä laskemaan läheistä mäkeä ja yrittää tiesmitä temppuja matkan varrella.
Legot pysyvät myös tallella koska nykylegot ovat sen verran syvältä että jos joskus jälkikasvua tulee niin uskoisin että vanhoilla kunnon legoilla on paljon hauskempi leikkiä kuin näillä nykyisillä linnakoostuukahdestapalasestajoistatoinenonmaajatoinenitselinna...-palikoilla, tai saa nähdä mitä tullaan tossa 20 vuoden sisällä keksimään. Ainakin itse pidin aina äärettömästi siitä luomisen mahdollisuudesta jota iso boksi legoja tarjosi.

Aku Ankkoja ja taskareita on hyllyssä kanssa about tuhat kappaletta yhteensä. Siinä ne ovat hyvässä sovussa kvanttimekaniikan perusteiden kanssa :) vaikka jotkut tuttavat asiaa ihmettelevätkin.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joitain leluja ja pari nallea, askarteluvihko kerhoajoilta sekä iso Katto Kassinen-muovinukke. Ainakin nuo ovat tallessa aivan varhaislapsuudesta, itseasiassa nallet sain lahjaksi jo sairaalaan.

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Eihän tässä vielä olla kun kaskikymppisiä, joten turha nostalgia odottakoon, mutta vähän välillä ärsyttää että en ole säästänyt mitään. Kun on aina yrittänyt selvitä mahdollisimman vähällä tavaramäärällä, niin on tullut heitettyä pois paljon hyvääkin.
Leluja ei edes aikoinaan kovin ollut.... ainakin niitä oli kovin vähän. Meidän perheen neljä ekaa lasta syntyi neljän vuoden sisään, maatila oli pieni eikä siinä leluja osteltu. En sitä edes ymmärtänyt kunnolla kun vasta joskus ylä-asteella, että todella vähän oli lapsena kamaa... Kymmenen vuotta nuorempi pikkuveli saikin sitten korkojen kera tavaraa...

pikkukisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liverpool
Lapsuudenkodistani mukaan lähti ainakin:

- Kärppätarina-kirja
- Veljeltä saatu sen omatekemä taulu
- Uskolliset pehmohauvani Iso-Söpö, Keski-Söpö ja Pikku-Söpö
- Balettitossut
- Vino pinu lapsuudenajan valokuvia

Thomas#70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät is iron
Kari Jalonen Lahjoitti Mestaruuspaitansa!
se on aina tallessa!

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulla on kirjahyllyssä Pikku jääkarhu -kirja, josta mä todella tykkään. Varmasti löytyy myös kaikenmaailman palapelejä (mä kokosin semmosia 50 palan hommeleita kolmevuotiaana) ja leegot löytyy varmasti. Me aina rakennettiin duploista huoneen korkuinen torni ja rysäytettiin se sitten jonkun päälle :D . Meidän talossa on muutenkin erilaisia lapsuudenmuistoja, mä piirsin kolmivuotiaana kynnykseen "isin kuvan" ja on meillä tallessa se mattokin, jota mä leikkelin suutuspäissäni :o .

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
-Pehmo-eläimet virtahepo ja apina jotka ostettiin Libyästä kun olin kuuden vanha.
-Neppis-auto joka lapsena oli turha koska meidän 'kylällä' neppailtiin matchbox-autoilla, mutta sillä neppis-autolla voitettiin viime kesänä joukkue-kilpailu jossa oli neljä kolmen hengen joukkuetta keski-ikä kilpailijoilla n.30.. kaikilla oli hauskaa..liekkö oluella osuutta?
-linkku-veitsi mallia Swiss army

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy