Millä täytät kotisi kaapit ja komerot? - Keskustelua arjen tavaroista

• 4 292
  • 28

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuolla asiakaspalveluketjussa ollaan väännetty tässä pari päivää ohi aiheen, kun mm. Mr. Foxin ennakointitaipumukset alkoivat herättää mielipiteitä kumpaankin suuntaan - toki hyvässä hengessä.

Tässä ketjussa voidaan jatkaa tuolla linjalla. Mitä kaikkea kotisi kätköistä löytyy? Mitä sinulla on aina varalla yllättäviä tilanteita varten? Hamstraatko vai oletko kärsivällinen kaupassa ramppaaja? Mitä ilman et tule toimeen ja mitä omistat vain itseäsi miellyttääksesi? Sushiastiat vai wc-paperi? jne.

Eli oletko kotisi suhteen enemmän käytännöllinen vai taiteellinen?

Itse olen toisinaan hieman hajamielinen, enkä elä kovin orjallisesti perustarpeiden mukaan. Sen sijaan mielihaluilla on merkitystä, otetaan nyt esimerkeiksi vaikkapa äänenlaatu ja keittiötarpeet.

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tuolla asiakaspalveluketjussa ollaan väännetty tässä pari päivää ohi aiheen, kun mm. Mr. Foxin ennakointitaipumukset alkoivat herättää mielipiteitä kumpaankin suuntaan - toki hyvässä hengessä.

Tässä ketjussa voidaan jatkaa tuolla linjalla.
Hyvä ja asiallinen avaus - ehkä jopa tarpeellinenkin. Olisi itse asiassa varmasti pitänyt tehdä tämä jo jonkin aikaa sitten. Mutta... miksi ihmeessä Kierrätyskeskuksen puolelle? Onko siis tarkoitus vain listata kaapeista löytyviä tavaroita (Kierrätyskeskus) vai oikeasti myös keskustella aiheesta - eli arjen tavaroista ja kulutustottumuksista (Vapaa keskustelu)? Ehkäpä Moderaattorit siirtävät tämän ketjun vapaan puolelle ja liittävät siihen myös keskustelun alkupätkät Asiakaspalvelu-ketjusta?

Noin muuten mulla ei tällä hetkellä, puhelimella ja surkeilla yhteyksillä ole aiheeseen paljoa uutta sanottavaa. Palaan kyllä tässä ehkä jo huomenissa aiheeseen. Nyt olisi tarkoitus saada pari tuntia unta.

Mainitsit kuitenkin tuon käyttämäsi sushi-astiaston. Ehkä mä voisin pitää vastaavanlaisena esineenä omaa fondue-settiäni? Ehkä pari-kolme kertaa vuodessa tuolla tulee kokkailtua - voisin siis aivan hyvin elää ilmankin. Siinä on kuitenkin jotain muistojakin, sillä onhan se autenttinen sveitsiläinen ja ostettu ensimmäisellä Sveitsin reissullani. Kuten sanottua: tulisin hienosti toimeen ilmankin. JOS mun pitäisi valita luovunko fondue-setistäni vai talouspaperirulla -"varastostani" - valinta olisi äärimmäisen helppo. Onneksi tällaiselle valinnalle ei kuitenkaan ole ollut mitään tarvetta.

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kappas perkelettä! En edes huomannut perustaneeni tätä Kierrätyskeskukseen, vaan Vapaan puolelle piti mennä. Kiireessä kun tekee niin hyvä tulee! Fonduesetti on muuten mahtava jo ihan sosiaalisestikin, se pakottaa koko seurueen saman pöydän ympärille! Suosittelen kaikkia ostamaan fonduepatoja, ainakin kahdet; yksi käyttöön ja toinen varalle, jos ensimmäinen menee rikki ja kaupat ovat kiinni.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Meillä tavaraa on tullut enemmänkin perintönä kuin hankittuna. Olemme eläneet yhteiselämää vaimon kanssa yli parikymmentävuotta joten kaapit ovat kohtuu täynnä.

Kaupassa käynti on aina kuulunut minulle ja olen tehnyt siitä taidetta. Olen käynyt samassa marketissa 90-luvun alusta lähtien. Kauppa on kokenut pari laajennusta ja kauppaketjun vaihdoksen, mutta minun jalanjälkeni pysyvät.

Viikon perustarvikkeet löytyvät vartissa, ruokalistan tarvikkeisiin menee hieman ennemmän. Käyn pääsääntöisesti kaupassa pari kertaa viikossa, joskus pitää hakea pattereita yms. unohtuneita, sillä kauppalistaa en ole koskaan käyttänyt.

Enkä osta suuria määriä mitään, koska kaupassa poikkeaminen ei ole minulle ongelma. Tosin vessapaperia ostan aina 24 rullan paketin, Serlan normia.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kirjahyllyni on täynnä kirjoja, ja välillä niitä tipahtelee lattiallekin. Ex-muija oli sitä mieltä, että kirjat ovat rumia, ja hyllyt pitäisikin täyttää kynttilänjaloilla, valokuvakehyksillä ja muulla töryllä.

No, nyt kun tarkemmin katson, niin onpahan kirjojen lisäksi melkoinen määrä muutakin törkyä, harvemmin tulee tuota seikkaa mietittyä, mutta kirjoja pääosin.

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Paskapaperi ja kahvi ovat pyhiä asioita. Ne eivät saa loppua koskaan kesken ja yllättäen. Kahvia tällä hetkellä on 3-4 avaamatonta pakettia kaapissa ja paskapaperia sen verran paljon, että erinäisiä eritteitä pyyhkiessä ei tarvitse liikaa säästellä. Nää on niitä asioita, joiden osalta yllättävä loppuminen saattaa johtaa vakaviin seuraamuksiin. Täydennys tapahtuu aina hyvissä ajoin ennen viimeisen rullan tai paketin käyttöönottoa.

Höyliä mulla on tuolla varmaan parin vuoden tarpeisiin. Tosin tämä on seurausta kahdesta asiasta: poikkeuksellisen loistava yksittäistilanne toi tarjontaa ja tällä parrankasvulla kysyntää ei aivan liikaa ole. Lisäksi kun tarpeeksi säästäväinen on, niin riittää yksikin höylä vähäksi aikaa. Ja ei, nuo eivät ole mitään varastettua tavaraa. Aikanaan vain varastolla ollessa työntekijöiden myymälään noita saapui aikamoinen kasa, olikohan nyt pakkausvirheen tai vastaavan takia. Noheva opiskelija laski yhteen 1+1 ja hedelmiä kerätään nyt.

Safkaa ja alkoholittomia juomia en jaksa liiemmin säilöä. Muutama purkki tonnikalaa on pahan päivän varalle, mutta that's it. Samoin mehua en jaksa raahata kerrallaan paljoa, vaan yleensä se 2-4 purkkia on jääkaapissa. Tosin kun vieressä noita kauppoja on vaikka kuinka, niin ei sinäänsä tarvetta ole hamstrata. Ruokakaupassa tulee käytyä pahimmillaan jopa 4-5 kertaa viikossa, tosin tämä on enemmänkin tietoinen valinta. Eipähän tarvitse kerralla miettiä viikon ruokatarvetta etukäteen, aina on freesiä tarjolla, puutteet on helppo korjata ja that's it. Autottomuus ja asuminen helppojen yhteyksien päässä on melkoinen etu tällä saralla.

Alkoholia mulla sitten löytyykin ~5-15 pulloa erinäköisiä litkuja hieman tilanteesta riippuen. Vahvoista alkoholijuomista en itse pahemmin välitä, joten noiden osalta kulutus ja tarjonta ovat vähän mitä ovat: lahjaksi pulloja tulee vuositasolla kymmenkunta, jokunen noista lähtee lahjana eteenpäin ja muutama sitten katoaa parempiin suihin. Sen verran kuitenkin on varauduttu, että baarista jatkoille tultaessa on aina jotakin tarjottavaa ja jopa vaihtoehtoja mistä valita. Bisseä sen sijaan en saa oikein varastoitua, kulutus kun tällä saralla on melkoista. Virosta ei kerrallaan jaksa pakettiautollista hakea ja "kantomäärät" eivät loppujen lopuksi iäisyyttä kestä.

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Laadukkaita keittiöveitsiä ja taidetta olen aina ajatellut sijoituksina omaan elämänlaatuun, en menoerinä. Samasta syystä huolehdin, että viinakaapissa on aina muutama hyvä viski, pari giniä (yleensä Hendrick's ja Tanqueray), jaloviinaa ja jägermeisteria. Viinikaapissa on aina oltava vähintään muutama parempi pullo sekä jokunen sellainen pullo, jonka voi avata aamukolmelta harmittelematta seuraavana päivänä :)

Kaupasta tarttuu aina mukaan pari-kolme purkkia Ehrmannin 0,2-prosenttista maitorahkaa sekä hedelmiä, marjoja tai vihanneksia, sillä ne tulee syötyä kuitenkin. Yleensä myös kananmunia. Akuutissa hätätilanteessa eli kipeänä (tai pahassa krapulassa) noilla pärjää parikin päivää ilman, että tarvitsee tilata pizzaa tai muuta skeidaa.

Muuten ei tule hamstrattua mitään.

Paskapaperi ja kahvi ovat pyhiä asioita. Ne eivät saa loppua koskaan kesken ja yllättäen. Kahvia tällä hetkellä on 3-4 avaamatonta pakettia kaapissa ja paskapaperia sen verran paljon, että erinäisiä eritteitä pyyhkiessä ei tarvitse liikaa säästellä. Nää on niitä asioita, joiden osalta yllättävä loppuminen saattaa johtaa vakaviin seuraamuksiin. Täydennys tapahtuu aina hyvissä ajoin ennen viimeisen rullan tai paketin käyttöönottoa.

Aivan kuin tällä palstalla vessapaperin loppuminen olisi yhtä suuri kuin elämän loppuminen siihen paikkaan. OMG. Teille uusavuttomille voin suositella Madventures-kirjaa, joka opastaa huljuttamisen jaloon taitoon. Eikös vauvojenkin paskat pestä vedellä? Iiks hyi kakkaa. No teillä on varmaan saippuaa 10 myyntierää jossain jemmassa, voitte ainakin pestä kädet huolella ja hartaudella.

Ja joo, on loppunut paperi ja silloin on joutunut huljutushommiin. Onhan se länsimaalaiselle vähän vierasta, mutta itse suhtauduin poikkeustilaan huumorilla. Enkä siitä huolimatta edelleenkään varastoi wc-paperia, vaan ostan paketin vasta kun on vika rulla edellisestä käytössä.

Jos te kaadutte naamalleen paskaläjään, niin käytättekste pyyhkimiseen paperii, ni?

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla on pariin otteeseen päässyt paskapaperi loppumaan, tosin ei silloin kun vaimo on ollut talossa, yleensä siis sen työmatkojen aikana tms. Tällöin on tullut todettua että hesari on parempi kuin voi hyvin, jossa paperi on kiiltäväksi käsiteltyä, eikä muutu samalla tavalla pehmeäksi rypistettäessä kuin hesari. Tulee todella kipeä anus ja samalla aikakausilehdestä tuntuu irtoavan mustetta aika lailla.

Myöskään ei kannata yrittää bideesuihkulla putsia peräpeiliä. On lähes mahdotonta käyttää sitä niin, että painetta olisi sopivasti. Tavanomaisesti käy niin, että kimpaleita roiskuu tangentin suuntaan, jolloin ainakin sisäreiden ja niiden lähialueet sekä pytyn kannen sisäpuoli ovat kauttaaltaan iljettävässä mäiskeessä. Toisaalta bideetä käyttäessä unohtaa aina, että putkessa on jonkin verran kylmää vettä, ennen sopivaksi säädetyn veden tuloa, mikä aiheuttaa järjestään ikävän "pomppuefektin", halusi tai ei.

Muuten olen Kuningattaren Vitun Kaiken kanssa samaa mieltä; taidetta ja keittiövälineitä tulee ostaa tyylillä ja ilman sen kummempia perusteluita, ainakaan taloudellisia.

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aivan kuin tällä palstalla vessapaperin loppuminen olisi yhtä suuri kuin elämän loppuminen siihen paikkaan. OMG.

Kyllä mä hanurin saan puhtaaksi ilman paperiakin. Samoin kahvin loppuminen ei suoranaisesti tarkoita sitä, että vähintään kantava seinä kämpästä romahtaa ja naapurin kissa joutuu keittimeen. Paskapaperi ja kahvi nyt vain ovat sellaisia hyödykkeitä, jotka miellän omalla tavallaan "tarpeellisiksi yleishyödykkeiksi". Ilmankin selviää vallan mainiosti, mutta saatana se on mukavampi vedellä noiden kanssa kuin ilman.

Ei mua kiinnosta se, mikä on välttämätöntä ja "välttämätöntä" jos puhutaan normaaliolosuhteista. Kyllä hanuri on tullut puhtaaksi ilman juoksevaa vettäkin ja jopa metsän keskellä, ei siinä. Se nyt on aivan se ja sama saako noiden hyödykkeiden tuottaman edun saavutettua toisinkin keinoin, siitä tässä ei nyt ole kyse.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minulla on jonkinasteista hamstraustaipumusta. Tämä ei välttämättä kohdistu arkisiin välttämättömyyksiin, vaan enemmänkin kaikenlaiseen muuhun mukavaan tavaraan. Kirjoja ja levyjä on niin paljon, tuhatmäärin, etten ole aikoihin voinut säilöä niitä samaan rakennukseen kanssani. Ei niitä niin paljoa ole, etteikö tuohon jokin ratkaisu löytyisi, jos päämäärätietoisesti sellaiseen pyrkisin. Silloin vain pitäisi heittää muuta tavaraa pois, mm. vaimolle ja lapsille kuuluvaa tauhkaa. Ihan tuolle linjalle en ole toistaiseksi lähdössä.

Päivittäistavaraa en juuri hanki jemmaan. No paskapaperia ostan yleensä pari-kolme Serlan suurinta kuutiota kerralla. Tällä konstilla varmistan, että jokainen talon neljästä paskiksesta pysyy paperissa mahdollisimman pitkään. En viitsi joka kauppareissulta kiikuttaa muutamaa hassua rullaa kotiin.

Juotavaa ostan kyllä varastoon. Ostan toisinaan useita 24 tölkin lavoja esim. Dr. Pepperin zeroversiota, alkoholittomia virvokkeita on hyvä olla olemassa. Päälle tulee vielä pienehkö viiniharrastus, viinikaappi vetää sellaiset 90 pulloa. Kaapin täyttöaste vaihtelee yleensä jossain 80 ja 100 prosentin välillä. Käytännön syistä johtuen olisi järkevää olla toinenkin viinikaappi, mutta vaimo kampanjoi vastaan. Pitänee kaivaa viinikellari? Väkeviä en hamstraa, olen pyrkinyt joko hitaasti kuluttamaan tai poislahjoittamaan vuosien varrella lahjaksi saamani tai tax freesta ostamani pullot. Jotain giniä on tietysti aina gt:n tarpeiksi.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Muuten olen Kuningattaren Vitun Kaiken kanssa samaa mieltä; taidetta ja keittiövälineitä tulee ostaa tyylillä ja ilman sen kummempia perusteluita, ainakaan taloudellisia.

Keittiövälineistä en tiedä, mutta mitä taiteeseen tulee, niin nautin siitä mielelläni museoiden ja taidegallerioiden seinällä, mutta ainakaan minun tulotasoni ei ole niin kova, että voisin ilman kummempia taloudellisia perusteita ostaa jonkun Vermeerin, Rembrandtin, da Vincin tai Giuseppe Arcimboldon seinälleni. Eipä taida kovin moni muukaan ostaa. Kopioita voi ostaa halutessaan, mutta ne ovat silti kopioita.

Jos ei saa seinälleen parasta, niin voi jättää hankkimatta muutakaan ja tyytyä valkoisiin seiniin. Tai on minulla sentään seinäkalenteri seinällä, yksi puuhiilipiirros Gdanskin vanhasta kaupungista sekä makuuhuoneeni katon rajassa 20 vuotta vanhan Obituaryn "The End Complete"-seinälippu, jossa laavakivestä koostuva synkän pahaenteinen maailmanlopun maisema virittää minua joka päivä vääjäämättömään, täydelliseen loppuun. Muuten seiniäni ei siis korista yhtään mikään.

Jääkaappini ovea sentään koristavat lukuisat ovimagneetit, joita minulla on tapana hankkia muistoiksi ulkomaanreissuilta. Paljoa muuta en ulkomailta yleensä tuokaan kuin ovimagneetin, jokusen taide- ja historiakirjan ja tarvittaessa sellaista vodkaa tai likööriä pullollisen, jota ei Suomesta oikein saa.

Isommat pystit ja esineet koen vähän turhiksi, vaikka on minullakin huutokaupasta hankittu musta, rintava ja puinen naisfiguuripatsas sohvan vieressä. Olen tehnyt siitä itse käsitetaidetta jättämällä sen päähän tonttulakin. Lisäksi minulla on perenniaalinen joulukoriste eli iso olkipukki dvd-hyllyjen päällä. Ei tarvitse erikseen koristella joulua varten, kun pukki on aina valmiina. Joulu on kuitenkin joka vuosi.

Kodin ja ihmisen mittahan mitataan siinä, paljonko kodissa on kirjoja, elokuvia ja äänilevyjä kutakuinkin tässä järjestyksessä. Koti ilman lainkaan kirjoja kertoo sieluttomasta ulkokultaisuudesta ja tyhjyyttään kumisevista ontoista kulisseista. Elokuva- ja musiikkikokoelmista taas voi tehdä täydentäviä päätelmiä kyseisestä ihmisestä. Näillä minä täytän kotini ja komeroni, sarjakuva-albumikokoelmat siihen vielä päälle. Sekä noin viisi raapimapuuta kissoille.

Olen siis Uleåborgirin kanssa samoilla linjoilla ja luultavasti viihtyisin hänen kodissaan mainiosti. Kynttilänjalat, valokuvakehykset, Iittala-maljakot ynnä muu krumeluuri joutaisi pihalle suureen nuotioon, jonka ympärillä voisi könkätä hanhenmarssia.

Perusarjen tavaroista voi moni päästä joskus loppumaan, mutta tietyt asiat eivät saa päästä loppumaan. Näitä arjen tavaroita ovat kissanhiekka (puupuru ja perushiekka), kissanruoka, talouspaperi ja Tolu-sumutinpullo, Pepsi Max, ihmisten ja eläinten lääkitykset sekä hätävara-peruselintarvikkeet kuten säilykkeitä, riisiä ja nuudeleita, joilla pärjäisin ja olen pärjännytkin poistumatta asunnosta esim. sairaana ollessani. Toki jääkaapin ja pakastimen ruoatkin ovat hyvä olla, mutta sähkökatkoksen ja ydintalven tullessa on hyvä olla säilykkeitä.

Lisäksi tarvittaessa tinkisin esimerkiksi televisiosta ja muista, mutta tietokone jatkuvasti päällä ja laajakaistalla on asia, josta en halua tinkiä.

redzel777

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nytkun tätä hamstrausasiaa mietin, niin tuli mieleen, että harvemmin kaksi asiaa pääsee loppumaan. Toinen on liha ja toinen on alkoholi. Tähänkin on ihan pari käyttännön syytä, lihaa saan töistä silloin tällöin useita kiloja ja muutenkin tulee tarpeen mukaan tarjoustuotteita ostettua ja pakastettua ylimääräiset. Alkoholin taas hankin 90% Tallinnasta, vaikka sitä ei kulukkaan älyttömiä määriä vuodessa, mutta aina löytyy muutama laatikko olutta jaa viiniä kaapista ja kun rupeaa vähiin käymään niin itse tai joku tuttava menee käymään lahden toisella puolella.

ipaz

Jäsen
Mä taidan olla jonkin sortin minimalisti. Kotonani ei ole mitään mille ei ole tarvetta. Ja jos joku käy tarpeettomaksi, niin hankkiudun siitä eroon. Keittiökaapeissa on perusvälineistö ja koska en juurikaan kotona kokkaa, niin myös jääkaappi ja pakastin ovat melko tyhjillään. Sen verran pidän huolta että aamupalatarpeet aina löytyvät, mutta töiden jälkeen tulee syötyä useimmin ulkona kuin että jaksaisi itselleen jotain vääntää.

Seitsemän vuotta on tässä asunnossa takana ja seinillä on tasan yksi taulu. Se saa riittää. Peilikin on ainoastaan vessassa. Oikeastaan ainoa asia joita tuppaa kertymään on vanhaksi käyvät vaatteet. Se on vaan jotenkin äärettömän vaikeaa alkaa siivoamaan ja perkaamaan vaatekaappeja, vaikka muuten perussiisti ja jopa särmä tyyppi olenkin.

Itselleni ei tuota ongelmaa käyttää bidetä jos vessapaperi on päässyt loppumaan, mutta eipä tuollaista ole montaakaan kertaa käynyt. Kun kerta 8-21 auki oleva lähikauppa on alle 100m päässä, niin ei oikein jaksa stressatakaan.

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Aikana jolloin en tehnyt vielä kotiviiniä vaan join lähes aina olutta, tuli meneteltyä seuraavanlaisella hamstraustyylillä: Jos oli aikomus ruveta ryyppäämään ja jääkaapissa oli 16 olutta niin hain suosiolla kaupasta uuden 24-packin olutta. Tämä siksi, että 16 kaljaa ei riitä ja vaikka tuossa tilanteessa olisi riittänyt hakea 4-5 olutta niin uuden laatikon hain koska A: Litrahinta on kuitenkin täysin sama, B: Laatikko on nopea ottaa mukaan kahvasta, ei tarvitse irtokaljoja latoa koriin ja pakata muovipusseihin, C: Olen havainnut, että kaljan parasta ennen -päiväys ei tule aivan heti vastaan. Ehdin hyvin juomaan kyseiset oluet myöhemmin. Sitten paluu tuohon kotiviiniin. Onhan sekin tietynlaista alkoholin hamstrausta, mikäs sen mukavampaa kuin satsi on valmis ja on 25 pulloa viiniä.

Keskiverto kansalainen varmaan myy divariin kaikki huonot tai jopa kertaalleen nähdyt DVD-leffat. Noh, minä säilytän molemman kategorian elokuvat ja niiden kerääminen on jopa eräänlainen harrastus, tosin nyt en ole moneen kuukauteen täydentänyt tätä valikoimaa, yli 100 leffaa omistan. Kirjahylly tahtoo vain olla melko pieni noita varten, samassa hyllyssä kun on myös XBox-pelejä sekä muita DVD-kokoelmia TV-sarjoista. Samassa hyllyssä on myös vanhoja VHS-kasetteja.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mitään arjessa tarvittavia esineitä en pahemmin keräile vaan keittiövälineitä, astioita ja sen sellaista minulla on hyvin niukalti - juuri ja juuri omiksi tarpeiksi ja siten, että jos yksi tai kaksi vierasta tulee niin voin pöytään kattaa kaffekupit ja lautaset mutta en juuri muuta.

Sen sijaan hyllyjeni kätköistä löytyy satamäärin kirjoja ja satamäärin erilaisia elokuvia sekä dokumenttiohjelmia ja löytyypä jokunen sarjakin. Kirjojen suhteen en tarkkaa lukemaa tällä hetkellä edes tiedä, laiskuuttani en ole laatinut mitään tarkkaa listaa omistamistani kirjoista mutta toistaiseksi tuplaostoksia ei pahemmin ole tullut. Leffoja on tällä hetkellä karvan verran päälle 600 kpl ja päälle sitten dokumentit.

Kirjojen ja leffojen ohella keräilen jonkin verran silmää viehättäviä taide-esineitä hyllyihini pölyttymään, kipsiveistoksia ja sen semmoista. Seinille ripustamista odottaa useampikin maalaus, joten olen hiukan perso myös taiteelle.

vlad.

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itse en esimerkiksi kirjoja laske hamstraukseksi, vaikka ne "ikuisuudeksi" hankinkin. Tuossa on nyt jokunen sata noita, lukemattomien pino kasvaa tasaisesti ja vissiin ikinä en ole yhtään kirjaa heittänyt roskiin tai vienyt divariin. Muutamia yksittäiskappaleita on tullut tosin jätettyä vanhemmille, yleensä jos noille on täytynyt matkalukemista tai muuta lainata.

Taide puolestaan on melko lähellä nollaa. Seinällä roikkuu pari kälyistä taulua ja muutama yksittäinen esine on hyllykössä. Omaa rahaa noihin ei ole tullut käytettyä, vaan ihan lahjana noita on saatu. Sen sijaan pientä "sisustusta" on tullut harrastettua euroille; Vatikaanin ja San Marinon euroja on "korteissaan" ja yhteisjulkaisuja löytyy koristeellisista vitriineistä.

Sen verran vielä hamstrauksesta, että lamppuja, sulakkeita ja kynttilöitä löytyy kyllä pahan päivän varalle. Yksiön valaistus on niin riippuvainen niin vähistä valonlähteistä, että käytännön syistä varastoa on lähes pakko pitää. Tai no menihän se vuosia ilman varastoa, mutta viimeisin lampun palaminen katkaisi selkärangan; sunnuntai, alkuilta, kova sade ja lähimmästä Alepasta ei sopivaa löytynyt. Sen jälkeen noita on löytynyt aina sen verran himasta, että sateeseen ei tarvitse lampun takia lähteä eikä tarvitse pimeässä runkata.

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nytkun tätä hamstrausasiaa mietin, niin tuli mieleen, että harvemmin kaksi asiaa pääsee loppumaan. Toinen on liha ja toinen on alkoholi.

Täällä mennään samalla linjalla. Alkoholia löytyy kaapista reilut toistakymmentä pulloa ja hitaasta juomistahdista johtuen tuskin loppuvatkaan hetkeen. Jos sattuu Virossa käymään, niin täytettä tulee, vaikka edellisetkin odottelevat käyttöä.

Kaupassa tulee käytyä viikosta riippuen 1-3 kertaa ja joka kerralla kyllä lihahylly käydään läpi ja jos sattuu vähänkään houkutteleva tarjous olemaan, niin pari pakettia lähtee mukaan. Pakkasessa säilyy aivan hyvin pidempiäkin aikoja.

WC- ja talouspaperit hankin yleensä aina siinä vaiheessa, kun viimeinen rulla lähtee käyttöön. Ostoslistaan vaan merkintä, niin ei ainakaan unohdu.

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Laskimme tyttöystävän kanssa puoli vuotta sitten kuukausimenot kuiteista. Sen jälkeen vaihdoimme kauppaa isompaan, koska yksin vuoden rahkoista ja raejuustoista tulee noin 350 €:n ero. Siihen vielä kaikki muut päälle, joten pelkästään kauppaa vaihtamalla tekee tilin.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hamsteri minussa on aika maltillinen. Kaapissa on aina tomaattimurskaa, paseerattua tomaattia, mustapapuja, maissia ja tonnikalaa. Jääkaapissa on aina fondeja, oliiveja ja varamaito kahvia varten. Siis sellainen pikkutetra, joka kestää avaamattomana n. kuusi vuotta. Saippuaa saattaa olla avaamaton täyttöpullo kylppärissä. Vessapaperin turvaraja on kolme rullaa, sitten pitää hakea lisää. Yksi vararulla kylppärin kaapissa ja kaksi vessan niinikorissa, vajaat rullat telineissään. Käytännössä siis on viisi rullaa taloudessa ja paniikki hiipii päälle "KOHTA SE LOPPUU!".

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei ole helppoa poikamiehen elämä pikku yksiössä. Tässä pitää pikku hiljaa havahtua kauppareissun tekemiseen.

Tällä hetkellä viimeisiä vetelee paperit, sampoo, suihkusaippua ja hammastahna. Käsisaippuaa ja tiskiainetta näytti olevan ja jotain siivousvälineitä. Leivinpaperia tarvitsee myös, kun uunissa jotain paistelee.

Tuskin tästä kannattaa ongelmaa tehdä, käydään hakemassa nuo, kun muistaa. Riittää sitten taas hetkeksi, en ole laskenut kalenterista kuinka kauan.

Vaikka olisi ylimääräistä säilytystilaa, niin en oikein keksi miksi ostaisin tuotteita yli tarpeen.

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jostain kumman syystä tuli nyt tällainen ketju mieleen historian hämäristä!

Pakko myöntää, että en tuolloin kuutisen vuotta sitten olisi itsekään uskonut nyt nähdyn kaltaiseen massahysteriaan. Hamstraus, "panic buying", "Hamsterkäufe" on iskenyt suomalaisiinkin. Käsidesi, WC-paperi, riisi, nuudelit, tomaattikastikkeet... yllättävän nopeasti niitä aukkoja tulee sinne kauppojen hyllyille. Älyttömyyksiinhän tuo massahysteria on nyt mennyt.

Kauppiaat ovat rauhoitelleet ihmisiä lehtien palstoilla ja vakuuttavat, että mistään ei tule puutetta. Tavaraa kyllä saadaan, mutta hetkellisiä katkoksia saattaa tulla ennen kuin uusi tilaus tulee taas sisään. Tästä huolimatta ihmiset kantavat ostoskärryt piukassa tavaraa ulos kaupoista. Psykologinen pointti on erittäin mielenkiintoinen - "naapuri oli ostanut jättisäkin paskapaperia, pakkohan meidänkin on käydä ostamassa". Tai jos se tuttu tuotemerkki on tutusta kaupasta loppu, niin sitä käydään metsästämässä muissa kaupoissa niin kauan kunnes löydetään. Tästä huolimatta kaikki haastatteluihin saadut ihmiset kertovat kirkkain silmin, että ihan normaaleja viikonloppuostoksia tässä tehdään. Tämä, tämä ja tämä tuote olivat joka tapauksessa ostoslistalla.

Saksassa paikalliset kauppiaat vakuuttelivat samaa jo pari-kolme viikkoa sitten. Helmikuun puolivälin jälkeen joistain Saksan pikkukaupungeista oli tietyt tavarat loppuneet kesken viikonlopun. Seuraavalla viikolla kauppiaat selittelivät aivan samalla tavalla kuin nyt Suomessa, että tavaraa saadaan lisää. Seuraavana viikonloppuna helmikuun viimeisinä päivinä tyhjät hyllyt olivat tuttu näky jo suuremmissakin kaupungeissa kuten Berliinissä ja Frankfurtissa. Tanskan Bilka-hypermarkettiketjusta näin mielenkiintoisen videopätkän viime keskiviikkoillalta. Slagelsen kaupungissa (suunnilleen Rauman kokoinen) Bilkan kassajonot näyttivät siltä, että niissä sai jonottaa tunnin. Jokaisella jonossa olijalla oli ostoskärryt kukkurallaan tavaraa + vähintään yksi WC-paperisäkki.

Enkä siitä huolimatta edelleenkään varastoi wc-paperia, vaan ostan paketin vasta kun on vika rulla edellisestä käytössä.

Itselleni ei tuota ongelmaa käyttää bidetä jos vessapaperi on päässyt loppumaan, mutta eipä tuollaista ole montaakaan kertaa käynyt. Kun kerta 8-21 auki oleva lähikauppa on alle 100m päässä, niin ei oikein jaksa stressatakaan.

WC- ja talouspaperit hankin yleensä aina siinä vaiheessa, kun viimeinen rulla lähtee käyttöön. Ostoslistaan vaan merkintä, niin ei ainakaan unohdu.
Ihan mielenkiinnosta kysyen: vieläkö mennään samalla viimeisen rullan taktiikalla?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy