Millä kriteerillä valitset lentoyhtiösi?

  • 1 809
  • 24

Millä kriteerillä valitset lentoyhtiösi?

  • Asiakaspalvelu ja mukavuus

    Ääniä: 1 1,7%
  • Aina suora lento tai vähiten vaihtoja

    Ääniä: 16 27,1%
  • Hinta

    Ääniä: 34 57,6%
  • Turvallisuus

    Ääniä: 5 8,5%
  • En uskalla lentää

    Ääniä: 2 3,4%
  • En halua lentää

    Ääniä: 1 1,7%

  • Äänestäjiä
    59

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lentämisestä on tullut hyvin arkipäiväistä ja monet ketkä eivät lennä työnsä puolesta matkustavat kuitenkin lentämällä useita kertoja vuodessa tai vieläkin enemmän. Tänään taitaa olla koko vuoden vilkkain päivä Helsinki-Vantaalla ja ilmeisesti sitten monella muullakin kentällä joulumaissa.

Eri reitityksiä on valtava määrä kahden lentokentän välillä ja niitä on helposti löydettävissä lukuisilla hakukoneilla. Kuluttajan tehtäväksi jää sitten valita haluamansa reitti.

Kaipa asiaan voi vaikuttaa useampikin seikka, mutta mikä on tärkein?
 

Ralph

Jäsen
Kun tiedän päivämäärän jolloin haluan matkustaa ja minne, niin etsin halvimman lennon. Toki yhtiön on hyvä olla tuttu, mutta eiköhän melkein kaikki Suomesta lentävät ole.
 

Fordél

Jäsen
Ihan viime vuosina ei ole tullut enää lennettyä, koska en nauti siitä millään tavalla eikä saastuttaminenkaan innosta. Ne harvat kerrat kun lennän, otan aina suoran lennon. Lentoyhtiönä joko Finnair tai joku isoista länsimaisista yhtiöistä tyyliin Lufthansa. Muutaman kympin ero hinnassa ei ole merkittävä. Lisäksi jos mahdollista, lennän isommilla purkeilla. Typeriä päänsisäisiä juttuja, mutta rauhoittavat mieltä.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Yleensä riittää jos ei tarvitse lentää Finnairilla.

muaddib
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kaipa asiaan voi vaikuttaa useampikin seikka, mutta mikä on tärkein?

Seurasin hieman tuota keskustelua tuolla toisessa ketjussa. Tärkeimmän kriteerin valinta on näin mustavalkoisesti todella vaikea määritellä, mutta valitsin hinnan, koska se on määritellyn harkintajoukon sisällä useimmiten se ratkaisevin tekijä.

Harkintajoukon määrittely taas on monimutkaisempi prosessi. Kaikki epäilyttävät yhtiöt karsiutuvat pois - tosin harvemmin mihinkään epäilyttävään yhtiöön olen törmännytkään. Kerran olen lentänyt sellaisella yhtiöllä, jota en tuntenut nimeltä etukäteen ja joka oli todella pieni yhtiö. Lento kesti tosin 18 minuuttia ja kone oli ikivanha 36 matkustajapaikkainen propellikone Trinidadilta Tobagolle - silloin ainoa vaihtoehto. Toinen etukäteen hieman mielenkiintoinen yhtiö oli 2004 Vietnam Airlines, mutta oli ainoa yhtiö, joka lensi silloin ainakin meille vaihtoehtoisina päivänä Bangkokista Ho Chi Minh Cityyn ja koneet oli ihan uusia Boeingeja muistaakseni. Muuten aina haun mukaan tulleet yhtiöt ovat olleet ihan tunnettuja ja hyvämaineisia. Nuo "mustan listan" yhtiöt taas on monet sellaisia, että eivät lennä kuin johonkin, mihin en muutenkaan lentäisi (tyyliin Irak, Sudan jne.).

Toinen harkintajoukkoon vaikuttava tekijä on luonnollisesti matkustukseen käytettävä aika. Jos vaihtoehtona on suoria lentoja tai yhdellä lyhyellä välilaskulla olevia lentoja, ero ei paljoa vaikuta lopulliseen valintaan. Kerran ollaan valittu suorat lennot Roomaan matkustusmukavuuden nimissä, kun mukana oli kolme pientä lasta, ja 2 aikuista + 3 lasta -porukalla oli edestakaisissa lennoissa säästänyt yhdellä välilaskulla yhteensä 35 euroa. Se oli aika merkityksetön ero siinä. Sen sijaan toisella kertaa lähes samalla porukalla samaiseen Roomaan mennessä olemme valinneet lennon välilaskulla Frankfurtissa ja tuntia pidemmällä matkustusajalla, koska säästö suoraan lentoon verrattuna oli lähes 300 euroa. En pelkästään itse matkustettaessakaan harkitsisi mitään kolmen välilaskun ja vuorokauden matkustusaikaa jollekin normaalisti enintään 12 tunnin matkalle, vaikka olisi kuinka paljon edullisempi, joten kyllä ne matkat yleensä kohtuullisen suoria tai yhdellä välilaskulla olevia on. Muistaakseni ainoa kahden välilaskun lento on taas ollut sellainen, että suoraan lentoa ei ollut ja ensimmäinen vaihto oli lyhyt stoppi Arlandassa - tämäkin siis riippuu reitistä.

Käytännössä siis harkintajoukko muotoutuu ihan kaikista muista tekijöistä kuin hinnasta, mutta niistä vaihtoehdoista mitä jäljelle jää, lähes poikkeuksetta hinta on se lopullinen ratkaiseva tekijä.
 

Puster

Jäsen
Yleensä ratkaisevin tekijä on ollut lentoaikojen sopiminen omiin aikatauluihin.

Sitten on jotain sellaisia toissijaisia asioita vaikuttamassa päätöksiin kuten esim yhtiö, konetyyppi tai lentokenttä. Eli siis jos on vaihtoehtona kaksi eri lentoa mutta toisessa olisi vaikka jokin konetyyppi jolla en aiemmin ole lentänyt, niin sitten todennäköisemmin sen valitsisin. Esimerkiksi joitain vuosia sitten lensin Aucklandiin Emiratesin A380:llä, joka ehkä oli hieman kalliimpi vaihtoehto mutta siinä tuli uusi pinna koneesta ja yhtiöstä. Alkaa vain olemaan harvassa nykyään ne puuttuvat tyypit.

Jonkinverran on merkitystä myös allianssilla. Ennemmin otan sellaisen yhtiön lennon joiden pisteillä voisi olla jotain saavutettavaa. Hiljattain Jenkkien sisäisiä lentoja varatessa etusijalla oli AA:n lennot vaikka esim UA:lla oli jotain ehkä parempia/halvempia/sopivampia. Siinä vaiheessa oli kultapossukerhoon pääseminen muutamasta lennosta kiinni ja turhamaisena nappasin ne pois kuleksimasta.
 
Hinta se on tärkein kriteeri. Esimerkiksi Aeroflotilla en lentäisi mistään hinnasta, koska perstuntuma venäläisestä turvallisuuskulttuurista on epäilyttävä. Sama pätee muihin epämääräisiin yhtiöihin.

Menomatkalla menen mieluusti useammankin mutkan kautta, jos hintaa saa siten painettua alas. Esimerkiksi jokin aika sitten matkustin Atlantin toiselle puolen Tukholman ja Heathrow'n kautta. Menomatkan syöttölennot ja palloilu kentillä on jopa ihan hauskaa, tällaisen vähän matkustavan ja ilmailusta tykkäävän ihmisen näkökulmasta. Paluumatkalla suorin reitti on toivottava, koska silloin ei vain jaksa turhaa säätöä ja venailua.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Silloin, kun voi valita niin suorin ja nopein mahdollinen. Joskus työnantaja hankkii liput (hankituttaa matkatoimistolla) ja voi tulla älyttömiä reittejä eikä edes hinta ole välttämättä edullisempi kuin suoran lennon. Hankintasopimus my ass.
Matkakohde itsessään valikoituu tällä perusteella (suora lento) jos itse olen maksumiehenä.
Koneenvaihdot ovat perseestä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hinnan ja matka-ajan lisäksi myös lähtöpaikka ja kohde ovat vaikuttavia tekijöitä. Muutaman tunnin bussimatkan säteellä voi olla useampia kenttiä ja joskus voi olla fiksumpaa liikkua sille toiseksi lähimmälle kentälle ja ottaa suora lento sieltä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
hinta on pääasiallisin, mutta esim New Yorkiin mennessä katson myös tie-breakerinä mille kentälle lennot ovat. Jos majoitus on Manhattanillä niin tykkää JFK:stä koska metrolla pääsee suoraan keskustaan ja mahdollisesti perille vaihtamatta. Jos tarkoitus on jatkaa muualle niin Newarkista pääsee maalle kätevämmin, säästää silta/tunnelimaksuuissa ja taitaa autonvuokrakin olla edullisempi. Tätä jälkimmäistä olen muutenkin joskus käyttänyt perusteena miettiessä minkälaisella taktiikalla olen liikenteessä.

Joskus säästin jonkun satasen tekemällä oikean valinnan lentoyhtiön suhteen. Kyseessä oli Finskin ja BA:n yhteislento. En muista kumpi sitä operoi, mutta lennon hintaero oli kymmeniä senttejä riippuen kumman nimissä sen osti. Olin jo ihan kalkkiviivoilla kiinnittämässä Finskiä koska kotimainen ja koska bonuspisteet, mutta tajusin tarkistaa lisäpalveluiden hinnat. Minulla oli taas tavalliseen tapaan ylimääräistä matkatavaraa matkassa ja Finnairilla niistä olisi mennyt about tuplahinta BA:hän verrattuna. Ei tarvinnut miettiä pidempään.

Minulla saattaisi olla myös tiettyjä preferenssejä lentoemäntien sukupuolen, iän, ulkonäön ja pukeutumisen suhteen ja näkemystä millä yhtiöillä henkilöstöpolitiikka korreloi paremmin makuuni mutta en ole tainnut sitä tosiasiallisena valintaperusteena käyttää. Lähi- ja Kaukoitä eivät ole veljiä keskenään...

Norskin Wlan on myös validi valintaperuste.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ai niin, yksi lessons learned vielä. Kerran olen sen virheen tehnyt, että ostaessani välilaskullisen lennon en tarkistanut tietoja tarpeeksi tarkoin. Välilasku oli Lontoossa mutta Jatkolento lähti eri kentältä kuin mihin eka laskeutui. Piti koneen lisäksi vaihtaa kenttää. Pidin sitä uskomattomana että tuollaista edes myydään ja että lentoon ei kuulunut kuljetusta toiselle kentälle vaan se piti järjestää itse. Onneksi nyt huomasin tuon ajoissa enkä vasta laskeutuessa. Aikaa vaihtoon oli luokkaa 2,5 tuntia ja automatka maksoi satasen luokkaa. Saa olla painavat syyt että tuohon toisten lähden. Lystin tarjosi Finski ja joku jenkkiläinen, todnäk AA tai United.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Välilasku oli Lontoossa mutta Jatkolento lähti eri kentältä kuin mihin eka laskeutui. Piti koneen lisäksi vaihtaa kenttää. Pidin sitä uskomattomana että tuollaista edes myydään ja että lentoon ei kuulunut kuljetusta toiselle kentälle vaan se piti järjestää itse.

Näitä on isoissa kaupungeissa vaikka kuinka paljon. Niin joo, voisiko se johtua siitä, että pienissä kaupungeissa on vain yksi kenttä.

Ainakin Skyscanner varoittaa kyllä erittäin selvästi tiedätkö mitä olet ostamassa ja tämä yhteys vaatii oman siirtymisen toiselle kentälle.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän se hinta on. Ei kait täällä päin ainakaan hirveän huonot lentoyhtiöt edes lennä niin ei sellaisia tarvitse miettiä. Ja ei mua jotkut koneenvaihdot hirveästi haittaa kun reissun takia sinne reissuun on lähdettykin. Eikä sillä kohteella ole niin väliä vaan sillä matkalla. Elämä on seikkailu.

Toi kyllä vähän pistää silmään että jengi puhuu aikataulujen sopimisesta tai siis jostain syystä mulle tulee vaan mieleen että onko jengi myynyt sielunsa paholaiselle tai siis työnantajalle.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lentäminen on tylsää ja lentokentät lähtöselvityksineen ja muine rutiineineen aika persreikiä. Niinpä ensisijainen valinta on suorat lennot. Näin pääsääntöisesti lentokoneessa ja - kentällä vietetty aika tulee minimoitua.

Seuraava on tietty hinta, toki suorasta lennosta maksaa jonkin verran mielelläänkin enemmän. Esim. jos jonnekin pääsee suoralla lennolla 300:lla kolmessa tunnissa niin kyllä sen valitsee ennemmin kuin parinsadan euron kuuden tunnin vaihtoyhteydellisen vaihtoehdon.

Kahdella tai useammalla vaihdolla ei mielellään lentäisi lainkaan. Matkakohteetkin tulee valittua jonkin verran sen mukaan kuin sujuvasti matkustaminen kohteeseen sujuu.

Näiden jälkeen on sitten enemmän mielikuva joka ratkaisee, Norwagianilla on tullut paljon lennettyä viime vuosina ja yleensä kaikki on ollut kohdillaan: reitit ja hintalaatusuhde. Finnair on ikäänkuin halpalentoyhtiö muuten paitsi hintojen suhteen.

Norskin Wlan on myös validi valintaperuste

Onko tästä oikeasti jotain hyötyä? Ainakin omakohtaisilla lennoilla se ei pääsääntöisesti ole toiminut kuin hetken lähdön jälkeen...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko tästä oikeasti jotain hyötyä? Ainakin omakohtaisilla lennoilla se ei pääsääntöisesti ole toiminut kuin hetken lähdön jälkeen...
Kyllä ne joskus tökkii, mutta muistan joskus ihan streaminä jotain elokuvaa/sarjaa katsoneeni.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Onko tästä oikeasti jotain hyötyä? Ainakin omakohtaisilla lennoilla se ei pääsääntöisesti ole toiminut kuin hetken lähdön jälkeen...
Riippuu kaiketi lentoreitistä. Äsken ainakin Lontoo-Helsinki -välillä toimi paremmin kuin koneen vessa.

Sitten taas Atlantin ylittävällä lennolla ei ollut tarjolla wifiä lainkaan, osaano joku sanoa mistä johtuu? Kaveri sanoi, että on ennen ollut mutta ei enää, ei kuitenkaan osannut sanoa syytä nykyiseen wifittömyyteen. Loogisesti ajateltuna juuri pitkille lentomatkoille wifin soisi.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hinta on se ykkösjuttu. Toki koneen vaihtoja pyrin välttämään ja jos hintaero on vain muutaman kympin luokkaa, otan aina suoran yhteyden. Sen verran harvoin tulee lennettyä, että asiakaspalvelu ja mukavuus ovat hyvin toissijaisia juttuja. Sen yhden lennon ajan nyt istuu vaikka kaksin kerroin ja viihdykkeeksi kuuntelee kirgisialaista kurkkulaulantaa. Turvallisuusasioihin en kiinnitä sitä vähääkään huomiota, paljon todennäköisemmin kuolen kuitenkin auto-onnettomuudessa matkalla kentältä hotellille.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tunnen yhden lentokapteenin, joka tiesi aikoinaan kertoa, että Norskin Wifi toimii "first come, first served" perusteella. Eli mikäli verkkoon kirjautuu ensimmäisten joukossa, saa enemmän kaistaa kun myöhemmin kirjautuvat.

Itse aiheeseen vastaisin näin noin kerran vuodessa lomamatkoilla käyvänä, että valintakriteereiksi muodostuvat omalla kohdalla hinta ja reitti/pituus. Toki myös lentoyhtiön tunnettavuus siinä mielessä, että jonkun Indokiina Airlinesin lento jäisi todennäköisesti buukkaamatta, vaikka sillä jonkun Euron säästäisikin. Lentoa varattaessa järjestän vaihtoehdot hinnan mukaan ja sitten alkaa tippumaan kaikki kahden välilaskun vaihtoehdot pois ja lopullinen valinta kohdistuu siihen, jolla em. hinta ja reitin järkevyys sekä ajallinen pituus ovat parhaiten tasapainossa.

Viimeisintä varausta tehdessä tosin myös välilaskupaikka näytteli pientä roolia, kun viivan alle jäi valittavaksi hinnan ja keston puolesta kaksi hyvin tasapäistä vaihtoehtoa Helsingistä Miamiin: toinen välilaskulla Heathrowssa ja toinen Frankfurtissa. Kerran Heathrown kokeneena päädyin Lufthansan Frankfurtin välilaskulliseen vaihtoehtoon.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Edellisestä olen joskus miettinyt että on mukavampi että välilasku on mahdollisimman puolessa välissä lentoa jolloin jaloittelusta on isoin hyöty ja ilo. Toki vaihdon sujuvuuskin on hyvä peruste.

samoin jotkut lennot on hyvä sijoittaa yöajaksi jotta niillä voi koittaa nukkua, toiset taas esim hotellin checkoutin jälkeen.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Tuossa on aivan liian vähän vaihtoehtoja. Minun kohdallani ratkaisevinta on 1. sopivat lentoajat 2. lentojen kokonaisaika (=vaihtojen määrä) 3. hinta 4. lentoyhtiö. Näistä yhdistelmä tärkeysjärjestyksessä.

Priorisoin buukkausvaiheessa optimaalisia aikoja, sillä inhoan odottamista. Vasta viimeisenä katson mikä lentoyhtiö täyttää parhaiten nuo kolme ensimmäistä kriteeriä ja jos sattuu olemaan esim. joku täysin tuntematon itäblokin yhtiö, niin silloin buukkaan jonkun toisen tutumman yhtiön.
 

Rocco

Jäsen
Ei isompaa merkitystä. Yleensä lennän aika paljon samoja reittejä tai samaan ilmansuuntaan, niin lentoyhtiöt on tuttuja samasta allianssista.

Tärkeimmät kriteerit on yleensä:

- Lennot kaupungin päälentokentälle. Ei minnekään kakkos- tai kolmoskentälle, mistä ei pääse itse kohteeseen kuin kolmen tunnin bussikyydillä.
- Lentoajat omaan aikatauluun sopivaksi
- Lennot suihkukoneella. En tykkää potkurikoneista.
- Tuttu lentoyhtiö
- Lyhyet vaihtoajat ja mahdollisimman vähän vaihtoja

Hinta tietysti vaikuttaa, mutta mieluusti maksan vähän enemmän, että pääsen mahdollisimman sujuvasti ja nopeasti paikasta toiseen. Joku Ryanairin taktiikka, kaikki maksaa jotakin, ei oikein nappaa, koska siinä usein loppuhinta nousee aika korkeaksi.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Jokin muu...

Parhaimman näköiset lentoemot! Kaikki muu on toissijaista!
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Suorasta lennosta tai minimivaihdoista olen valmis maksamaan enemmän. Samoin jos lentoyhtiöllä on wifi.

Tuli muuten juuri lennettyä ensimmäistä kertaa Qatar Airwaysilla. Aika paljon on tullut lennettyä ylipäätään, mutta nyt oli ylivoimaisesti paras lentoyhtiö, mikä on omalle kohdalle on sattunut.
 

A Siente

Jäsen
Mahdollisimman halpa suora lento. Jos johonkin kohteeseen ei löydy suoraa lentoa, niin sinne ei sitten mennä. Mikään ei ole ahistavampaa kuin ajatus vaihdosta ja kaikesta siitä stressistä ehtiikö vai eikö ehi. Tosin aika harvoin tulee lennettyä, ehkä kerran kaks viiteen vuoteen.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Näpsäkät lentoemännät. Mieluusti aasialaiset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös