Kaipa asiaan voi vaikuttaa useampikin seikka, mutta mikä on tärkein?
Seurasin hieman tuota keskustelua tuolla toisessa ketjussa. Tärkeimmän kriteerin valinta on näin mustavalkoisesti todella vaikea määritellä, mutta valitsin hinnan, koska se on määritellyn harkintajoukon sisällä useimmiten se ratkaisevin tekijä.
Harkintajoukon määrittely taas on monimutkaisempi prosessi. Kaikki epäilyttävät yhtiöt karsiutuvat pois - tosin harvemmin mihinkään epäilyttävään yhtiöön olen törmännytkään. Kerran olen lentänyt sellaisella yhtiöllä, jota en tuntenut nimeltä etukäteen ja joka oli todella pieni yhtiö. Lento kesti tosin 18 minuuttia ja kone oli ikivanha 36 matkustajapaikkainen propellikone Trinidadilta Tobagolle - silloin ainoa vaihtoehto. Toinen etukäteen hieman mielenkiintoinen yhtiö oli 2004 Vietnam Airlines, mutta oli ainoa yhtiö, joka lensi silloin ainakin meille vaihtoehtoisina päivänä Bangkokista Ho Chi Minh Cityyn ja koneet oli ihan uusia Boeingeja muistaakseni. Muuten aina haun mukaan tulleet yhtiöt ovat olleet ihan tunnettuja ja hyvämaineisia. Nuo "mustan listan" yhtiöt taas on monet sellaisia, että eivät lennä kuin johonkin, mihin en muutenkaan lentäisi (tyyliin Irak, Sudan jne.).
Toinen harkintajoukkoon vaikuttava tekijä on luonnollisesti matkustukseen käytettävä aika. Jos vaihtoehtona on suoria lentoja tai yhdellä lyhyellä välilaskulla olevia lentoja, ero ei paljoa vaikuta lopulliseen valintaan. Kerran ollaan valittu suorat lennot Roomaan matkustusmukavuuden nimissä, kun mukana oli kolme pientä lasta, ja 2 aikuista + 3 lasta -porukalla oli edestakaisissa lennoissa säästänyt yhdellä välilaskulla yhteensä 35 euroa. Se oli aika merkityksetön ero siinä. Sen sijaan toisella kertaa lähes samalla porukalla samaiseen Roomaan mennessä olemme valinneet lennon välilaskulla Frankfurtissa ja tuntia pidemmällä matkustusajalla, koska säästö suoraan lentoon verrattuna oli lähes 300 euroa. En pelkästään itse matkustettaessakaan harkitsisi mitään kolmen välilaskun ja vuorokauden matkustusaikaa jollekin normaalisti enintään 12 tunnin matkalle, vaikka olisi kuinka paljon edullisempi, joten kyllä ne matkat yleensä kohtuullisen suoria tai yhdellä välilaskulla olevia on. Muistaakseni ainoa kahden välilaskun lento on taas ollut sellainen, että suoraan lentoa ei ollut ja ensimmäinen vaihto oli lyhyt stoppi Arlandassa - tämäkin siis riippuu reitistä.
Käytännössä siis harkintajoukko muotoutuu ihan kaikista muista tekijöistä kuin hinnasta, mutta niistä vaihtoehdoista mitä jäljelle jää, lähes poikkeuksetta hinta on se lopullinen ratkaiseva tekijä.