Miksi jenkit eivät osaa tehdä nettisivuja?

  • 1 886
  • 14

Carlos

Jäsen
Tätä olen pohtinut jo pidemmän aikaa, mikseivät jenkit todellakaan osaa tehdä nettisivuja? Vähintään 90% jenkkiläisistä nettisivuista ovat täydellistä sekamelskaa jossa on noin 250 linkkiä sikinsokin, 50 mainos-banneria ja muutenkin grafiikka joka saa esikoulun kevätnäyttelyn näyttämään suorastaan ammattimaiselta kuvankäsittelyltä.

Muutama esimerkki:

www.yahoo.com

www.newyork.com

Voiko nettisivuja saada enää enemmän luotaantyöntäviksi? Aika hankalaa on.

Jos ottaa toisenlaiset vastaavat esimerkit:

www.google.com

www.helsinki.fi

Eli kumpi kaupunki ja kumpi hakupalvelu näistä mahtaa houkuttaa ihmisiä enemmän?


Onko todella niin että tuo maailman paras kansa on totaalisen idioottia väkeä, vai mistä johtuu tämä trendi että etusivusta ei saa saada mitään selvää? Miksi sen pitää olla niin jumalattoman täynnä kaikkea?

Jos joku osaisi kertoa minulle mistä tämä johtuu, olisi kiva.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Carlos
Jos joku osaisi kertoa minulle mistä tämä johtuu, olisi kiva.

En taida osata syytä tähän kertoa, mutta olen itse pannut jo kauan aikaa sitten merkille saman asian. Jenkeissä tuntuu todellakin olevan vallalla asenne "Mitä enemmän, sen parempi". Ei noissa esimerkkisivuissa + tuhansissa muissa sivuissa ole kyllä käytettävyyden kanssa mitään tekemistä. Lähinnä tulee mieleen, että nettisivujen tekijä on oksentanut hötmölliä editoriin ja paiskannut saman tien sivuille.

Ei ihme, jos ei netin käyttö yleisty (esimerkiksi vanhemman väen keskuudessa), jos peruspalvelut tuodaan tommoisena sekamelskana tarjolle. Eli palataan lainaukseen. En todellakaan ossa sanoa, mistä tämä suuntaus johtuu. Mainokset nyt ehkä vielä ymmärtää, muttei tuota asian paljoutta pienellä alueella.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Carlos
Tätä olen pohtinut jo pidemmän aikaa, mikseivät jenkit todellakaan osaa tehdä nettisivuja? Vähintään 90% jenkkiläisistä nettisivuista ovat täydellistä sekamelskaa jossa on noin 250 linkkiä sikinsokin, 50 mainos-banneria ja muutenkin grafiikka joka saa esikoulun kevätnäyttelyn näyttämään suorastaan ammattimaiselta kuvankäsittelyltä.

(poistettu esimerkkilinkkejä).

Eli kumpi kaupunki ja kumpi hakupalvelu näistä mahtaa houkuttaa ihmisiä enemmän?

Onko todella niin että tuo maailman paras kansa on totaalisen idioottia väkeä, vai mistä johtuu tämä trendi että etusivusta ei saa saada mitään selvää? Miksi sen pitää olla niin jumalattoman täynnä kaikkea?

Jos joku osaisi kertoa minulle mistä tämä johtuu, olisi kiva.

Tunnustan kyvyttömyyteni, en osaa kertoa Sinulle sitä miksi niin usein etusivuista tehdään yhtä "helvetinmoista" sillisalaattia.

Ainakin minun silmäni lepää rauhallisissa, harkiten tehdyissä etusivuissa joissa on esillä vain olennaisin asia - ei ylimääräisiä linkkejä epämääräisille sivustoille, ei ylimääräisiä mainoksia tms. (mielestäni) roskaa. Joten ei lienee vaikea arvata, että silmääni viehätti huomattavasti enemmän Googlen kuin myös Helsingin etusivut, vastakkaiset esimerkit taasen edustivat juuri sellaisia sivustoja joilta mielusti pysyisin poissa, mutta joilla valitettavasti on pakko vierailla halusipa tai ei - näihin tällaisiin sivustoihin valitettavasti törmää kaikkialla joten niiltä välttyminen lienee mahdotonta.

Eivät jenkit ainoina ole syyllisiä näihin "sillisalaattietusivuihin", valitettavasti apinointia on havaittavissa kaikkialla, myös Suomessa. Alkujaan idea kyseisen kaltaisista etusivuista lienee lähtöisin kuitenkin ison veden takaa.
Mielestäni soneraplazan etusivu on muuttunut entistä sekalaisemmaksi viimeisimpien päivitysten jälkeen, se alkaa olla täynnänsä kaikkea mahdollista ja mahdotonta, jopa niin täynnä, että tiettyjen Soneran käyttäjäasiakkaille suunnattujen palvelusivujen löytyminen alkaa olla tuurista kiinni. Sivusuunnittelussa ollaan totisesti menty ojasta allikkoon.

Miksi tähän on tultu? Liekö tässäkin tapauksessa yksiselitteisin vastaus löytyy rahasta. Markkinavoimille on helppo antautua, saahan sitä jokaisesta mainoksesta aina jonkin sentin takaisin joten mitä enemmän mainoksia sitä enemmän rahaa kilahtaa omaan kirstuun. Näin sivujen omistajat lienee ajattelevat ja suunnittelijoiden on sitten toimittava näiden pelisääntöjen mukaan. Asiakas eli sivuilla vieraileva käyttäjä tosin tällaisessa toiminnassa tuppaa unohtuvan.
Kyseessä eräänlainen tasapainoilu niin mainostajien kuin asiakkaiden (käyttäjien) välillä, mikäli asiakkaat antavat tarpeeksi paljon negatiivista palautetta sivujen ulkoisesta asusta niihin (oletettavasti) kiinnitetään enemmän huomiota ja mikäli käyttäjät haluavat selkeämpiä etusivuja niin eiköhän sellaisia ala ilmaantumaan nettiinentistä enemmän. Eräs ongelmahan lienee siinä, että sivulla mainostava firma on samalla myös asiakas sivun "omistajalle" joten hänetkin on kyettävä pitämään tyytyväisenä mikäli halutaan hänen pysyvän jatkossakin asiakkaana.

Aiheesta voisi kirjoittaa pidemmältikin, toivottavasti joku kirjoittaakin, mutta tyydyn nyt tällaiseen pintaraapaisuun.

Tulipa noista positiivisista etusivuista mieleeni, eikös tästä "läheltä" löydy myös aika hyvä esimerkki positiivisessa mielessä onnistuneesta etusivusta, tarkoitan Jatkoajan etusivua.

vlad#16.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Helsingin kaupungin sivua tulis ennemmin verrata tähän: http://home.nyc.gov/portal/index.jsp?pageID=nyc_home"

Aivan, luonnollisesti jokainen kaupunkiin matkaava ensin keksii kokeilla tuota sivustoa...mites se menikään home.nyc.gov/portal/index.jsp?pag.....

helsinki.fi Se on siinä...joskin kyseinen osoitehan törkeästi otettiin yliopistolta ja yhdistettiin kaupungin kanssa.

Ja ei taida Googlekaan ihan vapaaehtoisvoimin toimia, kyllä senkin takana muistaakseni ihan pörssiyhtiö on.
Näin muistelisin.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Viestin lähetti varjo
"Helsingin kaupungin sivua tulis ennemmin verrata tähän: http://home.nyc.gov/portal/index.jsp?pageID=nyc_home"

Aivan, luonnollisesti jokainen kaupunkiin matkaava ensin keksii kokeilla tuota sivustoa...mites se menikään home.nyc.gov/portal/index.jsp?pag.....

helsinki.fi Se on siinä...joskin kyseinen osoitehan törkeästi otettiin yliopistolta ja yhdistettiin kaupungin kanssa.

Ja ei taida Googlekaan ihan vapaaehtoisvoimin toimia, kyllä senkin takana muistaakseni ihan pörssiyhtiö on.
Näin muistelisin.

Ei ainakaan minulle tulisi ensimmäisenä mieleen kokeilla tuotakaan .com:ia. Eipä muuten ole ollut Helsingin kaupungillakaan kauan tuo www.helsinki.fi (eipä se taida vieläkään olla pelkästään Helsingin kaupungin domain?).

Googlen haulla tuo oli ensimmäisenä(hakusanoina niinkin yllättävät kuin: New York City) ja osoitehan on: www.nyc.gov
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Hyvä veli Carlos.

Olin aikoinaan hyvin läheisesti tekemisissä yhdän tällaisen jenkkiläisen hakupalvelimen kanssa. (En onneksi enää). Se oli silloin kuin "kaikki alkoi".

Vastaus on, kuten joku jo mainitsi, kaupallisuus. Joka saatanan sivulle on saatava maksettuja bannereita tai vastaavia sekä maksettuja linkityksiä sinne ja tänne. Koska käyttäminen on ilmaista on jostakin saatava rahaa. Modulipaikkoja (esim. bannereitä) on rajoitetusti / sivu ja siitä sitten kehittämään riittävästi sivuja, jotta mainostilan ostanut voi saada oman "spottinsa" näkyviin määrätyillä sivuilla ja määrättynä ajankohtana. Saitkohan tästä selvää??

Tästä johtuu, että sivut ovat täynnä skeidaa, josta käyttäjä ei ole kiinnostunut juuri lainkaan. Ollaan unohdettu se alkuperäinen idea = löydä nopeasti ja helposti tarpellinen tieto. Nyt kompuroit kaikkien tuhansien sivujen ja "piilomainoksien" seassa kunnes hermot menee ja suljet koko paskan.

Että näin, hyvä veli Carlos.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Viestin lähetti varjo
"Helsingin kaupungin sivua tulis ennemmin verrata tähän: http://home.nyc.gov/portal/index.jsp?pageID=nyc_home"

Aivan, luonnollisesti jokainen kaupunkiin matkaava ensin keksii kokeilla tuota sivustoa...mites se menikään home.nyc.gov/portal/index.jsp?pag.....

Tuo NYCPortalin sivuhan on jokaisella suosikeissa, eikös? :D Minusta nuo sivut ovat ammattimaisesti tehty ja rahaa on varmasti palanut..

Carlos: itse asiassa Helsingin kaupungin virallinen sivu on Hel.fi. Tuo helsinki.fi on yliopiston sivu, josta on vain linkki Helsingin kaupungin sivuille.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ongelmaa pahentaa mainosmiesten versio sloganista "Any publicity is good publicity". Eli kunhan mainos huomataan, ei ole väliä, onko sen aiheuttama tuntemus raivokohtaus. Kunhan huomataan.

Osaratkaisuna suosittelen selaimen vaihtamista mozillaan tai phoenixiin, joissa saa estettyä kuvien lataamisen tietyiltä palvelimilta. Kun banneri ärsyttää, niin sen voi pysäyttää, eivätkä saman firman mainokset hyöki silmille enää. Palkintona oikein mainostaville sivuille annan bannerien näkyä ja joskus jopa klikkaan niitä. Huonot häipyy ikuisiksi ajoiksi.
 

Carlos

Jäsen
Kiitoksia kaikille vastauksista. Juuri sen halusin oikeastaan kuullakin että mikä oikeasti on minkäkin kaupungin kotisivu, miten sen löytää ja mikä on helsinki.fi:n historia, se oli nimenomaan threadin pointti.

Ymmärrän kyllä että sivut myydään täyteen mainoksia, mutta ajatteleeko siinä enää kukaan että he maksavat oikeastaan tyhjästä, sillä kukaan "normaali" ihminen tuskin edes huomaa noita mainoksia.

Minähän en mistään mitään ymmärrä, mutta eikö olisi parempi että etusivulla olisi joku kiva kuva ja muutaman suuremman kokonaisuuden linkit, sekä pari hyvin tehtyä mainosta. Sitten alaspäin mentäessä olisi lisää mainoksia, vaikka hiukan sen mukaan minkä alan osiossa liikutaan. Vaikkapa "matkailun" alta voisi löytyä muutaman hotellin tai bussiyhtiön mainos.

Saattaisi myöskin olla ihan järkevää että ne mainokset olisivat hyvässä järjestyksessä, tai vaikkapa hotellit maksaisivat siitä että saisivat yksirivisen linkkinsä kategorian "hotellit" alle.

Henk. koht. minua vituttaa sen verran nuo kaikki tökeröt bannerit, että pirullanikaan en klikkaa niitä, pikemminkin yritän muistaa etten ole ko. firmojen kanssa missään tekemisissä. Ehkä tämäkin on sitten vain hyvää julkisuutta.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Niin, hyvä veli Carlos.
Yxi pointti jäi vielä mainitsematta, eli kotisivujen tekijät, eli mainostoimistot tai vastaavat.
Siellä on yleensä joku nörtti-tapainen nuori opiskelunsa päättänyt kaveri, joka sitten puhuu ummet ja lammet asiakkaalle miten mitäkin pitää tehdä ja miksi.
Mahdollisimman paljon skeidaa sivuille, joidenka rakentamiseen menee muutama kuukausi, jotta laskutus olisi riittävän iso.
No tää oli aikalailla pelkistetty, mutta kuitenkin...
(Nyt varmaan JHag vetää mua lärviin)
 

MokkaSiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
tappara
Tosiaankin mielenkiintoinen juttu .
Taitaa todellakin olla sielläpäin , ja myös enemmältikin muuallakin ,
olla kyseessä tuo mahdollisimman paljon mahdollisimman vähällä eli maksimointi-minimointi , jenkkien perustotuus .
Löytyy hiukan kokemustakin juuri tältä saralta , vaikkakaan en itse osaa tehdä sivuja enkä ole edes vielä löytänyt mitään hyvää ja helppoa sivunteko-ohjelmaakaan ( jos joku haluaa auttaa juomapalkalla saa ottaa yhteyttä ) .

Eli noin vuosi sitten tuli ameerikoista kysely josko voisin ( hehe ) tehdä yksille kisoille ( Bali ) kutsusivut . Kysely tuli torstai-iltana eli näin sen perjantaina . Tuurillakin löysin jonkun joka oli halukas ne tekemään . Iso ongelma oli se että niillä sivuilla oli kiire eli viikossa piti saada aikaan . Jenkit eivät siihen pystyneet .
Viikonlopun aikana sitten sovittiin että aloitetaan projekti maanantaina kun saadaan perusaineisto kasaan .
Ensimmäinen tapaaminen tekijän ( jota en ennestään tuntenut ) oli siis maanantaina . Sivut olivat valmiina torstaina , toki niitä sitten viilattiin pikkuhiljaa parempaan suuntaan .
Jos olisi aikaa ollut enemmän niin sivutkin olisivat olleet paremmin harkittuja . Pointti on siinä että jenkit olisivat tarvinneet samaan asiaan noin kuukauden ja lopputulos olisi varmasti ollut sekainen kun nyt se oli yksinkertaisen selkeä .
OK , niistä sivuista tuli sitten pari yhteydenottoa muitten sivujen tekemisestä mutta sitten jenkit valitsivat paikallisen tekijän ja kummassakin tapauksessa lopputulos oli täydellisen sekamelskainen .
Jaa , niin , maksoivat myös ihan kohtuullisesti ja olivat todella tyytyväisiä lopputulokseen .

Ehkä me täällä rauhallisessa Suomessa näemme asiat eri kantilta kuin ruuhkaisissa metropoleissa .
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
enkä ole edes vielä löytänyt mitään hyvää ja helppoa sivunteko-ohjelmaakaan ( jos joku haluaa auttaa juomapalkalla saa ottaa yhteyttä ) .

/usr/bin/vi <tiedostonimi>

Eipä tule turhan monimutkaisia kötöstyksiä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä ne hirveät sivut täällä Suomessakin osataan tehdä. Tämä on jo vuosikausia ollu ykkösinhokkini, jota vältän kuin ruttoa: http://www.mtv3.fi/
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Viestin lähetti heavy
Kyllä ne hirveät sivut täällä Suomessakin osataan tehdä. Tämä on jo vuosikausia ollu ykkösinhokkini, jota vältän kuin ruttoa: http://www.mtv3.fi/
EI kyllä millään mittarilla sanoisi olevan Suomen huonoimmat sivut. Sisällöltään yksi rikkaimmista, eikä layout ole viimevuotisen uudistuksen jälkeen yhtään pahempikaan ollut. No mainoksia tietysti löytyy, mutta se on aika loogista, jos ajattelee, mistä kyseinen firma rahoituksensa saa. Jos vaikka katsoo Yleisradion sivuja, niin kyllä ihmettelen, että mitä hekin ovat ajatelleet suunnitellessaan sivuja. Todella ohut sivusto, jonka ulkoasu on yksinkertaisen ruma.

Mutta hei, täällähän ne Suomen parhaat sivut ovat. ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös