Viestin lähetti Carlos
Tätä olen pohtinut jo pidemmän aikaa, mikseivät jenkit todellakaan osaa tehdä nettisivuja? Vähintään 90% jenkkiläisistä nettisivuista ovat täydellistä sekamelskaa jossa on noin 250 linkkiä sikinsokin, 50 mainos-banneria ja muutenkin grafiikka joka saa esikoulun kevätnäyttelyn näyttämään suorastaan ammattimaiselta kuvankäsittelyltä.
(poistettu esimerkkilinkkejä).
Eli kumpi kaupunki ja kumpi hakupalvelu näistä mahtaa houkuttaa ihmisiä enemmän?
Onko todella niin että tuo maailman paras kansa on totaalisen idioottia väkeä, vai mistä johtuu tämä trendi että etusivusta ei saa saada mitään selvää? Miksi sen pitää olla niin jumalattoman täynnä kaikkea?
Jos joku osaisi kertoa minulle mistä tämä johtuu, olisi kiva.
Tunnustan kyvyttömyyteni, en osaa kertoa Sinulle sitä miksi niin usein etusivuista tehdään yhtä "helvetinmoista" sillisalaattia.
Ainakin minun silmäni lepää rauhallisissa, harkiten tehdyissä etusivuissa joissa on esillä vain olennaisin asia - ei ylimääräisiä linkkejä epämääräisille sivustoille, ei ylimääräisiä mainoksia tms. (mielestäni) roskaa. Joten ei lienee vaikea arvata, että silmääni viehätti huomattavasti enemmän Googlen kuin myös Helsingin etusivut, vastakkaiset esimerkit taasen edustivat juuri sellaisia sivustoja joilta mielusti pysyisin poissa, mutta joilla valitettavasti on pakko vierailla halusipa tai ei - näihin tällaisiin sivustoihin valitettavasti törmää kaikkialla joten niiltä välttyminen lienee mahdotonta.
Eivät jenkit ainoina ole syyllisiä näihin "sillisalaattietusivuihin", valitettavasti apinointia on havaittavissa kaikkialla, myös Suomessa. Alkujaan idea kyseisen kaltaisista etusivuista lienee lähtöisin kuitenkin ison veden takaa.
Mielestäni soneraplazan etusivu on muuttunut entistä sekalaisemmaksi viimeisimpien päivitysten jälkeen, se alkaa olla täynnänsä kaikkea mahdollista ja mahdotonta, jopa niin täynnä, että tiettyjen Soneran käyttäjäasiakkaille suunnattujen palvelusivujen löytyminen alkaa olla tuurista kiinni. Sivusuunnittelussa ollaan totisesti menty ojasta allikkoon.
Miksi tähän on tultu? Liekö tässäkin tapauksessa yksiselitteisin vastaus löytyy rahasta. Markkinavoimille on helppo antautua, saahan sitä jokaisesta mainoksesta aina jonkin sentin takaisin joten mitä enemmän mainoksia sitä enemmän rahaa kilahtaa omaan kirstuun. Näin sivujen omistajat lienee ajattelevat ja suunnittelijoiden on sitten toimittava näiden pelisääntöjen mukaan. Asiakas eli sivuilla vieraileva käyttäjä tosin tällaisessa toiminnassa tuppaa unohtuvan.
Kyseessä eräänlainen tasapainoilu niin mainostajien kuin asiakkaiden (käyttäjien) välillä, mikäli asiakkaat antavat tarpeeksi paljon negatiivista palautetta sivujen ulkoisesta asusta niihin (oletettavasti) kiinnitetään enemmän huomiota ja mikäli käyttäjät haluavat selkeämpiä etusivuja niin eiköhän sellaisia ala ilmaantumaan nettiinentistä enemmän. Eräs ongelmahan lienee siinä, että sivulla mainostava firma on samalla myös asiakas sivun "omistajalle" joten hänetkin on kyettävä pitämään tyytyväisenä mikäli halutaan hänen pysyvän jatkossakin asiakkaana.
Aiheesta voisi kirjoittaa pidemmältikin, toivottavasti joku kirjoittaakin, mutta tyydyn nyt tällaiseen pintaraapaisuun.
Tulipa noista positiivisista etusivuista mieleeni, eikös tästä "läheltä" löydy myös aika hyvä esimerkki positiivisessa mielessä onnistuneesta etusivusta, tarkoitan Jatkoajan etusivua.
vlad#16.