Miikka Salomäen taklaus Justin Hodgmaniin ottelussa Pelicans-Kärpät

  • 124 403
  • 622

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Video näkyvissä nelosen sivuilla. Ei nyt mikään kauhean iso törmäys ollut. Kiekoton äijä tosin, mutta ulosajo vähän turhan kova mielestäni, 2 minuuttia estäminen lähempänä.
 

Dishier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mun mielestä oikea tuomio olisi ollut 2 minuuttia väkivaltaisuudesta. Kädet oli liian ylhäällä, minkä vuoksi mielestäni kakkosen arvoinen teko. Helppo tietysti näin jälkikäteen viisastella.
 

dytr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Kings
Kyllähän Salomäki aivan selvästi korostaa käsillään törmäystä. On se perkele kumma että täällä "mä oon pelannu lätkää" jätkät jaksaa väittää että tuo käsien nostaminen on tilanteessa refleksi. Kyllähän ne kädet menevät kiinni keskivartaloon törmäystä odottaessa, AINA.

Mitä tulee kurinpidollisiin seurauksiin pitää ottaa huomioon seuraavat seikat:

- Salomäellä kädet ylhäällä taklauksen sattuessa
- Hodgman ei ole edes samalla kymmenmetrisellä kiekon kanssa
- Salomäellä on tässä sarjassa jo aikaisemmin otettua pelikieltoa. (kyllä tämäkin vaikuttaa vaikka olisit kuinka etä- tai nykykärppä.)

Hävettää Salomäen puolesta.

EDIT: Katsokaapa video vielä uudestaan. Salomäki vaihtaa luistelulinjaansa selvästi keskialueella ja valmistautuu kontaktiin. Ei kysettäkään, pelikieltoa pitää olla luvassa, tai menee usko kurinpitojärjestelmään.
 
Viimeksi muokattu:

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
eihän tuossa ollut mitään yhteista Miettinen-Hentunen tapaukseen. Hodgman katseli jonnekin taakseen kun Salomäki osui häneen. Salomäki näki ja tiesi osuvansa, Hodgman ei. Pitäisi nähdä videolta, oliko Salomäki liikkeessä. Jos ei ollut niin sitten turha ulosajo.

Ei ollut Salomäki sen kummemmassa liikkeessä kuin Hodgmankaan, eli ei mikään ajo. Salomäki näki hetki ennen törmäystä, että kohta kolahtaa, Hodgman katsoi takaviistoon syöttöä odottaen. Salomäki nostaa käsiään ennen törmäystä vaistomaisesti itseään suojellakseen, voi olla että käsi osuu nenään. Hodgmannille tilanne tulee täysin puuntakaa, eli ei ole valmis yhteentörmäykseen, eli lihakset ei ole valmiina. Sen takia lento jäähän on niin voimakas. Paska juttu kaiken kaikkiaan. Siihen katkeaa Kärppien mahdollisuus tasoittaa peli. Ei Salomäki ole niin idiootti, että vastoin joukkueen etua lähtisi ajelemaan. Hän on vain sellainen pelaaja ettei väistele, tuossa tilanteessa ei olisi ehtinytkään.
Toivottavasti Hodgman pelaa huomenna.
 
Värilasit päästä nyt hei jätkät. Pelicans-fanit väittää toista ja Kärppämiehet toista. Jotai selkoa ylipäätään mitä tapahtui niin ois kiva saada?

Kiekko jossain laidan lähellä, Hodman ja Salomäki keskialueella, Salomäki ehkä ihan pienessä liikkeessä ja Hodgman vähän pidemmässä liu'ussa.

Katseet suunnattu sinne missä kiekko on, tapahtuu törmäys, juuri ennen törmäystä Salomäki nostaa kädet eteen.

Hodgman kaatuu jäähän taju aika lailla kankaalla ja veret siellä samaisella kankaalla.

Jälkipeleissä sitten kiistellään siitä oliko Salomäki hullu teurastaja joka tahallaan teloi Hodgien sairaslomalle ihan siinä ottelun viimeisillä sekunneilla vaiko eikö ollut.
Suikkasen ja Peltomaan mielestä oli.
Aravirran ja Koivun mielestä ei ollut.
 

Crick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sotkamon Jymy, Ducks ja FC Barcelona.
Täysin ulkopuolisena täytyy sanoa, että itse olen hieman ristiriitaisin tuntein tämän suhteen. Kyllähän tuo kiekottomaan pelaajaan tuli, mutta ei tuossa tosiaan mitään pommia edes haettu. Kädet tosiaan nousee, mutta voihan tuokin olla refleksi. Erittäin hankala sanoa oikein mitään, mutta ensimmäinen reaktio ulosajosta oli kyllä vähän WTF...
 

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
Mun mielestä oikea tuomio olisi ollut 2 minuuttia väkivaltaisuudesta. Kädet oli liian ylhäällä, minkä vuoksi mielestäni kakkosen arvoinen teko. Helppo tietysti näin jälkikäteen viisastella.
Jo se, että taklaa kädet ylhäällä johtaa 2 min rangaistukseen sääntöjen mukaan, mutta raskauttavina asiahaaroina.

-Kiekoton mies
-Taklattava loukkaantuu

Näillä perusteilla on täysin oikein tuomita 5+20.

Salomäki olisi voinut olla vaikka fiksu ja kohdistaa iskun keskivartaloon, jolloin olisi Hodgielta ehkä ilmat lähtenyt pihalle korkeentaan, ja Kärpät saanut 2 min. Nyt mahdollisesti luvassa lisäpelikieltoakin.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Nyt kun katsoo videota, niin reverse angle kulmasta näyttää taklausliikkeeltä.

Tästäkin on niin vaikea sanoa ja tuomarit tekevät ratkaisun sekunnin murto-osassa, joten selkeä ulosajon paikka. Pelikiellosta en osaa sanoa.
 

willi99

Jäsen
Suosikkijoukkue
JOKERIT
Ei lisäsanktioita

Tilanne on täysin tahaton. Kumpikaan pelaajista ei pyri törmäämään tilanteessa vaan luistelulinjat vain kohtaavat. Oikeusmurha jos lisärangaistus tulee. Haluan vielä mainita, ettei tulkintani varmasti ole värilasien takaa tehty sillä olen huomattavan näätävastainen ihminen.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Jälkipeleissä sitten kiistellään siitä oliko Salomäki hullu teurastaja joka tahallaan teloi Hodgien sairaslomalle ihan siinä ottelun viimeisillä sekunneilla vaiko eikö ollut.
Suikkasen ja Peltomaan mielestä oli.
Aravirran ja Koivun mielestä ei ollut.

Ottaen huomioon että Suikkasella ja Aralla oli todennäköisesti nähtynä vaan se pelitilanne niin molemmat reagoi mun mielestä ihan normaalisti. Suikkasen ykköspyssy viedään melkein paareilla pihalle niin kyllä siinä saattaa pinna olla kireällä varsinkin jos se sivusilmällä näytti vielä tahalliselta. Aralla sitten sama tilanne mutta toisinpäin. Omien puolta pitivät molemmat.
 
Kyllähän tuo kiekottomaan pelaajaan tuli, mutta ei tuossa tosiaan mitään pommia edes haettu. Kädet tosiaan nousee, mutta voihan tuokin olla refleksi. Erittäin hankala sanoa oikein mitään

Sama. Ei tuo ollut mikään nouto, kuten mm. Esko Seppänen twitterissään kirjoitti, vaan enemmänkin vahinko, josta syntyi isot seuraamukset. Tilanne on sinänsä ristiriitainen, sillä Salomäki kyllä nostaa kädet ylös, mutta ei kuitenkaan hakemalla hae niittiä. Toki Hodgman risteilee aivan silmät kiinni keskialueella, eikä ns. ole terävimmillään tilanteessa.

Mutta itse hain jo popcornit tähän koneen äärelle. Tästä se alkaa: seuratkaamme Pelicans-fanien itkuvonqparq settejä koko illan ajan!
 

zone55

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hodgman 2min estäminen
Salomäki 2min väkivaltaisuus

Tai ihan vaan 0min kummallekin. Täysin vahinkotörmäys. Taklaus täysin väärä termi.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Kakkosen arvoinen tempaus, muttei todellakaan ulosajon arvoinen. Ulkomaisissa sarjoissa ei todennäköisesti oltais edes jäähyä jaettu.

Katse eteenpäin kun pelaat, Hodgman! Luulis pohjoisamerikkalaisen tietävän.
 

Sparta

Jäsen
Jo se, että taklaa kädet ylhäällä johtaa 2 min rangaistukseen sääntöjen mukaan, mutta raskauttavina asiahaaroina.

-Kiekoton mies
-Taklattava loukkaantuu

Näillä perusteilla on täysin oikein tuomita 5+20.

Salomäki olisi voinut olla vaikka fiksu ja kohdistaa iskun keskivartaloon, jolloin olisi Hodgielta ehkä ilmat lähtenyt pihalle korkeentaan, ja Kärpät saanut 2 min. Nyt mahdollisesti luvassa lisäpelikieltoakin.

Kontaktin sattuessa Salomäen kädet on korkeintaan puolisukeltajan rinnan korkeudella. Lopussa kädet nousee ylemmäs ja vähän osuu hanskat naamaan, mutta siinä vaiheessa oli jo Hodari kaatumassa. Ryntäys? Ei todellakaan. Tahaton yhteentörmäys, jonka Salomäki viimehetkellä huomaa. Pelikielto olisi oikeusmurha.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllähän tuo on ihan selkeästi harkittu teko Salomäeltä. Tuomitsen. Hodgman ei voinut odottaa, että joku vetää vastapalloon tuossa tilanteessa. Älytön teko, toivon sanktioita.
 
Ottaen huomioon että Suikkasella ja Aralla oli todennäköisesti nähtynä vaan se pelitilanne niin molemmat reagoi mun mielestä ihan normaalisti. Suikkasen ykköspyssy viedään melkein paareilla pihalle niin kyllä siinä saattaa pinna olla kireällä varsinkin jos se sivusilmällä näytti vielä tahalliselta. Aralla sitten sama tilanne mutta toisinpäin. Omien puolta pitivät molemmat.

Juu, se on ihan selvää. Siis Suikkanen piti aika hyvin hermonsa kurissa ja Arakaan ei lähtenyt mitenkään revittelemään. Molemmat pitää omiensa puolta, eikä valmentajien kommenteissa mitään huomautettavaa.

Tosin Arasta on jäänyt sellainen mielikuva, että jos olisi nähnyt Salomäen tempussa jotain tahallisuutta, niin sen olisi kommenteista kyllä kuullut - ei suoraan mutta rivien välistä.

Ikävä tilanne, se on selvä. Toivottavasti sekä Hodgman että Salomäki ovat huomenna pelissä.
 

Teroin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaukokiikarin lopputili
Salomäki olisi voinut olla vaikka fiksu ja kohdistaa iskun keskivartaloon, jolloin olisi Hodgielta ehkä ilmat lähtenyt pihalle korkeentaan, ja Kärpät saanut 2 min. Nyt mahdollisesti luvassa lisäpelikieltoakin.

Hohhoijaa. Kyllähän Salomäki varmasti olisi mieluummin välttänyt koko kontaktin. Itse kaventanut pari minuuttia aiemmin 3-2:een ja peliaikaa vielä jäljellä. Ei varmaankaan odottanut, että Hodgman luistelee suoraan päin? Olisi todennäköisesti myös halunnut suorittaa tuon kontaktin eri tavalla, mutta siinäpä asettelet taklausta kun turkoosia tulee näkökenttään juuri ennen kontaktia.

Edit: katsokaapas tarkkaan Hodgmanin jarkkoruutu-kädet tuosta nelosen videolta. Jos tuo on refleksiliike niin mä olen Joulupukki.
 
Viimeksi muokattu:

Jubomir

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä tuo minusta näyttää selkeästi siltä, että Salomäki tietää aika tarkkaan mitä tekee eli taklaa hieman vastaan Hodgmania, jolla ei hajuakaan tulevasta törmäyksestä.
 

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
Ei kukaan törmää toiseen vahingossa kädet ylhäällä, vaan vaiston varaisesti törmäys otetaan vastaan kädet kiinni kropassa. Ulosajon paikka Salomäeltä, koska Hodgman loukkaantui.
 

dugeroow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kyllähän Salomäki aivan selvästi korostaa käsillään törmäystä. On se perkele kumma että täällä "mä oon pelannu lätkää" jätkät jaksaa väittää että tuo käsien nostaminen on tilanteessa refleksi. Kyllähän ne kädet menevät kiinni keskivartaloon törmäystä odottaessa, AINA.

Mitä tulee kurinpidollisiin seurauksiin pitää ottaa huomioon seuraavat seikat:

- Salomäellä kädet ylhäällä taklauksen sattuessa
- Hodgman ei ole edes samalla kymmenmetrisellä kiekon kanssa
- Salomäellä on tässä sarjassa jo aikaisemmin otettua pelikieltoa. (kyllä tämäkin vaikuttaa vaikka olisit kuinka etä- tai nykykärppä.)

Hävettää Salomäen puolesta.

Itse olen pelannut jääkiekkoa, säbää, jalkapalloa, pesistä jne. Ja vaikka kadulla joku kävelisi päin niin nostaisin kyllä kädet ylös ja suojaksi estämään pahemman törmäyksen. Tuossa tilanteessa ei ollut mitään jäähyn arvoista. Vahinko ja tahaton yhteentörmäys.

Ei rikkova pelaaja voi olla se jonka päälle tullaan.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Mikä on yleensä refleksi, kun huomaa törmäyksen tulevan sekunnin päästä? Voisin kuvitella, että 99% nostaa kädet pään eteen.

Jokainen näkee varmasti videolta, että myös Salomäki katsoo aivan eri suuntaan ennen törmäystä. Täysin tahaton tilanne.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Salomäki tekee aivan selvän "kohotuksen" tuossa lopussa, eli olkoon siis tuo taklausliike. Ois varmaan voinut jättää sen tekemättäkin.

Nimenomaan. Salomäen ilmeet olivat aika pelästyneen oloisia/ hermostuneita tuossa kun linjuri saatteli herraa sivummalle. Kuitenkin kyseessä nuori kokematon pelaaja, jossa varmasti on vielä vähän kukonpoikaa. Kenties huomasi että pääsen vähän nikkaria näpäyttämään huomista silmälläpitäen ja homma meni vähän pieleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös