Mihin uskontokuntaan kuulut, vai kuulutko mihinkään? Ja, miksi?

  • 15 838
  • 128

Mihin uskontokuntaan, uskomusjärjestelmään kuulut, vai kuulutko mihinkään?

  • Kuulun ev.lut. seurakuntaan.

    Ääniä: 266 50,7%
  • Kuulun katoliseen srk.

    Ääniä: 2 0,4%
  • Kuulun ortodoksiseen srk.

    Ääniä: 5 1,0%
  • Olen jehovantodistaja.

    Ääniä: 6 1,1%
  • Olen mormoni.

    Ääniä: 1 0,2%
  • Kuulun helluntai srk.

    Ääniä: 8 1,5%
  • Kuulun lestadiolaiseen liikkeeseen.

    Ääniä: 12 2,3%
  • Kuulun juutalaiseen srk.

    Ääniä: 2 0,4%
  • Olen islaminuskoinen.

    Ääniä: 3 0,6%
  • Olen buddhalainen.

    Ääniä: 3 0,6%
  • Olen scientologi.

    Ääniä: 1 0,2%
  • Olen teosofi.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Kuulun luonnonuskontojen kannattajiin/tutkijoihin.

    Ääniä: 1 0,2%
  • Olen satanismin kannattaja.

    Ääniä: 8 1,5%
  • Olen agnostikko.

    Ääniä: 57 10,9%
  • Olen ateisti.

    Ääniä: 143 27,2%
  • Kuulun johonkin muuhun uskontokuntaan. Mihin?

    Ääniä: 7 1,3%

  • Äänestäjiä
    525

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En mielelläni lokeroi itseäni mihinkään, mutta en usko mihinkään yliluonnolliseen ja "elämää suurempaan" enkä kuulu mihinkään seurakuntaan joten kai minä sitten noista vaihtoehdoista menen tuohon ateisti -osastoon.
 

Snagari

Jäsen
Kuulun ortodoksiseen seurakuntaan. Ortodoksisuus tulee minulle isoisovanhemmiltani, jotka Itä-Suomessa asutessaan kuuluivat tähän uskontokuntaan.

Kirkosta en ole eronnut, koska en koe sitä tarpeelliseksi. Ehkä minussa siis on vielä ripaus "uskoa" jäljellä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Saatana palvoo meikäläistä.

No joo...tähän meidän luterilaiseen kirkkoon kuulutaan eikä ole tullut mieleen erota siitä. Ehkäpä tuolla takaraivossa on jokin harras tuntemus näitä uskonasioita kohtaan. Eivät ole oikein vielä auenneet asiat mutta uskoisin vuosien saatossa jotain tapahtuvan tälläkin rintamalle. Yliluonnollisiin asioihin en usko mutta tiedän, että jotain jossakin on. Se on vaan vahva tunne jossakin sisimmässä.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Näköjään olin pari kolme vuotta sitten kirjoitellut aiheesta eikä mielipide ole tässä ajassa oikeastaan muuttunut suuntaan tai toiseen. Tiivistäisin, että ev. lut. kirkkoon kuuluva agnostikko (=ei päätä kantaansa, kun ei tietoa) on nimitys, joka kuvaa parhaiten aiheeseen liittyviä ajatuksiani. Uskonnon sanomassa on paljon sellaista, johon en heittäydy uskomaan. Välillä mietityttää eri uskontojen ja jumalien palvominen noin yleismaailmallisesti ja monoteismin kannalta. Otetaan kärjistetty esimerkki. Pitkän tulvajakson vuoksi harras kristitty rukoilee Jumalaa että, tulva loppuisi ja muslimi puolestaan samaa omaltaan. Kun sateet sitten parin päivän sisällä vaimenevat, molemmat ajattelevat, että juuri oma jumalansa kuuli rukouksen ja pelasti hädästä. Ateisti ja ehkä suuri osa uskovaisistakin saattaa miettiä että juuri näin... kyllä se oli jätkät corioolisvoima kun siirsi sateet pari sataa kilometriä etelään, ihan oikein niille, viime futismatsinkin voittivat Tom Laaksosen sukulaispojan huonon viheltämisen takia. Eli se, että uskonnot pitävät kaikkea juuri sen oman jumalan käsissä olevana... sitä on vaikea pukea sanoiksi ja vielä vaikeampi käsittää.

Hyvä puoli uskonnoissa on tietysti se, että ne antavat ihmisille mahdollisuuden elää juuri sellaista elämää kuin he hauavat. Joillekin ne varmasti antavat elämänsisältöä, tukea ja turvaa tavalla, jota ei muutoin voi saavuttaa. Omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta jos on jossain vaiheessa tullakseen niin olen niille periaatteessa avoin.

Noin kulttuurihistoriallisessa ja yhteiskunnallisessa mielessä uskontoihin liitty paljon hyvää. Arvoissa on jokaisella ajattelemisen aihetta ja kirkot ylläpitävät niitä omilla tavoillaan. Rakennuksina monet kirkot ovat puolestaan todella hienoja ja mielelläänhän sitä lomamatkallakin tulee jossakin pistäydyttyä nähtävyysmielessä.
 
Ev.lut. seurakuntaan kuulun edelleen. Laiskuuden tms takia en ole saanut aikaiseksi erota kirkosta. Ajatus siitä, että pitäisi, tulee silloin tällöin mieleen, mutta katoaa sieltä aivan yhtä nopeasti. Varsinaisesti en siis kuitenkaan mihinkään usko, vaikka jälleensyntyminen ja karman laki tuntuvat ajatuksina miellyttäviltä.
Lyhyesti esitettynä juuri omakin tarina. Eli Ev.lut. seurakuntaan kuulun, mutta saa nähdä jaksaako tästä sitten tulevaisuudessa erota.
 

MegaForce

Jäsen
Ev.lut. seurakuntaan kuulun. En ole ainakaan toistaiseksi eroamassa. Aikaisemmin osallistuin myös helluntaiseurakunnan toimintaan, mutta en ole enää käynyt kirkossa aikoihin.
 

MegaForce

Jäsen
Mielenkiintoista olisi ollut tietää, kuinka moni ateisti tai agnostikko kuuluu syystä tai toisesta johonkin seurakuntaan. Jäsenyys ja uskon puute jumaluuksiin ei suinkaan ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja. Erityisen tavallinen ilmiö tämä on juutalaisilla, joilla yhteisö, yhteisöllisyys ja vuosituhantiset perinteet voivat olla se tärkein asia uskonnolliseen yhteisöön kuulumisessa.
Luterilaisuus on Suomessa tapauskonto ja osa kulttuuria. Kirkkoon kuulutaan myös koska halutaan käydä häät ja hautajaiset siellä. Tämän tapauskonto statuksen takia kirkkokin menee jatkuvasti liberaalimpaan suuntaan jotta ihmiset edelleen pysyisivät seurakunnassa. Toinen asia on sitten kuuluuko kirkon muuttaa toimintatapojaan yleisten trendien mukaisesti.

Luterilaisuus antaa myös pohjan "suomalaiselle elämäntyylille" ja koti, uskonto & isänmaa ajattelulle, näin on ollut niin kauan kun kirkko on ollut osa valtiota. Monet meistä on kastettu seurakuntaan ja käynyt rippikoulun.
Moni varmaan näkee kirkon myös hyvänä järjestönä, vaikka ei kaikkia arvoja tai teoriaa jakaisikaan, se tekee tärkeää työtä esim. köyhäinavun muodossa,.
 
Viimeksi muokattu:

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh meikäläinen on ateisti joka kuuluu ortodoksiseen kirkkoon. Ihan luterilaisena aloitin, mutta 18 täytettyäni kirkko jäi.

Sitten muuttaessani tänne Romaniaan, oli huomattavasti helpompaa mennä naimisiin ja saada kirkkohäät järkättyä kun minäkin olisin harras ortodoksi. Eli eikun kasteseremoniat käyntiin (ja papille vähän tippiä) ja olin valaistunut.

Noh, kirkkoon en edelleenkään mene kuin pakosta ja eipä tässä ajatusmaailma kauheasti ole muuttunut. Mutta paperilla olen kunnon kansalainen.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Olen kristitty, mutta en ole tällä hetkellä mihinkään kirkkokunnan jäsen.
 
K

Kiekkokatsoja

Mitä jos ei kuulu mihinkään uskontokuntaan, kun ei halua kuulua mihinkään? Eikä halua kuulua mihinkään ("sivistyssana") kuulumattomien lokerikkoon.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Kas, meitä on muitakin. Perustetaanko ihan oma ketju, missä voidaan keskustella kahdestaan kuinka meilläkin jouluisin koristellaan joulukuusikuusikuusi?
Ja mistä löytyy BlackDonald's, josta löytyy paras Unhappy Meal. Satyricolalla.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Uskonnon määritelmiä on todennäköisesti useita. Kun googlasin uskonnon määritelmää, niin Wikipediasta löytyi sen niminen artikkeli. Sieltä lainaus:
"Uskontotieteilijä Ilkka Pyysiäisen mukaan uskonto on käsitteellistys, joka on tehty suuresta määrästä erilaisia uskomuksia, käyttäytymistaipumuksia ja kokemuksia. Erilaiset asiat nähdään uskonnollisina silloin kun ne täyttävät tietyt tulkitsijan asettamat ehdot."
Mielenkiintoinen määritelmä, noilla kriteereillä moni aatekin on uskonnollinen, jos aatteeseen sangen kiihkeästi uskoo. Esimerkiksi urheiluseuran kannattaminen.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Uskonnon määritelmiä on todennäköisesti useita. Kun googlasin uskonnon määritelmää, niin Wikipediasta löytyi sen niminen artikkeli. Sieltä lainaus:
"Uskontotieteilijä Ilkka Pyysiäisen mukaan uskonto on käsitteellistys, joka on tehty suuresta määrästä erilaisia uskomuksia, käyttäytymistaipumuksia ja kokemuksia. Erilaiset asiat nähdään uskonnollisina silloin kun ne täyttävät tietyt tulkitsijan asettamat ehdot."
Mielenkiintoinen määritelmä, noilla kriteereillä moni aatekin on uskonnollinen, jos aatteeseen sangen kiihkeästi uskoo. Esimerkiksi urheiluseuran kannattaminen.
En ole alan tieteilijä, mutta sanoisin, että uskonnon erottaa esimerkiksi aatteista tai järjestelmärakenteista pyhän/pyhyyden olemus, samoin kuin lähtökohtainen oletus, että on olemassa transsendetteja asioita, jotka ylittävät inhimillisen tiedon ja käsityskyvyn rajat; ts. kyse on nimenomaisesti uskonasioista. Sikäli lainauksen määritelmä on mielestäni vaillinainen ja siitä unohtuu kaksi ehdottoman tärkeää näkökulmaa.
 
Viimeksi muokattu:

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Well, I met a preacher one sunny day
And he asked me, son do you believe?
For if you don't believe in something
You shall end up in sorrow and grieve
I said, I'm not your son and by the way
I don't need you to save my soul
But if I have to believe in something
Then I believe in rock 'n' roll


Ev. lut ja kuulun seurakuntaan siksi että kunta on pieni ja seurakunta järjestää paljon lapsille ja nuorille sellaista toimintaa jossa ei olla uskonnon kanssa missään tekemisissä. Esim. oman nuoruuden aikaan ainoa nuorisotila oli seurakunnan ja tuli siellä porukassa aika monta kertaa istuskeltua telkkaria kattomassa ja korttia lyömässä.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kirkosta erosin ihan vaan sen vuotuisen reilun 300 euron vuoksi. Ei se tietty hirveästi ole, mutta se reilu 30 euroa on tullut jossain vaiheessa tarpeeseen, Kun oikein tiukkaa oli.

En voi sanoa olevani uskonnollinen... Tai edes hengellinen, vaikka jonkunlainen hengellisyys minussa ehkä pihiseekin.

Siksi on ollut jännä seurata muslimi kaverin juttuja ja kysellä miksi hän tarvitsee Jumalaa arkisiin juttuihin, kuten.esimerkiksi valehtelun välttämiseen jne.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vaikka en miellä itseäni miksikään ateistiksi, niin erosin ev.lutista muutama vuosi sitten ja en kuulu mihinkään uskontokuntaan. Syyt tähän ovat minun oma asiani.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen ev.lut. koska Jumala on best ja raamatun säkeet ohjenuoriani.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Olen evankelistisluterilainen , mutta olen kiinnostunut myös muiden uskontojen opeista. Pidän uskoani omana asiani, enkä tuputa uskontoa kenellekkään. Jokainen ihminen saa uskoa, mihin haluaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyselyssä on looginen virhe. Ateisti ja agnostikko on eri riveillä, vaikka agnostikko on vain yhden tyyppinen ateisti. Eli yli kolmasosa on ateisteja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös