Jos joku lipsuu hieman jostain, seuraa siitä hieman isompi lipsuminen myöhemmin.
Mihinköhän tämä väite perustuu?
Mun mielestä yleisesti ottaen säännöt on tehty noudatettaviksi, mutta silti harkintaa pitäisi käyttää tietyissä tilanteissa. Säännöt kun eivät aina ole kovinkaan järkeviä etenkään perusolosuhteista vähänkään poikkeavissa tilanteissa.
Pari noista pysäköintivirhemaksuesimerkeistä oli varmaankin kaivettu omasta viestistäni toisesta ketjusta. Mielestäni esim. tuossa "puoli metriä kuluneen viivan yli"-tapauksessa valvoja olisi voinut käyttää harkintaa ja jättää sakon kirjoittamatta, koska raja todellakin oli niin heikosti nähtävissä eikä tilanteesta aiheutunut oikeaa haittaa kenellekään. Jälkeeni joku kirjoittikin valittaneensa vastaavanlaisessa tilanteessa ja rahat oli palautettu tilille eli harkintaa oli käytetty. Mielestäni ihan järkevää.
Tuo "minuutin ylitys pysäköintiajassa" on toinen juttu, missä harkintaa voisi käyttää ja ymmärtääkseni niin joskus tehdäänkin. Eli kun tulee paikalle minuutin myöhässä ja valvoja on kirjoittamassa lappua, niin mielestäni harkintaa voi käyttää ja jättää lapun kirjoittamatta. Omassa tapauksessani "kitisin" lähinnä siitä, että valvojaakaan ei enää näkynyt missään ja tuo oli selvästi hakemalla haettu laskutus. Tuskinpa valvoja oli juuri oikeaan aikaan eksynyt paikalle vaan nähnyt aiemmin että tuon auton kohdalla mennään tiukille, kirjoitettu lappukin valmiiksi ja lätkäisty se siihen heti kun mahdollista.
Invalidipaikalle pysäköiminenkin on tilanne, missä harkintaa voisi joskus käyttää. Esimerkiksi kotipihallani on kaksi invapaikkaa talon edessä. Jos molemmat paikat ovat vapaana ja vaikka olen klo 3 yöllä käymässä minuutin verran kotonani hakemassa vaikkapa painavaa matkalaukkua matkoille lähtiessäni, niin mielestäni olisi täysin kohtuutonta alkaa sakottamaan tilanteessa missä pidän autoani toisella invapaikoista minuutin. Käytännössähän kukaan valvoja ei tuohon aikaan siellä ole ja satu minuutilleen siihen, mutta teoriassa näin voisi käydä.
Punaisia päin olen ajanut selvästi pari kertaa. Jostain syystä autoilijana kunnioitan punaisia valoja todella hyvin, mutta pari kertaa on tullut vastaan tilanne, missä olen yöllä ollut tulossa jostain ja valot ovat selvästi rikki eivätkä vaihdu viiteen minuuttiin vaikka mistään ei ketään tule. Kerran tosiaan odotin tuon viisi minuuttia, mutta sen jälkeen ajoin kylmästi päin kun missään ei näkynyt ketään. Jos siellä joku puskapoliisi olisi ollut ja nähnyt tilanteen, niin mielestäni sakko olisi ollut kohtuuton. Jalankulkijana kävelen punasia päin todella usein. Mielestäni kun autoilijoita ei ole tulossa niin en aiheuta häiriötä tai vaaraa. Onpa joskus poliisitkin olleet samassa risteyksessä odottamassa ajovuoroaan ja sormea heristelleet, mutta sen enempää ei niitäkään tunnu kiinnostavan.
Juopuneena ajamisen kohdalla on pakko olla joku raja. Jos asia olisi käytännössä helpompi toteuttaa, niin mielestäni ajamisessakin erilaiset rajoitukset voisivat perustua ajotaitoon. Käytännössä tuo vaatisi niin isot panostukset verrattuna saatuun hyötyyn, ettei tuossa ole mitään järkeä. Jos todistetusti pystyttäisiin mittaamaan, että vaikka herra X on 0,6 promillen humalassa ajotaidossa ja havainnointikyvyssä edelleeen parhaassa 10% kuskeista niin mieluummin tuon herra X:n päästäisin liikenteeseen, kuin vaikkapa jonkun lähes sokean hitaat reaktiot omaavan 80v papparaisen, jolla ajolupa on ainoastaan tutun lääkärin ansiosta. Mutta kuten jo kirjoitinkin niin eihän tällaiseen koskaan tulla menemään.
Pummilla matkustamisen osaltakin tuota harkintaa nähdään paljon esimerkiksi ulkomailla ja kai Suomessakin ulkomaalaisten osalta. Jos tulkitaan, että sääntöjä ei ole ulkomaalaisille pystytty tuomaan julki tarpeeksi selvästi, niin monesti mitään maksuja ei peritä. Esimerkiksi Latviassa lentokenttäbussissa pitäisi ostaa matkalaukulle oma matkalippu, mikäli laukku on tietyn kokoinen. Kun ohjeet busseissa ovat pelkästään latviaksi ja venäjäksi eikä kuskikaan puhu englantia, niin eihän tällainen suomipoika mistään mitään tajunnut. Kelpasi tarkastajille selitykseksi. Ja mielestäni tässäkin oli fiksua käyttää harkintaa. Varsinaiset varastamiset sun muut aiheuttavat aina häiriötä eli taloudellista haittaa muille, joten niitä ei pidä katsoa läpi sormien.
Ylinopeusjutuissakin sitä harkintaa on joskus käytetty ainakin omassa tapauksessani. Ajoin 42km/h ylinopeutta, mutta poliisit käyttivät harkintaa ja katsoivat, että en varsinaisesti aiheuttanut erityistä vaaraa liikenteessä, niin tiputtivat tuosta 7km/h pois jotta selvisin 18 päiväsakolla eikä kortti lähtenyt. Jos olisivat ottaneet vain 6km/h pois, niin kortti olisi lähtenyt. Tässä tapauksessa en edes ole niin varma, olisiko harkinta ollut tarpeellista kun ylinopeutta oli niin paljon. Mukisematta olisin ajokiellonkin ottanut vastaan. Näin kuitenkin tällä kertaa.