Mies, paistaako sisäkumi? Eli kaljuunnutko?

  • 26 117
  • 80

kovalev

Jäsen
Niin. Jälleen kerran Tapio Suomista seuratessani on tuo vanha mörkö, kaljuuntumisen pelko hiipivä ajatuksiini. Sanottakoon heti alkuun, että tarkoitus ei ole loukata tai väheksyä ketään tarkoituksella tai tahtomattaan harvahiuksista jatkoaikalaista. Mutta mielipiteitä kaivataan tähän mielestäni suomalaisille varsin yleiseen ongelmaan - jos näin suoraan asian voi ilmaista. Itse olen nyt siinä kriittisessä iässä, jolloin kaljuuntuminen usein alkaa. Muttei omalla päälaellani ainakaan vielä ole tapahtunut näkyviä, ainakaan suuria muutoksia. Eväät tällaiseen muutokseen ovat kyllä olemassa. Kaljuuntuminen periytyy kuulemma pääsääntöisesti äidin puolelta, ja siellä puolen sukua tätä ilmiötä esiintyykin valitettavan paljon. Ohimorajaa tuleekin tarkkailtua tästä(kin) syystä harvasen päivä.

Mitä siis tehdä, jos/kun jotain on tehtävä? Vanha kansahan otti niin sanotusti "apuja", eli jos edestä alkoi harvenemaan, niin takatukkaa vähän pidemmäksi ja kammalla eteen. Tai sitten päinvastoin riippuen tilanteesta. Nykyään ainakin nuorempi polvi tuntuu vetävän mieluummin kokonaan kaljuksi kuin yrittäisi piilotella. Mutta entäpä, jos se kekkonen ei sovi alkuunkaan? Itselläni on vähän tuota ongelmaa. Armeijassa tuli pidettyä tuollaista parin millin sänkeä ihan käytännön syistä, mutta koska omaan niin sanotun "Hyppyritakaraivon", tukka sai kyllä intin jälkeen kasvaa.

Paras konsti olisi varmaan tässäkin se ennaltaehkäisevä isku. Mutta kallis harrastus on sekin. Laskeskelin äkkiseltään, että Rogainet ja kumppanit kustantavat sellaiset 300-400e - vuosi. Kalliita on tietysti peruukitkin.

Sitten vielä yksi ihmetys. Minusta kun tuntuu, että mitä pohjoisemmassa maailman kartalla liikutaan sitä enemmän uimalakkeja kadulla näkee. Etelän mieheen ei tunnu hiuskato niin herkästi iskevän. Siis jos nyt ajatellaan vaikka Välimeren-maita. Harhaako?
 
Viimeksi muokattu:

Nipsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, Canadiens
Ei nyt vielä ole hirveitä muutoksia hiuksistossani päässy tapahtumaan vaikkakin olen jo kolmenkympin paremmalle puoliskolle päässyt. Toivottavasti ei ihan lähivuosina tapahdukaan, nuoriahan tässä vielä ollaan..Kunhan ei nyt lähivuosina ihan uimalakkia päästäni tule niin hyvä. Pieniä merkkejä kaljuuntumisesta alkaa kyllä jo olla, mutta kun alkaa tommoinen kaskilahti tyyli tekemään tuloaan niin taidan laittaa mieluummin pääni kaljuksi nuoruusvuosien tapaan..:)
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Ei paista, ei. Vaikka geenien perusteella siihen voisi taipumusta olla. Jos niin käy, että munkkilook tulee vastentahtoiseksi tyyliksi, kaikki saa lähteä. Ei mitään onnettomia peittelyitä, joten Fakta Hommasta tuttu ukrainalainen heittotukka jääköön kokeilematta. Eikä se tupee sen suuremmin kiinnosta, sehän on pahimmillaan kuin pään päälle nukahtanut majava.
 

Viljuri

Jäsen
Hiuksia on omalle kohdalle sattunut tulemaan kiitettävästi. Eikä minkäänlaisesta kaljuuntumisesta ole merkkejä. Eikä isänikään ole tähän mennessä kaljuuntunut, joten eipä moisesta taida olla pelkoakaan.

Ainakin siis tässä mielessä on sattunut tulemaan hyvät geenit tai jotain.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ikää 24 ja hyvää vauhtia otsa laajenee. Kolmekymppisenä luultavasti hiusraja saavuttaa päälaen rajapyykin joten otetaan yksi sille. Stressiä en tästä ole jaksanut ottaa, koska onneksi kallo on jokseenkin siedettävän näköinen ilman haituviakin.

Parilla kaverilla on sama juttu, tosin he kaljuuntuvat takaraivolta ja tämä on heille erittäin arka paikka. Molemmat yrittävät peittää/kieltää koko asian. Ylimääräistä mietintää aiheutuu vielä siitä seikasta että heillä hiukset harvenenvat, toisin kuin esimerkiksi minulla (hiusraja vain siirtyy, muuten hiukset ovat hyvässä kuosissa ja tiukasti nupissa). Vaikka he yrittävät värjätä ja peitellä niin aina välillä se takaraivo sieltä pilkistää.

Tuo äidin puolelta periytyminen oli kyllä täysin uusi juttu, joskaan ei yllättävä. Kaikki enoni(4 kpl) ovat alle neljävitosia ja kaikilla kalju loistaa joissain määrin ja nuorimmalla eniten.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voisin sanoa näin, että hiukseni harvenivat tuossa parisen vuotta sitten opiskeluaikoina lähinnä siksi, että ruokavalio oli erittäin yksipuolista, kun rahaa ei ollut ostaa mitään ylimääräsitä. En nyt kuitenkaan mikään kalju ole silti mistään paikasta päätä, mutta enää minulla ei ole niin paksut ja tuuheat kun ennen. Muutaman kuukauden ajan "kaljuunnuin", mutta sen jälkeen olen pitänyt huolen, että vitamiineja tulee nautittua joka päivä edes tablettien muodossa, jos ei muuten. Silti edelleen pelkään kaljuuntumista sairaalloisen paljon. En pelkäisi, jos kalju minulle sopisi...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itselläni ei ole kaljuuntumisongelmaa mutta harmaantuminen alkoi jo melko nuorena. Ikää on nyt 28 v. ja pää on sivuilta melko lailla harmaa mikäli annan vain tukan kasvaa. Noin vuosi sitten päätin ajella kaiken pois ja siitä lähtien olen pitänyt pääni täysin kaljuna. Ainakin omasta mielestäni tuo on tyylikkäin ratkaisu myös kaljuuntumiseen.
 

ipaz

Jäsen
Ei ainakaan vielä. Kolmenkympin rajapyykki on jo ohitettu ja mikäli tulen sukuuni (isän) niin vuoden parin sisällä alkaa harmaata pukata oikein kunnolla. Isäni sekä hänen neljä veljeään ovat kaikki saaneet pitää hiuksensa muttei niiden väriä. Charmikasta!? Äidin puolella sitten tuo takaraivolta kaljuuntuminen onkin tavallisempaa, mutta mä olen luottavainen että geenit hiuksiin tuli isältä ja mä oon nelikymppisenä George Clooneyn näköinen...
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Itseltäni alkoi hiukset lähteä hiljalleen noin kaksikymmentä vuotta sitten. Ensinhän se tuntui ikävältä, kun aina hiuksia harjatessa harjaan tarttui runsaasti hiuksia etenkin ohimoilta ja kohta alkoi myös päälaelta paistaa sisuskumi. Myönnettäköön, että asia harmitti ja hiukan pelottikin. Aika pian olin kuitenkin sinut asian kanssa ja aloin leikkauttaa tukan aina lyhyeksi. Parturilta ei hommassa kauan mennyt; rupatteluineen päivineen vajaat kymmenen minuuttia ja sainpa vielä kympin (mk) alennusta! Seitsemään vuoteen en ole käynyt enää parturissa käynyt, vaan vedän kotiparturissa sellaisen parin kolmen millin sängen ja toistan käsittelyn n. neljän viikon välein.

Kokonaan en ole kalju, vaan takana ja sivuilla on hiuksia. Päälaella kärpäset voivatkin sitten järjestää vaikka luistelukisat. Kaljuuntuminen ei sen kummemmin ole edennyt muutamaan vuoteen, joten ihan 'kekkosta' ei minusta taida tulla.

En tiedä miten muut suhtautuvat asiaan - etenkin nuoremmalla iällä, jos hiukset alkavat lähteä. Kyllähän näitä 'sulla alkaa sisäkumi paistaa'-juttuja sai silloin tällöin kuulla, mutta äkkiähän ne huomautukset loppuivat.

Nimimerkkini tulee ihan toisesta yhteydestä. Valittuani nimimerkkini huomasin, että sehän kuvaa minua ihan hyvin.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No perkele. Paistaahan se sisäkumi jo läpitte. Ei silti tartte nälviä, vaikkon päälaki täynnä pälviä.

Eihän tuosta muuten mitään haittaa ole että hiusraja pakenee kohti takaraivoa, mutta naamaa pestessä menee niin helvetisti aikaa kun joutuu jo melkein ruotsalaismallista pitkäänaamaa tahkoamaan.
 

Rok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat
Kyllähän tuo hiusraja karkaa ja tukka harvenee hyvää vauhtia, vaikka olen vasta vähän päälle pariinkymmeneen ikävuoteen ennättänyt. Vituttaahan se jonkin verran - mieluummin sitä pitäisi pitkää rokkitukkaa - mutta en kuitenkaan jaksa asiasta liikaa stressiä ottaa. Ihan hyvin meikäläiselle onneksi sopii tällainen muutaman millin "pehkokin".
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Millin sängellä mennään jo seitsemättä vuotta, enkä takuulla edes huolisi tukkavammaisuuteen muutosta, vaikka millaisen pehkon saisin. Tää on oikeasti maailman helpoin tapa pitää kuontalo siistinä. Kerran pari kun viikossa ajelee, niin halvaks tulee, kun 40 euron kone kestää 4 vuotta. Siihen hintaan ei taida stadissa saada edes tavallista miesten hiustenleikkuuta?

Tami Tamminen muuten oikea malliesimerkki aivan saatan karmean näköisestä fledasta. Miksi se minkkikaulus pitää kiertää päätä, ja vielä aina lähes tsekkitukka-pituisena? Ajelis vaan parin millin sängelle koko kuupan, niin olisi 100 krt coolimpi kuuppa. Nyt se näyttää siltä kuin synnytys olis aluillaan, ja vitun karvareunus on puolessa välissä kuuppaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Isääni olen tullut, samalla tavalla kumpainenkin kaljuuuntuu - isällä tosin kaljuuntuminen on edennyt jonkin verran pidemmälle kuin minulla.

Minulla hiusraja etääntyy uhkaavasti kohden päälakea pl. pieni lämpäre hiuksia mikä jää koristamaan ostaa. Sivuilla ja takaraivossa hiuskasvu on edelleen runsasta. En kuitenkaan koeta kampailla hiuksia millään tavalla kaljun suojaksi vaan aika ajoin ajan kaikki hiukset parimillisiksi. Vaikka muuten olenkin kompleksinen luonne niin kaljuuntumisesta en ole ottanut paineita millään muotoa - jos kerran kaljuunnutaan niin ollaan sitten kunnolla kaljuja.

vlad.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kohta 18 v mutta ei pelkoakaan kaljuuntumisesta, varsinkaan kun se on perinnöllistä sillä kohta 40v täyttävällä isälläni on myös ihan normaalisti hiuksia ja kaikilla isäni lähisukulaisillani myös.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Hiuksia ei ole ollut päässä noin viiteen vuoteen. Se on oma valinta, kalju on viileä, mukava ja tytötkin tykkää. Onneksi mulla on sellainen kallo, että kehtaa pitää kaljua. Höylällä n. kaksi kertaa viikossa, niin se on siinä.

Oli mulla hiukset jossain vaiheessa. Silloin nainen lähti, minä meinasin lähteä Valamoon. Onneksi tukijoukot palstalla auttoivat, olin vain kaapua vaille valmis lähtemään.

Isällä on ollut harvat hiukset lähes aina. Armeijassa ollessaan (19-vuotiaana) hiukset alkoivat lähteä. Nykyään sellainen reunus kiertää päätä. Itselläni on hiusraja noussut, tosin se nousi jo parikymppisenä. Ja on varmaan noussut joka vuosi lisää. Mutta kun hiuksia ei ole, niin ei sitä hiusrajaakaan näe.
Äidin puolelta enoni ovat kaikki tuuheahiuksisia, joten ei pitäisi olla mitään hätää. Harmaat hiukset voivat tosin tulla aikaisin, mutta se on sitten sen ajan murhe.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onhan nuo kaiketi vuosien varrella hieman ohentuneet, etenkin otsalta ja päälaelta. Aika runsaasti niitä karvoja silti vielä tuntuisi päänupissa olevan. Isäukko alkoi kaljuuntua varmaankin siinä kolmenkympin tietämillä enemmänkin (nykyään pitää sellaista kaljumallia) ja kai sitä tässä samoja jalanjälkiä seuraillaan, vaikka se nyt äidin puolelta pitäisikin periytyä se kaljuuntumisasia? Äidilläni on vahvat hiukset, samoin hänen isällään oli ja muulla senpuoleisella suvulla, miehillä myös, kukaan ei ole kulipää. En sitten tiedä, kenen hiustyypin olen perinyt? Rakenteeltaan ehkä samankaltainen, mitä äitimuorillani. Tälläinen karhea pehko.

Mutta jos kaljuuntuu, niin sitten kaljuuntuu. Minkäs sillekään mahtaa. Pistetään sitten vaan kaikki karvat päästä sileäksi, niin ei vaivaa pahemmin. Shampootakin säästyy.

Kunhan edes se järki pysyisi päässä. =)
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rixa88 kirjoitti:
Kohta 18 v mutta ei pelkoakaan kaljuuntumisesta, varsinkaan kun se on perinnöllistä sillä kohta 40v täyttävällä isälläni on myös ihan normaalisti hiuksia ja kaikilla isäni lähisukulaisillani myös.
Vaan kun se periytyykin äidin puolelta, tutkaile enoja mieluummin.
 

Mr.Big

Jäsen
Ei ole kaljuuntuminen vielä uhannut vaikka ikää onkin. Harmaata on hieman alkanut esiintyä. Parturi niitä riipii pois, mutta urakka on jo mahdoton. No, saa niitä jo tällä iällä esiintyäkin.
Tukasta puhuttaessani sankarini, ei kuitenkaan esikuvani, on ehdottomasti Immo Kuutsa. Sillä miehellä on tosi fleda. Muistan yhdessä haastattelussa, kun Immo herrasmiehenä otti hatun pois. Tuuli sitten tarttui ja paljasti, että tukka on kiinni vain korvan yläpuolelta ja kammattu siitä pään yli. Loistava klippi, jota on joskus näytetty hupipaloissa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
ipaz kirjoitti:
Ei ainakaan vielä. Kolmenkympin rajapyykki on jo ohitettu ja mikäli tulen sukuuni (isän) niin vuoden parin sisällä alkaa harmaata pukata oikein kunnolla.
Tosiaan, varsin usein ne, keillä hiukset harmaantuu, ovat sellaisia, jotka eivät niitä sitten pudotakaan. Eli harmaantuminen ja voimakas kaljuuntuminen eivät taida juurikaan kulkea käsi kädessä.

Ole tyytyväinen tuosta taipumuksestasi. Ennemmin minäkin harmaat hapset ottaisin, kuin kaljun. Ei vaan taida harmaantuminen olla suvussa... joskin isälläni on parta harmaantunut. Toisaalta, jos nyt taas sitten se periytyy äidin puolelta, niin siellä niitä harmaapäitä kyllä on.

No, katsellaan... edelleenkin.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä alkaa toivomaan oikein, että alkaisipa jo harmaantumaan, kun pelkään tuota kaljuuntumista ihan perkeleesti. Harmittaa tuo opiskeluaikojen meininki kun kaikki raha piti pistää kaljaan sen sijaan, että olisi ostanut hedelmiä, salaatteja yms. Tottakai tuohon kaljuuntumiseen voi olla itsekin syypää, mutta onneksi havahduin tarpeeksi ajoissa, enkä siis mitään merkittävää muutosta ole huomannut pariin vuoteen, kuten edellisessä viestissänikin jo totesin. No oli mulla uuttakin asiaa, nimittäin kuinkas nopeasti tuollainen totaalinen kaljuuntuminen päälaelta mahtaa tapahtua, kenelläkään kokemuksia? Eli tuuheudesta täydelliseen päälakikaljuun?

Nimim. paskat housuissa
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Mitäs helvetin häpeämistä ja pelkäämistä kaljuuntumisessa on?
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Karzan kirjoitti:
Mitäs helvetin häpeämistä ja pelkäämistä kaljuuntumisessa on?
Siksi kun mulle ei kalju sovi millään muotoa. Ihan vaan sen takia. Jos sopisi, niin ei sillä tietenkään olisi mitään väliä ja saattaisin olla jopa vapaaehtoisesti kalju. Tuo parin vuoden takainen säikäytti aika pahasti, en nimittäin mielelläni ihan näin nuorena vielä haluaisi kaljuksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
En itse ollut silloin paikalla kun tukkaa jaettiin ja olen koko ikäni kärsinyt ohuesta hiuspeitteestä vaikka muilla perheenjäsenillä fledaa on ollut ihan ok määrät aina.
Eikä siinä mitään, suvussamme on piirteenä miehillä "korkea otsa" eli pakeneva hiusraja, valitettavasti itselläni hiusraja pakeni melko taakse jo 18 vuotiaana joten takavuosien "hulkhogan-tukka" ei tule takaisin vaan pidän letin lyhyenä tai olen rehellisesti kalju.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Kiitos hyville geeneille, koska tukka kiiltää, on pitkä eikä kiitorataa otsalla ole havaittavissa. Vitun iso huokaus siitä hyvästä, kaikilla kavereilla kun ei oikein ole onni arvonnassa käyny...
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselläni ikää kohta 27 vuotta, eikä voi sanoa, että olisi kaljuuntumisen merkkejä ilmassa. Faijalla on päälaella kalju iso ympyrä, mutta siltä rupesi tukka lähtemään kuulemma jo inttiaikana, että siinä mielessä ei pitäisi isoa hätää olla. Faijalla onkin täysin musta tukka ja itselläni vaaleahko, eli ilmeisesti mutsin puolelta olen hiukseni saanut. Kalju ei sopisi tähän päähän ollenkaan, sillä keskellä päätä menee sellainen harjanne, joka ei kaljussa päässä varmasti kaunistus olisi.

Syy ketjuun kirjoittamiseen on se, että haluaisin tietää toimivatko nämä kaljuuntumislääkkeet oikeasti? Onko täällä Jatkoajassa sellaista ihmistä, joka olisi saanut lääkityksellä hiuksensa takaisin tai tietääkö joku sellaisen ihmisen, jolla olisi Rocaine tms. toiminut.

Se on aiheuttanut myös kaljuuntumisessa kummastusta, että monet julkkikset, kuten Bruce Willis ja Agassi ovat kertoneet julkisesti, että kaljuuntuminen on ollut kova paikka, mutta siitä huolimatta he eivät ole tehneet asialle mitään. Jos kerran nykypäivänä lääkehoidolla ja plastiikkakirurgialla voidaan tehdä asialle jotain, niin miksi he eivät ole tätä mahdollisuutta käyttäneet? Eise ainakaan nappulasta heidän kohdallaan ole kiinni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös