Mielipidekyselyt, onko kysytty?

  • 1 236
  • 9

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Media on nykyään täynnä erilaisten mielipidetutkimusten tuloksia.

Onko sinulta koskaan kysytty mitään?

Tarkoitan nyt talous- tai puoluepolitiikkaa koskevia katu- tai puhelinkyselyjä, en jonkun tietyn palveluntarjoajan tai firman kyselyitä.

Minulta ei kahta poikkeusta lukuunottamatta ole koskaan kysytty mitään, vaikka on tullut katuja tallattua ja puhelinta päivystettyä jo varsin pitkään.

Kerran 90-luvun lopulla kysyttiin puhelimitse kotitaloutta koskevia asioita melko perusteellisesti, ihan oli tutkimuslaitoksen edustaja.

Toinen kerta oli, kun Moskovan kadulla kuvausryhmä pysäytti ja haastattelija kysyi planeettojen järjestystä auringosta alkaen. Osasin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kulutustottumuksia on kyselty. Jostain syystä kerran vastasin kyselyyn joka oli aivan helvetin pitkä, varmaan parikymmentä sivua ja täyttämiseen kului toista tuntia. Otin mukaan junamatkalle ja täyttelin aikani kuluksi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Joskus 90-luvun lopulla tuli postissa saakelin paksu nivaska kaikenlaisia kysymyksiä maan ja taivaan väliltä. Taisi olla ihan Suomen Gallup, jolta posti tuli. Mielenkiinnosta vastasin kaikkiin kysymyksiin ja vielä palautinkin vastaukset. Olen siis vaikuttanut yhteiskunnallisesti, ja olen siitä ylpeä.

Berliinissä meitä aikanaan haastateltiin televisioon johonkin nuoriso-ohjelmaan. Haastattelija iski kylkeen kiinni, työnsi mikrofonin meidän eteen, ja alkoi puhua saksaa. En ymmärtänyt sanaakaan, mutta silloinen tyttöystäväni joka nykyisin on vaimoni puhuu erittäin sujuvaa saksaa. Juttelivat siinä sitten saksaksi ja minä vuorotellen nyökyttelin tietävän näköisenä haastattelijalle ja mulkoilin epäluuloisena kameraa, ja se varmasti näytti hienolta telkkarissa. Puoliskoni siinä sitten kysyi yhtäkkiä minulta suomeksi, että kun ostetaan rintaliivejä, niin mikä niissä on tärkeää - siitä sitä haastattelua oltiin tekemässä. Toki kerroin mielipiteeni suomeksi, mutten usko, että vastaustani käännettiin saksaksi sen alkuperäisessä muodossa.

Tuo oli muuten yllättävän hämmentävä tilanne.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Olen Taloustutkimuksen raadin "vakiojäsen" ja kyselyjä pukkaa lähes viikottain milloin mistäkin aiheesta. Yleensä ne ovat luokkaa "onko keltainen jogurttipurkki mielestäsi houkuttelevampi kuin vihreä jogurttipurkki? Kumman ostaisit mieluummin kaupasta?" Aika moni noista jää vastaamatta nykyään.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulle soitettiin kerran Suomen tiedustelupalvelusta ja kysyttiin, mitä suomalaisissa kodeissa tehdään klo 14 aikaan. Kerroin tekeväni ruokaa. Kysyivät sitten, mitä ruokaa teen. Kerroin paistavani kassleria pannulla. Kiittivät vastauksesta ja toivottivat hyvää ruokahalua.

Tämä tapahtui joskus opiskeluaikana. Nykyisenä entisenä teekkarina tajusin kyllä heti, että kyseessä on jonkinlainen käytännön pila. Mutta huumorini venyi tietysti sen verran, että vastailin asiallisesti asiallisiin kysymyksiin.

Samaa gallup-kyselyä oli käyttänyt muuan Uuno Turhapurokin jossain vielä minua paljon vanhemmassa elokuvassa. Puhelun soittanut henkilö vaikutti olevan vielä minuakin nuorempi tyttö, joten respectit hänelle suomalaisen sketsiviihteen tuntemisesta.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kerran menin vastaamaan Suomen Gallupin kyselyihin ja nyt soittelevat kerran viikossa. En ole toista kertaa vastannut, mutta jaksavat pommittaa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Puhelimitse on ehkä kymmenisen kertaa otettu yhteyttä. Paperisena pari kertaa. Netissä täyttelen M3Panelin kyselyitä sitä mukaa kun niitä sähköpostiin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eri tehtävissä toimiessani minulle on tullut työn kautta kaikenlaisia kyselypyyntöjä vuosien varrella. Olen aikoinaan jopa toiminut alalla, jossa erilaisten kyselyjen ja tutkimusten tekeminen - tosin lähinnä yrityspäättäjiin kohdistuen - on ollut osa työn sisältöä. Tehtävänimikkeeni ovat lähes koko työuran olleet sellaisia, että ne ikään kuin vetävät puoleensa erilaisia kyselyjen tekijöitä. Viime vuosina olen ottanut aika tiukan linjan, enkä vastaa ihan mihin tahansa kyselypyyntöihin lainkaan. Järkeviin tutkimuksiin vastaan, mikäli kyse on vaikkapa keskeisen bisneskumppanin toteuttamasta asiakastyytyväisyyskyselystä. Kaikenlaiset tutkimuksiksi naamioidut puhelinkyselyt lähinnä vain vituttavat, jos kyse on selkeästi myynnin liidien kalastelusta ja kontaktien keräämisestä markkinointirekkaria varten. Tuokin voi olla ok jos sanotaan suoraan mistä on kysymys, jolloin joko vastaan jos on aikaa tai sitten en jos on tähdellisempää tekemistä. Jos on jotakin järkevää myytävää josta minä ja firma voimme hyötyä, niin saahan sitä tehdä markkinakartoituksia, mutta sanoisivat suoraan heti alussa mitä haluavat.

Myös ihan yksityishenkilönä saan aika usein kaikenlaisia kyselypyyntöjä. Ihmeen paljon noita tulee sähköpostitse, jolloin pitäisi käydä vastaamassa johonkin nettikyselyyn. Yleensä viittaan kintaalla moisiin, ellei kyseessä ole jollakin tapaa uudenlainen ja erilainen juttu. Silloin voin ihan uteliaisuudesta kurkistaa. Puhelinkyselyjä tulee privaatisti muutaman kerran vuodessa. Kadulla ja ostoskeskuksissa kyselijöihin törmää satunnaisesti, ja jos on aikaa niin voihan sitä pienen hetken tuollaisellakin huvitella. Joskus noista saa palkinnoksi jotain rihkamaa, jota voi sitten viedä vaikka lapsille.

Olen ollut jäsenenä muutamassa tutkimuspaneelissa. Niistä ei yleensä saa muuta kuin vaivan palkakseen. Joissakin tapauksissa ahkerasta tutkimuksiin osallistumisesta saa jotain pikkupalkintoja tai lahjakortteja, mutta nämä ovat yleensä aika vaatimaton korvaus tutkimusten vaatimasta ajasta ja vaivasta. Yhdessäkin nettipaneelissa roikuin monta vuotta ja osallistuin ehkä 10-15 kyselyyn, ja lopulta ilmeni että kertyneen "palkintosaldoni" arvo oli muutamia euroja. Minun olisi pitänyt osallistua vielä lukuisiin tutkimuksiin saadakseni tuolta mitään lunastettavaa. Vaihtoehtoisesti olisin voinut laittaa roposet hyväntekeväisyyteen. Yritin sitäkin, mutta ilmeisesti palvelussa oli jokin tekninen häiriö kun tämäkään ei onnistunut. Lopetin sitten kyselyihin vastaamisen kokonaan. Heh, firmahan "uhkaili" sillä että jos en vastaa x kk sisällä yhteenkään tutkimukseen, niin palkintosaldoni nollataan. Niin tai näin, kyselypyyntöjä sieltä tulee edelleen melkein joka viikko, vaikka en ole vastannut mihinkään enää vuosiin. En ole viitsinyt pyytää nimeäni poistettavaksi rekkareista, vaan ajattelin katsoa ihan huvikseni kuinka kauan firma roikuttaa minua paneelissa. Muistan kyllä huomauttaa asiasta, jos sama firma tarjoaa minulle duunin kautta palvelujaan ja pullistelee mukamas mahtavalla paneelillaan, jonka jäsenet ovat hienon palkintojärjestelmän avulla todella motivoituneita osallistumaan...
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Taloustutkimuksia tekeviä tyyppejä soitteli joskus ahkerastikin, mutta ei enää viime vuosina. Syynä voi olla sekin, etten yleensä juuri muuta vastaa kuin kyllä tai ei.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Yksi firma toteutti joskus 90-luvulla multi client -tutkimuksen johon osallistuin puhelimitse. Tuossa tutkimuksessa oli selvästi useita toimeksiantajia. Muistaakseni siinä kysyttiin ekaksi näkemyksiä kahvimerkeistä, sitten taisi tulla politiikasta ja puoluekannoista jotain, ja myös vakuutusyhtiöistä ja autohuolloista tms. taisi olla kysymyksiä.

Noiden jälkeen haastattelija rykäisi ja sanoi että "lopuksi meillä olisi vielä tällainen suuri väkevien alkoholijuomien tutkimus. Kyselisin vähäsen mielipiteitä kirkkaista viinoista". Koska aihe on nähtävästi hieman arka joidenkin mielestä, niin minulta varmistettiin että haluan todellakin osallistua.

Viinakysymykset olivat helvetin absurdeja ja hauskoja. Luulen ettei tutkimuksesta ollut paljoakaan hyötyä toimeksiantajalle, mutta osallistuminen oli kyllä riemukasta. Kyselyssä käsiteltiin senaikaisia kirkaita viinamerkkejä, ainakin siis Koskenkorvaa, Dry Vodkaa, Pöytäviinaa, Tähkäviinaa, Viljavaakunaa, ja olisiko siellä ollut Jallukin mukana vaikka värillinen juoma onkin.

Kyselyssä tiedusteltiin mielipidettäni mm. siitä, kuinka hyvin tai huonosti mainitut viinamerkit sopivat mielestäni eri tilanteisiin, ja minkä valitsisin ensisijaisesti missäkin tapauksessa. Minun piti valita suosikkiviinani esimerkiksi ammattiin valmistuvan tuttavani juhlatilaisuuteen, sukulaismiehen 50-vuotisjuhliin, häihin, johonkin sukutapahtumaan johon tulee lähinnä vanhoja ihmisiä, yhdistyksen kesäjuhliin johon tulee vieraita ympäri maata ja ulkomailtakin... Haastattelija luetteli noita tilaisuuksia yksi toisensa jälkeen, ja aina toisti saman rotlan, "tarjoaisitteko tässä tilaisuudessa vieraillenne Koskenkorvaa, Dry Vodkaa, Pöytäviinaa..."

Lopuksi nauroimme haastattelijan kanssa kumpikin, minä kippurassa. Oli kuulemma ylivoimaisesti koomisin kysely mitä haastattelija oli joutunut tekemään. Voin uskoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös