Metsästystä

• 2 910
  • 25

jackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Harrastaako joku muukin kuin minä? Ja miten ovat jakautuneet mielipiteet, puolesta vai vastaan? Erityisesti kiinnostaisi kuulla vastustavien argumentteja.

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itse en harrasta metsästystä, mutta tuttavapiiriin ja sukuun kuuluu useampiakin metsällä kävijöitä. Ruokapöydässä tutuksi ovat niin ollen tulleet metsälinnut, jänikset (sekä aliammuttuna että yliajettuna, maussa ei merkittävää eroa) ja hirvet.

Metsästyshän on keräilyn lisäksi mitä luontevin ruuan hankintamenetelmä.

Eli siis vienohko "puolesta" ääni täältä meiltä päin.

Woland

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Suomen maajoukkue
Vastustan

Ihmisen elinkeino ja ravinnonhankinta on eläinhengen yläpuolella.
Eläinhenki sen sijaan on ihmisen huvittelun yläpuolella.

Elinkeinon harjoittaminen eläinhengen kustannuksella on hyväksyttävää. Tämä tarkoitushan voidaan katsoa ihmiskunnan kannalta välttämättömäksi. Tämänluonteisen takoituksen toteuttaminen eläimen hengen kustannuksella on siis oikeutettua.

Ainakin minä katson, että eläimen henki on ihmisen huvia tärkeämpi. Jokamiehen metsästyksessähän ei ole taustalla mitään muuta kuin tämä huvittelutarkoitus:Ravinto saataisiin kyllä kaupankin hyllyltä, joten toiminto ei ole välttämätön. Mielestäni on itsekästä,epäoikeutettua ja arvelluttavaa tyydyttää oma huvintarve eläimen hengen kustannuksella. Tässähän eittämättä asetetetaan ihmisen huvi eläimen henkeä tärkeämmäksi.

Ero näiden kahden tapauksen välillä on siis tarkoituksessa, toiminnan motiivissa.

kamraterna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti jackie
Harrastaako joku muukin kuin minä? Ja miten ovat jakautuneet mielipiteet, puolesta vai vastaan? Erityisesti kiinnostaisi kuulla vastustavien argumentteja.

Viikonloppuisin baarissa tulee harrastettua usein "metsästystä". "Saaliit" vaihtelevat melkoisesti. Tämän lajin metsästys onkin siitä erikoista, että mitä vähemmän saaliissa on lihaa, niin sitä paremmin voi sanoa onnistuneensa :D

Muita kokemuksia metsästyksestä ei ole...

no niin.. ohi aiheen meni, pahoitteluni :)

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, jos syö ampumansa, niin ei siinä sitten mitään. Sen sijaan puhtaasti urheilumielessä tehty metsästys, kuten brittien ketunmetsästykset on jokaisen terveen ihmisen mielestä väärin.

"Normaalille" metsästykselle kyllä, pelkästään urheilumetsästykselle ei.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
kamraterna: "...Tämän lajin metsästys onkin siitä erikoista, että mitä vähemmän saaliissa on lihaa, niin sitä paremmin voi sanoa onnistuneensa..."

Enpä halua tietää, mistä kamraterna käy "saaliinsa" hakemassa... No, ei, ihan hyvä vitsi, mutta tuli sellaisia assosiaatioita, että oli pakko päästä kuittaamaan :-)

Asiasta: En harrasta, mutta monikin tuttavapiiristäni harrastaa. Suurin osa on nk. "valistuneita" eli noudattavat rajoituksia eikä retki ole epäonnistunut, vaikkei mitään tulisikaan, mutta osa on sitten niitä, jotka saavat parhaat kiksinsä ottamalla mahdollisimman suuren torrakon kouraan ja paukuttelemalla kaikkea mikä liikkuu - ja myös sellaista, mikä ei liiku tai vain näytti liikkuvan :-/

Edit: Wolandilla näyttää olevan aika yksisilmäinen kuva metsästyksestä. Esimerkkinä voisin sanoa vaikkapa erään sukulaispariskunnan, joka on about 40 vuotta hankkinut "lisäravinnon" metsästyksellä ja kalastuksella. Tottahan se aikoinaan pikkupoikaa hirvitti nähdä ensimmäistä kertaa jänis ilman nahkaansa (en tosin sitä ensin jänikseksi tunnistanut), mutta kaikkihan me olemme lapsena naiveja.

Viimeksi muokattu:

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Vastustan

Viestin lähetti Woland
Ihmisen elinkeino ja ravinnonhankinta on eläinhengen yläpuolella. Eläinhenki sen sijaan on ihmisen huvittelun yläpuolella.

Elinkeinon harjoittaminen eläinhengen kustannuksella on hyväksyttävää. Tämä tarkoitushan voidaan katsoa ihmiskunnan kannalta välttämättömäksi. Tämänluonteisen takoituksen toteuttaminen eläimen hengen kustannuksella on siis oikeutettua.

Ainakin minä katson, että eläimen henki on ihmisen huvia tärkeämpi. Jokamiehen metsästyksessähän ei ole taustalla mitään muuta kuin tämä huvittelutarkoitus:Ravinto saataisiin kyllä kaupankin hyllyltä, joten toiminto ei ole välttämätön. Mielestäni on itsekästä,epäoikeutettua ja arvelluttavaa tyydyttää oma huvintarve eläimen hengen kustannuksella. Tässähän eittämättä asetetetaan ihmisen huvi eläimen henkeä tärkeämmäksi.

Ero näiden kahden tapauksen välillä on siis tarkoituksessa, toiminnan motiivissa.

En itse harrasta metsastysta, mutta noin yltiopaisen humaaniin kommenttiin on pakko ottaa kantaa. Ajatellaanpa hirvenmetsastysta. Se on kieltamatta varmasti hupia metsastajille, ei kenenkaan henki ole riippuvainen saadusta lihamaarasta. Mutta entapa taimikkotuhot ja hirvikolarit, jotka kasvaisivat rajahdysmaisesti, ellei hirvikantaa rajoitettaisi? Mieti, mika kansantaloudellinen havikki siita seuraisi. Tietenkin hirvikannat jossain vaiheessa romahtaisivat luonnollistakin tieta, kunnes taas nousisivat uudelleen...

Eli opetukseni on: humanismia luontoon liittyvissa kysymyksissa ei kannata harrastaa asfalttiviidakossa kaukolammon armollisessa huomassa ja sahkolaitteiden hurinassa vaan tulee menna luontoon ihan oikeasti, miettia kysymyksia kokonaisvaltaisesti ja puhua vasta sitten.

Woland

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Suomen maajoukkue
Re: Re: Vastustan

Viestin lähetti Suomi-Salama

En itse harrasta metsastysta, mutta noin yltiopaisen humaaniin kommenttiin on pakko ottaa kantaa. Ajatellaanpa hirvenmetsastysta. Se on kieltamatta varmasti hupia metsastajille, ei kenenkaan henki ole riippuvainen saadusta lihamaarasta. Mutta entapa taimikkotuhot ja hirvikolarit, jotka kasvaisivat rajahdysmaisesti, ellei hirvikantaa rajoitettaisi? Mieti, mika kansantaloudellinen havikki siita seuraisi. Tietenkin hirvikannat jossain vaiheessa romahtaisivat luonnollistakin tieta, kunnes taas nousisivat uudelleen...

Eli opetukseni on: humanismia luontoon liittyvissa kysymyksissa ei kannata harrastaa asfalttiviidakossa kaukolammon armollisessa huomassa ja sahkolaitteiden hurinassa vaan tulee menna luontoon ihan oikeasti, miettia kysymyksia kokonaisvaltaisesti ja puhua vasta sitten.

Objektiivinen kanta:Kieltämättä metsästyksessä on positiiviset sivutuotteensa,niin kuin mainitsit.

Subjektiivinen kanta:Ei ketään saa tappaa ympäristöarvon perusteella. Hirvikolareiden ehkäisemiseen pitäisi löytää muut keinot. Loppujen lopuksi hirven tappaminen sen aiheuttaman ympäristöriskin perusteella on jopa vieläkin hölmömpää kuin kuolemanrangaistus ihmiselle. Minä en näe mitään perustetta millä mitään elollista voitaisiin riistää. Täytyy myöntää, että hirvien säästäminen itsessään olisi eläinhengen säästämistä ihmisen turvallisuuden kustannuksella,eikä sekään tietenkään olisi sopivaa. Mutta kuten mainittua, hirvikolarien ehkäisyyn pitäisi löytää muut keinot-tappaminen ei ole oikea sellainen. Pitää vielä huomata,ettei ympäristöhaittaperuste päde läheskään kaikkiin metsästyksestä kärsiviin. Esim. metsoihin tai teeriin tuskin liittyy kovin suurta ympäristöongelmaa. Yleensäkin evoluutiolle pitäisi antaa enemmän vastuuta-antaa luonnolle tilaa hoitaa ongelmansa omilla ehdoillaan. Tietenkin tämä vaatii jonkin verran inhimillistä tukea.

Taimikkotuhoihin pätee sama. Varmasti ongelma olisi ratkaistavissa mielekkäämmälläkin tavalla,kuten tehokkaammalla suojauksella,luotaantyöntävillä mutta vaarattomilla myrkyillä tai ties millä(en ole tämän alan asiantuntija).

No joo,olen tuonut esille kantani-se saattaa olla kyyninen mutten siitä aio luopua. En missään nimessä halua ivata metsästäjiä. Mutta tämän palstan sellaiset-kertokaapa,ajatteletteko eläintä ampuessanne teon yleishyödyllistä arvoa vai vain sen tuomaa tyydytystä?

En missään nimessä halua provosoida ketään, kiinnostaa vaan tietää.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Moto
No, jos syö ampumansa, niin ei siinä sitten mitään. Sen sijaan puhtaasti urheilumielessä tehty metsästys, kuten brittien ketunmetsästykset on jokaisen terveen ihmisen mielestä väärin.

"Normaalille" metsästykselle kyllä, pelkästään urheilumetsästykselle ei.
Yhdyn yllä olevaan mielipiteeseen, eli ruoaksi metsästämisen hyväksyn, urheilumeininkiä en sulata.

jackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hirvistä ja muustakin

Itse kun kyseisiä eläimiä metsästän sekä metsätaloutta opiskelen, niin voin väittää ainakin jotain tietäväni. Yritän seuraavassa vähän perustella hirvenmetsästyksen tärkeyttä.

Perheessämme jossa itseni lisäksi myös faija käy hirvijahdissa ei oikeastaan sian- tai naudanlihaa käytetä. Ne korvaavat hirvi, linnut sekä jänis. Rahallista säästöä ei kovinkaan paljon tule, metsästys on kallista, mutta aina tietää mitä syö ja liha on varmasti tervettä. BSE:stä ei ole huolta.

Hirviä ammutaan vuodessa noin 60000. Tämä on saman verran kuin vuosittainen kannanlisäys. Talvikanta on muistaakseni n. 80000. Mikäli hirvenmetsästys lopetettaisiin kasvaisi kanta räjähdysmäisesti koska ruokapula ei ihan heti populaatiota rajoita. Luontaiset viholliset eivät rajoita kantaa eikä susia ja karhuja lisää maahamme kai haluta. Tänä vuonna hirvikantaa yritetään koko maassa pienentää, eli ammutaan enemmän hirviä kuin aikaisemmin.

Lukumäärän kasvaessa kasvavat tietysti vahingot. Liikenneonnettomuudet lisääntyvät, kuten hirvien taimikoille aiheuttamat vahingot. Taimivahinkojen rajoittamisessa on kokeiltu kaikenlaisia keinoja, aitaamisesta hajukarkotteisiin. Mikään ei kuitenkaan ole niin tehokas ja suhteessa halpa keino kuin metsästys. Suomi on tietääkseni maailman ainoa maa jossa hirvituhoja maksetaan metsästäjien rahapussista. Hirvien taimikoille aiheuttamat vahingot korvataan niiden kaatolupamaksuista kootuilla varoilla. Tälle vuodelle kaatolupamaksuja korotettiin 30 %. Tämä on toisaalta väärin, eiväthän metsästäjät eläimiä omista eivätkä siten vastaa niiden vahingoista. Itse maksan oman osuuteni kaatolupamaksuista (n. 1000 mk meidän metsästysseurassamme) nuristen. Kuitenkin jahdissa tulee silti käytyä joka viikonloppu tänäkin syksynä..tyttöystävä ja kiekkopeleissä käyminen kärsivät, mutta hinta on maksettava..

Mitä eläimen ampumiseen tulee, ei tappaminen ole syy jonka takia metsästän. Toki myönnän että kun hiusristikkoon ilmestyy hirvi, niin adrenaliinia purskahtaa elimistöön sellainen määrä että käsi alkaa kyllä täristä. Siitä saa kyllä eräänlaisia kiksejä, vähän kuten tehdessäni maalin futispelissä. Onnistunut laukaus tuo tyytyväisyyden tunnetta, harjoittelu ja hermojen hallinta on silloin tuottanut tulosta. Metsästys on kuitenkin myös kovaa liikuntaa sekä täällä maaseudulla tärkeä sosiaalinen tapahtuma. Muuten kuin metsästyksen yhteydessä ei juuri kylän miehiä yhdessä näe. Metsästystapahtumassa liikutaan siis ikäänkuin heimona joka kotiin ruokaa. Eihän tätä kukaan näin ajattele, mutta samankaltaisuus on huomattavaa.

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Vaikka olen sivari ja kasvissyöjä, en ole keksinyt yhtään kovin hyvää syytä vastustaa metsästystä. En itse ole kiinnostunut siitä harrastuksena, mutta on olemassa joitakin varteenotettavia puoltavia argumentteja.

Tärkein on luonnon sisäinen tasapaino. Ihminen on ottanut roolin eläinlajien välisen luonnollisen tasapainon säätelijänä tuhoamalla joidenkin lajien luontaisia vihollisia (esimerkiksi pienentämällä karhukantaa niin, että hirvikanta kasvaa ilman metsästystä ylisuureksi) ja vastaavasti tuomalla luontoon sinne kuulumattomia eläimiä (esimerkiksi minkki Suomessa). Koska tämä on ihmisten aikaansaannosta, lankeaa ihmiselle myös suoranainen velvollisuus esimerkiksi säädellä hirvikantaa ja tappaa minkkejä, joilta puuttuvat luontaiset viholliset.

Siitä voidaan tietysti keskustella, mikä minkäkin lajin kohdalla on sopivan kokoinen kanta. Esimerkiksi hirvien kohdalla sitä voisi minusta kasvattaa. Kysymys koski kuitenkin metsästämistä yleensä, ja sitä en halua yksiselitteisesti tuomita.

Minä kyllä haluaisin kasvattaa petokantaa niin, että metsästystä voitaisiin vähentää, mutta niin kauan kun suurin osa ihmisistä ei ole samaa mieltä, on parempi metsästää kuin antaa asioiden olla.

Myöskään eläinsuojelullisia perusteita metsästyksen kieltämiselle ei mielestäni ole. Riistaeläimet elävät luonnollisen elämän ja kuolevat tavallaan luonnollisesti eli vahvemman olion tappamana. Monilla tuotantoeläimillä asiat ovat paljon huonommin.

Brittilordien ketunmetsästys, rauhoitettujen lajien salametsästys yms. ovat tietenkin asia erikseen.

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Woland

"Subjektiivinen kanta:Ei ketään saa tappaa ympäristöarvon perusteella. Hirvikolareiden ehkäisemiseen pitäisi löytää muut keinot. Loppujen lopuksi hirven tappaminen sen aiheuttaman ympäristöriskin perusteella on jopa vieläkin hölmömpää kuin kuolemanrangaistus ihmiselle."

Pidat hirvea ihmiseen verrattavana olentona. Siina tapauksessa ilmeisestikin kannatat sita, etta hirven metsastajat tuomittaisiin samalla tavalla kuin he olisivat murhanneet ihmisen? Logiikkasi mukaan nain juuri pitaisi menetella. Muuten tekstisi on vain sananlopinaa, kivaa retorista ajanvietetta ja brassailua filosofistisilla sanankaanteilla. Voitko paeta todellakin sen taakse, etta ehdotat ratkaisuksi epamaaraisesti muita keinoja? Itsekin myonnat, ettet tieda, mita nama "muut keinot" olisivat. Eika hirvea tapeta pelkastaan sen aiheuttaman ymparistoriskin perusteella. Toki liha kaytetaan hyodyksi ja metsastaja nauttii harrastuksestaan. Oikeuttaako tama kenties hirven tappamisen tai onko se edes lieventava asianhaara hirvioikeudenkaynnissa?

Kumpi muuten onkaan luontoa kuluttavampi harrastus, samoileminen metsassa vai sahkokayttoisten tietokoneiden ja muiden laitteiden kanssa napraaminen lammitetyssa asunnossa? Kummasta harrastuksesta syntyy loppupelissa enemman jatetta ja kumpi harrastus kuluttaa enemman uusiutumattomia luonnonvaroja? Kysyn vain ihan piruillessani...

"Minä en näe mitään perustetta millä mitään elollista voitaisiin riistää."

Keskustelu on mahdotonta, jos talle tielle lahdetaan. Entapa itsepuolustus? Oletko todellakin niin jalo, etta mikali sinulla olisi mahdollisuus saastaa vaikkapa kaappaustilanteessa oma henkesi silla, etta tapat jahtaajasi, etko sita tekisi? Anteeksi vain, mutta mina olen naihin jeesustelijoihin tormannyt ennenkin. Ollaan humaania siksi, etta se kuulostaa hienolta. Kaytanto ei vain ole koskaan kohdannut turvallista lintukotoa.

"Pitää vielä huomata,ettei ympäristöhaittaperuste päde läheskään kaikkiin metsästyksestä kärsiviin. Esim. metsoihin tai teeriin tuskin liittyy kovin suurta ympäristöongelmaa."

Tasta olen samaa mielta.

"Yleensäkin evoluutiolle pitäisi antaa enemmän vastuuta-antaa luonnolle tilaa hoitaa ongelmansa omilla ehdoillaan."

Mita hirvivahinkoihin tulee, olisivat haitat ilman metsastysta niin valtavat, ettei tuohon kannata menna. Ei hirvenmetsastys kasittaakseni muutenkaan ole niita suurimpia ymparistoongelmia, mita Suomessa on. Itse asiassa, en nae siina kaytannossa mitaan ymparistoongelmaa. Mutta samaa mielta olen, jos asiaa pohditaan esimerkiksi mainitsemiesi metsakanalintujen osalta. Niissa kannat ovat paikoitellen halyttavan pienia jo ilman metsastystakin. Metsastettakoon vain sita, missa se on mahdollista kantojen turvallisen uusiutumisen puolesta.

"Taimikkotuhoihin pätee sama. Varmasti ongelma olisi ratkaistavissa mielekkäämmälläkin tavalla,kuten tehokkaammalla suojauksella,luotaantyöntävillä mutta vaarattomilla myrkyillä tai ties millä(en ole tämän alan asiantuntija)."

Koska et ole taman alan asiantuntija, sinulla ei ole ilmeisesti myoskaan kasitysta siita, kuinka valtavan laajat metsat ja taimikot yksistaan Suomessa on? Teksisi mieli sanoa ilkeasti, etta loytyykohan koko Euroopasta niin montaa vapaaehtoista viherpiipertajaa, joiden tyopanoksella jokainen taimi voitaisiin vaikkapa merkita hirvea pelottavalla nauhalla, kuten paikoitellen pienessa mittakaavassa tehdaankin... Jarki kateen naissa asioissa! Turha on haihatella, jos ei ole tietoa.

"No joo,olen tuonut esille kantani-se saattaa olla kyyninen mutten siitä aio luopua."

Tuo on vaarallista ajattelua, jos etukateen lyo keskustelussa lukkoon mielipiteensa. Fanaattisuutta, hyva veli. Monet ihan hyvaa tarkoittavat ja hyvalla asialla olevat hankkeet on pilattu silla, etta niiden ajajat ovat olleet mielipidefasisteja. Tama patee erityisesti luonnonsuojeluun. Muun muassa turkistarhauksen vastustamisen keinot ovat lahinna sairaita ja tyypit vaikuttavat lahinna piloille hemmotelluilta kakaroilta, joille joku valopaa on syottanyt tarpeeksi kauan propagandaansa. Sinansa itsekin suhtaudun kriittisesti turkistarhaukseen, mutta vastustan ainakin toistaiseksi laillisen elinkeinon sortamista laittomilla keinoilla, jotka kaiken lisaksi ovat vaaraksi ymparoivalle luonnolle, puhumattakaan tarhaelaimista.

"En missään nimessä halua ivata metsästäjiä. Mutta tämän palstan sellaiset-kertokaapa,ajatteletteko eläintä ampuessanne teon yleishyödyllistä arvoa vai vain sen tuomaa tyydytystä?"

Edelleenkaan en ole metsastaja, mutta harrastan kalastusta kuitenkin. Kylla, minulle tuo tyydystysta se, jos saan ison vonkaleen. Mutta vastuullisena kalastajana paastan alamittaiset kasvamaan. Kala ei ole ihminen, eika ihmiseen verrattavissa oleva elain vaan luonnon anti ihmiselle, jota jarkevasti voi hyodyntaa. Samoin ajattelen metsan viljan kohdalla. Mutta kohtuus muistettakoon.

Woland

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Suomen maajoukkue
Re: Woland

"Pidat hirvea ihmiseen verrattavana olentona. Siina tapauksessa ilmeisestikin kannatat sita, etta hirven metsastajat tuomittaisiin samalla tavalla kuin he olisivat murhanneet ihmisen? Logiikkasi mukaan nain juuri pitaisi menetella. "

En halua pitää hirveä ihmiseen verrattavissa olevana olentona. Pienemmästä arvostaan huolimatta sen tappaminen on edelleen väärin.En minä tarkoittanut väittää,että hirven tappaminen olisi mitenkään verrattavissa ihmisen tappamiseen. Vertaus oli ehkä hieman kömpelö. Mutta kuitenkin,hirvi on elollinen olento. Elollisen olennon hengen riistämisen suhteen tiedät mielipiteeni. Se ei ole samassa määrin väärin kuin ihmisen kohdalla,mutta väärin kuitenkin.

"Muuten tekstisi on vain sananlopinaa, kivaa retorista ajanvietetta ja brassailua filosofistisilla sanankaanteilla."

Pahoittelen, jos koet näin.

"Voitko paeta todellakin sen taakse, etta ehdotat ratkaisuksi epamaaraisesti muita keinoja? Itsekin myonnat, ettet tieda, mita nama "muut keinot" olisivat. Eika hirvea tapeta pelkastaan sen aiheuttaman ymparistoriskin perusteella."

Myönnän, että liikun hieman heikoilla jäillä. Myönnän, etten välittömästi kykene luomaan mielekkäämpiä hirvikolarien ehkäisykeinoja, mutta siitäkin huolimatta katson,ettei hirvien tappaminen ole tehokkuudestaan huolimatta se oikea keino.

"Toki liha kaytetaan hyodyksi ja metsastaja nauttii harrastuksestaan. Oikeuttaako tama kenties hirven tappamisen tai onko se edes lieventava asianhaara hirvioikeudenkaynnissa?"

Minä en voi oikeuttaa tappamista sillä, että liha käytetään hyödyksi:Miksi lihaa pitää varta vasten käydä itse hyödyntämässä, kun sen voisi tehdä kaupan hyllyltä käsin?Ei se ole missään nimessä pakottava tarve. Myönnän,kyynistä-mutta hällä väliä. Tuosta huvittelumomentista tietänet mielipiteeni.

Keskustelu on mahdotonta, jos talle tielle lahdetaan. Entapa itsepuolustus? Oletko todellakin niin jalo, etta mikali sinulla olisi mahdollisuus saastaa vaikkapa kaappaustilanteessa oma henkesi silla, etta tapat jahtaajasi, etko sita tekisi? Anteeksi vain, mutta mina olen naihin jeesustelijoihin tormannyt ennenkin. Ollaan humaania siksi, etta se kuulostaa hienolta. Kaytanto ei vain ole koskaan kohdannut turvallista lintukotoa.

Muotoilin väitteeni ehkä hieman liian jyrkästi. Tietenkään se ei päde esittämässäsi tilanteessa. Pointtini oli kuitenkin se, että hyväksyn elollisen riistämisen vain tilanteissa, joissa se on välttämätöntä-en hyväksy,jollei ole pakottavaa tarvetta. Esim.elinkeinon harjoituksessa tai vaikka esittämässäsi tilanteessa huväksyn tietenkin.

"Yleensäkin evoluutiolle pitäisi antaa enemmän vastuuta-antaa luonnolle tilaa hoitaa ongelmansa omilla ehdoillaan."

"Mita hirvivahinkoihin tulee, olisivat haitat ilman metsastysta niin valtavat, ettei tuohon kannata menna. Ei hirvenmetsastys kasittaakseni muutenkaan ole niita suurimpia ymparistoongelmia, mita Suomessa on.Itse asiassa, en nae siina kaytannossa mitaan ymparistoongelmaa."

Huomautin viestissäni, että "tämä vaatii tietenkin inhimillistä tukea." Eihän evoluutio itessään tietenkään vähennä hirvikolareiden määrää,täysin naurettava ajatus. Tarkoitin,että ihmisen tulisi ohjata evoluutiota suotuisaan suuntaan. Ts. tällä tuella voitaisiin vähentää ongelmia luonnon ehdoilla:Evoluutiota ohjattaisiin rajoittamatta kuitenkaan sitä.

"Koska et ole taman alan asiantuntija, sinulla ei ole ilmeisesti myoskaan kasitysta siita, kuinka valtavan laajat metsat ja taimikot yksistaan Suomessa on? Teksisi mieli sanoa ilkeasti, etta loytyykohan koko Euroopasta niin montaa vapaaehtoista viherpiipertajaa, joiden tyopanoksella jokainen taimi voitaisiin vaikkapa merkita hirvea pelottavalla nauhalla, kuten paikoitellen pienessa mittakaavassa tehdaankin... Jarki kateen naissa asioissa! Turha on haihatella, jos ei ole tietoa."

Ei olisi pitänyt mainita taimikkotuhoista sanaakaan. Olen todella heikoilla jäillä. Paremaan tietämyksen puutteessa pidän kannastani vain puolittain kiinni.

"No joo,olen tuonut esille kantani-se saattaa olla kyyninen mutten siitä aio luopua."

"Tuo on vaarallista ajattelua, jos etukateen lyo keskustelussa lukkoon mielipiteensa. Fanaattisuutta, hyva veli. Monet ihan hyvaa tarkoittavat ja hyvalla asialla olevat hankkeet on pilattu silla, etta niiden ajajat ovat olleet mielipidefasisteja."

Taas taisin olla hieman liian jyrkkä. En kuulu niihin, jotka huomatessaan olevansa väärässä eivät myönnä sitä. Tarkoitin, että kantani on vahva ja olen sinut sen kanssa. Toki olen valmis nöyrtymään tarpeeksi vahvojen argumenttien edessä.

"Tama patee erityisesti luonnonsuojeluun. Muun muassa turkistarhauksen vastustamisen keinot ovat lahinna sairaita ja tyypit vaikuttavat lahinna piloille hemmotelluilta kakaroilta, joille joku valopaa on syottanyt tarpeeksi kauan propagandaansa. Sinansa itsekin suhtaudun kriittisesti turkistarhaukseen, mutta vastustan ainakin toistaiseksi laillisen elinkeinon sortamista laittomilla keinoilla, jotka kaiken lisaksi ovat vaaraksi ymparoivalle luonnolle, puhumattakaan tarhaelaimista."

Täysin samaa mieltä.

"En missään nimessä halua ivata metsästäjiä. Mutta tämän palstan sellaiset-kertokaapa,ajatteletteko eläintä ampuessanne teon yleishyödyllistä arvoa vai vain sen tuomaa tyydytystä?"

"Edelleenkaan en ole metsastaja, mutta harrastan kalastusta kuitenkin. Kylla, minulle tuo tyydystysta se, jos saan ison vonkaleen. Mutta vastuullisena kalastajana paastan alamittaiset kasvamaan. Kala ei ole ihminen, eika ihmiseen verrattavissa oleva elain vaan luonnon anti ihmiselle, jota jarkevasti voi hyodyntaa. Samoin ajattelen metsan viljan kohdalla. Mutta kohtuus muistettakoon."

Kuten sanottua, periaattessa en pidä, mutta ymmärrän täysin enkä koe minkäänlaisia antipatioita niitä kohtaan jotka kyseisiä toimintoja harjoittavat.

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
hauskoja kommentteja: "miksi mennä ampumaan metsään, kun sen lihan voi saada kaupan hyllyltäkin?"

pystyykö kukaan ajatella, että jonkun se liha pitää sinne hyllyllekkin hankkia....

Että silleen....

Woland

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Suomen maajoukkue
Viestin lähetti wilco
hauskoja kommentteja: "miksi mennä ampumaan metsään, kun sen lihan voi saada kaupan hyllyltäkin?"

pystyykö kukaan ajatella, että jonkun se liha pitää sinne hyllyllekkin hankkia....

Että silleen....

En jaksaisi kommentoida,mutta on pakko.

Liha on hankittu sinne kaupan hyllylle elinkeinon harjoituksen kautta. Jos pitää metsästystä huvittelutarkoituksena arvelluttavana,niin ei se poissulje sitä, että voisi tukea teollisuutta,jossa metsästetään elinkeinon harjoittamisen muodossa, ei huvittelutarkoituksessa(lue aloitusviestini). Ei tässä ajatuksessa, että tiettyjen syiden takia ei itse metsästä mutta siltikin haluaa kuluttaa metsästystuotteita kaupan hyllyltä, ole mitään ristiriitaa, sillä motiivit metsästyksen taustalla ovat täysin erilaiset.

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Enpä minäkään tahtoisi kommentoida, mutta pakkohan se kai taas on. Tarkoitin tuolla aikaisemmalla kommentilla sitä, kun viherpipertäjät tms. asfalttiviidakon hurjat soturit lokaavat metsästystä suurinpiirtein tuollaisilla kommenteilla.

Mutta sitten otetaan tämä lähes kaikkien (näemmä) hyväksi havaittu lainaustaktiikka:

"Liha on hankittu sinne kaupan hyllylle elinkeinon harjoituksen kautta."

Miten niin elinkeinon harjoituksen kautta. Ehkä tilateurastamon tai kaupan elinkeinon, mutta en tunne harjoittaneeni mitään elinkeinoa, kun seuramme on hirven myynyt tällaiselle. Kyllä se on sitä harrastuksen hurjien kustannuksien kattamista eikä elinkeinona pidettävää metsästystä. Yleensäkään millään kauppaketjulla tai tilateurastamolla ei ole omaa seuraa, joka hankkisi lihaa myyntiin suoranaisessa tarkoituksessa. Esim. jahdeista, joissa Marat sun muut presidentit ovat mukana todennäköisesti lähtee lihaa reilusti myyntiin.

"Ei tässä ajatuksessa, että tiettyjen syiden takia ei itse metsästä mutta siltikin haluaa kuluttaa metsästystuotteita kaupan hyllyltä, ole mitään ristiriitaa, sillä motiivit metsästyksen taustalla ovat täysin erilaiset."

Aivan oikein. On ihmisiä, jotka eivät halua tappaa ja eteenkään eivät mitenkään kestä sitä näkyä kun riistalta otetaan sisälmykset pois ja valmistellaan se hienoksi lihakimpaleeksi. Eräs ystäväni on jopa yksi parhaista ampujista ja aseen käsittelijöistä, jonka tiedän, mutta totesi kerran, että ei ammu elävää kohti. Tosin on tainnut pari kertaa luistaa tästä.

Eli tosiaan en ollut väittämässä kenellekkään vastaan tahi muuta sellaista. Totesin vain tämän hauskan kommentin, jota monet käyttävät vastustaessaan metsästystä.

Että silleen...

Woland

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Suomen maajoukkue
"Tarkoitin tuolla aikaisemmalla kommentilla sitä, kun viherpipertäjät tms. asfalttiviidakon hurjat soturit lokaavat metsästystä suurinpiirtein tuollaisilla kommenteilla."

Ilmeisesti et halunnut viitata tuolla minuun. No joo, siltä se kuitenkin aluksi tuntui. Minähän olen jo tuonut esille hyväksyntäni metsästystä kohtaan elinkeinon harjoittamisena. Minä en siis ole sortunut tuollaiseen ajatteluun, mutta etpä tainnut onneksi niin väittääkään.

"Miten niin elinkeinon harjoituksen kautta. Ehkä tilateurastamon tai kaupan elinkeinon, mutta en tunne harjoittaneeni mitään elinkeinoa, kun seuramme on hirven myynyt tällaiselle. Kyllä se on sitä harrastuksen hurjien kustannuksien kattamista eikä elinkeinona pidettävää metsästystä. Yleensäkään millään kauppaketjulla tai tilateurastamolla ei ole omaa seuraa, joka hankkisi lihaa myyntiin suoranaisessa tarkoituksessa. Esim. jahdeista, joissa Marat sun muut presidentit ovat mukana todennäköisesti lähtee lihaa reilusti myyntiin."

Myönnän, ettei se kaupan hyllyillä notkuva liha aina ole hankittu suoranaisessa elinkeinon harjoittamisen tarkoituksessa. Mutta jos ajatellaan tuota sinun mainitsemaasi esimerkkiä, niin siinähän vallitsee yhteisen hyvän tarkoitus: Metsästämällä myyyntimielessä halutaan palvella kaikkia niitä, joilla on tarve ostaa lihaa kaupasta. Ei sillä ole mitään merkitystä, vaikka kyseessä ei olekaan varsinainen elinkeinon harjoituksen muoto: Yhteistä hyvää palveleva sivutarkoitus on jalo. Joten tästä päästään siihen, että ostamalla kaupan hyllyltä lihaa ei tule rikkoneeksi tuota mainitsemaani elinkeino<>huvi-tarkoitusperiaatetta siitäkään huolimatta, että taustalla ei ole elinkeinon harjoittaminen, sillä kulujen kattaminen yhteistä hyvää palvelemalla on reilusti huvitarkoituksen yläpuolella. Tässä suhteessa voin sanoa hyväksyväni täysin seuranne toiminnan tuossa mielessä. Muista näkökulmista ei puhuta, jooko?

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Tämmöisen löysin joten kaivetaanpa suosta.

Onko jatkiksessa käynyt porukkaa sorsajahdissa? Entäpä kyyhkys?

Itseltäni jäi tänäkin vuonna kyyhkysjahdin aloitus väliin. Ehkä ensivuonna taas avauksessa...

Sorsajahdin avauksessa olen ollut vuosista 1988-2007 aina paitsi 04 ja 05. Ja aina perinteisesti isän kanssa.

Tänä vuonna oli pirun vähän lintuja liikenteessä. Ehkä se oli keli mikä kiusasi, mutta ei vain näkynyt. Heinis ja telkkä saaliiksi maanantailta ja tiistailta.

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Huonoapa on ollut itsellä sekä tuttavapiirillä. Kyyhkytkin loistaa poissaolollaan, sorsahavainnotkin mahtuvat vielä yhden käden sormiin. Jospa ne liikkuisi nyt sitten enemmän kun valtaosa jengistä pääsee viikonlopuksi niitä kokeilemaan.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ammuntaa olen harrastanut lähes koko 36-vuotiaan elämäni. Sekä jousella että ruutiaseilla. Tällä hetkellä kaapissa on 3 erilaista asetta. Joskus kakarana tuli kummisedän kanssa käytyä jänis-, sorsa, kyyhkymetsällä, mutta mitään kiksejä en ole koskaan asiasta saanut. Toki kaikki mitä silloin ammuttiin, syötiin itse myöskin, mutta kaupasta saa lihaa sen mitä tarvii. Jos hengenpitimiksi pitäisi metsästää niin tottakai ampuisin ravinnon itselleni. Huviksi tapahtuvaa metsästystä en vain ymmärrä, tai no.. ymmärrän mutta en itse saa siitä mitään nautintoa.
Okei, hirvikantoja on pakko rajoittaa (ja saisi enemmänkin rajoittaa) ym perustelut ovat varsin hyviä ja ymmärrettäviä..
Eli en vastusta mutta en kyllä puollakaan.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Puuhasteluseura

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jos sen ymmärtää pitää myös ymmärtää niitä, jotka saavat nautintoa tämänkaltaisista uutisista. http://www.ita-savo.fi/jetspeed/portal/IS_newsFlashes.psml

Olisi nyt vaan perkele kerinnyt ruuvamaan siltä metsästäjältä pään irti, niin uutinen olisi ollut täydellinen.

Mitäköhän mahdoit tarkoittaa? Kyseisin linkin takaa ainoa mitä voisi edes vilkkaalla ja luovalla mielikuvituksella ajatella metsästykseksi oli juttu Coloradokuoriaisten hävittämisestä?

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Puuhasteluseura
Mitäköhän mahdoit tarkoittaa? Kyseisin linkin takaa ainoa mitä voisi edes vilkkaalla ja luovalla mielikuvituksella ajatella metsästykseksi oli juttu Coloradokuoriaisten hävittämisestä?

Kyllä se edelleenkin avaa ainakin minun koneellani jutun karhun hyökkäyksestä miehen kimppuun Kiteellä. Se on se avonainen juttu "Rajakoiramestaruuskilpailun voitto Kaakkois-Suomeen"- ja "Koloradonkuoriaiset tuhottu Parikkalassa"-otsikoiden yläpuolella.

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Kovin on hiljaista täällä metsästäjien keskuudessa, mutta koska olemme juntteja kaikki, niin ainakin osa meistä metsästää ihan varmasti. Itse aloitin metsäkanalinnustuskauden nyt torstaina ja pari kertaa tuli viikonloppuna käytyä metsällä. Paikkapaikoin Kainuussa lintuja on ihan hyvin, mutta jossain "varmoissa" paikoissa, ei näkynyt/kuulun siivun iskuakaan. Linnut näyttää pääosin olevan vanhoja lintuja. Keväällä tullut takatalvi on ilmeisesti tappanut aika paljonkin poikasia, joten toivottavasti kannat kestävät tämän vuoden metsästyspaineen, ja metsästäjät ottavat kyseisen seikan huomioon. Ensi vuonna toivottavasti tilanne palaa taas ennalleen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy