Pitäisikö Westerbackille avata oma ketju?
Ymmärrän täysin kullervon mielipiteen siitä, että hänen mielikuvansa Sportista on alisuorittaja ja taloudellisesti huolimaton. En jaksa niitä sanatarkkoja vertauksia tuolta kaivaa. Sama asia kuitenkin kyseessä.
Sport on pitkällä juoksulla hoitanut taloutensa huonosti. 80-luvulla ja 90-luvun lopussahan ollaan oltu monesti lähellä konkurssia. Ehkei julkisesti, mutta estraadin takana kyllä. Ymmärrän täysin myös puheet alisuorittamisesta. Kahta edellistä kautta lukuunottamatta
Sport on ollut alisuorittaja divarissa ja nyttemmin Mestiksessä. Tänä vuonna seuran budjetti on suurin, mutta tämä ei näy kentällä. Herää kysymys (jota olen jo kauan täälläkin herätellyt), että onko joukkueen hinta/laatu -suhde kunnossa. Vastaan kysymykseen itse. Ei ole.
Sitten tapaus Westerbackkiin. Tällä saitilla on pääasiassa 3 henkilöä jotka hehkuttavat paten nimeen. Rosso,Kaitska ja meikäläinen. Itse olen monesti myöntänyt, että pate ei osaa pelata vieraissa. Patrik on perus-vaasalainen, jolle tärkein asia on ns. Vaasalaisuus. Me olemme sisäsiittoista porukkaa, luultavasti kaikista Somen kunnista sisäsiittoisinta.
Suurin syy tähän taitaa olla se, että kaupungin ympärillä ei ole suuria paikkakuntia 100 kilometrin säteellä. Siksi Vaasalaisten pitää hakea hirvittävälle kilpailuvaltilleen vastustajia pidemmän matkan päästä. Tätä on tehty jo satoja vuosia ja se on meillä veressä. Miksi me hehkutamme omiamme niin paljon? Pakko sanoa, että en tiedä.
Tässä kohtaa myönnän, että otin hiukan nokkiini kotkafanin kommentista jossa hän epäsuorasti vihjaisi, että "väkkäri" olisi parempi pelaaja kuin pate. Lapsellistako? kyllä. Se mitä me näemme paten tekevän Vaasassa ei ole se mitä te näette hänen tekevän teidän kotikentällänne.
Vaasassa pate on maestro. Hän on koko joukkueen tähti joka syttyy vain kun päällä on kunnon punainen paita ja koko katsomo huokailee hänen taidon-näytteistään. Hän on fiilis-pelaaja. Silti olen sitä mieltä, että on erittäin loukkaavaa verrata Westerbackia siihen pikkutihulaiseen, joka muutama vuosi takaperin hakkasi Virolaista mailalla ja sen jälkeen kannettiin pois turpaan saaneena.
Suurinta osaa Vaasalaisia yhdistää sama asia: täältä ei hevin muuteta ja vaikka muutetaankin, niin ajatuksissa on silti takaisin palaaminen Mustasaaren kohdassa. Uskokaa pois minä tiedän.
Pidän itseäni ns. perus-vaasalaisena, jonka intohimoihin kuuluu mökkeily ja veneellä ajelu ympäri kaunista saaristoamme. Kuten varmasti monet täällä tiesivät, niin opiskelen kuitenkin Pietarsaaren Optimassa joten olen kaikki viikot poissa rakkaasta kotikaupngistani.
Tänäänkin olen sitten sinne lähdössä. Kaikkein pahin tapa jolla saa itselleen pahan olon viikon aikana on esim. tiistaina citykameran katsominen. Se on paikallinen kamera Vaasassa radiomastossa jota voi sitten ohaja puhelimella. Tämä kyseinen kanava näkyy myös Pietarsaaressa.
ahh.
Täysin off-topic, mutta pointtini on se, että Vaasalaiset ovat vain todellakin niin rakastuneita omaan kaupunkiinsa, että muuttuvat aivan eri ihmisiksi sieltä pois lähtiessään. Tämä ilmenee joillakin ihmisillä rajummin kuin toisilla. Westerbackissa tämä ilmenee erittäin suuresti.
Mutta tämä on meillä Vaasalaisilla verissä ja sille me emme mitään voi, mutta teidänkin pitäisi vain jaksaa kuunnella valitustamme Westerbackista tai jostain muusta vastaavasta, koska todellakin tällaisia me Vaasalaiset vain olemme. Westerback edustaa meille kaikkea sitä mitä kunnon Vaasalaisen pitääkin: rakastaan omaa seuraansa, puhuu molemmilla kielillä, hiljainen mutta tarpeen vaatiessa sanoo asiansa ja ennenkaikkea hän on ylpeä siitä, että voi sanoa olevansa Vaasasta ja Vaasalaisuudesta.
Kiitos.
PS: Tälle olisi voinut avata oman ketjun nimellä Vaasalaisuus ja "Westerbackismi".
Monille tekstini ei valkene alkuunkaan, mutta ehkä käyminen Sport-Kalpa -ottelussa sunnuntaina auttaisi.. =)
PPS: Sumu se olin minä...unfortunely...