Mestiksen tuomaritoiminta

  • 260 699
  • 1 142

Kolaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
PPS, Hokki
Ei riittänyt Aholan rohkeus valita hyvin viheltänyttä kaksikkoa jatkoon, vaan täysin vihkoon aiemmin vetänyt HJT:n kiintiöpari oli laitettava varmistamaan alueen menestys keinolla millä hyvänsä. Onnittelut välieräpaikasta! Eroa, saatana.
 
Viimeksi muokattu:

Lähdepelto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ketterä,Lukko
Aholan rohkeus ei näköjään riitä mihinkään. Taitaa olla linjana että antaa fanien räksyttää aikansa, kyllä ne kyllästyy aikanaan kun ei tehdä mitään
 
Suosikkijoukkue
FPS
Taidan nolata tällä kysymyksellä kaikki FPS:n kannattajat, mutta kysyn silti.
a) miksi FPS:n maali hylättiin ajassa 8.48?
b) jos se oli se mitä luulen, eli kiekko potkaistiin tuomarien mielestä maaliin, niin miksi sitä pitää 5 minuuttia katsoa videolta? Potku on potku, eikä siitä muuksi muutu.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Taidan nolata tällä kysymyksellä kaikki FPS:n kannattajat, mutta kysyn silti.
a) miksi FPS:n maali hylättiin ajassa 8.48?
b) jos se oli se mitä luulen, eli kiekko potkaistiin tuomarien mielestä maaliin, niin miksi sitä pitää 5 minuuttia katsoa videolta? Potku on potku, eikä siitä muuksi muutu.

Tämähän se olisi kiva tietää, etkä tuolla kysymyksellä nolannut sen enempää itseäsi kuin ketään muutakaan.

Melko outo tilanne, itse en ainakaan hidastuksista keksinyt muuta videoilta tarkistettavaa kuin potku, ja potku se ei mielestäni ollut, eikä sen toteaminen voinut kestää puolta minuuttia enempää.

Ihmeellistä arpomista.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämähän se olisi kiva tietää, etkä tuolla kysymyksellä nolannut sen enempää itseäsi kuin ketään muutakaan.

Melko outo tilanne, itse en ainakaan hidastuksista keksinyt muuta videoilta tarkistettavaa kuin potku, ja potku se ei mielestäni ollut, eikä sen toteaminen voinut kestää puolta minuuttia enempää.

Ihmeellistä arpomista.
Jostain kumman syystä Mestiksen videotarkastukset kestää aina sen 5min vaikka siellä on kolme eri kameraa mistä tarkastaa. Se ei samoja kuvia uudestaan ja uudestaan kelailemalla muutu mihinkään. Kyllä tilanne kuin tilanne pitäisi parissa minuutissa olla nähty sen minkä pystyy.
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Taidan nolata tällä kysymyksellä kaikki FPS:n kannattajat, mutta kysyn silti.
a) miksi FPS:n maali hylättiin ajassa 8.48?
b) jos se oli se mitä luulen, eli kiekko potkaistiin tuomarien mielestä maaliin, niin miksi sitä pitää 5 minuuttia katsoa videolta? Potku on potku, eikä siitä muuksi muutu.
Rantasen mukaan potkun takia. Sanoisin, että aika kova tulkinta. Tosin, omaan arvioon voi vaikuttaa se, että olen seurannut aika paljon NHL:ää viime vuosina ja siellä tuollaiset sisäsyrjäsyötöt menevät nykyään aina läpi maalina.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Eikös tulkinta Suomessa ole se että maali on potku jos kiekko saa lisää liike-energiaa kosketuksesta pelaajan luistimeen? Eli välillä myös osuessaan liikkuvaan luistimeen, vaikkei varsinaista potkuliikettä olisi. Vähän rajatapaus tämä on senkin suhteen, joten ehkä siksi tarkistus kesti niin kauan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: E
Hyvä, että tuomareilla on kamerat käytössä. Saisivat käyttää niitä myös maalien syöttäjien nimeämiseen. Savonlinnassa joku aika sitten SaPKon pelaaja antoi tyylipuhtaan harhasyötön vastustajalle, joka kiitti ja tälläsi maalin. Ajattelin eipä tarvitse löytää tuohon syöttäjää. Ja ei löytänyt syöttäjää vaan peräti kaksi syöttäjää. onko joku säännöissä mennyt minulta ohi vai jakeleeko tuomarit syöttöpisteitä niille, jotka ilmoittavat niitä kaipaavan.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Eikös tulkinta Suomessa ole se että maali on potku jos kiekko saa lisää liike-energiaa kosketuksesta pelaajan luistimeen? Eli välillä myös osuessaan liikkuvaan luistimeen, vaikkei varsinaista potkuliikettä olisi. Vähän rajatapaus tämä on senkin suhteen, joten ehkä siksi tarkistus kesti niin kauan.
Mikäli potkuliikettä ei ole, ei liike-energia kasva. Toivottavasti tuomareilta vaaditaan vähintään lukion pitkä fysiikka, että pystyvät tämän todistamaan. Tämä ei siis ole kritiikkiä sinua kohtaan, vaan näitä määritelmiä kohtaan.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Mikäli potkuliikettä ei ole, ei liike-energia kasva. Toivottavasti tuomareilta vaaditaan vähintään lukion pitkä fysiikka, että pystyvät tämän todistamaan. Tämä ei siis ole kritiikkiä sinua kohtaan, vaan näitä määritelmiä kohtaan.

No siis, voihan se tietenkin kasvaa. Ajattelepa nyt ääriesimerkkinä tilannetta jossa kiekko on paikallaan ja pelaaja tulee sitä kohti jarruttaen, luistimet siis liikkuvat jäällä poikittain terän suuntaan nähden, ja terä osuu kiekkoon. Ei potkuliikettä, mutta kiekko varmasti lähtee liikkeelle -> liike-energia kasvaa.

Ja voi se kasvaa näin olle liikkuvassakin kiekossa ilman potkuliikettä.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
No siis, voihan se tietenkin kasvaa. Ajattelepa nyt ääriesimerkkinä tilannetta jossa kiekko on paikallaan ja pelaaja tulee sitä kohti jarruttaen, luistimet siis liikkuvat jäällä poikittain terän suuntaan nähden, ja terä osuu kiekkoon. Ei potkuliikettä, mutta kiekko varmasti lähtee liikkeelle -> liike-energia kasvaa.
Totta. Mietin ton liian suppeasti. Jalkahan on liikkeessä myös liukuessaan.
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Siis, nämä videotarkastukset. Onko näissä mitään linjaa, että mitä tarkistetaan, miksi tarkistetaan ja kenen pyynnöstä?

Tänään Espoossa Petteri Villanen teki ampumalla läpiajosta maalin. Forssan maalivahti valitti maalista ja tuomarit taipuivat videotarkastukseen, vaikka tilanne ei oikeastaan edes teoriassa voinut olla rike. Eihän tarkastamalla mitään varsinaista vahinkoa aiheutunut, mutta eihän tollasessa myöskään ole pienintäkään järkeä. Pidemmän päälle tuomareiden uskottavuus kärsii ihan turhaan kun nolaavat itsensä tuolla tavoin.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Siis, nämä videotarkastukset. Onko näissä mitään linjaa, että mitä tarkistetaan, miksi tarkistetaan ja kenen pyynnöstä?
En tiedä linjasta, mutta katsoivat varmaan runnoiko patjan alta maaliin tms. Noissa haastoissa olisi kyllä hyvä olla joku riskikin.
 
Suosikkijoukkue
FPS
Keskusteleva tyyli on sinällään ok, mutta ei tämäkään linja oikein hyvältä tunnu, että jokaisesta avautumisesta käydään videolla. Pitäisi vaan sanoa "se on poika penaltti", jos et heti usko. Ja tämä ihan vilpittömästi.

Samalla olisin valmis hyväksymään videotarkastukset, koska esimerkiksi valioliigaa se on parantanut, mutta sen pitäisi olla yhteinen ja hyväksytty päätös säännöissä.
 

jmexel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roki,
No en mä tiiä, ehkä näissä peleissä jos on pienikin epäilys niin sama kai se on kattoa. Vältytään Kärppien ja Maradonan käsimaaleilta ja paskamyrskyiltä jotka nyky alustoilla leviää kun tuli ryysyissä.

Ohan se vähän myös dumarin oikeusturvaa sitten kun tarkistaa.
 
Suosikkijoukkue
FPS
Kyllä jmexel olen ihan samaa mieltä, mutta se on katso FPS kannattajalle ristiriitainen tilanne, kun ensi vietiin "potkumaali" FPS:ltä viiden minuutin tarkastelun jälkeen ja sen jälkeen on katsottu melkein jokainen Kiekko-Espoon maali varmuuden vuoksi videolta.

Se vaan haiskahtaa tasoittelulta, mutta eihän se sitä ole, jos objektiivisesti tarkastellaan. Eli hyvä, kun varmistetaan, kuten sanoit.
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Onhan se tietenkin hyvä saada tilanteeseen varmuus. Mutta eihän se vaan voi mennä noin, että saat omalle joukkueelleesi ikään kuin ylimääräisen aikalisän ja vastustajajoukkueen momentumin jäädytettyä pyytämällä videotarkistusta päivänselvästä maalista. Pitäisi olla jokin selkeä protokolla näihin ja sitä ei nähdyn perusteella ole.
Tämäniltainen tarkistus lähti nähdäkseni FoPS-maalivahdin pyynnöstä, muita forssalaisia tilanne ei tuntunut kiinnostavan alkuunkaan, ja veskan reaktiosta päätellen hän ei itsekään uskonut asiaansa hetkenkään. Eli motiivi oli joko hämmentää, saada ylimääräinen lepohetki tai pelata itselleen vähän edullisempaa asemaa seuraavaa kiistanalaista tilannetta varten. Ei voi olla pelin etu, että tuomarit menevät tuollaiseen halpaan ja antavat pelaajien pompotella ja hämmentää.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Edellä pirun hyvää keskustelua.

Mä en tiedä, miksi 2-1-maalia tänään videolta katsottiin. Mutta se päätös oli nopea.

Kuitenkin olen sitä mieltä, että vähintäänkin kyseenalaiset maalit pitää tarkistaa. Jos se mahdollisuus on, siihen vaan ei saisi kulua aikaa minuuttitolkulla. Videolta ei saa tulla vääriä tuomioita myöskään... on vaikea yhtälö joskus.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Edellä pirun hyvää keskustelua.

Mä en tiedä, miksi 2-1-maalia tänään videolta katsottiin. Mutta se päätös oli nopea.

Kuitenkin olen sitä mieltä, että vähintäänkin kyseenalaiset maalit pitää tarkistaa. Jos se mahdollisuus on, siihen vaan ei saisi kulua aikaa minuuttitolkulla. Videolta ei saa tulla vääriä tuomioita myöskään... on vaikea yhtälö joskus.
Minä en ymmärrä miten se päätös siitä paranee jos niiden kolmen käytettävissä olevan kameran kuvaa hierotaan minuuttitolkulla. Kyllä noi pitäisi aina parissa minuutissa saada ratkaistua. Toki ne ratkaisut olisi hyvä tuoda jotenkin julki. Mitä katsottiin ja millä perusteella päädyttiin ratkaisuun. Esim korkea maila. Katsottiin tehtiinkö maali korkealla mailalla. Videon perusteella ei voida sanoa että maali olisi tehty korkealla mailalla. Maali hyväksytään. Monet tilanteet ovat tulkinnanvaraisia eikä noilla Mestiksessä saatavilla olevilla videoilla voi nähdä läheskään kaikkea aukottomasti. Tuollainen avoimuus selkiyttäisi asioita kummasti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: E

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Minä en ymmärrä miten se päätös siitä paranee jos niiden kolmen käytettävissä olevan kameran kuvaa hierotaan minuuttitolkulla. Kyllä noi pitäisi aina parissa minuutissa saada ratkaistua. Toki ne ratkaisut olisi hyvä tuoda jotenkin julki. Mitä katsottiin ja millä perusteella päädyttiin ratkaisuun. Esim korkea maila. Katsottiin tehtiinkö maali korkealla mailalla. Videon perusteella ei voida sanoa että maali olisi tehty korkealla mailalla. Maali hyväksytään. Monet tilanteet ovat tulkinnanvaraisia eikä noilla Mestiksessä saatavilla olevilla videoilla voi nähdä läheskään kaikkea aukottomasti. Tuollainen avoimuus selkiyttäisi asioita kummasti.
Juuri näin.

Eihän Vorssassa tai Espoossa kuulutettu, miksi tarkastetaan.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Juuri näin.

Eihän Vorssassa tai Espoossa kuulutettu, miksi tarkastetaan.
Tämäkin olisi hyvä muuttaa. Kerrotaan mitä tarkasteltiin ja mihin lopputulemaan päästiin. Käsittääkseni tätä kuitenkin tehdään yleisölle...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: E
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös