Melonta – inkkari vai kajakki?

  • 834
  • 9

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ajankohdasta ja provosoivasta otsikosta huolimatta ajatus on keskustella melonnasta yleisesti. Minähän olen kajakkimiehiä.

Olen harrastelijameloja, joka on löytänyt lajin vanhalla iällä ja kokemus on melko vähäinen. Rouva sai minut veden päälle ylittämään itseni, kunnioitanhan (pelkään) avovettä.

Melonta ei ole minulle urheilua tai suorittamista vaan hauska tapa liikkua, retkeillä ja nähdä maailmaa erilaisesta ja uudesta näkökulmasta eli vedenrajasta. Kanootilla/kajakilla pääsee moniin paikkoihin, mihin muilla kulkupeleillä ei ole asiaa.

Olen melonut lähinnä Etelä-Suomen joilla, järvillä ja merellä - suosikkejani ovat joet. Toiset hakevat melonnasta muunlaisia kokemuksia ja sen tämä harrastusmuoto myös suo.

Tässä ketjussa kukin voi kertoa kokemuksiaan ja suosituksiaan liittyen melontaan (välineet, reitit, kohteet yms.).
 

hege

Jäsen
Kajakki on meilläkin käytössä, itse olen nykyisin laiskempi ja rouva on useammin sillä liikenteessä. Meillä naapuristossa asuvan kanssa diili, että lainaillaan kajakkia tarpeen mukaan toisillemme (siis molemmilla on yksi kajakki) niin on mahdollisuus lähteä kaverin, muksun tms. kanssa vesille.
Itäisen Helsingin edustaa on koluttu etupäässä ja ihan hauskaa ollut, märkäpuku pidentää kautta melkoisesti tai ainakin tuo turvaa eli sen hankintaa kannattaa miettiä.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Keskitalvi ja joku hönö nostaa melontaketjun esiin? Kyllä. Ehkä juuri nyt on paras aika tehdä taustatyöt, ettei jää sesongin alkaessa ei-oon kuulijaksi...

JA:n porukoissa lienee myös ilmatäytteisen kajakin hommanneita, joten ottaisin ennen ostopäätöksiä mieluusti vastaan ajatuksia mikä omassa aparaatissa toimii tai ei toimi. Akkutoiminen kompura löytyy jo, joten kajakkia ei tarvitse täyttää hiki hatussa.
 
Viimeksi muokattu:

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
JA:n porukoissa lienee myös ilmatäytteisen kajakin hommanneita, joten ottaisin ennen ostopäätöksiä mieluusti vastaan ajatuksia mikä omassa toimii tai ei toimi. Akkutoimisen kompura löytyy jo, joten kajakkia ei tarvitse täyttää hiki hatussa.
Myös minä tykkäisin kuulla näistä ilmatäytteisistä kajakeista.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Jaahas, on näköjään mennyt semmoinen ketju tutkan ali, minkä pitäisi olla seurannassa.

Korjataan tilanne.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
JA:n porukoissa lienee myös ilmatäytteisen kajakin hommanneita, joten ottaisin ennen ostopäätöksiä mieluusti vastaan ajatuksia mikä omassa aparaatissa toimii tai ei toimi. Akkutoiminen kompura löytyy jo, joten kajakkia ei tarvitse täyttää hiki hatussa.

En omista, mutta testannut olen parikertaa. Se isoin ongelmahan on tuuliherkkyys, koska on niin kevyt. Melontatatsi on yllättävänkin hyvä ja joella ja tyynellä kelillä järvellä oikein mainio kapistus. Merellä en ole koklannu, eli aaltoreagointia en osaa ennustella.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
JA:n porukoissa lienee myös ilmatäytteisen kajakin hommanneita, joten ottaisin ennen ostopäätöksiä mieluusti vastaan ajatuksia mikä omassa aparaatissa toimii tai ei toimi. Akkutoiminen kompura löytyy jo, joten kajakkia ei tarvitse täyttää hiki hatussa.

Minulla on tuollainen mökillä (tosin musta):


Itse en ole aidolla kajakilla melonut, joten en osaa vertailla tuota sellaiseen. Mutta mitä tuosta nyt sitten sanoisin, niin ehkä seuraavaa:

1. Kajakki on laadukas, mutta sen mukana tuleva käsikäyttöinen pumppu on melkeinpä vitsi. Esimerkiksi kylkien ohjeen mukainen paineen yläraja on pienempi kuin pumpun mittarin asteikon alaraja. Eli pitää vähän kuin perstuntumalla täyttää.

2. Käyttöohje on joissain asioissa sekava. Ensimmäisen kerran kasasin tuon onneksi ihan kotioloissa. Mökillä olisi tullut varmasti muutama kirosana enemmän.

3. Kajakissa mela valuttaa melojan märäksi. Kylmällä kelillä on melkeinpä pakko käyttää sadehousuja. Tuo taitaa tosin olla sit-on-top -kajakin ominaisuus.

4. Kajakki on vakaa, eli se on melkeinpä mahdoton saada kaatumaan.

5. Tyynellä kelillä tuolla on mukavaa mennä, mutta jo melko pieni aallokko tekee homman hankalammaksi.

Itse olen heitellyt tuolla lähinnä melko lyhyitä lenkkejä mökkijärvellä (noin 4x4 kilometriä kokoluokkaa oleva lätäkkö). Tyypillisesti melon mökkilahtea ympäri, mistä tulee noin kilometrin lenkki.

Mukavaa touhua. Ja istumatyöläisen kipeät olkapäät ja ranteet saavat erinomaista liikuntaa. Mutta täyttäminen on sen verran ikävää puuhaa, että olen ajatellut edullisen ei-täytettävän sit-on-top -kajakin hankkimista. Tuo nykyinen jäisi sitten varalle, jos vaikka haluaa jonkun vieraan kanssa tehdä yhdessä melonraretken. Avovaimo ei ole oikein melonnasta innostunut, niin hänen kanssaan riittää kajakin vuorottelu.

Tuollaista olen vähän pohtinut. Mielipiteitä?

 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tuollaiset tuossa melassa on, mutta jostain syystä eivät ole auttaneet. Olisiko sitten melontatekniikka vielä hakusessa meikäläisellä?
No erilaiset testiin... Sellaset jossa on pitkät nauhat voi sopia sun melontatyyliin... Teippaa testix 10cm kangasnauhat roikkuun nykysiin
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös