Mainos

Me nautimme rommeista

• 10 692
  • 28

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Arrr!

Viskeille ja muille on jo omat ketjunsa, niin eiköhän ole aika avata rommeillekin oma saaga.

Itse en koskaan ole ollut konujen, viskien yms. ystävä, rommikin yleensä on ollut lähinnä Kapteeni Morgania kolan kera. Tässä vuosi pari sitten keksin kuitenkin että ruskeista väkevistä rommit on se meikän juttu. Pikku hiljaa näihin olen tutustunut ja jumaleissön että Alkonkin melko suppeasta rommivalikoimasta löytyy herkkuja.

Oma ehdoton suosikki on Ron Zacapan Centenario. 23 vuotta kypsytetty guatemalalainen rommi on kyllä jumalaisen nautittavaa. Mikään ekspertti en ole, joten varmuutta ei ole kuinka nämä tulisi nauttia, mutta grogilasista huoneenlämpöisenä. Voi veljet. Hintaa reilut 40e 70cl pullolla ja on kyllä jokaisen euronsa väärti. Pehmeää, makeaa, nam nam.

Toinen mitä on tullut osteltua on jamaikalainen Appleton Estate Extra. Alkosta täältä päin ainakin löytyy 12 vuotiaana. Ihan mukavan makuinen, ei niin makea kuin Ron Zacapa ja enemmän alkoholin maku mukana. Itse diggailen vesilasin kera.

Nyt hieman ennen joulua olin kaverien luona istumassa iltaa ja sieltä löytyi tuliaisiksi saatu venezuelalainen santa Teresa Gran Reserva. Korkattiin pullo ja pienen maistelun jälkeen sain lahjana eteenpäin, koska kuulemma arvostaisin sitä enemmän kuin sen hetkinen isäntäperhe. Ihan mukavan makuinen mutta hieman alkoholin poltteleva maku tulee läpi. Kypsytysiästä ei juurikaan tietoa, pitäisi varmaan googlailla.

Muita rommin ystäviä?

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
En erityisemmin ole rommin ystävä, Bacardi nyt jossakin drinkissä menee. Strohia juon mielelläni, mutta onko se oikea rommi edes?

Bacardia haukutaan kyllä usein ja osittain vain siksi että on maailmanlaajuinen brändi. Vaaleita en juurikaan raakana ole nauttinut ja muutenkin omassa kategoriassa Bacardit on niitä drinksuihin sekotettavaa kamaa.

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kuulemma Kuubassa tavalliset kansanmiehet juovat lähinnä vain vaaleaa Havana Clubia (onko se nyt sitä 7 -vuotiasta). Alkosta saa paria eri HC:ta. Se tumma on aika kusetusta, maku sama kuin vaaleassa ja hintaa aika paljon reilummin.

Stroh kait lasketaan rommiksi (en tosiaan mikään e-pertti ole), mutta sen maku ei ole kyllä mitenkään kovin aistikas. En diggaile.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Rommi on kyllä väkevistä alkoholeista aivan kärkipäässä, oikeastaan vain gini pääsee mun listoilla ohi.

Omat suosikit on ehdottomasti Angosturan rommit, kahdeksan vuotias 1919 sekä sekä kaksitoista vuotias 1824. Myös oikeastaan kaikki Havana Clubin tuotteet toimivat.

Tuota Santa Teresaa mulla on pullon jämä Venezuelan tuliaisina myös, tosin superior versiota, joka taitaa olla se halvempi pontikka. Ei kovin erikoista, mutta hakkaa nuo perusvalkoiset 2v etanolit kuitenkin esim. drinkkikäytössä.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kuulemma Kuubassa tavalliset kansanmiehet juovat lähinnä vain vaaleaa Havana Clubia (onko se nyt sitä 7 -vuotiasta). Alkosta saa paria eri HC:ta. Se tumma on aika kusetusta, maku sama kuin vaaleassa ja hintaa aika paljon reilummin.

Stroh kait lasketaan rommiksi (en tosiaan mikään e-pertti ole), mutta sen maku ei ole kyllä mitenkään kovin aistikas. En diggaile.
Havana clubin perusvaalea on kyllä ihan parivuotiasta. Seiska on sitten jo selkeästi tummempi ja aivan helvetin hyvä. Pidetään yhtenä maailman parhaista tuon ikäluokan rommeista. Tuo sun tarkoittama tumma taitaa olla sitä perustummaa, joka on vaan värjätty tummaksi ja vähän ehkä makeutettu, taitaa olla kaksi tai kolme vuotiasta vaan.

Stroh on kaiketi rommipohjainen likööri tjsp., koska rommiksi sitä ei voi kutsua koska se on maustettua. Rommipohjainen kyllä.

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kylmän työpäivän jälkeen kuumaa rommitotia ei voita mikään. Mutta paras rommityyppinen paukku on ehdottomasti unhoon jäänyt "herkkä". Bacardia, banaanilikööriä, jäitä ja kirsikka. Halutessa hieman sitruunaa. Makunautinto parhaimmillaan, sopivan makea ja loiva, noita saa huoletta kiskoa muutaman, ennen kuin kilahtaa kupoliin.

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Havana clubin perusvaalea on kyllä ihan parivuotiasta. Seiska on sitten jo selkeästi tummempi ja aivan helvetin hyvä. Pidetään yhtenä maailman parhaista tuon ikäluokan rommeista. Tuo sun tarkoittama tumma taitaa olla sitä perustummaa, joka on vaan värjätty tummaksi ja vähän ehkä makeutettu, taitaa olla kaksi tai kolme vuotiasta vaan.

Stroh on kaiketi rommipohjainen likööri tjsp., koska rommiksi sitä ei voi kutsua koska se on maustettua. Rommipohjainen kyllä.

Jees, meni ihan muisteluksi nuo Havana Clubin vuodet, ei satu olemaan nyt yhtään pulloa himassa. Googlella katsellessa se oli tuo 7 -vuotias tumma, joka oli itselleni jotenkin paha pettymys. Taino pettymys ja pettymys, olihan se maukausta mutta odotin enemmän.

Tuo Zacapa kannattaa kyllä testata jos ei ole maistanut. Ainakin aikanaan valittelivat Alkossa, että hyvin satunnaisesti sitä saa Suomeen, ja tuossa olikin semmoinen vajaa vuosi, kun Lappeenrannan "täyden palvelun" -liikkeessä sitä ei näkynyt. Nyt on taas tullut hyllylle loppusyksystä, uusiutuneen pahvipakkauksen sisällä.

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Nonniin. Nyt löyty hyvä ketju kysymykselleni.

Eli, mistä aloittelijan kannattaisi aloittaa rommien maistelu? Olen jonkin verran viskejä maistellut ja sieltä jo suosikkeja löytänyt, mutta rommia en vielä ole uskaltanut Alkosta mukaan ottaa. Eihän mikään olisi niin kauheata kuin pilata hyvä harrastus väärällä alkuvalinnalla? Monesti olen toki Alkossa rommeja hyllystä katsellut ja haikaillut kuin pikkupoika ylähyllyjen lehdistä.

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nonniin. Nyt löyty hyvä ketju kysymykselleni.

Eli, mistä aloittelijan kannattaisi aloittaa rommien maistelu? Olen jonkin verran viskejä maistellut ja sieltä jo suosikkeja löytänyt, mutta rommia en vielä ole uskaltanut Alkosta mukaan ottaa. Eihän mikään olisi niin kauheata kuin pilata hyvä harrastus väärällä alkuvalinnalla? Monesti olen toki Alkossa rommeja hyllystä katsellut ja haikaillut kuin pikkupoika ylähyllyjen lehdistä.

Voi kuullostaa jo jankkaukselta, mutta pienessä punaviinipäisyydessään se sallitaan. Tuo jo avausviestissä mainitsemani Ron Zacapata. Ehdottoman helppo, leppoisan lempeä ja ystävällinen. Tällä tavaralla olen ihastuttanut monet ystäväni ja muutama on jopa siirtynyt "rommimiehiksi".

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Menee Zacapatat ja Negritat, Martiniquet ja Bacarditkin. Cuba Librejähän noista useimmiten tulee väännettyä, mutta raakanakin juon mielelläni. Kalliit laaturommit jää hyllyyn kyllä; makuni ei ole kultivoitu vaan ennemminkin humalahakuinen.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Minkähän merkkistä lienee se rommi, joka on maustettu jollakin saatanan chilillä ja etiketissä on neek... mustan pojan kuva. Ostin sitä pullon muudantena uutenavuotena, enkä osta enää ikinä uudestaan.

Ei mitään halvinta mahdollista laatua, mutta alas sitä on vaikea saada ja karmea närästys on varma hinta maksettavaksi seuraavana aamuna.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tuotatuota, sain lahjaksi pullon tummaa rommia. Maku yksistään on melko... no, minä en pidä. Mihinkäs tuota kannattaa blandata, että maistuu? Rommikola ei mitenkään erityisen hyvää mielestäni ole.

Tai tietty jotain hyviä rommipohjaisia drinksujakin voisi listata?

julle-jr

Jäsen
Tuotatuota, sain lahjaksi pullon tummaa rommia. Maku yksistään on melko... no, minä en pidä. Mihinkäs tuota kannattaa blandata, että maistuu? Rommikola ei mitenkään erityisen hyvää mielestäni ole.

Caipirinhan voi tehdä tummastakin rommista, olen testannut.

Viimeksi muokattu:

J.Petke

Jäsen
Rommitkin putoaa kyllä. Hieman vaan odoksun kalliimpia rommeja kun kerran ostin Havana Club Añejo 7 Añosin ja mielestäni tuo oli jo hieman liiankin mautonta. En tiedä valitsinko huonon merkin vai mitä mutta aika vaisua tuo oli. Pehmeää kyllä ja samettista mutta mitään ihme makuja tuossa ei kyllä ollut. Onko tuo Zapaca mausteisempaa vai onko rommeissa yleensäkin se, että mitä laadukkaampaa se on, sitä mauttomampaa? Valaiskaa valaistumatonta. Miten rommit eroavat toisistaa?

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21

Tee on takuuvarma blandis tumalle rommille.

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika vähän tulee rommia juotua, vaikka oikeastaan kyllä ihan pidänkin rommista. Vaan sen verran enemmän olen tykästynyt noihin kirkkaisiin että enemmän tulee juotua niitä. Rommeista suosikkini on ollut jo pitkään Negrita Spice, kun ei ole tullut noita kalliimpia rommeja koskaan juotua. Jotain mausteita siihen on sotkettu, ainakin vaniljaa ja kanelia muistaakseni, ja oikein hyvää evästä on.

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Ehkei pitäisi tähän keskusteluun osallistua, kun ainoa mistä tykkään ja juonkin itse asiassa tämän kirjoituksen lomassa eli Bacardi ja kola. Voisi kait sanoa, että perusmättöä.

Olen joitain yksittäisiä rommeja testannut vuosien saatossa, mutta en ole oikein makuun päässyt. Joten drinksuna menee vastaisuudessakin bacardicola. Juohtuikin mieleeni, että aika moni ravinteli on vaihtanut sen ainokaisen romminsa Bacardista Havana Clubiin (kustannussäästöistä johtuvaa olen kuullut selityksenä, liekö todenperäisyyttä?). Minun mielestäni suuntaus on siinä mennyt pieleen, sillä HC:n maku kokiksen kanssa on aika järkky. Sen johdosta katsonkin rommipaukkua halutessani, että mihin rommiin se tehdään. Jos ei Bacardia löydy, niin sitten otan vaikka votkakolan. Tylsimys olen ehkä tässä asiassa, mutta omapahan on makuni.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Juohtuikin mieleeni, että aika moni ravinteli on vaihtanut sen ainokaisen romminsa Bacardista Havana Clubiin (kustannussäästöistä johtuvaa olen kuullut selityksenä, liekö todenperäisyyttä?).
Muistaakseni ovat sisäänostohinnaltaan lähes samanhintaisia. Siinä voi sitten tulla eroja, kun käytännössä kaikista alkoholeista on diili, keltä ostetaan ja mitä. Yleensä pyritään ostamaan mahdollisimman paljon samalta maahantuojalta, jolloin maksimoidaan palautusten määrä. Eli suomeksi sanottuna, mitä enemmän ostat tietyltä maahantuojalta, sitä suuremman prosentin saat rahaa takaisin kokonaismäärästä. Kaikki ei välttämättä tule puhtaana rahana, mutta sitten on kaikkea henksun ulkoilutusta, ylimääräistä promokamaa, paitoja yms. En nyt ulkomuistista muista kelle nuo rommit kuuluvat, mutta varmaan juurikin tuohon liittyy. OT:na sen verran että suuret panimot myyvät käytännössä tappiolla oluen suurille ostajilleen, esim. HOK:lle, ihan vain saadakseen näkyvyyttä. Palautukset ovat jo niin suuria, että kääntävät oluen myyntihinnan tuotantokustannuksia pienemmäksi.

Noin omasta mielestä Bacardi on yliarvostettua, ihan vain kovan brändinsä takia. Laadussa esim. HC pesee mennentullen.

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Testissä Alkon halpisrommeista Barbados-rommi.

Suutuntuma: rommimainen, mutta jälkimaultaan vähäinen. Hajukin on sinnepäin ja ulkonäöstä vitut, muovipullossa tämä on muutenkin.

Potentiaalinen juopumusjuoma. En kuitenkaan suosittele todelliselle asian ystävälle. Humalahakuiselle henkilölle tämä kyllä menee. Lasken itseni sellaiseksi.

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Kyllä kunnon rommi maistuu paremmin kuin viski tai konjakki. Suosikki tällä hetkellä Matusalem Gran Reserva (12 yo). Tätä ei vaan saa Suomesta. Tallinkilla voi välillä olla. 7 yo versiota saa Ruotsin puolelta Bolagetista. Haaparannalta hylly tyhjeni viime kesänä kun oli vain 4 pulloa jäljellä.

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Captains Morganin tumma rommi sulaa suussa ( ja mahassa ). Ainoa miinuspuoli rommeissa on että niistä tulee kankkunen kun taas esim. kossusta ei tule mitään.

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Venezuelassa paikalliset suosittelivat rommia nimeltä Pampero, ja lekallinen moista tarttuikin kyytiin. Avattiin joulunpyhinä, ja olihan se melkoisen taivaallista. Kannattaa kokeilla mikäli silmään jostain tarttuu.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Oma ehdoton suosikki on Ron Zacapan Centenario. 23 vuotta kypsytetty guatemalalainen rommi on kyllä jumalaisen nautittavaa. Mikään ekspertti en ole, joten varmuutta ei ole kuinka nämä tulisi nauttia, mutta grogilasista huoneenlämpöisenä. Voi veljet. Hintaa reilut 40e 70cl pullolla ja on kyllä jokaisen euronsa väärti. Pehmeää, makeaa, nam nam.

Ketjun yllyttämänä olen hipelöinyt muutamana päivänä Alkossa kyseistä tuotetta, tai sen pahvilaatikkoa koska Alkossahan pullo myydään sellaisessa siistissä pahvilaatikossa, mikäli nyt oikein muistan.

Bacardi on minulle tuttua tavaraa mutta lähinnäkin kolan kaverina. Nyt ketjua lukiessani mieleeni on kieltämättä hiipinyt tunne, että ehkäpä kannattaisi tutustua tähän jaloon juomaan ilman kolaa tai muita lantrinkeja. Siispä, kentien kun seuraavan kerran tililleni kopsahtaa rahaa, marssin Alkoon ja ostan rohkeasti pullon kyseistä herkkua ja nautiskelen siitä - ja jos juoma täyttää laatuvaatimukseni niin minulla on tulevaisuudessa viinien ja siidereiden rinnalla kolamskin jalo juoma jota nauttia.

vlad.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ketjun yllyttämänä olen hipelöinyt muutamana päivänä Alkossa kyseistä tuotetta, tai sen pahvilaatikkoa koska Alkossahan pullo myydään sellaisessa siistissä pahvilaatikossa, mikäli nyt oikein muistan.

...
vlad.

Minä tänään rohkaisin mieleni ja ostin tuon mokoman - enkä ole pettynyt, päinvastoin. Minun suuhuni tuo tuntuu jopa hieman liian makealta, mutta aivan jumalaisen pehmeää...

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minä tänään rohkaisin mieleni ja ostin tuon mokoman - enkä ole pettynyt, päinvastoin. Minun suuhuni tuo tuntuu jopa hieman liian makealta, mutta aivan jumalaisen pehmeää...

Se saattaisi sitten olla juuri soveliasta minun suulleni - maistuu nimittäin makeat ja pehmeät juomat, paitsi siidereissä joissa juoman pitää olla kuivahkoa tai kuivaa.

Liene sitten rohkaistava mielensä ja ostettava pullollinen kyseistä juomaa - makuelämyksestä infoa sitten tässä ketjussa jos sellainen mieleeni sattuu pilkahtamaan.

vlad.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy