Matkakohteenne

  • 2 434 713
  • 14 465

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Albaniassa en ole itse käynyt, mutta vaimo oli anopin kanssa siellä muutama vuosi sitten. Eivät nuo mitenkään pettyneitä olleet - oli ihan hyvät puitteet vaikka eivät missään loistohotellissa majoittuneetkaan. Halpaahan siellä on, ja vissiin vielä aika köyhääkin, mutta eteenpäin on menty. Vähän ehkä samankaltaista meininkiä kuin Serbiassa nykyään - edistystä tapahtuu, mutta esimerkiksi enkkua ei osaa juuri kukaan. Venäjän kielellä pärjää luultavasti paremmin.
 

444

Jäsen
Albania on hieno ja ehdottomasti kokemisen arvoinen kohde. Itse olen yöpynyt ainoastaan Tiranassa, joka jo itsessään on näkemisen arvoinen paikka. Kaunista siitä ei saa tekemälläkään, mutta historia ”pyramideineen” on vahvasti läsnä. Englannilla pärjää loistavasti ja palvelukulttuuri on ”hieman” toisenlainen kuin Suomessa. Toisaalta, missäpä ei olisi.
Hintataso on luokkaa naurettava, joskaan paikallisessa köyhyydessä ei mitään naurun aihetta olekaan. Hienonkin aterian nauttii juomineen muutamilla euroilla, mutta paikallista ruokaa saa vielä halvemmalla, kun vain malttaa etsiä. Itse yövyin hostellissa, ja ei ole kuin positiivista sanottavaa. Sain jonkun helvetinperkeleen flunssan jo Makedoniassa ja Tiranassa sitä potiessani hostellin respan neito ramppasi apteekissa hakemassa troppeja tautiin.

Albaniassa on myös rantakohteita, mutta niistä minulla ei ole kokemusta. Kovasti kuulemma ovat kuitenkin etenkin venäläisten suosiossa. Ja juuri siitä syystä en sitä kokemusta käynyt myöskään hankkimassa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Mites porukka on muuten jääpalojen kanssa toiminut tuolla vanhassa Neuvostoliitossa? Georgiaan Tbilisiin tosiaan matka ensi tiistaina. Naapuri joka työkseen matkustaa todella paljon sai elämänsä vatsataudin juuri Georgiassa mutta ei olut Tbilisin alueella. Turkissa (ja muuallakin) oma pötsi kestänyt hyvin mutta nuo jäät drinkissä vähän arveluttaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuosta Leningradin alueen viisumista kysymys, että voiko sen hakea uudestaan ja uudestaan? Sen käsitin, että samalla viisumilla voi käydä vain kerran sen 30 päivän aikana ja olla enintään 8vrk alueella.

Voi hakea uutta sen jälkeen, kun edellinen viisumi on päättynyt. Päällekkäisiä ei voi olla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mites porukka on muuten jääpalojen kanssa toiminut tuolla vanhassa Neuvostoliitossa? Georgiaan Tbilisiin tosiaan matka ensi tiistaina. Naapuri joka työkseen matkustaa todella paljon sai elämänsä vatsataudin juuri Georgiassa mutta ei olut Tbilisin alueella. Turkissa (ja muuallakin) oma pötsi kestänyt hyvin mutta nuo jäät drinkissä vähän arveluttaa.

Tbilisin vesijohtovesi on juotavaa, kaksi kertaa kaupungissa jonkin aikaa olleena.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tbilisi toki on Pietariin nähden murto-osan kokoinen kaupunki ja hyvin erityyppisesti rakennettu. Pietarissa suurin ongelma veden kannalta on lähi-infran surkea kunto ja epäpuhtaus.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Mites tuo homma menee Kiinan viisumin kanssa?

Olen lähdössä joulukuussa Hong Kongiin, jossa saa siis ilman viisumia oleskella sen 90 päivää. Mietin vain jos paluumatkalla kävisi pyörähtämässä Pekingissä, siellä kun saa sen 72h olla ilman viisumia.

Mutta koskeeko tuo 72 tunnin viisumittomuus tilannetta, jossa Pekingissä ei varsinaista välilaskua ole? Eli jos otan paluulennon Hong Kongista Pekingiin ja Pekingistä parin päivän päästä Helsinkiin.

Tällaisen vastauksen löysin, mutta tarkoittaako kotimaa tässä muka tosiaan kotimaata vai sitä ettei kolmas maa voi olla sama kuin lähtömaa eli tässä tapauksessa Hong Kong? Ja luokitellaanko minua transit-matkustajaksi, kun lennot Kiinaan ja Kiinasta pois ovat eri lentolipuilla?

"Jos matkustat Pekingin tai Shanghain kautta jatkolennolla, voit oleskella Pekingissä enintään 72 tuntia ja Shanghaissa enintään 144 tuntia ilman viisumia. Viisumivapaus edellyttää kuitenkin matkailijan siirtymistä lähtömaasta Kiinan kautta kolmanteen maahan ja kolmas maa ei voi olla kotimaa."

En ole vielä varannut mitään lentoja tai muutakaan, tulee ostettua ne aika viime tingassa, kun Hong Kongissa asuvan kaverin aikataulut selviävät vasta marraskuun lopulla. En oikein viitsi/pysty Kiinan viisumiakaan lähteä varmuuden vuoksi hankkimaan, eikä maassa tulisi muutenkaan oleskelua tuota 72 tuntia pidempää aikaa, sellaiset pari päivää vain.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Olen suunnitellut road tripiä Jenkeissä kun tulee pyöreitä vuosia täyteen. Siihen on nyt jonkin aikaa vielä (vuosia)mutta eräs linkki vei minut tutulle sivulle. Historic66.com. Aloin tutkia tuota enemmän ja kyllä, olin tuota reittiä miettinyt.

Mielikuvitus lähti valloilleen ja parhaimmillaan olin Chicago-Atlanta-New Orleans-Dallas-Flagstaff-San Diego-Los Angeles- reitillä. Kevyet 6000 km. Noh, katsotaan nyt.

Mutta jos miettii, että olisi tarkoitus ajaa Chicagosta Los Angelesiin, niin onko suosituksia reitistä. Paitsi se Route66. Sen selvitän varmasti. Pohjoisiin osavaltioihiin ei kannattane mennä. Reissu olisi tarkoitus tehdä kesäkuussa.
 

444

Jäsen
Olen suunnitellut road tripiä Jenkeissä kun tulee pyöreitä vuosia täyteen. Siihen on nyt jonkin aikaa vielä (vuosia)mutta eräs linkki vei minut tutulle sivulle. Historic66.com. Aloin tutkia tuota enemmän ja kyllä, olin tuota reittiä miettinyt.

Mielikuvitus lähti valloilleen ja parhaimmillaan olin Chicago-Atlanta-New Orleans-Dallas-Flagstaff-San Diego-Los Angeles- reitillä. Kevyet 6000 km. Noh, katsotaan nyt.

Mutta jos miettii, että olisi tarkoitus ajaa Chicagosta Los Angelesiin, niin onko suosituksia reitistä. Paitsi se Route66. Sen selvitän varmasti. Pohjoisiin osavaltioihiin ei kannattane mennä. Reissu olisi tarkoitus tehdä kesäkuussa.
Oliko aikeissa vuokrata auto paikan päältä vai ostaa joku vanha rousku sieltä ja myydä pois matkan jälkeen? Itse nimittäin joskus suunnittelin vähän vastaavanlaisia reittejä, ja kun auton olisi palauttanut toiselle puolelle maata, niin hinta olisi pompsahtanut parilla tonnilla välittömästi.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Oliko aikeissa vuokrata auto paikan päältä vai ostaa joku vanha rousku sieltä ja myydä pois matkan jälkeen? Itse nimittäin joskus suunnittelin vähän vastaavanlaisia reittejä, ja kun auton olisi palauttanut toiselle puolelle maata, niin hinta olisi pompsahtanut parilla tonnilla välittömästi.
Vuokraus nyt ekana mielessä. Eipä tuota hinta-asiaa noin kovaksi olisi arvannut.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kai tuo riippuu etäisyydestä, kuinka kauas palauttaa vuokrauspaikasta. Mutta ainakin sitä kannattaa alustavasti katsoa, minkälaista lisähintaa tuo toisi.
Kannattaa tosiaan varmaan tutkia aika laajasti noita vuokrapuljuja. Jotenkin luulis, että tällaiselle olisi ollut aina jonkun verran kysyntää, ja järkevän hintaisiakin vaihtoehtoja olisi tarjolla. Perusedellytys lienee aluksi, että samalla lafkalla on piste lähtöpaikassa sekä määränpäässä.

Itselläkin tällainen haaveena vielä ennen viiskymppisiä, mutta vaaka on kallistumassa jonkinlaisen "rundin" ympärille, jolloin tuota ongelmaa ei tulisi.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mutta jos miettii, että olisi tarkoitus ajaa Chicagosta Los Angelesiin, niin onko suosituksia reitistä. Paitsi se Route66. Sen selvitän varmasti. Pohjoisiin osavaltioihiin ei kannattane mennä. Reissu olisi tarkoitus tehdä kesäkuussa.

Jos puhtaasti maisemallisesti ajattelee, niin Kalliovuorten ja Utahin puistojen kautta ajamalla saa matkaansa ainakin parhaat maisemat. Dallasin ja Flagstaffin alueilla olen pyörinyt myös ja eipä tuolla mitään Utahiin verrattavaa ole. Varsinkin Dallas on paikkana todella tylsä metropolialue. Koko Texasin hienous perustuu tunnelmaan, mutta todellisia nähtävyyksiä ei oikein hirveästi ole.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Bone

Spidy#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Falcons, Nhl
Olen suunnitellut road tripiä Jenkeissä kun tulee pyöreitä vuosia täyteen. Siihen on nyt jonkin aikaa vielä (vuosia)mutta eräs linkki vei minut tutulle sivulle. Historic66.com. Aloin tutkia tuota enemmän ja kyllä, olin tuota reittiä miettinyt.

Mielikuvitus lähti valloilleen ja parhaimmillaan olin Chicago-Atlanta-New Orleans-Dallas-Flagstaff-San Diego-Los Angeles- reitillä. Kevyet 6000 km. Noh, katsotaan nyt.

Mutta jos miettii, että olisi tarkoitus ajaa Chicagosta Los Angelesiin, niin onko suosituksia reitistä. Paitsi se Route66. Sen selvitän varmasti. Pohjoisiin osavaltioihiin ei kannattane mennä. Reissu olisi tarkoitus tehdä kesäkuussa.

Ihan suoraan ei ole tuota reittiä tullut ajettua, mutta viime vuoden toukokuussa tuli ajettua Nykistä San Franciscoon. Siten liittyy suoraan noihin sun ajatuksiin että ajettiin juurikin Atlantan ja New Orleansin kautta tuonne Flagstaffiin ja sieltä sitten San Diegoon. Kilometrejä tuli noin 9000 ja auto oli käytössä muistaakseni 25 päivää (34päivää oltiin reissussa mutta Nykissä ja SF:ssa oltiin ilman autoa). Ylipäänsä ajaminen on paljon sujuvampaa Jenkeissä kun Euroopassa mutta sitten isojen kaupunkien läheisyydessä kannattaa varautua ruuhkiin. Mutta jenkit on tehty ja suunniteltu autoilua varten ihan eri tavalla kun vaikka Eurooppa :)

Reittisuosituksista sen verran, että jos päätätte Atlantan suuntaan ajella, niin kannattaa ehdottomasti ajaa ainakin osa Blue Ridge Parkwaysta. Ihan huikeita maisemia ja todella paljon hyviä pysähdyspaikkoja (me ajettiin tuota kaksi päivää ja helposti ainakin kolmannen olisi voinut vielä olla). Saattaa tosin hieman aiheuttaa kiertoa ja lisäkilometrejä mutta se on sen arvoinen! Sitten nuo Utahin kansallispuistot ja maisemat on toinen mihin ehdottomasti kannattaa mennä, niistä tulikin suosituksia tuossa jo aiemmin. Sitten se perinteisin tietenkin eli Highway 1 Kaliforniassa. Me kun siellä ajettiin niin maanvyöryjen takia osa reitistä oli suljettuna eli kannattaa tarkistella tuon tien tilanne ennen sinne menoa.

New Orleansista en itse tykännyt, mutta makunsa kaikilla ja Texasin läpi ajettiin yhdessä päivässä (14tuntia ja 1200 kilometriä) joten sinne en osaa suosituksia antaa. Ajaminen oli ainakin sujuvaa :)

Ensi vuoden syksyllä olisi tarkoitus seuraava Road trip jenkeissä tehdä ja silloin nimenomaan Chicagosta olisi tarkoitus lähteä, mutta todennäköisesti reitti lähtisi pohjoista ja länttä kohti eli tarkoitus käydä ainakin Yellowstone ja Seattle katsastamassa.

Oliko aikeissa vuokrata auto paikan päältä vai ostaa joku vanha rousku sieltä ja myydä pois matkan jälkeen? Itse nimittäin joskus suunnittelin vähän vastaavanlaisia reittejä, ja kun auton olisi palauttanut toiselle puolelle maata, niin hinta olisi pompsahtanut parilla tonnilla välittömästi.

On tuo auton vuokraus toki kalliimpaa jos auton palauttaa eri paikkaan mutta ei siitä nyt paria tonnia kannata maksaa. Eroja eri vuokraamoilla on paljon joten noita kannattaa katsoa useasta eri paikasta. Me otettiin auto Alamon kautta ja jättömaksu eri kaupunkiin taisi olla 300 dollaria. Eli toki kalliimpaa mutta ei mikään mahdoton hinta. Kannattaa myös miettiä reitin suunta, koska välillä on tullut vastaan tarjouksia että lännestä itään ajettaessa tuota jättömaksua ei peritä (koska yleisin suunta on idästä länteen). Ainakin LA - Miami välillä on joskus näin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Bone

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mites tuo homma menee Kiinan viisumin kanssa?

Vuosi takaperin oli Sydney - Peking ja Peking - Helsinki lennot eri lipuilla, niin ei ollut mitään ongelmaa. Haluavat vain transfer-tiskillä nähdä, että sinulla lentolippu pois maasta halutun ajan sisällä. Enkä nyt ole edes varma, että onko tuo aika 72h, mun mielestä sen transfer-viisumin sai viideksi päiväksi.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Vuosi takaperin oli Sydney - Peking ja Peking - Helsinki lennot eri lipuilla, niin ei ollut mitään ongelmaa. Haluavat vain transfer-tiskillä nähdä, että sinulla lentolippu pois maasta halutun ajan sisällä. Enkä nyt ole edes varma, että onko tuo aika 72h, mun mielestä sen transfer-viisumin sai viideksi päiväksi.
Kiitos. Eivät osanneet edes suurlähetystöstä antaa selkeää vastausta. Horisevat vain jotain yleistä ja linkkailevat joihinkin ohjeisiin, jotka olin käynyt jo moneen kertaan läpi.

Myös Pekingiin on nykyään ilmeisesti tuo 144 tunnin transfer-viisumi, tämä tuli itselleni uutena, ilmeisesti vuosi-pari sitten tullut voimaan tämä.
 

Burkie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mitenkäs tuo Thaimaan viisuminkaa menee eli jos mulla ei ole kuin lento bangkokiin niin saako minkäänlaista viisumia vai pitääkö olla joku matka pois maasta?

Alle 30 päivän oleskeluun et tarvitse viisumia, mutta pitää olla esittää todiste (lentolipun tiedot) maasta poistumiseen tämän ajan sisällä. Koneessa jakavat maahantulokortin, johon täytetään reissun speksit. Myös vaikka olisit pidempään ja hankit 90 päivän turistiviisumin, tulee olla lippu poistumiseen ennen kuin viisumia myöntävät.
 
Suosikkijoukkue
KK
Alle 30 päivän oleskeluun et tarvitse viisumia, mutta pitää olla esittää todiste (lentolipun tiedot) maasta poistumiseen tämän ajan sisällä. Koneessa jakavat maahantulokortin, johon täytetään reissun speksit. Myös vaikka olisit pidempään ja hankit 90 päivän turistiviisumin, tulee olla lippu poistumiseen ennen kuin viisumia myöntävät.
Riittäköhän bussi- tai junamatka? Vai pitääkö olla lento?
 
K

Kiekkokatsoja

Matkakohteissa tykkään näistä välimeren maista paljon. Meri ja merimaisemat korkeammalta katsottuna näyttää kauniilta. Matkakohteena haaveissa on Ranska, Espanja, Kreikka, mutta oon pohtinut myös joitakin vähemmän turistikohteita.

Matkaseura on aika merkittävässä osassa siihen, että minkälainen matkasta tulee. Itsellä on ollut matkalla sekä hyvä seuralainen, että vaikea seuralainen. Kerron jotain tästä vaikeammasta osuudesta.
No matkakohteessa liikkuessa vastapuoli kyttäsi mua, että mihin katson. Etten vaan laittaisi silmiäni suuntaan, jossa on nainen. No yritäppä turistikohteessa käännellä päätä kokoajan poispäin.. ei muuten onnistu. No uimarannalle ei voinut mennä, kun siellä oli bikinimuijia. Rannalle menohaluja oli, mutta aika harvassa on paikat, jossa ei ole lähettyvillä muita. Vastapuoli halusi katsella matkamuistoja pikkukaupoista. Itse halusin olla sen aikaa ulkona, vaikka penkillä tai terassilla.. no ei se käynyt hänelle (ehkä olisin nähnyt kauniita muijia?), ja riitaahan siitä tuli.
Eipä tollaista kyttäämistä kukaan jaksa (selvinpäin), ja muutenkin on lomalla mukava tissutella hieman viiniä tai olutta. Pienellä juomamäärällä tilanne helpottui, mutta kun vastapuoli otti liikaa, alkoi räyhääminen. Oon turistikohteissa saanut kuunnella vihahuutoa, on revitty paitaa päältäni, ja oon juossut räyhääjästä pois. Taisi olla aika ihme show, niille jotka sen huomasi..

No sitten baarit ja ravintolat.. Jos menin vessaan, ja viivyin siellä pidempään, kun oli jonoa, niin pöytään palatessani räyhäsi vastapuoli, että minkä *uoran kanssa sinne jäin. Jos hän jutteli baarintyöntekijän kanssa, ja tulin siihen samaan jutteluun hetkeksi, huusi hän baarin ulkopuolella, että halusinko panna sitä baarityöntekijää.
Hotellissa sanoin respalle suoraan, että jos kuuluu yöllä huutoa, soita poliisi. Ulkomaan kohteessa poliisia ei tarvittu, mutta kotimaan hotelliin soitti naapurit poliisin, ja nainen vietiin pois.

No mitä tästä opimme..? Mieti tarkkaan kenen kanssa matkustat. Muutoin voi matkat olla kaikkea muuta, kuin leppoisaa lomailua.

Onko muilla kokemuksia vaikeista seuralaisista, taikka kokemuksia joistakin huonoista matkoista?
 

Burkie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Riittäköhän bussi- tai junamatka? Vai pitääkö olla lento?

Riittää kyllä. Mutta pitää myös oikeasti poistua maasta ennen kuin 30pv tulee täyteen, muuten tulee lähtiessä sakkoa. Maitse, jos saavut takaisin maahan, myöntävät vain 15 päivän oleskelun. Jos siis tarkoitus olla yli tuo 30 päivää Thaimaassa, vahvasti suosittelen viisumia. Muistelisin, että viimeksi kun hain, taisi olla 40€, jolla sai 60 vuorokauden Singe entry -viisumin.
 
Suosikkijoukkue
KK
Riittää kyllä. Mutta pitää myös oikeasti poistua maasta ennen kuin 30pv tulee täyteen, muuten tulee lähtiessä sakkoa. Maitse, jos saavut takaisin maahan, myöntävät vain 15 päivän oleskelun. Jos siis tarkoitus olla yli tuo 30 päivää Thaimaassa, vahvasti suosittelen viisumia. Muistelisin, että viimeksi kun hain, taisi olla 40€, jolla sai 60 vuorokauden Singe entry -viisumin.
Kiitos infosta. Nuinhan se oli. Tarkoitus siis olla kuukausi Thaimaassa ja liikkua Kambodian puolelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös