Matkakohteenne

  • 2 438 665
  • 14 479

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Riiassa olen käynyt kolmesti, ja kyllä se on valitettavan usein (eli joka kerta) ollut liian täynnä örveltäviä turisteja, oli sitten kyseessä heinä- tai tammikuu. Muuten varsin kiva kaupunki, ja täyttää kyllä tosiaan antamani speksit. Baltian suunnalla Liettua on tosin oma suosikkini, joten se ehkä vähän puoltaisi Kaunasin valintaa. Hitto vie... kyllä se silti taitaa Gdanskin puoleen mennä. Äskettäin juuri tsekkailin bigos-padan reseptiä ja nälkä alkoi jo kurnia suolistossa.

Vai onko jollain esittää eriävää mielipidettä Gdanskin sopivuudesta matkakohteeksi?
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Vai onko jollain esittää eriävää mielipidettä Gdanskin sopivuudesta matkakohteeksi?
Muista käydä ainakin Sopotissa! Upea paikka kertakaikkiaan, varsinkin jos kelit osuu kohdilleen. Netistä löydät tarvittavat tiedot ennakkoon ja hyvät ravintolavinkit, mikäli satut eksymään Sopotiin. Valinnanvaraa löytyy.
 

julle-jr

Jäsen
Mutta jos joku keksii hyvän matkasuosituksen (saa olla myös maissa, joissa olen käynyt), niin heittäköön ihmeessä. Kohteen speksit voisivat olla lähinnä seuraavat: mieluiten vähän pienempi kaupunki (max. about Helsingin kokoinen), viihtyisä arkkitehtuuri, hyvä ruoka- ja juomakulttuuri, jokunen kiinnostava museo ja historiallinen nähtävyys, ei liikaa örveltäviä vodkaturisteja sekä melko edullinen hintataso...
Jos ei halua mennä merta edemmäs, niin miten olisi Visby? Minusta yksi Euroopan kauneimmista kaupungeista. Ruokakulttuurista tulee mieleen ainakin Wisby Weisse :)

Hintataso tuolla tosin ei ole kovin matala verrattuna vaikkapa Puolaan. Puolassa itse asiassa on ruoan ja miksei juomankin suhteen todella hyvä hinta-laatusuhde. Sikäli Gdansk on kyllä järkevä vaihtoehto. Gdanskista on myös helppo tarvittaessa heittää vaikkapa päiväretki sisä-Puolaan hyvää etelään vievää moottoritietä pitkin.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Kuten jenkkilomailun kohdalla aina, niin Floridassa ja varsinkin siellä on syytä huomioida auton välttämättömyys. Taksi ja julkiset eivät ole minkäänlainen vaihtoehto, varsinkaan lasten kanssa liikkuessa. Vuokra-autoilu on Suomen kustannustasoon tottuneelle todella edullista, samoin plussaa on että autolla ajaminen Jenkeissä on yleensä helppoa ja miellyttävää. Autolla ajaminen USA:ssa onnistuu epävarmaltakin kuskilta mennen tullen, jos se on onnistuakseen Suomessa.

Kyllä... autolla ajaminen on jenkkilässä todella helppoa, sitä ei todellakaan tarvitse kammoksua. Liikenne on ruuhkista ja valtaisista liikennemääristä huolimatta yllättävänkin soljuvaa. Jenkkilässä minullekin vasta toden teolla valkeni automaattivaihteisen auton kätevyys.

Perheelliselle suosittelen minivanin vuokraamista. Ne ovat tilavia, mukavia ja varsin käytännöllisiä ajopelejä isommalle retkueelle. Bensan hinta on meille suomalaisille edelleenkin naurettavan halpa, vaikka sikäläisten mukaan se on jo järkyttävän kallista.

Omat ajokokemukseni ovat sekä Floridasta, että Kaliforniasta (myöskin Havaijilta, mutta se ei kuulu nyt tähän) ja niissä olen suosinut seuraavanlaista taktiikkaa... jos on tarve vain päästä pikaisesti paikasta A paikkaan B ja ei ole tarvis nähtävyyksiä katsella, niin käytän Interstate-valtateitä jotka ovat suoria ja nopeita kulkuväyliä... jos taas olen kiireettömästi liikkeellä, niin ajelen tavallisia, mutkikkaampia, paikkakuntien keskustojen läpi kulkevia teitä. Varsinkin Floridan itärannikolla kannattaa suosia I-95:n sijasta A1A-highwayta kaikkialla missä se vain on mahdollista.

Liikkumisen vapaus vuokra-autolla on jenkkilässä kaiken a ja o. Näin minä sen koen. Heh... itse koen aina LAX:iin saavuttuani suurta tyytyväisyyttä autovuokraamon pihasta pois ajaessani, kun pääsen sompailemaan Los Angelesin ruuhkiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos ei halua mennä merta edemmäs, niin miten olisi Visby? Minusta yksi Euroopan kauneimmista kaupungeista. Ruokakulttuurista tulee mieleen ainakin Wisby Weisse :)

Sikäli hauskaa, että otit Visbyn esille. Kun ensimmäistä kertaa elämässäni astuin vieraan maan kamaralle, kyseessä oli juurikin Visby. Olin tuolloin ensimmäistä päivää elämässäni kesälomalla, siis juuri peruskoulun ensimmäiseltä luokalta päässyt. Paljoakaan en tuosta matkasta muista, vaikka olinkin koko reissun selvin päin... edesmennyt Sally Albatross oli paattimme tuolloin. Niin, ja Peppi Pitkätossun Huvikummussa tuli ainakin käytyä. Visby on kyllä ollut senkin jälkeen mielessä, ja joskus tuli vähän pohdittua, että Gotlannin saarta voisi joskus kierrellä vaikkapa fillarilla, ja käydä katsastamassa vaikka nuo Visbyn alueen tippukiviluolat - ne jäivät tuolla reissulla katsastamatta, kun Sally Albatrossin henkilökunta oli hukannut varauksemme. Noh, Huvikumpu joka tapauksessa kompensoi tuota pettymystä.

Mutta joo, vahvasti haiskahtaa nyt kyllä Gdanskilta. Kokeilin Googlella kaivaa tietoa Günter Grass -museosta, koska muistan joskus kuulleeni sellaista suunnitellun kaupunkiin. En löytänyt mitään nettisivua, vaan ainoastaan muutaman vuoden vanhoja uutisia asiasta. Ilmeisesti museota ei ole, koska mitään mainintaa ei aiheesta löydy. Oliko Grassin tunnustus SS-miehenä vietetyistä ajoista sitten kenties liikaa, ja hanke peruttiin? Solidaarisuus-liikkeestä onneksi löytyy oma museonsa, ja se ainakin on katsastettava - ellei sitten tule vielä tehtyä toista kohdevalintaa.
 

Perushoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Jokerit, Spurs
Tän vuoden kesäreissu kohdistuu Kroatiaan ja Dubrovnikiin. Voisi näin etukäteen jo kysellä, mitä kaikkea viikkoon kannattaisi sisällyttää? Osa päivistä menee varmaankin ihan vain rennosti ottaen, mutta myös aktiviteetteja olisi mukava sisällyttää reissuun. Sana on vapaa!
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Liikkumisen vapaus vuokra-autolla on jenkkilässä kaiken a ja o. Näin minä sen koen. Heh... itse koen aina LAX:iin saavuttuani suurta tyytyväisyyttä autovuokraamon pihasta pois ajaessani, kun pääsen sompailemaan Los Angelesin ruuhkiin.
Ihme homma, mutta juuri näin sen itsekin aina koen. Auto lentoaseman vuokrauskeskuksesta, kone käyntiin ja syyläri kohti ruuhkaista 8-kaistaista väylää. Tästä se vapaus alkaa. Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki!

Monin paikoin Jenkkilässä koko topografia on kuin tehty autoilijalle. Vielä kun vuokra-autoilun kustannukset ovat suomalaisittain houkuttelevat ja autovalikoima suht asiallinen, niin eipä autonvuokraukselle ole vakavasti otettavia vaihtoehtoja ainakaan Kääpiön jenkkireissuilla.
 

Northern King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Harvoin olen matkustellut, joten olen hieman epävarma muutamasta asiasta.

Varasin lopulta hotellin Hostelbookers.com -sivun kautta. Onko jollakin täällä kokemuksia sivustosta? Löysin nyt netistä muutamia kommentteja, joiden mukaan hotelli/hostelli ei ollut saanut tietoa matkan varauksesta ja joskus tuohon ilmoitettuun hintaan oli tullut selkeääkin lisähintaa.

Huolehdinko turhaan?
 

Mig428

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Noille kulmille sitä ollaan menossa. Varmaankin tulee sahattua tuota itärannikkoa enempi, vai onko kokemuksia ajelusta Sisilian halki? Minkälainen tiestö siellä on, eli meneekö kuinka paljon aikaa esim. ajaa tuonne Palermoon Taorminasta? Julkinenliikenne taitaapi olla tällä saarella hyvällä mallilla, joten sillä hoituu nuo lyhyemmät matkat.

Sisilian pääväylät on ihan toimivia ja hyväkuntoisia. Moottoritietä pitkin pääsee Itärannikolta Palermoon saakka. Tällä pätkällä voi varautua lukuisiin tunneleihin. Manneritaliaan verrattuna huonokuntoisempia, tietullipisteet yleisesti vähän rähjäisempiä, mutta ajaa asiansa. Junalla Taorminasta Palermoon pääsee 4-5 tunnissa, joskus joutuu vaihtamaan junaa Messinassa. Henkilöautolla matka taittuu nopeemmin n.3-4 tunnissa, liikenne yleensä puuroutuu Palermoa lähestyttäessä. Itse en oo mennyt kuin rannikkoa pitkin, saattaa olla, että Catanian kautta pääsisi vielä nopeemmin. En tiedä missä kunnossa tie tuolta Cataniasta eteenpäin on.

Etnalle järjestetään useita matkoja eri tahoilta. Bussit vievät porukkaa noin kahteen kilometriin, josta löytyy jo monia sammuneita kraatereita. Matkan hinnaksi Taorminasta tulee halvimmillaan noin 30 euroa. Tuolta kahdesta kilsasta on mahdollisuus lisämaksusta siirtyä hissillä vielä korkeemmalle, mutta on toikin jo itsessään ihan kiva kokemus.
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Harvoin olen matkustellut, joten olen hieman epävarma muutamasta asiasta.

Varasin lopulta hotellin Hostelbookers.com -sivun kautta. Onko jollakin täällä kokemuksia sivustosta? Löysin nyt netistä muutamia kommentteja, joiden mukaan hotelli/hostelli ei ollut saanut tietoa matkan varauksesta ja joskus tuohon ilmoitettuun hintaan oli tullut selkeääkin lisähintaa.

Huolehdinko turhaan?

Noin voi käydä ihan missä vaan perjaatteessa. Me varattiin Nykistä hotelli Booking.comin kautta mikä on erittäin luotettava ja kas, kun mentiin paikalle niin huonetta ei ollutkaan. Ei ollut tieto mennyt perille, no saatiin onneks samaan hintaan yhtä hyvä huone mitä Booking lupasi.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varasin lopulta hotellin Hostelbookers.com -sivun kautta. Onko jollakin täällä kokemuksia sivustosta? Löysin nyt netistä muutamia kommentteja, joiden mukaan hotelli/hostelli ei ollut saanut tietoa matkan varauksesta ja joskus tuohon ilmoitettuun hintaan oli tullut selkeääkin lisähintaa.

Oma suositukseni on, että aina kannattaa ottaa itse sähköpostilla yhteyttä hotelliin/hostelliin mieluiten heti varauksen tekemisen jälkeen ja varmistaa vielä, onko varaus varmasti rekisteröitynyt. Samalla voi kysellä vinkkejä esimerkiksi siihen, miten on järkevintä kulkea lentokentältä/juna-asemalta tms. perille, onko hotellin vastaanotto auki kuinka myöhään (jos esim. on iltalento) jne. Ja samalla voi informoida omasta saapumisestaan - joissain paikoissa kun saattaa olla (etenkin sesonkiaikaan), että henkilön oletetaan saapuvan tiettyyn aikaan mennessä - muuten huone voidaan antaa seuraavalle kysyjälle.

Minä teen aina noin. Aina varaus on rekisteröitynyt, mutta aina kannattaa pelata varman päälle. Ainoa kerta, jolloin minulla ei ole varausta löytynyt, oli kerran työmatkalla Saksassa. Meitä oli neljä kollegaa reissussa, ja väittivät, että vain kahden varaus löytyi tietokannasta. Meidän matkanjärjestäjämme epäili, että hotelli oli ylibuukattu ja kokeilivat vain änkeä neljä suomalaista miestä kahteen huoneeseen... yllättäen hotellihuoneet löytyivätkin meille kun tarpeeksi iso taho Saksan päässä rupesi asiaa hoitamaan...
 

Northern King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Oma suositukseni on, että aina kannattaa ottaa itse sähköpostilla yhteyttä hotelliin/hostelliin mieluiten heti varauksen tekemisen jälkeen ja varmistaa vielä, onko varaus varmasti rekisteröitynyt. Samalla voi kysellä vinkkejä esimerkiksi siihen, miten on järkevintä kulkea lentokentältä/juna-asemalta tms. perille, onko hotellin vastaanotto auki kuinka myöhään (jos esim. on iltalento) jne. Ja samalla voi informoida omasta saapumisestaan - joissain paikoissa kun saattaa olla (etenkin sesonkiaikaan), että henkilön oletetaan saapuvan tiettyyn aikaan mennessä - muuten huone voidaan antaa seuraavalle kysyjälle.

Näin itsekin ajattelin. Parasta on varmistaa nyt asia, ettei sitten tarvitse pelipaikalla alkaa etsimään uutta majoitusta.

Kiitos vinkeistä.
 

Travel Boss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, RU-38, NHL
Juhannuksen jälkeen 4 päivää Pariisissa. Tarkoitus on ottaa rennosti, syödä, juoda ja lähettää postikortti. Versailles on tarkoitus nähdä, mutta Louvre saa suosiolla jäädä väliin. Haenkin nyt lähinnä vinkkejä ruoka/juomapaikoista. Enemmän bistrolinjalta kuin mistään goodyear-tason paikoista.

Kaikki muutkin vinkin ajantappamiseen otetaan vastaan.

Ruokapaikkojen kanssa en osaa auttaa. Itse vierailin kaupungissa viime elokuussa ja ruokapaikat valikoituivat fiilispainotteisesti ja menun nopean vilkaisun(=hinnat) pohjalta.

Versaillesissakin tuli poikettua ja paikkahan on aivan mahtava. Jos tarkoituksenasi on kahlata läpi sekä linna että koko puisto, niin suosittelen olemaan hyvissä ajoin aamulla liikkeellä. Versailles -kokonaisuus luonnollisesti imee puoleensa käsittämättömät määrät turisteja ja erityisesti linnaan saa jonottaa tunteja jos paikalle saapuu turhan myöhään. Puisto on laaja joten sinne mahtuu aina sekaan. Ennakkoon kannattaa myös netistä tarkistaa suihkulähteiden päälläoloajat. Ne tuovat ehdottomasti puiston kokonaisuuteen oman upean lisämausteensa.

Louvrea suosittelen harkitsemaan. Itse olen tietynlainen museodiggari ja 4 tuntia ei riittänyt mihinkään, mutta mielenkiinnoista riippuen muutama tunti puljun kiertämiseen varmaan riittää. Museo taitaa olla parina iltana viikossa pitkälle iltaan auki, joten se on helpohko mahduttaa matkakalenteriin. Sisäänpääsy oli ainakin oman vierailun kohdalla jouhevaa vaikka jono alkuun näyttikin pitkältä. Lisäksi mielestäni Louvren vierailu kannattaa alkaa jo Arc de Triumphfilta kävellen pitkin Champs Elyseetä aina Concerde aukiolle ja siitä läpi upean Louvren puiston aina museolle asti. Jonkun mielestä ehkä niin turistimaista, mutta omasta mielestäni aivan mahtavan kaunis reitti kaikkine nähtävyyksineen.

Sellainen fiilis jäi omasta reissusta, että jos Pariisin matkalla aikoo poiketa jo mainittujen kaltaisille massanähtävyyksille, niin säästää ajassa kun on liput valmiiksi olemassa. Eli mahdollisimman paljon lippuja valmiiksi netistä. Säästyy paljolta jonottamiselta.
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Juhannuksen jälkeen 4 päivää Pariisissa.



Jos hyviä Bistro tyyppisiä ravintoloita haet niin mene ihmeessä latinalaiskortteleihin. Löytyy, pastaa, kalaa, lihaa ihan kaikkea eikä todellakaan ole mitenkään erityisen kallista. Suosittelen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma suositukseni on, että aina kannattaa ottaa itse sähköpostilla yhteyttä hotelliin/hostelliin mieluiten heti varauksen tekemisen jälkeen ja varmistaa vielä, onko varaus varmasti rekisteröitynyt.
Mä oon reissuillani tehnyt joitakin kertoja niin, että olen varannut hotellin jossakin nettikahvilassa esimerkiksi juurikin tuon booking.comin kautta ja sitten kymmenen minuutin päästä olen kävellyt sisään hotelliin. Ihan aina se varaus ei ole vielä näkynyt tietokoneella, joten jokin pieni viive siinä saattaa olla.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Jos hyviä Bistro tyyppisiä ravintoloita haet niin mene ihmeessä latinalaiskortteleihin. Löytyy, pastaa, kalaa, lihaa ihan kaikkea eikä todellakaan ole mitenkään erityisen kallista. Suosittelen.

Hotelli on juurikin siellä, joten luonnollisesti siellä tulee pyörittyä.

MatkaPomon Versaillesknobbi siitä, että aamulla pitää olla paikalla oli jo tiedossa. Kiitoksia molemmille.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ollaan menossa elokuussa tyttökaverin kanssa 1-2 viikon lomalle Italiaan. Tarkoitus olisi viettää n. puolet ajasta Milanossa ja n. puolet ajasta Gardajärvellä. Osaisitteko suositella tekemistä/nähtävää ko. kohteisiin? Visiomme oli se, että varaisimme loman ensimmäiselle puoliskolle hotellin Milanosta ja lähtisimme loppuajaksi Gardajärvelle luottaen, että sieltä saa majapaikkoja kiertelemällä ja kysymällä. Tuli vain mietittyä, että elokuu on lomakausi Euroopassa, joten pitäisiköhän sinne Gardajärvellekin varailla majoituspaikkoja ennakkoon vai voiko luottaa siihen, että yösija löytyy?
 

Fordél

Jäsen
Ollaan menossa elokuussa tyttökaverin kanssa 1-2 viikon lomalle Italiaan. Tarkoitus olisi viettää n. puolet ajasta Milanossa ja n. puolet ajasta Gardajärvellä. Osaisitteko suositella tekemistä/nähtävää ko. kohteisiin? Visiomme oli se, että varaisimme loman ensimmäiselle puoliskolle hotellin Milanosta ja lähtisimme loppuajaksi Gardajärvelle luottaen, että sieltä saa majapaikkoja kiertelemällä ja kysymällä. Tuli vain mietittyä, että elokuu on lomakausi Euroopassa, joten pitäisiköhän sinne Gardajärvellekin varailla majoituspaikkoja ennakkoon vai voiko luottaa siihen, että yösija löytyy?

Kerran on tollanen samanlainen setti tullu tehtyä ja tänäkin vuonna mennään uudestaan Gardalle, on meinaan sen verran hieno paikka. Vähän kyllä suhtaudun nihkeästi tohon yösijan löytymiseen elokuussa Gardalta. Tietty kun teillä on ilmeisesti kohteena koko Garda eikä esim. tietty kaupunki kuten Riva niin varmasti sieltä jostain hotellista löytyy tilaa. Tosin mikä se hinta on niin vaikea sanoa.

Itellä on eniten kokemusta Gardajärven kohteista Riveista ja suosittelen sitä kohdetta ehdottomasti jos tykkäätte nuorekkaasta ja vähän vilkkaammasta menosta sekä rantaelämästä niin kannattaa kyllä viettää joitain päiviä Rivassa. Mun mielestä aivan loistava paikka kun löytyy vaikka mitä aktiviteetteja, mutta myös hyvin viihtyisä vanhakaupunki kera hyvien ravintoloiden. Ja Gardaan kannattaa mun mielestä tutustua vesiteitse. Erilaisia aluksia suhaa Gardaa ristiin rastiin käyden eri kohteissa. Semmoseen kannattaa ehdottomasti hypätä.

Mitä tulee Milanoon se on mun mielestä ihan ok mesta, mutta jotenkin siitä jäi vähän kolkko kuva. Siksi viettäisin lomasta enemmän aikaa Gardalla kuin Milanossa. Kun ei esim. kaupoissa käynti ja historialliset nähtävyydet juuri kiinnosta niin mulle Milano tarjosi lähinnä hyvää sapuskaa kun jaksoi vähän etsiä ravinteleita.
 

Rocco

Jäsen
Ollaan menossa elokuussa tyttökaverin kanssa 1-2 viikon lomalle Italiaan. Tarkoitus olisi viettää n. puolet ajasta Milanossa ja n. puolet ajasta Gardajärvellä. Osaisitteko suositella tekemistä/nähtävää ko. kohteisiin? Visiomme oli se, että varaisimme loman ensimmäiselle puoliskolle hotellin Milanosta ja lähtisimme loppuajaksi Gardajärvelle luottaen, että sieltä saa majapaikkoja kiertelemällä ja kysymällä. Tuli vain mietittyä, että elokuu on lomakausi Euroopassa, joten pitäisiköhän sinne Gardajärvellekin varailla majoituspaikkoja ennakkoon vai voiko luottaa siihen, että yösija löytyy?

Riva on Gardan suosituin kohde, eikä syyttä. Järven eteläpääty on tasaista aluetta, ja vuoret alkaa vasta järven puolivälistä pohjoista kohti mennessä. Rivassa onkin jo kohtalaisen korkeaa kukkulaa järven molemmilla puolin, muistuttaa lähes vuonoa. Rivasta kannattaa varmasti käydä parissa pienemmässä rantakaupungissa järven molemmin puolin. Etenkin Limone on todella sympaattinen kaupunki, joka on rakennettu lähes vuorenrinteeseen. Malcesine on toinen kaupunki, missä kannattaa myös piipahtaa. Ja kannattaa ehdottomasti varata hotellit etukäteen. Elokuu on Keski-Euroopassa tosi suosittu lomakuukausi, ja etenkin saksalaiset suosii järveä lomapaikkana.

Voisin suositella myös auton vuokrausta, ja uhrata yksi päivä ajamalla järvi ympäri. Todella hienoja reittejä, missä vuoret toisella puolella ja järvi toisella. Lisäksi tuo puolittainen tunneliosuus Riva-Limone on ollut yhdessä uudessa Daniel Craigin Bond-leffassa takaa-ajotienä, eli se ihan leffabongareille tiedoksi.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kiitoksia vinkeistä! Kyllä se tosiaan siltä vaikuttaa, että hotellit kannattaa varata valmiiksi myös Gardajärven puolelta. Milanosta kuulisin mielelläni myöskin lisää suosituksia!
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Kiitoksia vinkeistä! Kyllä se tosiaan siltä vaikuttaa, että hotellit kannattaa varata valmiiksi myös Gardajärven puolelta. Milanosta kuulisin mielelläni myöskin lisää suosituksia!
Tämä palstan haku taitaa nykyään toimia varsin heikosti, joten tässä 2007 ketjuun kirjoittamaani Milanosta:

Koska täällä itse saa hyviä Pariisin vinkkejä, niin annetaanpa vastavuoroisesti jotain Milanosta.

3 kuukautta tuolla on tullut asuttua aikoinaan. Derbyä en ole paikan päällä ikinä nähnyt, joten kateellinen kyllä siitä :) Muutoin kyllä stadion tuttu paikka.

Nähtävyyksiä Milano ei pullistele. Jos kuitenkin olet vain viikonlopun paikan päällä, niin silloin ei kannata suunnitella pidemmälle lähtemistä, muutoin olisin ehdottanut esim. Comoa tai Maggiorea, tai sitten jotain pientä mukavaa kaupunkia lähettyvillä päiväreissun kohteeksi.

Duomo on tietysti keskustan maamerkki joka kannattaa ilman muuta katsastaa. Lisäksi Castello Sforzesco voisi olla sellainen. Kuuluisaa taulua(hemmetti kun ei tule edes nimi mieleen) ei pääse ilman varausta katsomaan.

Ruokapuolelta suosittelen Naviglian kanava-aluetta. Muistaakseni keltainen metrolinja, hieman etelään Duomolta. Tunnelmallinen kävelypaikka, jossa hyviä ravintoloita. Tosin en tiedä mikä on näin maaliskuussa tuon paikan eloisuusaste, mutta eiköhän siellä ihmisiä silti ole.

Buon viaggio!
 

Fordél

Jäsen
Rivassa onkin jo kohtalaisen korkeaa kukkulaa järven molemmilla puolin, muistuttaa lähes vuonoa.

Se oli muuten tällaiselle tasaisen paikan tallaajalle hieno näky kun lötköttelee vedessä ja katsoo kuinka ne vuoret alkaa ihan siitä vierestä. Tuntuivat ihan lavasteilta.
 

Ralph

Jäsen
Vähän meni Barcelonan matka puihin, kun saatetaan uusia viime vuotinen lento/junamatka kolmeen kohteeseen. Viime vuonna kyseinen kolmikko oli kokonaan Italiassa; Rooma - Ladispoli - Pisa. Nyt tälle vuodelle suunnitelma olisi aloittaa Ranskasta, mutta päätyä taas Italiaan; Nice/Nizza - Torino - Milano.

Milanosta ja Torinosta en kaipaa mitään infoa, mutta Nicesta/Nizzasta kylläkin. Ensinnäkin, onko kaupunki nimeltään Nice vai Nizza ja onko siellä mitään muuta kuin rantaa? Millaisia kohteita löytyy, minkälaista hintatasoa, onko sopiva turistikohde ja kaikkea muuta yleistä.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Duomo on tietysti keskustan maamerkki joka kannattaa ilman muuta katsastaa. Lisäksi Castello Sforzesco voisi olla sellainen. Kuuluisaa taulua(hemmetti kun ei tule edes nimi mieleen) ei pääse ilman varausta katsomaan.

Etenkin Duomon katolla kannattaa ehdottomasti käväistä, jos yhtäänkään kelit suosivat.

Se kuuluisa taulu on Viimeinen Ehtoollinen (vaikka olen Milanossa puolisen tusinaa kertaa käynyt, ei ole tullut varattua lippua, joten näkemättä on vieläkin).

Sitten Castello Sforzescon vieressä on Parco Sempione -puisto, jossa on ihan kiva rauhoittua suurkaupungin hälystä.

Ruokapuolelta suosittelen Naviglian kanava-aluetta. Muistaakseni keltainen metrolinja, hieman etelään Duomolta. Tunnelmallinen kävelypaikka, jossa hyviä ravintoloita.

Tätä voin kompata. Useassa paikassa myydään ennen päivällisaikaa "aperitivoa", eli yhden juoman hinnalla saa käydä napsimassa noutopöydästä naposteltavaa vaikka koko illan. Kannattaa valita sellainen paikka, jossa on porukkaa, taso vaihtelee melkoisesti.

Jos sattuu pyörimään päärautatieaseman nurkilta itään päin (Lima -metroaseman lähellä), on pakko suositella paikkaa, jossa olen syönyt ehkä elämäni parhaat pizzat (useasti): Ristorante Sabatini, Via Boscovich 54. Ravintolan rekvisiittana on ainakin aiemmin ollut prätkä (Moto-Guzzi?)

Ja jos muutenkin kulinaaripuoli kiinnostaa, Duomon läheltä löytyy kauppa nimeltä Peck, joka on varmaankin yksi Euroopan hienoimmista ruokakaupoista.

Ei Milano mikään Rooma ole, mutta ihan käymisen arvoinen kaupunki kuitenkin. Olen käynyt siellä työasioissa viitisen kertaa, mutta sen verran pidin paikasta, että tulipa työreissujen jälkeen käytyä siellä kertaalleen lomallakin.

Miinukset on annettava lähinnä Duomon seuduilla parveilevista yön Timoista, jotka kerjäävät, tuputtavat, ahdistelevat - ja jos et anna rahaa - vittuilevat. Mutta se ei ole kaupungin vaan kyseisten Timojen vika. Toimiva ohje: kun näet "ilmaista" rannekorua tarjoavan yön Timon, ota Tonnin seteli-ilme ja jatka matkaa.

Linkki vie Youtubessa olevaan Kummeli-sketsiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös