Mass Effect-trilogia

  • 3 579
  • 24
Pistetäänpä pystyyn ketju tälle, ehkä kaikkien aikojen pelisarjalle. Kyseessä on BioWaren tuottama scifi-toimintaroolipeli, mikä omaa ehkäpä huikeimman tarinan mitä pelimaailma on tähän mennessä kokenut. Kaiken lisäksi, kun tähän lisätään jokaisen osan mukaan tulevat saven importtaukset (eli mitä teet ME1:ssä vaikuttaa ME2:ssa) niin huh!

Juuri sain pelailtua Mass Effect 2:sen viimeisen DLC:n Arrivalin ja täytyy sanoa, että nyt on kyllä pohjustettu peli trilogian viimeistä osaa varten, josta on tulossa varmasti tajunnanräjäyttävä kokemus.

Keskustelua aiheesta ja jos tämä ei ole XBOX360:sen omistajille tuttu peli, niin pyydän tutustumaan, ette tule pettymään tästä Gears of Warsin ja Falloutin yhdistelmästä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kuvaisin pelisarjaa ehkä ennemmin KotOReiden ja Dragon Agen yhdistelmäksi (ylläri, ottaen huomioon tekijät), mutta joo. Eeppisin pelisarja ikinä. Tarinassa on kunnon Hollywoodia jota viimeaikaisista kokemuksista pääsee lähelle ainoastaan Starcraft 2. Oliko siitä kolmosesta vielä mitään julkaisuajankohtaa tiedossa?
 
Kuvaisin pelisarjaa ehkä ennemmin KotOReiden ja Dragon Agen yhdistelmäksi (ylläri, ottaen huomioon tekijät), mutta joo. Eeppisin pelisarja ikinä. Tarinassa on kunnon Hollywoodia jota viimeaikaisista kokemuksista pääsee lähelle ainoastaan Starcraft 2. Oliko siitä kolmosesta vielä mitään julkaisuajankohtaa tiedossa?

Tämän vuoden jouluna julkaistaan. Nyt on peli kaluttu aikalailla loppuun ja alkaa pitkä odotus joululomiin asti. Onneksi sentään L.A Noire vähän palkitsee välissä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Tänään juuri pelailtiin kaverilla tätä. Itsehän olen pelannut nuo molemmat useamman kerran läpi. Kaveri ei vielä ykköstä edes kokonaan.

Mietin siinä sitten että jos saisi ykkösen ja kakkosen parhaat puolet esiin, niin olisi kyllä täydellinen peli.

Nykyisin kummassakin on ne ikävät huonot puolet. Ykkösessä toisiaan toistavat sivutehtäväkartat, hienot, mutta täysin autiot planeetat, jne.

Kakkosessa sitten mielestäni typistetty ikävästi tuossa ykkösessä pieniä ongelmia aiheuttaneita asioita, eli inventaariota. Toivotaan että kolmosessa löydetty kakkosen toimivat asiat(toiminta, tiimikavereiden persoonallisuus, eri näköiset, todella erilaiset hahmoluokat ja tuntuiset aseet), sekä ykkösen hyvät asiat(hahmon kehityksen monipuolisuus, erilaiset kaupat, runsaat erilaiset tavarat) ja sitten molemmisa hyvät asiat(todella timanttinen juoni, hieno maailma, pelihistorian parhaat keskustelut) ja ne on saatu yhteen pakettiin.

Eli ripaus takaisin RPG-mäisyyttä, niin että kaupassa käynti oikeasti tuntuu kaupassa käymiseltä, loottaustakin tapahtuu, hahmoilla paljon eri tasoa ja sitten pidetään muuten runko samana, niin ensi jouluna(tai sen tienoilla) tulee pelihistorian paras peli. Nyt jo omissa silmissäni ollaan oltu todella lähellä sitä.

Tämän vuoden jouluna julkaistaan. Nyt on peli kaluttu aikalailla loppuun ja alkaa pitkä odotus joululomiin asti. Onneksi sentään L.A Noire vähän palkitsee välissä.

Veikkaisin että kirja tulee vielä ennen tuota, joten sitä vain sitten lukemaan. ensimmäiset kirjat olleet ainakin hyviä ja erinomaisesti laajentaneet pelikokemusta, maailmaan uppoutumista ja fiilistä.
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Tänään juuri pelailtiin kaverilla tätä. Itsehän olen pelannut nuo molemmat useamman kerran läpi. Kaveri ei vielä ykköstä edes kokonaan.

Joka päivä aina eri nainen? Joka paikassa kyselee: "ootsä reaperi, oh no"

Kyllähän tuota kolmosta odottaa kuin kuuta nousevaa. Aika jännä, että vieläkin ollaan pystytty tehdä erittäin mukaansatempaava peli, jossa ei edes ole nettipelimoodia. Toivotaan, että kolmonen onnistuu nostaa Mass Effectin jumalaiselle tasolle, kun nyt ollaan vasta kuninkaalliset ja aurinkokuninkaalliset tasot koettu.
 
Itse en saanut Mass Effect ykkösestä niin paljon irti, kuin olisin odottanut. Toki osa menee koneen tehojen piikkiin, mutta tarina ei ollut niin hyvä, kun olisin BioWarelta odottanut. Toki se oli silti hyvä.

Kakkosta olen pelannut demolla ja vaikutti jotenkin paljon paremmalta, vaikka siitä ei itse tarinaan päässytkään kiinni. Ykkösessä inhotti näiden samanlaisten planeettojen ja samanlaisten rakennusten siivoaminen. Tuli sellainen kuva, ettei olisi jaksettu vaihtaa mitään muuta, kuin skinit. Ehkä olen väärässä. En ole varma, toistuuko tämä sama kakkosessa.

Kuitenkin, pidän KotOR:eita vieläkin parempina peleinä. Olen sen verran nörtti, että ne sopivat itselleni paremmin. ME:t perustuvat enemmä räiskintään. KotOR:eissa juoni saa erittäin ison roolin ja taistelu on perinteistä nopanheittoa - mistä pidän enemmän tämän tyyppisissä peleissä.

Tästä syystä Dragon Age voisi olla se seuraava kokeiltava peli. Tosin, jos peli on yhtä laaja ja monimutkainen, kuin Oblivioin, voi se alkaa jopa ahdistaa. KotOR I oli ehkä lyhyt ja hieman putkimainen, mutta tarina oli uskomaton ja se vain yksinkertaisesti tempasi mukaansa. Olenko sitten puolueellinen, kun olen jo ennestään myös Star Wars-fani? En tiedä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itse en saanut Mass Effect ykkösestä niin paljon irti, kuin olisin odottanut. Toki osa menee koneen tehojen piikkiin, mutta tarina ei ollut niin hyvä, kun olisin BioWarelta odottanut. Toki se oli silti hyvä.

....

Tästä syystä Dragon Age voisi olla se seuraava kokeiltava peli. Tosin, jos peli on yhtä laaja ja monimutkainen, kuin Oblivioin, voi se alkaa jopa ahdistaa. KotOR I oli ehkä lyhyt ja hieman putkimainen, mutta tarina oli uskomaton ja se vain yksinkertaisesti tempasi mukaansa. Olenko sitten puolueellinen, kun olen jo ennestään myös Star Wars-fani? En tiedä.
Ei ole häpeä pitää KotOReista enemmän kuin muista, ne olivat kuitenkin melkoinen merkkipaalu PC-pelaamisen saralla.

Itse olen pelannut nuo ME:t ja DA:t xboxilla, eikä ole kaduttanut ollenkaan. Käyttöliittymä on hyvin tehty pädille ja tosiaan ei tarvitse murehtia pelitehojen riittävyydestä. DA:t eivät ole Oblivion, ne ovat enemmänkin fantasiamaailmakopiot Mass Effecteistä. Ja jos et ole pelannut, annan vinkin DA:O:ta varten - pelaa maagilla, tykkäät enemmän. DA2:ssa alkaa olla meleeluokissakin jo jotain puhtia.
 
Itse en ole Dragon Agea uskaltanut kokeilla, koska en ole ikinä oikein innostunut tuohon aikaan keskittyvistä peleistä. Kannattaisiko minun lähteä silti katselemaan peliä alelaareista vai tulenko pettymään, jos ostan? Mennäänkö liikaa Bilbo Baggins-puolelle?

Onko muuten kellään käsitystä täyttävätkö nämä kakkosen DLC:t millään tavoin ME3:sen pääjuonta? Aikamoisia tapahtumia on tapahtunut näissä DLC:ssäkin.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Kakkosessa sitten mielestäni typistetty ikävästi tuossa ykkösessä pieniä ongelmia aiheuttaneita asioita, eli inventaariota. Toivotaan että kolmosessa löydetty kakkosen toimivat asiat(toiminta, tiimikavereiden persoonallisuus, eri näköiset, todella erilaiset hahmoluokat ja tuntuiset aseet), sekä ykkösen hyvät asiat(hahmon kehityksen monipuolisuus, erilaiset kaupat, runsaat erilaiset tavarat) ja sitten molemmisa hyvät asiat(todella timanttinen juoni, hieno maailma, pelihistorian parhaat keskustelut) ja ne on saatu yhteen pakettiin.

Mainioita pelejä toki molemmat. Itse hieman häiritsi tuo kakkosen juoni ja rpg-elementtien poistaminen pelistä. Ja toki tuo maailman puuduttavin resurssienkeruu minipeli. Toivottavasti tuon suunnittelija on lähetetty pienellä jäälautalla valtamerelle. Hieman kyllä pelottaa tuon Mass Effect 3, EA piiskasi BioWaren julkaisemaan Dragon Age 2:senkin ihan naurettavassa kunnossa. Samoja karttoja ja paikkoja toistettiin aivan järkyttävän paljon. Eikä Mass Effect kolmosenkaan kehitysaika mikään päätä huimaava ole...

Pelihistorian parhaat keskustelut tittelin pitää edelleen Planescape: Torment ja itse pelikeskustelusysteemin toimivuudessa Alpha Protocolin ylivoimaisuus vie kaiken mielenkiinnon....
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Pelasin juuri kakkosen läpi (heh heh ...) ja olihan se mahtava peli ja samalla nostalgiatrippi KOTOR II:n hengessä. Hämmentävän samanlainen on pelin alku molemmissa. Toisaalta, mitä muuttelemaan hyvää formaattia.

[semi-spoileria]
Täydellisyydestä pari miinusta on mielestäni se, että freeroam fiilistä ei oikein kuitenkaan tule kun avaruudessa ei oikein ole mitään tekemistä, satunnaiset avaruustaistelut tyyliin Pirates! piristäisi peliä. Nyt on hiukan liikaa sellaista fiilistä että pelaat cutscenejen välissä räiskinnät pois.

Ja kyllähän itseä hiukan häiritsi se, että KOTOR II uusilla kuorilla on enempi tai vähempi käsissä. Toki tämä Biowaren oma universumi on erittäin mainiosti rakennettu ja sisältää paljon aineksia erilaisille jatko-osille ja spin-offeille.

[/semi-spoileria]

Mielenkiinnolla odotan miten kolmos-osassa Illusive Man käyttäytyy, itsellä oli koko ajan odotuksissa että ihan puhtaat jauhot ei ole pussissa ja lopun valintamahdollisuus hiukan antoi jo viitettä, mitä mahdollisesti on mielessä


Täytynee ostaa nuo Lair of Shadow Broker ja Arrival lisäosat ennenkuin lähtee kolmosta pelaamaan. Ykköstä en ole pelannut aiemmin, ja hiukan mietityttää viitsiikö sitä ostaa, kun sen läpipelaamisen jälkeen olisi pakko kahlata kakkonen uudestaan läpi importoidulla Seepparilla.

Semmoisen vinkin laitankin vielä peliin tutustumattomille, että käykää investoimassa se ~35€, jolla saatte molemmat osat uusina (ainakin XBoxiin löytyy Tiltistä tähän hintaan), ja pelatkaa se ykkönen eka.
 
Viimeksi muokattu:
[spoileria]
Mielenkiinnolla odotan miten kolmos-osassa Illusive Man käyttäytyy, itsellä oli koko ajan odotuksissa että ihan puhtaat jauhot ei ole pussissa ja lopun valintamahdollisuus hiukan antoi jo viitettä, mitä mahdollisesti on mielessä
[/spoileria]
Aika selvästi BioWaren poppoo oli tuon pelannut renegade-osioksi ainakin tuossa loppukeskustelussa Illusive Manin kanssa, mutta itse säästin basen, koska siihen ainakin EDI tarjosi niin kovat perustelut. Toisaalta EDIhän nyt taitaa pelata Cerberuksen pussiin joka tapauksessa. Annoinpahan ihmisille ainakin ison aseen toisaalta voisin kokea, että ei välttämättä ole Illusive Manin pääprioriteetti Reapereita vastaan sotiminen. Sinänsä siis hämmentävä haku multa, koska olen pelannut peliä aika lailla paragonina. Vituttaa tuo päätös, jos kolmosessa se tulee vaikuttamaan liikaa, mutta jäipähän ainakin mietityttämään. Omalta crewlta tuli ainakin runtua.

Täytynee ostaa nuo Lair of Shadow Broker ja Arrival lisäosat ennenkuin lähtee kolmosta pelaamaan. Ykköstä en ole pelannut aiemmin, ja hiukan mietityttää viitsiikö sitä ostaa, kun sen läpipelaamisen jälkeen olisi pakko kahlata kakkonen uudestaan läpi importoidulla Seepparilla.

Arrival ja Lair of Shadow Broker ehkä kurovat eniten gappia kakkosen ja kolmosen välillä, mutta itseäni jäi mietityttämään lähinnä Arrivalin paikka pelissä, koska vaikea on ymmärtää oliko tapahtumien tarkotus tapahtua ennen suicidemissionia vaiko sen jälkeen?
Pelin lopussa kuitenkin, kun Reaperit jo pamahtivat kehiin, mutta jäi vähän epäselväksi, että mistä?

Itse kyllä kannustan pelaamaan ykkösenkin, koska tarina on huomattavasti päräyttävämpi siinnä ja varmasti pelikokemuksesi on jäännyt vailinnaiseksi kakkosessa, koska sinulla ei ole ollut importattua Shepardia. Saat varmasti kakkoseen ainakin 25% matskua, kun vetelet ykkösen läpi ja saatpahan tietoa ainakin tapahtumista huomattavasti paremmin. Myöskin ykkösessä tehtiin sellaisia valintoja, jotka viimeisessä kohtaamisessa reapereita vastaan ovat varmasti elintärkeitä.

EDIT. DLC:stä vielä sen verran, että LOTSB ja Arrival tosiaan ovat pääjuonen kannalta varmasti tärkeimmät, mutta tunnelman kannalta ehdotan Overlordin pelaamista. Toki kahdessa muussa saadaan sitten kaksi uutta tiimin jäsentä vielä peliin.
 
Pelihistorian parhaat keskustelut tittelin pitää edelleen Planescape: Torment ja itse pelikeskustelusysteemin toimivuudessa Alpha Protocolin ylivoimaisuus vie kaiken mielenkiinnon....
Tässä on kyllä aivan huikea peli. Ensimmäistä kertaa tutuistuin siihen pelin ilmestymisen aikaa, kun kaverini, jolla ei ollut PC:tä antoi sen minulle tyyliin "haluutko tällasen jännän pelin, en tee sillä mitään". Itse pelasin sitä vähän aikaan, ja siihen aikaan satuin olemaan vielä ala-asteella. Arvata saattaa, etten saanut siitä mitään irti, varsinkaan siitä olennaisimmasta eli dialogeista. Lähinnä vitutti, kun olin saanut pelin, jossa ei voi edes hypätä.

No, myöhemmin KotOR:eihin tutustuttuani kaivoin Tormentin taas jostain laatikon uumenista ja kyllähän sitä tulikin sitten pelailtua, kun vihdoin pääsi peliin sisälle. Loistava esimerkki ns. "ajattomasta" pelistä - kuten BioWaren ja Obsidianin (tosin Black Isle siihen aikaan) monet pelit ovat. Pelit ja elokuvat ovat hyvin samantyyppisiä siinä mielessä, että kyllä loppujen lopuksi se tarina nousee kaikista ratkaisevammaksi tekijäksi. Voit tehdä ok-tason pelejä ilman tarinaakin, mutta huipulla tarvitaan aina vähintään se loistava juoni.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Itse kyllä kannustan pelaamaan ykkösenkin, koska tarina on huomattavasti päräyttävämpi siinnä ja varmasti pelikokemuksesi on jäännyt vailinnaiseksi kakkosessa, koska sinulla ei ole ollut importattua Shepardia. Saat varmasti kakkoseen ainakin 25% matskua, kun vetelet ykkösen läpi ja saatpahan tietoa ainakin tapahtumista huomattavasti paremmin. Myöskin ykkösessä tehtiin sellaisia valintoja, jotka viimeisessä kohtaamisessa reapereita vastaan ovat varmasti elintärkeitä.

Tää onkin enempi ajankäyttökysymys. Kakkosessa ilman importtia on tietyt valinnat olettuina male-seepparille:

Council pääsi hengestään, samoin kuin Kaidan ja Wrex. Tämän lisäksi seeppari veti ykkösen HIFK/Jomppa_koo tyylillä ilman piparia. Muitakin varmaan on, mutta nuo nyt selvisivät pelissä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Eikä Mass Effect kolmosenkaan kehitysaika mikään päätä huimaava ole...

Kyllähän tuo 2-vuotta riittää aika hyvin, jos moottori on aikalailla sama kuin kakkosessa, mutta viritelty. Eri asia toki, jos on lähdetty tekemään uutta moottoria lähes kokonaan, kuten kakkoseen. Jos tuo sama moottori on käytössä kuin kakkosessa, niin 2-vuotta on täysin riittävä aika hyvin tehtyyn ja viimeisteltyyn peliin. Noh ehkä vähän tämä PS3-säätö mukana siinä mielessä voi viedä resursseja, mutta toivotaan ettei vaikuta peliin negatiivisesti.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Kyllähän tuo 2-vuotta riittää aika hyvin, jos moottori on aikalailla sama kuin kakkosessa, mutta viritelty. Eri asia toki, jos on lähdetty tekemään uutta moottoria lähes kokonaan, kuten kakkoseen. Jos tuo sama moottori on käytössä kuin kakkosessa, niin 2-vuotta on täysin riittävä aika hyvin tehtyyn ja viimeisteltyyn peliin. Noh ehkä vähän tämä PS3-säätö mukana siinä mielessä voi viedä resursseja, mutta toivotaan ettei vaikuta peliin negatiivisesti.

Ei tuossa kyllä ihan 2 vuotta tule täyteen, kun ottaa huomioon, että tiimi on varmasti vetänyt happea Mass Effect 2:sen jälkeen sekä säätänyt tuon PS3-version välissä.

Itelle jäi vaan sen verta paska maku Dragon Age 2:sta, että hieman pelottaa, että käykö Mass Effect 3:lle myös huonosti.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Ei tuossa kyllä ihan 2 vuotta tule täyteen, kun ottaa huomioon, että tiimi on varmasti vetänyt happea Mass Effect 2:sen jälkeen sekä säätänyt tuon PS3-version välissä.

Itelle jäi vaan sen verta paska maku Dragon Age 2:sta, että hieman pelottaa, että käykö Mass Effect 3:lle myös huonosti.

En tiedä tekeekö sama tiimi tuota PS3:lle. Siis varmaankin joutuneet rekryämään lisää porukkaa. Samoin PS3:lla taisi olla jo osittain uutta moottoria käytössä. Joten sitä on selvästi tehty siinä rinnalla jo myös muille alustoille. Tämän lisäksi hyvä ottaa huomioon että pelin julkaisu tapahtuu yleensä 1-2kk itse pelin valmistumisen jälkeen. Vaikka siis nuo mainitsemasi asiat vaikuttaisivat, niin silti se 1.5vuotta olisi riittävä, koska suurin työhän tuohon kakkoseen on mennyt juuri siihen moottoriin. Nyt jos moottoriin käytetty vain "virittämiseen" aikaa, niin kyllä tuo aika on ihan riittävä.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
En tiedä tekeekö sama tiimi tuota PS3:lle. Siis varmaankin joutuneet rekryämään lisää porukkaa. Samoin PS3:lla taisi olla jo osittain uutta moottoria käytössä. Joten sitä on selvästi tehty siinä rinnalla jo myös muille alustoille. Tämän lisäksi hyvä ottaa huomioon että pelin julkaisu tapahtuu yleensä 1-2kk itse pelin valmistumisen jälkeen. Vaikka siis nuo mainitsemasi asiat vaikuttaisivat, niin silti se 1.5vuotta olisi riittävä, koska suurin työhän tuohon kakkoseen on mennyt juuri siihen moottoriin. Nyt jos moottoriin käytetty vain "virittämiseen" aikaa, niin kyllä tuo aika on ihan riittävä.

Riittävä toki, mutta jos halutaan, että samoja kenttiä ei kierrätetä hullun lailla vaatii peli hieman enempi aikaa kuin ~2v. Ihan jo pelkästään senkin takia, että alpha/beta -vaiheet käynnistyvät hyvissä ajoin, jotta peli ei ole buginen kasa paskaa. Suurin osa bugeista toki saadaan eliminoitua beta -vaiheessa, mutta koska tuo beta -vaihe yleensä alkaa aika hyvissä ajoin lisäsisällön lisääminen itse peliin loppuu. Jolloin uuden sisällön/kenttien tuottaminen peliin ei ole lähelläkään tuota 2 vuotta.

Tämä kenttien kierrätys on näkynyt jo aika rajulla tapaa BioWaren viimeisimmissä peleissä, huippuna tuo Dragon Age 2, jossa kierrätettiin paria luolastoa, taloa ja rantaseutua aivan järkyttävän paljon. Ja ei tuo todellakaan johdu siitä, että kehittäjät olisivat laiskoja. Vaan nimenomaan "sieluttoman" EA:n pakkotarpeesta saada hittipelien jatko-osat nopeasti markkinoille.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Tämä kenttien kierrätys on näkynyt jo aika rajulla tapaa BioWaren viimeisimmissä peleissä, huippuna tuo Dragon Age 2, jossa kierrätettiin paria luolastoa, taloa ja rantaseutua aivan järkyttävän paljon. Ja ei tuo todellakaan johdu siitä, että kehittäjät olisivat laiskoja. Vaan nimenomaan "sieluttoman" EA:n pakkotarpeesta saada hittipelien jatko-osat nopeasti markkinoille.

Yhtään EA:ta puolustelematta(koska en tahdo), niin on se myös kehittäjästä kiinni. Massa 2:ssahan ei ollenkaan ollut tätä. Sen lisäksi jos halua on, niin editorilla ei kovinkaan vaikea tehdä noita "peruselementeistä" uusia karttoja. Eli siis niistä peruspalikoista tehdä edes vähän erilaisia karttoja. Massa ykkösessähän oli kokoajan vain samoja karttoja sivutehtävät ja Massa ykkönen oli kuitenkin tehty ennen EA.n vaikutusta Biowareen.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Kyllähän tämä on yksi parhaimpia pelitrilogioita omasta mielestäni ja innostuin tuon Arrivalin myötä pelailemaan taas, sinänsä väärinpäin että ensin kakkosen ja nyt olisi tuo ykkönen työn alla. Vielä joutuisi odottamaan loppuvuoteen tuon kolmosen kanssa. Kyllähän tuo päätarina on aika huikea, vaikka kakkosessa se jäikin hieman paitsioon. Varsinkin tuo ykkösen lopun Virmire-Ilos-Citadel oli sen verran huikeaa ilotulistusta etten sitä ole muissa peleissä kokenut. Sinänsä tuntuu hieman että nuo kakkosen kaksi viimeisintä dlc:tä (LotSB ja Arrival) ovat kuljettaneet tuota päätarinaa eteenpäin enemmän kuin kakkosen varsinainen pääjuoni.


Arrival ja Lair of Shadow Broker ehkä kurovat eniten gappia kakkosen ja kolmosen välillä, mutta itseäni jäi mietityttämään lähinnä Arrivalin paikka pelissä, koska vaikea on ymmärtää oliko tapahtumien tarkotus tapahtua ennen suicidemissionia vaiko sen jälkeen?
Pelin lopussa kuitenkin, kun Reaperit jo pamahtivat kehiin, mutta jäi vähän epäselväksi, että mistä?

Arrival kutoo kakkosen ja kolmosen siinä mielessä yhteen että kolmonen alkaa periaatteessa siitä mihin Arrival päättyy eli kolmonen alkaa maassa oikeudenkäynnillä, jossa Shepard vastaa Arrivalissa tekemistä valinnoistaan. Kesken tuon oikeudenkäynnin Reaperit aloittavat hyökkäyksensä maahan.

Nuo Reaperithan lähtivät jossain kakkosen tarinan aikoivat liikkumaan missä ikinä olivatkaan keräilemässä voimiaan kohti linnunrataa, mutta koska Sovereign epäonnistui ykkösessä niin Reaperit joutuvat tulemaan pitemmän kaavan kautta pelkästään FTL-moottoreita käyttäen ja sen takia se vie aikaa. Tuossa Arrivalissa Reaperit olivat pääsemässä lähimmän toimivan Mass Relayn luokse jonka avulla olisivat voineet aloittaa invaasionsa, mutta Shepardin tuhottua tuon Mass Relayn joutuvat Reaperit matkustaa seuraavaksi lähimmälle Mass Relaylle, joka hidastaa Reapereita kuukausilla tai vuosilla.


Toiveissa olisi ettei tätä sössittäisi DA2:n tavoin.
 

Tukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Maajoukkue
Huhupuheiden mukaan tällä viikolla saataisiin lisätietoa ME3:sta. Tiedonjyväsiä odotellessa!

Huikea pelisarja kyllä, pitäisi vielä Lair of the shadowbroker ja The Arrival koittaa vääntää läpi, mutta kotikone ei pyöritä joten joskus töiden jälkeen voisi toimistolle jäädä ne hakkaamaan läpi.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ei mua ainakaan DA2:ssa se muutamien luola/tunneli/jne mallien pyörittäminen haitannut liiemmin. Olisihan se tietysti parempi jos olisi aina erilaiset kartat, mutta muuten erinomainen peli eikä tuosta nyt jaksa liiemmin itkeä.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Ostin nyt kuitenkin sen ykkösen, ja onhan siinä juoni aivan huippuluokkaa. Lisäksi aseiden ja upgradejen kanssa nysväily on kivaa. Sen sijaan sivutehtävät ovat puuduttavan samanlaisia ja cutscenejen sijaan saat palkinnoksi tekstinpätkiä ruudulle.

Aika paljon jäi tosiaankin ekalla pelaamisella uupumaan kakkosesta kun ei ollut taustaa ykkösestä. Kolmosta ootellaan kyllä mielenkiinnolla.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Herätetäänpä ketju kuolleista - kyse ei enää siis trilogiasta vaan sen punapäisestä äpärästä, Mass Effect Andromedasta. Ennakkovaroituksena, tulen käsittelemään pelimekaniikoita ja juonta hyvin yleisellä tasolla. Jos koet spoilaantuvasi, älä lue. Kritiikki ei ole ollut mitenkään mairittelevaa kautta linjan ja kasvoanimaatioista on ihan aiheesta kohistu - kyllä, ne ovat rehellisyyden nimissä parhaimmillaankin välttäviä. Nyt asiaan tuli vähän "vahvistusta" (linkki TechRaptorin artikkeliin, tässä vaiheessa huhutasolla mennään) ja se oli kuten moni arvelikin: 3D-mallit kasvoista on luotu kameralla ja face capturea käytetty pääosin suorilta ilman mitään käsityötä jälkikäteen. Reisillehän se menee ja isosti, mutta pelin isoimmat ongelmat ovat jossain aivan muualla.

Ensin silti muistin virkistämiseksi pieni historiikki, miksi ollaan nyt tässä tilanteessa. Alkuperäinen BioWare perustettiin 1995 Edmontonissa ja on siitä lähtien tehnyt useamman klassisen roolipelisarjan: KOTOR, Baldur's Gate, Mass Effect ja Dragon Age lienee monille tuttuja. Mutta hankalaa pysyä nykymaailmassa itsenäisenä, varsinkin jos ison budjetin pelejä tekee; Electronic Arts haali yhtiön omistukseensa ensimmäisen Mass Effectin julkaisun tienoilla vuonna 2007. BioWaresta haluttiin EA:n roolipelijaosto, sekä yksin- että moninpeleissä. Suunnitelma oli puoliksi onnistunut: SW:TOR ei oikein missään vaiheessa saanut tuulta alleen (sitä varten perustettiin BioWare Austin), mutta BioWaren yksinpelit ovat pääosin menestyneet hyvin niin kaupallisesti kuin kriittikkojen/fanien keskuudessa. Tämä tarkoittaa toki myös että hommaa riittää - keventääkseen BioWare Edmontonin työkuormaa perustettiin BioWare Montreal. Tämän funktio on ollut pääosin avustaa muita jaostoja tarvittaessa eri projektien kanssa. Vielä vähän aikaa sitten Mass Effect 3:n monipeli oli ainoa isompi kokonaisuus, josta olivat olleet yksin vastuussa.

Nykyään alkuperäisestä BioWaresta on hyvin vähän jäljellä - viimeiset perustajajäsenet jättivät peliteollisuuden vuonna 2012, Mass Effectin luoja Casey Hudson lähti vuonna 2014 ja Dragon Agen luoja David Gaider vuonna 2016. Ja päästudio Edmontonissa on viime vuodet keskittynyt salamyhkäiseen uuteen IP:hen, joten Montreal on pääosin (ilmeisesti Edmonton tuotiin mukaan loppuvaiheessa sammuttamaan tulipaloja, mutta silloin ei ollut enää paljoa tehtävissä) ollut Andromedan puikoissa. Wikipediasta poimittuna "BioWare's general manager, Aaryn Flynn, noted that many of the developers working on the project were fans of the original trilogy who came to BioWare specifically to work on a Mass Effect game" - tämähän kuulostaa hyvältä, tuore (ja kokematon) porukka innokkaana tekemään uutta alkua pelisarjalle. What could possibly go wrong?

Mutta jottei nyt täysin haukkumiseksi mene, ei kyseessä ole siltikään mikään maailman hirvein peli. On niitä paljon huonompiakin. Itse antaisin arvosanaksi 6/10, mutta tämä ehkä siksi kuinka paljon pidin alkuperäisestä trilogiasta, ilman värilaseja 7/10 olisi ihan mahdollinen arvosana. Taistelu on paljon mukavampaa kuin aiemmin, jetpack lisää heti liikkuvuutta ettei tartte saman suojan takana kyykkiä koko aikaa. Kun alkaa tähdätä ilmassa niin hahmo jää siihen hoveroimaan hetkeksi paikalleen - sikäli älytöntä, mutta toisaalta sopii oikein hyvin. Ainoa miinus on että cover on automaattiversio, tykkään manuaalikyykystä enemmän, mutta muuten oikein toimivaa. Crafting/modding on mielenkiintoista, hyviä kombinaatioita saa aikaan, jos jaksaa tapella tuon kanssa; käyttöliittymä on yleisesti todella perseestä, mutta jotenkin korostuneesti tuossa osiossa. Ja jos jätetään kasvot sikseen, niin Frostbite osaa edelleen tehdä ihan nättiä kuvaa. Ympäristöt ovat ensi alkuun vaikuttavan oloisia skaalassaan ja mielenkiintoisia muutenkin.

Positiiviset vaikutelmat alkaa tosin karista hyvin nopeasti. Jos peli pitäisi kuvata mekaanisesti, se olisi Dragon Age: Inquisition yhdistettynä Batmanin detective visioniin. Tuollainen halutaan ympätä nykyään lähes joka peliin, ja joskus se toimiikin; Witcher 3 tai Horizon esimerkiksi ihan onnistuneesti sekoittaa tuota peliin mukaan (joskin molemmat hyödyntävät tuota vähän liikaa). Tässäkin tapauksessa pelaajana joudut skannaamaan paljon asioita. Paaaaljon asioita. Ja perkele kun ei se ainakaan ohjaimella tunnu aina toimivan niin kuin pitäisi, helposti saattaa skannata jotain mitä on selän takana, mutta annas olla jos kursori on vähän vinossa niin ei suostu aktivoimaan. Ja tämä on sekä ylihyödynnetty että alihyödynnetty mekaniikka; toisaalta joutuu kyllä skannaamaan jatkuvaa syöttöä vastaantulevaa tavaraa, mutta toisaalta hyvin harva asia on skannattavissa. Olisi paljon mielenkiintoisempaa jos löytyisi ei-välttämättömiä asioita, joissa olisi vaikka vähän lorea luettavaksi. Nykyisellään tuo on vain pakkopullaa ja sitähän riittää.

Muuten peli noudattaa hyvinkin uskollisesti Inquisitionin kaavaa. Oikeastaan sillä erotuksella, että ensimmäiset ~8h jätetään pois, siirrytään suoraan Skyholdiin (eiku Citadel... eiku Nexus siis), sieltä sitten lähdetään suorittamaan tehtäviä eri puolille galaksia. Ja tehtävät ovat vielä enemmän fetchiä kuin Inquisitionissa ikinä. Tehtävät on jaoteltu neljään kategoriaan: päätehtävät, kumppanitehtävät, johonkin paikkaan sidotut tehtävät ja "lisätehtävät" ("additional tasks"). Viimeinen on juuri sitä miltä kuulostaa, grindiä ilman mitään päämäärää tai tavoitetta, jos nyt XP:tä tai rahaa ei lasketa. Löytyy mm. helmiä kuten "find all the drones" tai "collect plant samples". Niin jänniä nuo tehtävät että itse pyrin jättämään väliin, ei meinaa illalla uni tulla muuten. Mutta vika on siinä, ettei noissa muissakaan kategorioissa hirveästi eroa ole. Todella paljon sisältö on sitä, että mennään paikkaan X, sitten joko tapetaan jotain tai skannataan jotain. Tai jos oikein jännäksi menee, saattaa joutua vähän aikaa etsimään että mitäs nyt skannataan. Inquisition teki kyllä samaa (ilman skannausta), mutta silloin osasi odottaa edes että tulee jotain lorea luettavaksi tai että edes yritetään jotenkin laittaa vähän sisältöä/kontekstia mukaan tuohon.

Mistä päästäänkin suurimpaan syypäähän miksei tämä toimi, eli juoni/kirjoittajat. Jotenkin tulee sellainen mielikuva, että tekijät ovat bonganneet netistä artikkelin tyyliin "20 thing fans LOVE in Mass Effect", laittaneet nuo 20 asiaa paikalleen ja taputelleet toisiaan olalle hyvin tehdystä työstä. Mutta kun kyse ei ole siitä, mistä asioista ihmiset pitää Mass Effectissä, vaan siitä miksi he pitävät niistä Mass Effectissä. Garrus ei ole hyvä tyyppi koska se on hassun näköinen avaruusolio, Garrus on hyvä tyyppi koska se on Garrus. Enkä nyt tarkoita että mitään väkinäistä crossoveria olisi pitänyt alkaa tekemään, vaan uusia hahmoja. Ihan oikeasti uusia. Nyt tuntuu että on vain otettu elementtejä vanhoista peleistä ja laitettu vähän uutta maalia päälle. Joissain tapauksissa todella laiskasti, "Kett" on ihan täysin eri juttu kuin "Geth" (oikeasti aika sama), Protheanien sijaan on toinen mystinen muinainen laji ja sitä rataa. Mahdollisuus oli siis päästä aloittamaan puhtaalta pöydältä, mutta sen sijaan tehtiin pikemminkin reboot.

Dialogi on niin ala-arvoista, että sitä on hankala uskoa todeksi. Kukaan ei oikeasti puhu noin, keskustelut tuntuu välillä loppuvan aivan seinään ja siinä on vain ihmisiä puhumassa sanoja. Henkilöhahmot sanojen taustalla jää todella hämäriksi. Pelin tekijät ilmeisesti poimivat fanien suosikeista sen, että ryhmäläiset puhuvat keskenään. Joten sama on täälläkin, mutta toteutus on todella myötähäpeää aiheuttava. Rivi tai pari saattaa spontaanisti tulla silloin tällöin, mutta perinteinen BioWaren "banter" loistaa poissaolollaan. Peli kyllä esittelee joitain dramaattisia tapahtumia, siis jotka kenties olisivat dramaattisia pelin henkilöille; mutta jos pelaajalla ei ole mitään sidettä hahmoon niin hankala siitä on välittääkään. Kaiken kaikkiaan tulee sellainen kuva, että nyt tuotannossa oleva käsikirjoitus oli tarkoitettu vain placeholderiksi, keskustelut piti myöhemmin täyttää oikealla tekstillä. Se olisi suht ainoa rationaalinen selitys tälle.

Kaiken tämän muun päälle, peli on ihan helvetin buginen. Ja ei pyöri sulavasti (ainakaan PS4 Pro:lla), draw distance on sikäli pitkä horisontin suhteen, mutta sisältö ilmaantuu todella myöhään, pop-in on aika häiritsevää. Ai niin, tottakai pelissä on paljon backtrackingia. Mainitsinko jo, että samat viholliset respawnaa samaan paikkaan, joka kerta, jos vain lähdet vähän sivumpaan? Ja alkuinnostuksen jälkeen ympäristöt ovat loppujen lopuksi aika tylsiä. Eri planeetat ovat sikäli oman näköisiään, mutta variaatiot sitten planeettojen sisällä on aika pieniä. Ja joka planeetalta löytyy saman näköisiä rakennuksia, tästä tulee sellainen vähän No Man's Sky-fiilis, ei positiivisesti.

Ja nyt kun alkoi noita negoja listata, niin SAM-tekoäly, ja elementtien louhinta Mako v2:lla, ja... löytyyhän noita. Ehkäpä en jaksa enää. Näin referaattina siis, sarjan pitkäaikaiselle fanille huikea pettymys. Pelinä itsessään sellainen "meh", ei täysi katastrofi mutta eipä hirveä menestyskään. Mutta sen sijaan että olisi lähdetty tekemään rohkeasti uutta ilman historian painolastia, tuloksena on laimea/tylsä pastissi. Jos tämä peli kysyisi "does this unit have a soul?", vastaus olisi valitettavan ehdottomasti "ei".
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tänään sain tuon single playerin kahlattua läpi ja vähän reilu 130h meni sivutehtävineen. Pari taskia olisi vielä jäljellä listassa, mutta ovat buganneet, joten jääköön sinne. Oma tahtini oli tosin luokkaa järkyttävän hidas, joten tuskin vie moneltakaan noin kauaa.

Itse kyllä tykkäsin ja tulen varmasti pelaamaan tämän läpi vielä ainakin sen toisen kerran, mutta tuskinpa ihan samalla tarkkuudella ja vasta muutaman kuukauden päästä, kun peliin on saatu muutama päivitys. Bugejahan löytyy aika paljon, mutta videoiden perusteella itse olen välttynyt niiltä pahimmilta. Grafiikkabugeja lähinnä sekä questien kanssa vähän häikkää. [PieniSPOILER] Isoin yksittäinen bugi oli, kun Periphonan transponderia ei saanut skannattua, jos oli sniputtanut viholliset. Se ongelma ratkesi vasta torstain patchissa. [/PieniSPOILER] Pari-kolme kertaa taisi peli kaatua läpipeluun aikana, mutta autosaveja on niin usein, ettei juuri haitannut.

Näin jälkikäteen kyllä huomaa, että tähän oli poimittu asioita edellisistä peleistä luonnollisesti hieman muunneltuna. Eipä tuolla tosin omaan pelikokemukseen ollut ainakaan mitään negatiivista vaikutusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös