Masentavia yleisömääriä

  • 2 772
  • 35

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jokerit - Kärpät 7695
TPS - Pelicans 4994
Tappara - Lukko 5438

Samaa ihmettelin tasan vuosi sitten ja ihmettelen edelleen.
Miksi ihmeessä ihmisiä kiinnostaa play off -kiekko jopa vähemmän kuin tavalliset runkosarjapelit? Itse olen ainakin sitä mieltä, että ensimmäinenkin puolivälierä on monta kertaluokkaa kiinnostavampi kuin joku varhain syksyllä pelattu paikallismatsi.

Ilmeisesti tuolta puuttuu ainakin jonkin verran runkosarjasta tuttuja firman laskuun kaljaa juovia liituraitapukutyyppejä, mutta siitäkin huolimatta olen suorastaan vihainen tuollaisista, varsinkin Turun, luvuista. Ehkä uusinta vuoden 1998 ekalla kierroksella putoamisesta laittaisi sinnekin päin säpinää.

Fanit toki ymmärtävät play off kiekon päälle, joten tämä pilkkakirves osuukin lähinnä siihen massaan, jotka käyvät vain satunnaisesti matseissa : KÄYTTÄKÄÄ NYT VÄHÄN JÄRKEÄNNE IDIOOTIT JA KÄYKÄÄ <u>MERKITYKSELLISISSÄ</u> OTTELUISSA, EIKÄ MISSÄÄN PANOKSETTOMISSA RUNKOSARJANYHJÄYKSISSÄ!

Damn!
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Vatsahaavan sinä vielä saat, jos vihastut pienistä katsojamääristä. Vai onko sulla jotain henkilökohtaista panosta näissä sm-liigan yleisömäärissä...? Tätähän tämä on ja sillä siisti, miksi siis hermostua asiasta, joka ei todellisesti heilauta elämää. Kyllä turussa ihan hyvät lukemat on saatu tälläkin kaudella halliin, jos esim verrataan pääkaupunkiseutuun. Vertaa kaupunkien asukaslukua ja yleensä talousalueita.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Se olis paras kun jokainen sais omat yleisötulonsa niin vois Tepsiäkin kiinnostaa markkinointi.Nyt se hyötyy Helsinkin seurojen hyvistä yleisömääristä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole henkilökohtaista panosta, mutta ehkä oikeampi sana olisi "ottaa päähän". Lähinnä ottaa siis se päähän, että ihmiset eivät tajua kunnon matsien päälle.

Sama juttu, että miksi "massa" on niin tyhmää, että ostaa jonkun Petri Nygårdin listaykköseksi, mutta moni oikeasti hyvä bändi esiintyy kolmelle ihmiselle livenä ja myy vain muutamia levyjä.

Olisi maailma parempi paikka, jos "massakin" oppisi käyttämään järkeään :D
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Menee vähän asian vierestä, mutta menköön.

Parahin Moto - jos suuri yleisö kuuntelisi kellariprogebändi X:ää, niin tekemisen laatu varmasti muuttaisi. Tiedän monta tällaista bändiä jonka menestys on muuttanut ja raha tullut bändin jäsenten väliin. Musiikki ei ole ollut enää ykkösjuttu. Eikä kellariprogebändi olisi enää niin itsenäinen ja vapaa, jos sen tekemistä määräilisivät suuren yleisön odotukset ja levy-yhtiöiden pirulaiset.

Sinänsä nuo vähäiset yleisömäärät harmittavat toki itseä myös. Hippoksella halli olisi vähintään täynnä jokaisessa pleijaripelissä, sen verran harvinaista herkkua se on. Ja tässähän se syy piilee - turussa ja helsingissäkin ollaan suht' varmoja jo finaalipaikoista eikä jakseta katsella "merkityksettömiä" pleijarimatseja. Se vähän ihmetyttää, että miten tampereellakin ajatellaan samalla tavalla, suuri menestyshän on Tapparan kiertänyt jo monta, monta vuotta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Viestin lähettänyt käyttäjä mixu
Se olis paras kun jokainen sais omat yleisötulonsa niin vois Tepsiäkin kiinnostaa markkinointi.Nyt se hyötyy Helsinkin seurojen hyvistä yleisömääristä.

Montako tuhatta hifkin tämän vuotinen yleisömäärä ylittää tepsin...varmasti aika paljon kun tuollaisia kirjoittelet. Jotain 15 000 tai yli...tarkista huviksesi asia ja ylläty. Ikävää, että tepsi lypsää stadilaisia, ei sitä silti kannata ottaa henk. koht.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vanha Len

Tarkoitan runkosarjaa.Tää on jokavuotista että Turussa on vähän yleisöä Play-ofseissa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mixu

Aivan, tarkista tuo katsojamäärän ero koskien juuri runkosarjaa.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähettänyt käyttäjä Vanha Len


Montako tuhatta hifkin tämän vuotinen yleisömäärä ylittää tepsin...

Vanha Len ei taida olla vielä kovin vanha? Noh, ei se mitään, anna kun lapsi opastaa:

Tässä keskustelussa merkityksellinen numero on 4994 - se on se määrä, jolla TPS:n yleisömäärä ylittää HIFK:n vastaavan absoluuttisesti tällä kaudella. Suhteellisesti ottaen TPS:n ylivoima on sitäkin murskaavampi - ääretön. HIFK:n puolustukseksi voitaisiin toki sanoa, ettei se ole vielä pelannut peliäkään, mutta turkulaisista se olisi epäilemättä aivan kohtuutonta, joten jätetään sanomatta.

Runkosarjapelien yleisömäärillä ei tässä kohdassa ole mitään väliä. Ne tulot menevät joukkueiden omiin kassoihin, eivätkä siis sen enempää turkulaiset hyödy helsinkiläisistä (mitä nyt näkevät välillä hallissaan jääkiekkoakin) kuin päinvastoinkaan - eikä moista yllä väitetäkään.

Sen sijaan pudotuspeleissä lipputulot kerää liiga, joka jakaa ne sitten menestyksen mukaan - ja vähemmän yleisöä keränneet hyötyvät siis parempien yleisöjoukkueiden kustannuksella. Se onko tuo hyvä vai huono asia olisikin toisen keskustelun paikka, enkä siihen tässä puutu.

Tämän tietoiskun jälkeen Vanha Lenkin voinee aloittaa tämän keskustelun uudelta pohjalta ja vähän vähemmän herkkänahkaisena, vai nou? Eihän tuo Moto vielä edes mitään rumaa sanonut, tsiisös sentään. Odotetaan nyt edes kun saadaan aihetta.

(Mitä helvettiä täällä muuten on tapahtunut? Viimeksi kun tsekkasin oltiin kovaa vauhtia matkalla kohti kaivon pohjaa, ja nyt - kotietu? Pitääkö muuttaa pysyvästi ulkomaille?)
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Minun virheeni muksu

Just, olen pahoillani...näinhän asia on. En todellakaan hermostu tällaisista. Asia saattoi siltä vaikuttaa, koska en tiennyt totuutta. Ikää on muutaman vuoden yli 30 eli jos tuo on mielestäsi vähän, niin olen syystäkin iloinen...:)
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin kummallista, etteivät kiekko-ehtoossa maininneet yleisömääriä ollenkaan. Olivathan ne huomionarvoisen alhaisia. Eivät kai halua negatiivista asiaa hehkuttaa.
 

L-Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hyvä Muksu!

Toiset asiat muuttuvat, toiset eivät...

Et voi olla tosissasi, että oikeasti olisit huolissasi Turun yleisömääristä ja muiden joukkueiden saamista rahoista. Jos olisit, niin vaatisit IFK:ta pelaamaan isommassa hallissa, jos pääsee finaaleihin. Eiköhän ne erot viimeistään siellä kohtaa tasaannu.

Tämä ei todellakaan ole ensimmäinen kerta, kun mixu on rääkynyt hiekkalaatikolla rivouksia, ja kun joku niihin viitsii puolihuolimattomasti vastata, niin sinä tulet "isona poikana" ojentamaan.

Mixu itse asiassa kirjoitti, että hän tarkoitti runkosarjaa, vaikka siinä ei mitään logiikkaa olekaan. Helsinkin IFK:n yleisömäärähän oli keskimäärin hyvin lähellä Tepsin katsojamäärää. Aika erikoista, kun Tepsikin pelaa niin tylsää kiekkoa. Laidatkaan ei rysky, vai mitä, Tyni.

L-Mies
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
häpeä tps!!

katsomossa on kauden ensimmäisessä playoff-pelissä vain vajaa 5000 katsojaa!! mikä määrä se on? turun kauden pienin. joten jotain vikaa siinä turun pelien markkinoinnissa on.

kannattaa tulla lauantaina lahteen, liput myytiin loppuun, istumapaikat siis jo alkuviikosta. lahteen tulee ainakin täysi tupa, 5100 katsojaa. joskus aiemmin karsinnoissa kalpaa vastaan kyseisessä hallissa oli jopa yli 5600 katsojaa vaikka kapasiteetti on siis tämä 5100. katsotaan miten lauantaina käy. se on ainakin varmaa että tunnelma on aivan erilainen kuin turkuhallissa tänään!!
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ainakin Tampereella oli ihan mukavasti yleisöä, ja 5483 tuntui yllättävän pieneltä yleisömäärältä. Ilmeisesti runkosarjassa on paljon paikkoja jotka on ostettu, mutta niillä ei istu kukaan.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Viestin lähettänyt käyttäjä Moto
Jokerit - Kärpät 7695
TPS - Pelicans 4994
Tappara - Lukko 5438

Samaa ihmettelin tasan vuosi sitten ja ihmettelen edelleen.
Miksi ihmeessä ihmisiä kiinnostaa play off -kiekko jopa vähemmän kuin tavalliset runkosarjapelit?
Damn!

Kyllä Turussa katsojia oli paikalla yhtä paljon kuin runkosarjassakin. Pleijareissa vaan ei yksinkertaisesti kannata laskea tyhjiä tuoleja mukaan yleisömäärään, sillä niistä joutuisi maksamaan yhteiseen pottiin.

Jokereilla taisi olla sama juttu, ilmoitettu katsojamäärä oli kauden pienin. Veikkaan että HIFK:n ottelussa perjantaina saadaan muista seuroista poiketen täysi tupa.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähettänyt käyttäjä L-Mies

Toiset asiat muuttuvat, toiset eivät...
EDIT: Vittuilut pois ja tämä tilalle.

Minä sanoin viimeksi ja sanon taas: Minua väsyttää ainainen rautalangan vääntäminen sinulle. En tarkoita asioiden selittämistä, vaan ainaista, loputonta ja hedelmätöntä kirjoitusteni toistoa ja tulkintaa.

Tiedän, että pystyt käymään hyvää keskustelua ja tiedän, että minäkin joskus siihen kykenen. Meidän kesken se ei koskaan silti ole onnistunut. Minä olen väsynyt yrittämään. Niillä kerroilla, kun olen oikein nähnyt vaivaa ja kirjoittanut niin yksiselitteisen kirjoituksen, että olen ollut varma, ettei asiassa ole epäselvää, olet aina löytänyt jonkun sivulauseen vivahteen, josta olet vetänyt herneen nenään ja alkanut nussia pilkkua.

Minua ei nyt huvita. Pudotuspelien ja runkosarjan lipputulojen kerääminen ja jakaminen; niiden ero ja sen vaikutus tässä kohtaa. Siinä oli asiani. Keep the change.

Follarit > Null.
 
Viimeksi muokattu:

jyyra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Objektiivisuus, tulostavoitteet ja muut vittuun ja fanaattisuutta kehiin. Hallit tyhjänä ja pelataan pleijareita, perkele Oulussa oli Kokkolan Hermestä vastaan yhtä paljon porukkaa ku tänää jaffalla. Tämä on jääkiekkoa eikä mitään pörssikikkailua. ttu!!!
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Just!

Viestin lähettänyt käyttäjä mixu
Se olis paras kun jokainen sais omat yleisötulonsa niin vois Tepsiäkin kiinnostaa markkinointi.Nyt se hyötyy Helsinkin seurojen hyvistä yleisömääristä.
-----------------------
Tällaista kirjoittelua ehdottomasti enemmän! Aika siistiä kehuskella Helsingin (kato tosta miten se menee se sana) seurojen yleisömäärillä jos vertailee hieman kaupunkien asukaslukuja.

Asukaslukuun suhteutettuna kumpikaan HelsinGin seuroista ei yllä kärkisijoille yleisömäärissä.
 

bystander

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki, Mika Saukkosen lenkkikengät
Re: Just!

Viestin lähettänyt käyttäjä Dougie KillMore

-----------------------
Tällaista kirjoittelua ehdottomasti enemmän! Aika siistiä kehuskella Helsingin (kato tosta miten se menee se sana) seurojen yleisömäärillä jos vertailee hieman kaupunkien asukaslukuja.

Asukaslukuun suhteutettuna kumpikaan HelsinGin seuroista ei yllä kärkisijoille yleisömäärissä.

Mihin hemmetin asukaslukuun suhteutettuna? Kyllähän minä nyt tiedän, että turussa on huomattavasti vähemmän asukkaita kuin Helsingissä - pienempi talousalue ja trallallaa... Minua vaan ihmetyttää se tosiseikka, että turussa pelataan ensimmäisiä playoff-pelejä puolityhjälle hallille, kun taas runkosarjan merkityksettömiin otteluihin on "tältä huomattavasti Helsinkiä pienemmältä talousalueelta" saatu haalittua vähän pirun paljon isompia katsojamääriä.

Minun mielestäni tässä on ristiriita.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Yleisömääristä

Laskin runkosarjaotteluista tilastoa, eli
(katsojamäärä yhteensä kotiotteluissa/kaupungin asukasluku)*100

Tampereen ja Helsingin asukasluvut tosin jaoin kahdella, jolloin saadaan realistisempi kuva joukkueen mahdollisesta kannattajamäärästä.

Tulos:
HPK 203,5
SaiPa 181,5
Lukko 150,9
Kärpät 150,2
Tappara 145,2
Ilves 145,1
TPS 123,5
JYP 114,1
Ässät 113,0
Jokerit 105,9
Pelicans 98,2
HIFK 69,3
Blues 62,9

Tilasto kertoo, että kärkijoukkueet löytyvät pienemmiltä paikkakunnilta. Sen verran voi sanoa vielä, että HIFK ja Blues eivät pääsisi yli sadan, vaikka heidän hallinsa olisi loppuunmyyty kaikissa otteluissa.
 

Aleksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Teppo Numminen
Kyllähän tämänkin palstan jutuista käy ilmi, miksi porukkaa ei kiinnosta kauden tärkeimmät ottelut. Kaikki keskittyy jo aivan täysiä pelaajamarkkinoiden spekuloimiseen. Mitäs väliä näillä peleillä enää on, paljon kiinnostavampaa tietää missä kukakin ensi kaudella pelaa. Ja kaikki vaan sen takia, että ensi keväänä saadaan sama rumba päälle!
 

L-Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Muksu!

Halleluja! Todellakin runkosarjan ja pleiareitten lipputulojen jakamisessa on eroa. Siinä sinä olet aivan oikeassa. Tästä en halua edes kirjoitella (kirjoitetaan tähän piste).

Kommenttini liittyi siihen, että alat runtelemaan pahaa-aavistamattomia viattomia kirjoittajia, kun he huolimattomasti vastailevat Mixun provosointeihin. Ei Mixun, kun ei aina minukaan, viesteihin voi vastata tosissaan. Tämä sinun pitäisi ymmärtää. Kuten itse arvailit, niin sinä kirjoitat erittäin hyvin. Olen jopa kateellinen sinun taidoillesi vittuilla muille kirjoittajille. Ärsyttää vaan tapasi kohdistaa kirjoittelu joskus melkein "viattomiin".

Minua alkoi syvästi ihmetyttämään, miksi yleensä vastasit aiheeseen.

Espoon Siniset:

Kaupunkien asukasmäärä on sinällään harhaanjohtava, että esimerkiksi Vantaalla ei ole liiga-joukkuetta. Sinällään mielenkiintoinen laskutoimitus, mutta itse käyttäisin otoskokona talousaluetta. Lisäksi osa katsojista käy katsomassa monien joukkueiden pelejä. Vertailu kertoon enemmänkin talousalueen asukkaisen mielenkiinnosta yleensä jääkiekkoa kohtaan.

Raúl:

Jos Tepsi olisi ensimmäistä kertaa pitkään aikaan pleiareissa ja vastassa olisi hallitseva mestari sekä olisi hyvin todennäköistä, että tälläkin kertaa pelataan vain yksi kotiottelu, niin voit olla varma, että myös Turun halli olisi täynnä. Sori, mutta ajattele suhteellisesti.

Tosiasia on se, että Turussa ei nähdä TPS-Pelicans -pelejä kovinkaan jännittävinä. Ehkä Pelicanssien pitäisi tehdä K-Espoot, jotta mielenkiinto säilyisi taas parin vuoden ajan. Itse en pidä lauantain peliä ollenkaan itsestäänselvänä, koska Pelicans on ollut todella kovassa tikissä kotonaan viime aikoina. Näin on näreet.

Lisäksi täällä onkin tuotu jo esille, että pleiaripeleihin ei lasketa mukaan tyhjiä kausikorttipaikkoja. Pleiareihin eivät ihmiset osta pleiarikausaria, vai mikä sen nimi on, ja jätä pelejä väliin.

Kannattaa myös muistaa, että TPS pelaa tylsää kiekkoa, joka ei kiinnosta ketään, vaikka vastassa olisikin hyökkäysvoittoinen, taitava, fyysinen ja tähtiä vilisevä Pelicans.

L-Mies
 

Juice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, CCCP
Katsojista

"Fanit toki ymmärtävät play off kiekon päälle, joten tämä pilkkakirves osuukin lähinnä siihen massaan, jotka käyvät vain satunnaisesti matseissa : KÄYTTÄKÄÄ NYT VÄHÄN JÄRKEÄNNE IDIOOTIT JA KÄYKÄÄ MERKITYKSELLISISSÄ OTTELUISSA, EIKÄ MISSÄÄN PANOKSETTOMISSA RUNKOSARJANYHJÄYKSISSÄ!"

No tuolla logiikalla runkosarjassa nimenomaan ei käy kukaan kattomassa kun kaikkein mielenkiintosimmat pelit ja 70% peleistä hallit ois puolityhjiä. Ja luulenpa että moni Turkulainen ja Helsinkiläinen pitää Kärppiä ja Pelikaaneja vain harmillisena esteenä tosipeleihin pääsyä ajatellen. TPS/Jokerit voittaa Pelicanssin/Kärpät ja seuraavan kierroksen pelejä mennään vasta kattomaan isolla porukalla. Jos ei voita niin sitten ne pelaa niin paskasti ettei tarvii mennä kattomaankaan. Ymmärrän tietysti niitä jotka eivät itse jääkiekosta niin välitä. Toivottavasti heitä ei kuitenkaan ole suurin osa katsojista..

Tosiasia on että peli on sitä kiinnostavampi ja kiihkeämpi mitä enemmän siinä on panosta ja tunnelatausta.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
masentavat yleisömäärät

Tässä kai on todettava,että on epärealistista olettaa etukäteen täysin selvien pelien vetävän katsojia mihinkään halliin,vaikka kuinka mainostaisi.Runkosarjassa sentään jaetaan pisteitä joka pelissä.Jääkiekko on huono sirkus,mutta hyvä urheilulaji,enemmän kannattaisi olla huolissaan siitä,kuinka kauan ihmiset jaksavat katsella sarjaa,jossa sijoitukset pitkälti ratkaistaan pörssissä,so.taloudellinen eriarvoisuus johtaa tylsään sarjaan.
Olisikohan syytä palata vanhaan sarjamuotoiseen mestaruustaistoon,jossa ei keinotekoisilla playoffseilla kikkailla,miettikääpä.Tässä nykyjärjestelmässä asetelma on se,että isojen kannattaa hävitä pari peliä ja pelataan sitten se viimeinen täydelle katsomolle,onpahan edes panosta.
 

Juice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, CCCP
Playoffit

En missään nimessä kannata minkäänlaista sarjasysteemiä, se vie pienemmätkin yllätyksen mahdollisuudet pois. Mitä järkeä on jos joukkue varmistaa mestaruuden 5 kierrosta ennen kauden päätöstä tyyliin englannin valioliiga ja ManU? Ja kuvitelkaa miten merkityksettömiä koko loppukauden pelit ovat jos kaksi-kolme joukkuetta karkaa 10 peliä ennen kauden loppua tavoittamattomiin. Sitten vasta merkityksettömiä pelejä tuleekin kun taistelu playoff-paikoista ei enää ole.

Kyllä pudotuspelit ovat kauden ehdoton kohokohta ja huipennus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös