Markkanen, Haakana & Rita

• 3 002
  • 14

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
PARKING FOR FINNS ONLY -
ALL OTHERS WILL BE TOWED

Tällainen kyltti on ehkä tarpeellinen laittaa Skyreach Centren parkkipaikalle ensi talveksi; Jussi Markkanen, Kari Haakana ja Jani Rita ovat kaikki tulossa Edmonton Oilersin training campille syyskuussa - toivottavasti jo aikaisemmin conditioning campille paikalliselle yliopistolle, siellä treenaavat monet paikalliset NHL-pelaajat ennen kauden alkua hyvän valmentajan johdolla.

Kaikki mahdollinen tieto ylläolevista kolmesta kiekkoilijasta olisi tarpeen nyt, jotta voin kavereille päteä tiedoillani. Jos joku viitsii lähettää Markkasta, Haakanaa ja Ritaa koskevia "scouting report":teja minulle - olisin siitä todella kiitollinen. Joko suoraan tänne, tai sitten emailina: jouni@jatkoaika.com

Millaisia pelaajia nämä kolme ovat, mistä kotoisin, millainen junnu-ura, millainen tekniikka, taidot, luistelu, laukaukset, fyysinen puoli, henkinen puoli, tyyli pelata, parhaat puolet, huonot puolet, tähtihetket, ja kaikki muu turhakin informaatio mitä ei tänne uskalla kirjoittaa - jne. jne. kaikki kiinnostaa.

Olen nähnyt vain Ritan livenä viimeisen vuoden aikana sekä TV:ssä junnujen MM-kisoissa ja ainakin siellä Rita pelasi erittäin hyvin, ollen turnauksen parhaita ellei paras hyökkääjä.

Kaikki kolme ovat varmasti hyviä kiekkoilijoita, koska niille on sopimukset tarjottu. Jäämme pitämään peukkuja.

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
No Haakanasta ainakin....

Sen verran, että ura alkoi kaudella 93-94 Kiekko-Espoon liigajoukkueessa. Ensimmäisellä kaudellaan tämä järkäle saalisti puolustajaksi hurjat tehot 3+2! :)

Espoossa sananlasku meneekin Haakanan tehdessä maalin, "Salama ei iske kahdesti samaan paikkaan".

Kova puolustava pakki, joka on kehittynyt huimasti sittemmin. En olisi ikinä uskonut kuusi vuotta sitten kun miehen pelejä Espoon Iglussa katselin, että tuo jätkä pelaa vielä NHL:ssä. Nyt kuitenkin näin on...kehitystä on tapahtunut...ilmeisesti Saksassa toissakaudella tai sitten mies vain puhkesi viimein kukkaan Narrinaamoissa. Kyllä Haakana ainakin fyysisen pelin osaa hanskaamista myöten. Ihmettelenkin vaan, mitä sellaista miehessä on jota ei lähes jokaisessa farmijyrässä...ehkä nimenomaan luistelu on kehittynyt...muuta selitystä en voi antaa. Pääsihän mies peräti maajoukkueeseen viime kaudella.

Onnea vaan...

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Haakana...

Sanoisin että suurin kehitys Haakanan kohdalla on tapahtunut yläkerrassa eli pelisilmä- ja äly ovat aivan eri tasolla kuin Espoon vuosina. Jäähyjä tulee myös vähemmän ja ne ovat vähemmän tyhmiä kuin aikaisemmin, ilmeisesti ikä on tuonut malttia.

Harmitti perkeleesti kun Haakana päästettiin pois Kespoosta, oli ainakin allekirjoittaneen suosikkipelaaja, ylivoimaisesti.

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Mites tää nyt meni?

Olikos se Bume, kenen korvaajaksi Haakana Jokereihin pestattiin? 'Hätäratkaisulle' taittiin jonkin verran virnuilla näilläkin sivuilla. En nyt ole kyllä varma muistanko oikein, mutta muistanpahan kuitenkin.

Mielestäni Haakana on tuoreimpia esimerkkejä siitä, kuinka W&S onnistuvat välillä hiomaan pelaajista jos ei aivan timantteja, niin terästä kuitenkin. Totta kai lähtökohtien pitää olla kunnossa, eivät herrat nyt sentään puistonpenkkejä huippupelaajiksi jalosta.

Haakana kehittyi koko viime kauden pikkuhiljaa paremmaksi ja paremmaksi. ensimmäiset mielikuvat syksyltä ovat jotain tyyliin: hidas, kankea, puukäsi, jolle ärjäistään aitiosta aina kun kaveri nousee uhkaavan lähelle punaviivaa. Jossain vaiheessa keväällä mies sitten rupesi kukkimaan kunnolla. Jäyhän rauhallista, höntyilemätöntä puolustavaa pakkia, joka hoitaa oman tonttinsa ja that's it, on aina ilo katsella. Sellaisia (hyviä sellaisia) ei koskaan ole liikaa. Pidin miehen siirtymistä isompiin ympyröihin ja pienempiin kaukaloihin todennäköisenä jo hyvissä ajoin.

Uskon Haakanan pelipaikkaan Oilersissa. Kapeammassa kaukalossa hänen ulottuvuutensa kohenee.

No, en kuitenkaan laske häntä ainakaan vielä miksikään huippupakiksi NHL-tasolla, mutta jos kehitystyö onnistutaan pitämään yllä, ja voimaa ja itsevarmuutta kehittämään entisestään, niin kyllä nyt vakiopaikka Oilersin kokooonpanossa pitäisi olla selvä. NHL-pelityyli sopii Haakanalle, Oilersin skouttausosasto on tehnyt hinta-laatu suhteeltaan hyvän kaappauksen.

P.S. Ai niin. Pitää muistuttaa, että joo, kyllähän tossa W&S ja Haakana triangelissa on pohjimmiltaan kyse vain sokeiden kanojen löytämästä jyvästä. Itseasiassa valmennuskaksikon primitiivinen psykopaattikiekko vain sattui sopimaan häiriintyneen kiekkoilijanalun mielentilalle, eivätkä W&S oikeasti ole kenenkään uraan, ainakaan positiivisesti, vaikuttaneet, ettei kenenkään tartte nyt suotta huolestua ja hermostua.

theref

Jäsen
Jouni & Markkanen

Tällä viikolla tulee Jatkoaikaan Jussi Markkasen haastattelu, yksinoikeudella tietenkin. Siihen juttuun yritetään sisällyttää kuvausta Jussista sekä Jussin oma kuvaus mm. heikoista puolistaan.

JanJ

Jäsen
Re: Mites tää nyt meni?

Viestin lähetti Lapanen
Olikos se Bume, kenen korvaajaksi Haakana Jokereihin pestattiin? 'Hätäratkaisulle' taittiin jonkin verran virnuilla näilläkin sivuilla. En nyt ole kyllä varma muistanko oikein, mutta muistanpahan kuitenkin.

Kyllä ja ei.
Haakanalle irvailtiin, mutta aikana jolloin Jatkoaikaa ei vielä ollut.
Eli Kiekkopesässä ne irvailut tapahtui.
Itsekin varmasti olin mukana talkoissa.
Ehkä.

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
HN

Jep, niinhän se on että kehu jollekin on pois toiselta.

Jos mainostan W&S:ää aliarvioin Mälkiää, ja ketä tahansa muuta.

Mainostit maalaisuuttasi. Muuta 'maalaista' jutussasi ei kyllä huomannut kuin jostain syystä 'maalaisiin' (ja miksei yleisemminkin suomalaisiin) usein liitettävä käsittämättömän urpomainen kateuden ja kaunan ilmapiiri. Oli tuo logiikkasi sen verran syvältä.

Olisi ehkä kannattanut hengittää pari kertaa sisään ja ulos, ja vaikka lukea juttuni vaikka toisenkin kerran, ennenkuin alkaa laukomaan tyhmyyksiä valtakunnan verkossa. No, maanantaiaamut on maanantaiaamuja, eihän sitä aina voi putkeen mennä. Tokihan se lämmittää kun pikku provokaatioihin vastataan massiivisella älähdyksellä, mutta Näkijä dear, ylpeäksi ja leuhkaksi on muututtu vähemmästäkin.

Jos Saappi on hyvä niin Mersu on paska. Jos kebab maistuu niin niin sillivoileivän täytyy olla surkeaa apetta. Jos kehun naapurin Saaran sääriä, täytyy minun syvästi aliarvioida ja halveksia hänen paimiolaisen kirjeenvaihtokaverinsa ulkoisia ominaisuuksia.

Ja nyt sitten kaikki muutkin käryttelemään pelihousujaan roviolla ja varaamaan myyntipaikkaa torilta, jossa voi sitten kaupitella sitä nenästä joskus alas räkiintyvää hernekuutiota joka on sinne imaistu oman lempparivalmentajan kunnian puolesta. W&S:älle antamani tunnustus merkitsi avointa halveerauksen julistusta aivan kelle tahansa. Todistinhan juuri Jortikan Handen, Pikku-Tihon Alpo Suhosen ja kenet nyt vain keksittekään, aivan surkuteltavaksi luuseriksi. Menenkin heti komeroon itkemään ja varjonyrkkeilemään, loukkasinhan näet toki ikävästi suosikkivalmenjaani, tuota Aravirran Hanskia.

Niisk.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kaukalon koko...

Niin, ei liene Haakanalla vaikea totuttauta Änäriin kun kotikaukalon koko on koko uran ajan ollut suhteellisen pieni, ensin Matinkylä Gardenissa ja myöhemmin Jokereissa.

Jokereitten kaukalo lienee nykyään enemmän tai vähemmän NHL-kaukalon kokoinen että sen ei pitäisi tuottaa vaikeuksia.

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jani Rita:

Vahvuuksia:

-Erittäin hyvä luistelija. Hyvä luistelutekniikka. Erittäin nopea.

-Fyysisesti vahva ja kookas 185/94. Tappeli Trevor Doylen kanssa paikallispelissä.

Heikkouksia:

-Kiekonkäsittely ei vielä aikuistentasolla. Ei siis mikään huono kiekonkäsittelijä, mutta tarvitsee jonkin verran hiomista.

-Kontakti peli vielä kaipaa hiomista.

On kuulunut liigamiehistöön vakituisesti kolme kautta ja on parantanut joka kauden jälkeen. Teki ylemmillä junioritasoilla sellaisia 20-30 pisteen kausia. Viime kaudella oli tosi hyvä putki junnujen kisoista kevään puolelle. Tehot ovat ehkä vähän kärsineet peliajasta ja ketjun puolustavammasta roolista. Luulen että ensi kausi ja ehkä sitä seuraava kausi menevät Hamiltonissa. Tosin tulee muistaa että hän on vasta 20 vuotias.

Haakana:

Se mikä Haakanalla on sarjajyrään verrattuna on luistelutaito ja pelisilmä. Hänellä on hyvä perusluistelutaito. Pelisilmällään korvaa niitä luistelun puutteita. Ne on niitä pieniä juttuja millä hän ajaa sarjajyrien ohitse. Kiekonkäsittelytaito on hyvä ja pelaa fyysisesti. Eikä arkaile pudottaa kädenlämmittimiä tarpeen tullen. Ei luultavasti NHL urallaan tähtipuolustajia, vaan hyvä runkomies.

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ei Rita tapellut Doylen kanssa vaan otti vastaan mitä Doyle antoi.

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Hervannan Säikkyjä

-------Ymmärsit väärin, Lapanen
Tuo jupinani ei ollut ainoastaan vastine sinulle ja pelkästään tuohon ensimmäiseen kirjoitukseesi, vaan niiden lisäksi - ja ennenkaikkea - puheenvuoro valmentajakeskusteluun, joka Suomessa on valitettavan S&W -keskeistä silloin, kun puhutaan pelaajien kehittämisestä ja jalostamisesta. -----
---------------

No, en kyllä näiden selittelyjesikään jälkeen nyt hirveästi koe ymmärtäneeni väärin. Minun mielestäni W&S:n maine valmentajina, niin mediassa kuin muussakin kiekkokeskustelussa, on kääntynyt laskuun jo aikoja sitten. Itkusi siitä että heitä jatkuvasti nostetaan muiden jäädessa varjoon on aika eilispäivän heiniä, siitä kai lähinnä koin ihmetystä.

-----------
Nyt, kun aihe tuli taas esille, oli minulla hyvä paikka purkaa ajatuksiani sen tiimoilta. Sinä(kin) tuot koko ajan Westerlundia ja Summasta (ja Aravirtaa) esille, minä taas muita nimiä, jotta keskustelu pysyisi monipuolisena. Ei siinä mitään kateutta ole, my friend. Te puhutte noista, joten minä - pirulauta - puhun sitten näistä, kun ei niistä monikaan muu puhu. -------
--------

Hmmm... en omasta mielestäni tuo W&S:ää koko ajan esille, jo toinen kohta jossa olemme eri linjoilla heidän saamansa huomion suhteen nykyään. Aravirrasta kasvattajana en osaa sanoa paljon mitään, mutta logiikkasi mukaan kai sorsin häntäkin. En muuten yhtäkkiä muista ketään muutakaan, joka toisi heitä koko ajan esille. Pari vuotta sitten tilanne on ollut varmasti toinen. Ei, esität väärän todistuksen ((c) Paavo Väyrynen) kun väität minun tuovan heitä jatkuvasti esille. Aika epämääräistä heittelyä, tekisi mieleni sanoa.

-------
-----Ja tsori ihan siis kauheasti, jos ja ilmiselvästi kun sait sellaisen vaikutelman, että olisin jotenkin hyökännyt sinua vastaan. Olet muuten viime aikoina usein vetäytynyt palstoilla aika helposti puolustuskannalle, mikä ei aiemmin ole ollut mielestäni sinulle tyypillistä. Tunnetko kenties yhä useammin itsesi väärinymmärretyksi? ----------
------------

Hmmm jälleen. Emmää ny kokenu jotta sää olisit erityisesti mua vastaan hyökänny, lähinnä koin että minä (ja suurin osa muusta kiekosta keskustelevasta maailmasta, yksinäisiä sankaripioneereja lukuunottamatta) hyökkäsin aiemmin mielestäsi Mälkiää ja näitä kaikkia muita unhoitettuja ja väheksyttyjä suuruuksia vastaan. Siitähän ropsahti myös nuo 'maalaisuus'pisteet, joita en siis vieläkään ole valmis sinulta pois vetämään.

Puolustuskannalle ja puolustuskannalle. Kyllähän sitä itse kultakin lähtee ihan mukavasti silloin kun kokee että joku lausuu typeryyksiä, sinultakin. Sama pätee väärinymmärryspohdiskeluihisi.

-------

Minä hengittelin ja pohdiskelin vähän aikaa ennen kuin kirjoitin tuon sepustukseni. Kiitos silti suosituksesta. Ehkä sinunkin kannattaisi ottaa sama tapa. Olet nykyisin niin pirun säikky.
---------------

Tuo säikkyyshomma vaatisi kyllä hieman perusteluja. Mielestäni jo toinen hätävalheesi (se ekahan oli se eräiden jatkuva esille tuominen). Tietenkin voimme nähdä siinäkin tapauksessa asioita hieman eri valoissa, kuten siinäkin että pidänkö minä (kuten mielestäsi muukin maailma) W&S:ää jatkuvasti esillä, joten yhteisymmärrystä voipi olla vaikeaa löytää. Sinähän tässä oikeasti aloit ensin säikkymään kun menin tiettyä kaksikkoa kehaisemaan, ja sitten vielä sutkautin hieman loppuun, koska tiesin että joku, itse asiassa aika moni, näkee taatusti punaista. Toki olin yllättynyt, että juuri sinun muurahaispesääsi sohaisu ensimmäisenä näkyi. Mielestäni siis sinä säikähdit ja provosoiduit, minkä jälkeen epäilit minua moisesta julkisesti. Koetko kenties muuttuneesi säikyksi? Alkoholistejakin (etenkin niitä, jotka luulevat ettei kukaan huomaa) kiinnostaa muiden viinanjuonti, jota sitten pitää ihmetellä suureen ääneen jnejne.

Itse kiekkoiluun liittyvät faktasi, olivat sinällään enimmäkseen aivan kohdallaan, mistä saat myöskin kannustuspisteet.

Ja sitten vielä lopuksi, ennenkuin tämäkin asia vääntyy korkkiruuville, niin todettakoon seuraavaa: arvostan Heikki Mälkiää kovasti paljon liigavalmentajana. Itse asiassa tämänhetkisistä ykkösistä hän lienee paras. Vaikka etelä-karjalainen kusipääkiekko ei sinänsä ole suosikkejani, on tulosta tullut ihan mukavasti, ja se kuitenkin painaa paljon vaa'assa. Summasta en ole pitänyt koskaan mitenkään erityisenä, sikälikin syyttelysi tuntuu hieman omituiselta.

Myöskään maalaisia vastaan minulla ei todellakaan ole mitään pahaa sanottavaa. Kuten olen aiemminkin todennut, Suomessahan ei oikeastaan asukaan kuin maalaisia.

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Viestin lähetti Stolk-2
Jani Rita:

Vahvuuksia:

-Tappeli Trevor Doylen kanssa paikallispelissä.

Mikä helvetin vahvuus tuo on?

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
Kiitos raporteista..

Tosi paljon kiitoksia kaikille mielenkiintoisista kommenteista koskien ensi kauden suosikkipelaajiani -
nyt voin päteä kavereilleni tiedoilla.

Odottelen innolla Näkijän raporttia sikäli kun Lapasen kanssa painimiselta ehtii kirjoittamaan.

Ja thereffin Markkanen-haastattelua odotan myös.

Olisi kivaa kuulla lapasen analyysi näistä kolmesta.

Habby ei ymmärtänyt miksi pieni käsikähmä SM-liigassa voi NHL-scouttien papereissa mennä plussamerkin alle:
Oma käsitykseni on se, että vaikka Jani Ritaa tai muitakaan suomalaisia ei tänne tappelemaan ole hankittu, en erittäin tärkeää, että he pystyvät pelaamaan oman keskittymisen horjumatta ja pelkäämättä sellaisissa tilanteissa kun vastustaja esimerkiksi käsikähmät aloittaa tahallaan.

Kuten Janne Niinimaa totesi jossain, suomalaispelaajien on käytettävä omia vahvuuksiaan - niillä menestyy parhaiten.

Uusia pelaajia koetellaan aina alussa, training campilla, preseason-harjoitusotteluissa ja ainakin ensimmäisellä kierroksella eri NHL-kaukaloissa.

Joku voi tulla pelottelemaan ihan vain nähdäkseen miten rookie kestää - siinä tilanteessa on paras pelotella takaisin. Sitten jättävät rauhaan.

Edmonton Oilers ei tietenkään koskaan ole ollut joukkue, joka pystytään kovalla "intimidation"-taktiikalla ajamaan ulos kaukalosta.
Hyvä muistaa vanhan Oilers-valmentaja "Terrible Ted" Greenin kommentti Öljyn pelivalmiudesta ennen ottelua:

"If they wanna scrap, we'll scrap. If they wanna play hockey, we'll play hockey."

Viimeksi muokattu:

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Edmonton Oilers ei tietenkään koskaan ole ollut joukkue, joka pystytään kovalla "intimidation"-taktiikalla ajamaan ulos kaukalosta.

Edmontonissa on aina ollut kovan luokan enforceri, kuten Semenko, McSorley ja Brown. Se on estänyt törkeät otteet. Tosin Oilerssia vastaan ei kannattanut ottaa jäähyä silloin 80-luvulla, sillä se kostautui heti, koska Edmonton oli niin taitava joukkue.

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
HN

Hämeenlinnasta on paha mennä sanomaan, kun en siitä paljon mitään tiedä.

Kyllähän tuo tuollainen puoliprovokaatio oli tuo W&S:n 'ylistämiseni' tuossa aiemmin. Taisin jopa hieman hakea riitaa, tai siis katsoa kuka miinaan kävelee. JA:ssa on usein myös aika vilkasta, olen joskus epäillyt että täällä pitää huutaa tosi kovaa, että kuuluisi. Tiedä sitten, itse en mielestäni huuda. Olen sen sijaan ehkä suoraviivaistanut tyyliäni, koska en jotenkin jaksaisi alkaa pitkään jankuttamaan ja selittelemään.

Itse aiheesta vielä, että en pidä W&S:n osuutta Nurmisen, Hentusen, Bendan tai Ritan lähtöön kummoisenakaan, paitsi sen verran että halusivat peluuttaa miehiä joukkueessaan. Haakanan kohdalla nimenomaan heidän osuutensa on ratkaiseva. Nämä muut olisivat todennäköisesti päätyneet Kurakon taa ilman heitäkin, Haakana tuskin koskaan. Benda taisi päätyä maasta ulos jopa heistä huolimatta, sen verran sekaiseksi ja epävarmaksi hänen pelinsä saatiin pleijareiden alkaessa.

En siis ylistänyt herroja ainakaan mitenkään suotta, kun en jakanut heille ansaitsematonta kunniaa esim. Ritasta.

Pidin kyllä kovasti siitä asennemuutoksesta joka Jokereissa tapahtui W&S:n myötä, mutta en kyllä vieläkään oikein muista sen kummemmin ylistäneeni herrojen taktista tai valmennuksellista osaamista sinänsä. Keskusteluissahan he ovat näillä kiekkosivuilla olleet esillä ennenkaikkea psykokiekkonsa ansiosta. Taatusti olen heitä joskus puolustellut, mutta ollut silloinkin enemminkin ymmärtäjä kuin opetuslapsi. Viimeaikoinahan heitä ei ole kukaan oikein viitsinyt/uskaltanut kehaistakaan, koska jonkinasteinen negatiivinen palaute on ollut itsestäänselvyys, ja juuri tästä syystä halusin siihen ryhtyä ja olin jo valmiiksi hieman nyrkit pystyssä.

'Ensi kaudesta tulee kiinnostava'.

'Miten niin? Minun mielestäni ne ovat aina kiinnostavia.'

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy