Marjastatko?

  • 2 270
  • 20

Marjastatko?

  • Kyllä

    Ääniä: 43 24,2%
  • Ei

    Ääniä: 135 75,8%

  • Äänestäjiä
    178

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Yhä harvempi suomalainen käy marjastamassa. Tyypillisimmät marjat, mitä metsistä kerätään lienevät puolukka ja mustikka.

Marjat ovat terveellistä ravintoa ja ovat varsin monikäyttöisiä eri ruokiin.

Nyt kysynnkin sinulta hyvä jatkoaikalainen, käytkö sinä metsissä keräämässä marjoja?

Minä en käy, voin sen tunnustaa. Mutta esimerkiksi vanhempani lähtivät tänään mustikkareissulle. Ja tätä kautta minäkin pääsen marjastamatta syömään herkullisia mustikoita.

Eli vielä kerran, käytkö sinä metsissä marjastamassa?
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kyllä kerään juu.

Vastasin kyllä enkä valehdellut yhtään. On tullut kerättyä mustikkaa, puolukkaa ja vadelmia menneinä vuosina. Tänä vuonna on kolme lyhyttä keikkaa tullut heitettyä mustikan perässä. Huonosti on muuten mustikkaa täällä päin. Itse olen kerännnyt noin 12 litraa (siivottuna), joka riittää meidän perheelle. Muutaman viikon päästä tullee kerättyä vähän puolukkaa, jota näyttää tulevan aika paljon. Vattuja en ole ajatellut kerätä, sillä ne ovat tänä vuonna todella pieniä ja rupisia.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Viimeksi lauantaina tuli käytyä keräämässä vadelmia eli tuleehan sitä marjastettua. Mustikkasato taitaa jäädä aika köyhäksi, joten saattaa olla, että tulee turvauduttua erääseen kodin lähellä sijaitsevaan marjatukkuun. Puolukoita ei puolestaan meidän perheessä harrasteta, joten niitä ei tule kerättyä. No mutta pointti tuli selväksi, että marjastettua tulee kyllä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
vilperi kirjoitti:
Eli vielä kerran, käytkö sinä metsissä marjastamassa?

En käy.

Sain lapsena hommasta tarpeeksi kun joka ikinen kesä käytiin ensin mustikassa ja sitten vähän myöhemmin puolukassa - säännöt olivat kaiken lisäksi selkeät, ensin piti poimia vähintään litra marjoja ennenkuin sai touhuta omiaan. Minä kun olisin paljon mielummin perehtynyt muurahaisten sielunelämään kun poiminut jotain marjoja kädet mustana, tai ainakin minun käteni tulivat mustiksi kun mustikoita poimin.

Nykyään jos marjoja tekee mieli niin ostan niitä kaupasta tarvitsemani määrän. Tänä kesänä tosin ei ole tehnyt yhtään mieli joten on jäänyt marjat ostamati.

vlad.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Skidina "pakotettiin" puskiin marjoja poimimaan, joten se homma jai sitten siihen. Nykyaan vinttaan kintaalla koko hommalle: paskanmarjat!
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Marjastan aika vähän. Mutsi melkein sen puolen hoitaa ja sen keräämiä sitten mussutan läpi talven. Mansikoita käyn kyllä ihan itse keräämässä.

Ei kuulu marjoihin, mutta mikään ei ole parempaa kuin talven kylmänä iltana väsätty omista kerätyistä suolasienistä ja sipulista silputtu salaatti. Niitä on pakko kerätä. Tämä syksy tällä kuivuudella kyllä näyttää tosin vähän heikolta sienten kasvun kannalta. Saas nähdä miten käy.

edit: kirjoitusvirheitä
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kyllä. Tänä kesänä mustikoita noukittuna 8 litraa. Ihan omiksi mehuiksi ja kiisseleiksi marjat menevät.

Puolukoita ja muuraimia en pahemmin nouki, koska en niistä välitä. Vadelmia ja viinimarjoja noukitaan, jos mustikka ei vie kaikkea marjannoukinta-aikaa.

Mua ei ole ikinä pakotettu noukkimaan marjoja ja ehkä siksi oma mielenkiinto metsämarjoja kohtaan on säilynyt. Ja onhan se aivan eri asia nauttia talvipakkasilla aidosta mehusta kuin mistään kaupan lisäainelitkusta....
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
En marjasta. Marjoja ja sieniä saa kaupasta ilman hikeä, rikkonaista selkää ja hirvikärpäsiä.
 
Pikkupoikana veljien, isän ja setämiesten kanssa tehdyt mustikkareissut olivat todella mukavia. Eväänä oli termoksessa kuumaa kaakaota ja rasiassa hyviä keksejä. Tosin lähinnä keskityimme vain muurahaisten kiusaamiseen. Siitä on aikaa jo toistakymmentä vuotta.

Tällä viikolla ajattelin käydä tarkastamassa muutaman mustikkapaikan. Jospa se innostus siitä taas lähtisi.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Hazardipakki kirjoitti:
Tällä viikolla ajattelin käydä tarkastamassa muutaman mustikkapaikan. Jospa se innostus siitä taas lähtisi.

Kuuleman mukaan mustikkasato jää tosi kämäseks tänä vuonna kuivuuden ja joidenkin pienten hallojen takia, mutta kai varmasti poikkeuspaikkojakin on. Vadelmia on ainakin ihan vaikka millä mitalla. Eniten itse kyllä toivon, että niitä sieniä löytyis syksyllä.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
vilperi kirjoitti:
Eli vielä kerran, käytkö sinä metsissä marjastamassa?

Niin no, kai tähän sitten pitää vastata että "en". Marjastaminen kun tapahtuu omalla (tai oikeastaan kaupungin) tontilla, josta poimitaan talteen herukkaa (puna-, musta-, virheä ja valko-), vadelmaa, pensasmustikkaa ja karviaista.

Puolukka- ja mustikkametsään voisi kai noin periaatteessa mennäkin, mutta kyllä mulla on lähes sataprosenttisesti kiikarissa metsäsienet, kun metsään mennään. Vaikka maa olisi punaisena puolukasta, katse kiikaroi vain suppilovahveroita...
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei en käy marjastamassa enkä lypsä lehmää saadakseni maitoa. Marjat yms. saa, kuten jo todettua, kaupasta pientä korvausta vastaan.

Tulee oikein kylmiä väreitä niitä reissuja mummolaan jolloin oltiin lähdössä marjastamaan. Ensin selkä vääränä niitä marjoja ämpäriin joka yleensä kaatui autolle palatessa. Tämän jälkeen kökittiin sitten putsaamassa niitä. Prkl. jos meikäläisellä ei ole varaa ostaa marjoja kaupasta niin heikosti menee.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Kyllä käyn (ja ahkerasti), vaikka vielä kymmenen vuotta sitten inhosin koko touhua sydämeni pohjasta. Ehkäpä muutokseen syynä on se, että saa olla kaikessa rauhassa omissa oloissaan (yleensä) keskellä ei-mitään. Rentouttavaa touhua ja samalla keruureissuilla on syntynyt hyviä ideoita, kun ajatukset liikkuvat ja vaeltavat vapaasti. Lisäksi tulee liikuttua hieman tavallista enemmän, mikä ei ole koskaan huono asia.

Tänä vuonna olen kerännyt pääosin lakkoja, olisikohan hieman yli 10 kiloa kasassa. Lapista on pari vuotta sitten kerätty yli 70 kiloa, mutta se olikin extreme-touhua. Muitakin marjoja ja sieniä kertyy riittävästi, vaikka tämä vuosi ei tosiaan hääviltä näytä tämän harrastuksen osalta.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä mä mustikat käyn syömässä ennen naapuria, jos vaan kerkeen. Mutta ei niistä oikeen mitään piirakkaa jaksa (=osaa) tehdä.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä marjastan. Meni nuorempana useita vuosia, etten käynyt. Nyt olen taas löytänyt viime vuosien aikana tuon varsin hyödyllisen ulkona olemisen muodon. Saisihan ne marjat ostettuakin, mutta en minä ainakaan luonnossa liiku yksin marjojen takia vaan siinä on vahvana myös se ulkoiluaspekti. Ja toki marjat myös maksavat, jää nekin rahat muuhun käyttöön, kun kerää itse.

Jos olisin työtön/opiskelija vailla kesätöitä, marjastaisin juuri nyt hyvinkin tehokkaasti, koska ammattimaisella poiminnalla pääsee varsin hyviin ansioihin.

Taitaa olla niin tuon marjastuksen kanssa (kuten itsellänikin), että lapsuuden karvaat pakkopoimintamuistot kaivertavat tietyssä iässä siinä määrin, ettei nappaa koko touhu, mutta kun ikää tulee hieman lisää, alkaa taas kiinnostaa.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos taloyhtiön vadelmapuskista keräily lasketaan marjastamiseksi, niin siinä tapauksessa kyllä. Keräsinhän peräti yhden rasiallisen. Nääs.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Marjastaminen on perin ikävää puuhaa. Harrastan moista 1 - 1/2 kertaa vuodessa. Sienestäminen on huomattavasti miellyttävämpää, siihen ei sisälly yhtä massiivinen perkausoperaatio kuin vaikkapa mustikanpoimintaan. Oikeastaan vadelmat ovat koko lailla ainoita marjoja, joita viitsii poimia käsin, ja niistä ei siitä syystä jää niin paljon perattavaa. Mutta hyvä että porukat poimii.

Kuitenkin, jos joskus tulee rahasta ynnä ruuasta pulaa, niin mieluummin menisin sitten keräämään vaikka mustikoita, kuin sortuisin suomalaisille niin perinteiseen "HK:n sininen ja hernekeitto"-ratkaisuun.

E: Jännästi on junttimaista niin marjanpoiminta, kuin halpa makkara... Kuitenkin on kovin trendikästä syödä niitä marjoja. Vai pitääkö niiden olla jotain Itä-Bhutanin aroilla kasvaneita goji-karpaloita?
 

A Siente

Jäsen
Lapsena tuli vanhempien ja sedän kanssa käytyä marjastamassa varsin ahkerasti. Nykyisin tuo on vähän jäänyt, kun ei sinne metsään oikein yksinkään jaksa lähteä. Tuossa 100m päässä jotain mustikkaa kasvaa, mutta ei oikein viitsi koirien ulkoilureittien varrelta marjastaa. Oikeastaan kaipaan sitä aikaa, kun setä vei saarelle poimimaan mustikkaa tai puolukkaa ja sai rauhassa keräillä. Oli myös mummon metsissä niin helvetisti marjoja, että ei tarvinnut kauheasti edes liikkua kun sai pari litraa marjoja. Se oli myös todella mielenkiintoista nähdä miten se ämpäri täyttyy marjoista. Voisin oikeastaan koska tahansa lähteä marjastamaan, jos saisi vain kaverin. Todella rentouttavaa touhua. Eikä siinä ole edes tärkeää miten paljon kerää, kun saa olla raikkaassa ulkoilmassa metsän keskellä.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Äiti vei isän kerran marjastamaan. Isä laski ääneen jokaisen poimimansa marjan.

Jostakin syystä tuli ero.

***
En poimi marjoja. Syön muiden poimimia mielelläni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös