Manowar Helsingissä 26.11

  • 765
  • 5

ace

Jäsen
Tulipa käytyä katsastamassa sodan miehet livenä tiistai-iltana Helsingin jäähallissa. Keikasta ei hirveästi ennakkoodotuksia ollut, koska en mikään bändin himodiggari ole. Lähinnä olen fiilistellyt Kings of Metal levyn balladeilla Heart of steel ja The crown and the ring.

Pettymyksekseni nuo kyseiset biisit jäivät kuulematta, ja tuolta levyltä taisi soida vain kaksi kipaletta, Levyn nimikkobiisi Kings of metal ja Hail and Kill. Soitanta jyräsi läpi keikan rankalla otteella, lukuunottamatta parin biisin mittaista akustista slovarikimaraa, mikä sinänsä oli piristävä tauko raskaan biisivalikoiman välillä.

Vannoutuneelle fanille keikka oli varmaan elämys, mutta täytyypä myöntää että nekin 36 euroa olisi voinut paremmin käyttää. Suht väsyneet, jo 80-luvulla moneen kertaan tehdyt kitarasoolot sekä laulajan yritys saada yleisö kirkumaan yhtä korkealta ja kovaa kuin hän itse tuntuivat lähinnä pitkäveteisiltä.

Korneista kornein tapahtuma oli kun bändin jäsenet ajoivat keskellä keikkaa harrikoilla vuoronperään lavalle. Tuo esitys tuntui olevan täysin erillään itse musiikista. Myös pakollinen suomalaisyleisön ylistys tuntui teennäiseltä, ja lavan reunustalla seisoneet naisihmiset olivat varmaan palkattuja bändäreitä, vaikka tarkoitus lienee oli luoda käsitystä että bändi oli heidät valinneet yleisön joukosta backstagelle.

Mutta jotain hyvääkin, kyllähän Joe DiMaio on bassonpompottelija parhaasta päästä. Bassosoolo oli keikan huikein hetki, mutta myös biiseissä Joe veti hurjia kuvioita. Setin lopussa bassonkielten irtirepiminen tosin kuului samaan sarjaan kuin nuo jo mainitut kitarasoolot, mutta silti hän ainoa asia miksi kuitenkin keikan jaksoi seurata mielenkiinnolla loppuun.

Oliko muita JA:laisia heiluttamassa miekkaa tai kirvestä kyseisenä iltana?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sotalaiva

Huomasin kyllä takavuosien lempparin käynnin, mutta aikataulu ei oikein sopinut. Olen nähnyt menninkäiset heidän ensimmäisellä Suomen vierailulla Himangan urheilutalolla (!!!), vuosi oli muistaakseni -84. Silloin ohjelmanumeroihin kuului vain kesy miekkakohtaus ja muuten musiikki puhui.
Sign of the hammerin jälkeen en juurikaan enää seurannut heidän kommelluksiaan. Ensimmäiset neljä levyähän olivat ihan mainioita mäjähdyksiä silloiseen hevi-ilmapiiriin. Nyt tuo menee jo enemmän retro-camp-hengessä. Mistähän sellaisia nahkahanskoja voisi saada?
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tulihan siellä oltua, itse olen Manowariin tutustunut myöhemmällä iällä ja ns. suurten päivien jälkeen. Keikka oli ihan hyvä. Samaa lentoa, mitä ennen vanhaan oli, ei ihan ollut. Johtuiko siitä, että Suomessakin on aika tai fanit jättänyt osaksi taakse.

Itse en tiedä nykyisten bändäreiden "tilasta", mutta ainakin entisiin aikoihin ei heitä tarvinnut palkata :)

Muutenkin acen esille ottamat asiat kuuluvat hommaan. Toiset pitää siitä, toiset ei. Pilkettä silmäkulmaan.

Kiitokset tosiaan, ja muut jutut, toistuvat keikasta toiseen, sinällään luonnollista. Olihan esim. Mark Knopflerilla täsmälleen samat heitot Sailing To Philadelphia -kiertueella kuin Dire Straits -kokoelman live-cd:llä. (en olisi edes saanut suurimmasta osasta kunnolla selvää, mutta tiesi mitä on tulossa niin auttoi hyvin :)
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Mähän olin siinä lavan edustalla... Ei sentään, oisin kyllä ollut, jos aikataulut olisivat sopineet. Manowar on yksi suuria suosikkejani juuri DiMaion vuoksi. Kannoin jopa hänen kuvaansa kukkarossani kymmenen vuoden ajan...

Manowarissa on jäljellä sellaista hurttia elvistelyä ja rymistelyä, vaikka äijät ovatkin jo suhteellisen iäkkäitä. Kaikki levyt löytyy ja uudet ostan aina ilmestyessä.

Other bands play, Manowar kills.
 

ace

Jäsen
Muutenkin acen esille ottamat asiat kuuluvat hommaan. Toiset pitää siitä, toiset ei. Pilkettä silmäkulmaan.



Hei, mä palvon Kissiä, joten en tosiaan ota näitä juttuja liian vakavasti. Ehkä tuo lievästi negatiivinen tunnelma keikasta jäi sen vuoksi etten todellakaan tunne bändin tuotantoa paljon, ja keikalla taisi tulla neljä biisiä mitkä olivat minulle tuttuja. Mutta olihan se oikein menevä ja vauhdikas keikka, sitä en kiellä.

Se harrikka episodi jotenkin ei vain istunut kokonaisuuteen. Jätkät lähti lavalta ja vaikutti että keikka on ohi, sitten ne ajaakin harrikat lavalle yksitellen vuoronperää, jonka jälkeen taas kiusallinen hiljainen hetki ennenkuin seuraava biisi alkaa. Ajattelin ja toivoin että harrikoiden pärinä olisi ennakoinnut yhtä suosikki biiseistäni, eli Wheels of fireä (siinä kun levyllä on samanlainen pärinä alku) mutta sit tulikin joku ihan toinen biisi.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti ace
Ajattelin ja toivoin että harrikoiden pärinä olisi ennakoinnut yhtä suosikki biiseistäni, eli Wheels of fireä (siinä kun levyllä on samanlainen pärinä alku) mutta sit tulikin joku ihan toinen biisi.

No "ennen vanhaan" Wheels of Fire soikin kyseisen episodin jälkeen. Nykyään soittavat Outlawin, joka on toiseksi uusimmalta levyltä. (ja en ole mikään kunnon fani, tiedot tulee pikkuveljeltä ja kaverilta, jolla on mua enemmän perinteitä bändin kanssa jaettavana)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös