Majoittaisitko turvapaikanhakijan kotiisi?

  • 6 628
  • 64

Majoittaisitko turvapaikanhakijan kotiisi?

  • Kyllä

    Ääniä: 18 9,3%
  • En

    Ääniä: 162 83,5%
  • EOS

    Ääniä: 14 7,2%

  • Äänestäjiä
    194
Uusia vastaanottokeskuksia tarvittaisiin 3 per viikko, eikä niitä pystytä aivan niin nopeasti laittamaan pystyyn, joten jossain vaiheessa SPR varmasti antaa ihmisille luvan majoittaa turvapaikanhakijoita. Olisitko itse valmis majoittamaan turvapaikanhakijan kotiisi?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ottaisin ilmaiseksi vaikka viikoksi, mutta sitä pidemmästä ajasta pitäisi saada korvaus mikä olisi esimerkiksi puolet vuokrasta. Vuokraan tällä hetkellä ylimääräistä huonettani turisteille ja monenlaista säätäjää on nurkissani pyörinyt. Toki pääsääntöisesti tavallisia ja fiksuja ihmisiä.

Turvapaikanhakijan kanssa olisi varmasti hauskaa hengata, jos olisi yhteinen kieli. Mentäisiin pubiin ja futismatsiin.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joo, jos se tekisi kaikki kotityöt, siivoaisi ja asuisi ulkovarastossa, ja maksaisi vaikkapa nyt semmosen 2000 euroa kuukaudessa asumisoikeudestaan.
 

oxymoron

Jäsen
Oma asunto on se paikka, jossa saa olla erossa muista ihmisistä, jossa voi pistää ovet ja ikkunat säppiin, puhelimen kiinni ja olla rauhassa. Ahdistaa ajatus sen tilan jakamisesta jonkun tuntemattoman kanssa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Nykyisessä tilanteessani en ottaisi, koska ei ole tilaa. En ottaisi myöskään pakolaisperhettä asustamaan nurkissani, koska vaalin rauhaa.
Minun täytyisi ensin selvittää, miten luotettava tyyppi olisi kysymyksessä ja millainen suhtautuminen hänellä on tiukkaan ateismi, sillä vaikka pidän itseäni kohtalaisen suvaitsevaisena, on yltiöuskonnolliset tyypit sellaisia, joiden seuraa pyrin välttelemään kaikin tavoin.
 
Alustavasti en, mutta ehkä voisin harkita nuorehkoa yksinäistä iPhone-miestä tai viatonta hyvärunkoista nappisilmää määräaikaisella sopparilla. Jokseenkin viime vuosina tullut vähän jämähdettyä Suomeen ja suomalaisiin ja vielä pikku kupliin sen suomalaisuuden sisällä, joten pieni tuulahdus lähi-idästä voisi taas vähän herättää ja avartaa. Ei kuitenkaan mitään kielitaidottomia lapsia / ukkomiehiä / alfaemäntiä, tai määrittelemättömän pituisia vastuita, koska tuskinpa minusta olisi heille riittäväksi tueksi. Joskus on tullut toimitettua henkilökohtaisen avustajan virkaa, eikä se ollut yhtään minun juttuni ilman mitään kielimuurejakaan.
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
En, enkä hyväksy niitä edes samaan kaupunkiin. Siinä on aikoinaan ollut taustalla juuri tietyt syyt, miksi olen maaseudulle takaisin muuttanut ja yksi niistä on OMA RAUHA.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Lähtökohtaisesti en. Toki jos esimerkiksi Ukrainasta löytyy varakkaampi nätti mimmi terhakkoine tisseineen, niin kai sen voisi humanitäärisenä apuna nurkkiin majoittaa. Toivottavasti sillä ei kuitenkaan iPhonea ole, sokeasti Appleen luottavat ovat rasittavaa väkeä ja riskejä ei viitsisi ottaa tällä saralla.

Mutta juu, ei kiitos noin lähtökohtaisesti.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
En. Ja turha vetää rasismikorttia. Mulla ei ole yhtäkään turvapaikahakijakaveria/-sukulaista. Ventovieraita en alkaisi kylmiltään majoittamaan, jos minulla moiseen asiaan olisi sananvaltaa. Hätätilanteessa voisin toki majoittaa yöksi tai kahdeksi, kunhan vain vakuutun siitä, etten löydä itseäni roskalavalta paloiteltuna, ja että kämpästä jää jäljelle muutakin kuin savuavat rauniot. Ja tämä koskee ihan kaikenmaalaisia ihmisolentoja.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Vastasin EOS eli tätä asiaa pitäisi funtsia hieman. Tilaa olisi kaksiossa yhden vuodesohvan verran olkkarissa mutta avokki tekee pääsääntöisesti yövuoroja, joten totaalinen rauha ja hiljaisuus pitäisi olla täällä kotona aamu kasista sinne iltapäivä neljään. En mielelläni majoittaisi myöskään islamistia koska elämäntyylini ei välttämättä sopisi hänen arvomaailmaansa. Ehkäpä oma elämäni rajoittuisi liikaa ja tästä johtuen en voisi olla kotonani niin kuin haluan.

Jos asuisin yksin niin ottaisin mielelläni vaikkapa pari lasta, joiden vanhemmat ovat jääneet ties minne. Olen tällä hetkellä työttömänä mutta duunit alkavat tammikuussa, joten muutaman kuukauden majoittaminen olisi pirun hyvä vaihtoehto ja tekisin sen kyllä mieluusti. Tiedän kyllä, että pystyisin antamaan heille turvallisen kodin ja innokkaana kotikokkina vaikkapa harjoittelisin valmistamaan sellaisia ruokia, joita ovat tottuneet syömään ja josta pitäisivät. Nuorten parissa olen muutenkin aikoinaan tehnyt vapaaehtoistyötä.

EDIT. Eräs iranilainen viisikymppinen kaveri hengaili meillä viime kesänä eikä ollut mitään ongelmia. Ei tosin nukkunut meillä mutta kävi syömässä ja kuluttamassa aikaa. Kaikki lähti siitä kun aloitin keskustelun hänen kanssaan kadulla joka johti sitten frendeilyyn. Lähti takaisin Iraniin jostain syystä vaikka veljensä ja isänsä oli siellä tapettu. Tämän vuoksi Suomeen pari vuotta sitten oli tullutkin.
 
Viimeksi muokattu:

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
En. Oma koti on paikka johon ventovierailla ei ole mitään asiaa. Ensinnäkin ajattelen perheen turvallisuutta eikä ventovieraaseen ja toisesta kulttuurista tulevaan ihmiseen voi luottaa mitenkään. Toisekseen miksi alkaisin tässä taloustilanteessa ylläpitämään omista rahoistani muiden ihmisten arkea? Valtio tykittää verorahoja jo ihan tarpeeksi maahanmuuttajien hyväksi.

En ole rasisti. Nostan hattua KAIKILLE maahanmuuttajille, jotka tekevät täällä töitä ja elävät siivosti. Valitettavasti oman veikkaukseni mukaan jotkut näistäkin turvapaikanhakijoista syyllistyvät johonkin rikokseen lähikuukausina. Punkalaitumellahan kytee jo ruutitynnyri, kun kaksi vastaanottokeskuksen asukasta olivat jo ehtineet ahdistelemaan 17v tyttöä kaupassa.
 

cheap_shot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit, KäPa, Liverpool
Ei kiitos, kyllä siellä Afrikan savanneilla on tilaa hetekoille ym sänkyvirityksille. Ja on muuten upeat kelit, helteet hellivät!

Vastaukseni: En ikinä.
 

SgtMarkov

Jäsen
Jos se hoitaisi kaikki asumiskustannukset niin mikäs siinä. Fakta taitaa kuitenkin olla etteivät tänne tulonsa jälkeen maksa mistään mitään. Eli en todellakaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jollakin sopimuksella kyllä ja määräaikaisesti, esimerkiksi 1-2 aikuista tai pieni perhe muutamaksi viikoksi. Pidemmät kontrahtit pitää arvioida erikseen. Minulla on iso omakotitalo, jossa asuu kaksi aikuista ja kolme lasta. Lisäksi on kahden erillisen tilan autotalli, josta toisesta voi mainiosti varustella ympärivuotisen oleskelutilan. Kyllä noihin tiloihin mahtuu väliaikaismajoittamaan muutaman ihmisen.

Muutamia ehtoja kuitenkin olisi.

Minulla ja perheelläni pitää olla oikeus hyväksyä tai hylätä, kuka tai keitä omaan asujaimistoon saapuu turvapaikanhakijastatuksella. Ei kenenkään oma koti voi olla pakolaisleirin tai vastaanottokeskuksen etätoimipiste. En halua nurkkiini roistoja tai ääliöitä. Kandidaateille olisi suuresti eduksi jonkin yhteisen kielen kuten englannin vähintään auttava osaaminen. Lisäksi pitää olla valmius osallistua mukisematta määrättyihin kotitöihin, kuten siivoukseen ja pihahommiin. Orjatyöleiriä en olisi perustamassa, mutta aikuisen turvapaikanhakijan velvollisuus osallistua pieniin kotiaskareisiin on oltava osa sopimusta. Ajatuksena on lähinnä se, että ulkkarit tekisivät suunnilleen oman osansa kotitöistä ja siivoavat siis vähintään omat jälkensä.

Koska kotimajoitus säästää tietyiltä osin yhteiskunnan kustannuksia, vaadin yhteiskunnalta luonnollisesti kompensaatiota turvapaikanhakijoiden majoituksesta, ruokinnasta sekä mahdollisten asiointi- ja tukipalvelujen järjestämisestä. Minkään turvastandardien yms. kanssa en ryhdy pelehtimään, eli turvapaikanhakijoiden takia en ryhdy asentamaan omalla kustannuksellani mitään palohälytin- ja sprinklerisysteemejä, invavessoja tai hissejä. Jos yhteiskunta haluaa niitä omalla kustannuksellaan viritellä kotiini, niin asiasta voidaan neuvotella. En ole tehnyt mitään laskelmia, mutta vaatimani yhteiskunnan kompensaation pitäisi olla useita tuhansia euroja per turvapaikanhakija kuukautta kohti. Viitehinnan pitäisi kai olla lähellä niitä summia, joita yksityiset perhekodit veloittavat kunnilta perhekoteihin sijoitetuista lapsista.

Turvapaikanhakija saa harjoittaa uskontoaan kuten vaikkapa islamia omassa yksityisyydessään niin paljon kuin katsoo tarpeelliseksi. Ei haittaa, jos työhuoneesta tai autotallista kajastaa jo aamuyöstä valot, kun aamurukousta viritellään. Sen sijaan rasittavan musiikin kuten eurodiscon, hiphopin, räpin, ryssärokin, lähi-itäiskelmän, kuolonmetallin ja kaikkinaisen ölömölön soittaminen on ehdottomasti kielletty kaikkina vuorokaudenaikoina, varmuuden vuoksi myös kuulokkeilla. Isäntäperheen jäseniin ja lemmikkieläimiin sekaantuminen sekä oven raosta kuseminen on kielletty. Perskännien vetäminen ei ole suotavaa, mutta jos yhdessä ryntätään, niin en minä sitten paheksu. Huonojen juomien kuten Lord Calvert -viskin juominen ja hallussapito on kuitenkin kielletty, samoin kuin huippausaineiden. Niistä tulee häätö, ja sitä ennen porkkana rectumiin. Naapureita pitää käsitellä ystävällisesti ja tervehtiä, paitsi sitä yhtä vittupää-ämmää ei tarvitse morjestaa. Kohtuullinen kalsarointi ja backgammonin pelaaminen pikkutinassa isännän kanssa on sallittu. Nettiyhteys on myös turviksien käytössä, niin saavat kirjoitella joutessaan esimerkiksi Syyrian Jatkoaikaan.
 

A Siente

Jäsen
Ainoastaan rahallista korvausta vastaan. Esim. 800€/kk on sellainen summa jolla voin harkita asiaa. Silloinkin pitäisi harkita tapauskohtaisesti, ei omaan kotiin kuitenkaan ihan ketä tahansa halua päästää. Oikeastaan tarkemmin kun ajattelee niin oman kodin menettäminen pakolaiselle ei houkuttele yhtään, joten en ole valmis majoittamaan ketään. Haluan kodissani nukkua molemmat silmät kiinni ilman pelkoa joutua henkirikoksen uhriksi.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
En todellakaan.

Naurattaa vertaukset evakkoihin 40-luvulta. Suomalaisen evakon kyllä voisin majoittaa. Tämä on varmasti rasistista taas kerran, mutta omia ja omaa yhteiskuntaa pitää tukea. Olen ällistynyt kuinka tuomittua kotiinpäin vetäminen nykyään on. Kantani ei tule muuttumaan, meno on mielestäni ihan absurdia. Mitä jos esim jatketaan näin 10 vuotta? Nahka ilmeisesti kestää ja juurisyy ei tällä korjaannu mihinkään. Jossain Euroopassa on pakko mitta täyttyä ja sietäisi tehdä sitä Suomessakin mahdollisimman pian.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Seuraava looginen askel on se, että maahanmuuttovirasto ja sisäministeriö linjaavat, että jokaisen on majoitettava.

Nykyinen, täysin absurdi orwellilais-kafkamainen kehitys naurattaisi, jos se ei pelottaisi.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen epäsosiaalinen, joten en ottaisi vieraita ihmisiä kylään saati sitten asumaan kotiini.

Hädänalaisten tukeminen on kuitenkin tärkeää. Jos minulla olisi vuokrakämppä tyhjillään, niin voisin lahjoittaa sen joksikin aikaa tähän tarkoitukseen. Tai vaikka pidemmäksikin aikaa, jos valtiolta saisi vaikka yhtiövastikkeen suuruisen summan korvauksena. Olisin myös valmis maksamaan esim. korvamerkittyä veroa turvapaikanhakijoiden asioiden ja olosuhteiden vuoksi.
 

Aberystwyth

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
En, ei ole tilaa. Jos olisi, voisin ehkä jollekin antaa parin viikon ajaksi majapaikan. Jos itse olisin samassa tilanteessa, olisin hyvin kiitollinen, jos joku oikeasti antaisi majailla jonkin aikaa kotonaan.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Voisin majoittaa erittäin väliaikaisesti. Tilaa ei nimittäin hirveästi ole, mutta olohuoneessa on vierassänky toimittamassa sohvan virkaa. Huonetta minulla ei ole antaa.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
En. Ei sillä, että se olisi kiinni siitä olisiko majoitusta vailla turvapaikanhakija vai ei-turvapaikanhakija. Olen sen verran kyyninen persoona, että oletuksena en luota kehenkään ja luottamuksen saa vain ansaitsemalla sen. Osalla ihmisistä tuntuu olevan päinvastoin, alustavasti luotetaan jokaiseen ja sitten ihmetellään.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Vastasin ei. Voisin tosiaan hyvin lyhyeksi aikaa harkita yhden henkilön tai vaikka kolmen henkilön perheen majoittamista. Tällaisessa tapauksessa puhuttaisiin kuitenkin muutamista päivistä. Tietty jos tyyppi/perhe olisikin sellainen, että homma toimii ja tulisin juttuun voisin toki olla myötämielinen asumisjärjestelyn jatkamiseen. Mutta varsinkin homman jatkamisen kannalta kyllä vaatisin kompensaatiota kuluistani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös