Maastohiihtokausi 2024–2025

  • 63 333
  • 636

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Isometsältä minusta hyvä analyysi, Vuorinen hyödynsi hienosti kisan parhaan kaluston.

Hän hiihtää taktisesti aina aika hyvin. Hyvin harvoin muistan, että Vuorinen olisi tehnyt taktisia virheitä. Hän huomasi jo puolivälierässä, että hänellä on äärimmäisen liukas suksi, jolloin hän rupesi tekemään ohituksia alamäissä. Kun semmoisen tempun pystyyy tekemään, säästyy energiaa. On se paljon kovempi ohittaa ylämäessä.
Sieltä se sankaritarina taas lähtee. Kyllähän norjalaiset veti aika ylivertaisella suksella vielä, Northug ja Evensen pääsivät vielä verrattuna todella helpolla nostamaan asemiaan paikasta kuin paikasta. Pellegrinon ja Vuorisen nousut neljänneltä sijalta muistuttivat kovasti toisiaan. Ranskalaisetkin olivat myös erottuvan hyvällä suksella, toki suomalaisetkin. Heikompia ruotslaisten, jenkkien ja monien keskieurooppalaisten porukassa. Mutta Norjalaisilla meni kyllä kisat vihkoon siihen nähden, miten vahvoja ovat suksella. Tämä ei jatkune, nyt aikavertailut olivat muille edullisia.

Vuorisen kannalta kaikki meni edullisesti. Alkuerässä sai höllätä lopussa kun kolari pudotti muut, verraten vaikka Chappaziin joka teki todella kovan työn ajaessaan Grondin kiinni jäätyään kolarin takaa jälkeen. Toki sai paljon kiinni suksellakin mutta sekä pitkä nousu että loppusuora mentiin aivan täysillä. Ja kun ensimmäisessä välierässä nähtiin pientä passailua pariin paikkaan, jäi sieltä aikavertailuväki ulos, nythän käytännössä kaikki kovimmat tykit olivat ensimmäisessä välierässä.

Vähän voi kalustokatsauksessa huijata kun Vuorisen välierässä lennettiin Ogdenista ohi. Ogden erottui heikommalla kapulalla alkuerässäkin ja välierässä Vuorinen ja Chanavat sekä kaukaa tulevat Chappaz ja Novak hyödyntävät paikan.

On selvää että norjalaisten suksi kulki parhaiten. Pellegrino, ranskalaiset ja suomalaiset ovat myös vahvoilla. Riebliä en nyt jaksanut lähteä uudestaan tutkimaan. Chappaz oli kyllä muuten väsynyt jo välierässä. Ei siis ihme ettei enää finaalissa ihan jaksanut peesiin polkea. Ensimmäisestä välierästä voi käydä katsomassa viimeisen laskun peesietuja kun kärjessäkin on hyvä suksi: kukaan ei ohita ketään ennen mutkaa ja siinä sitten linjat ratkaisee.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Isometsältä minusta hyvä analyysi, Vuorinen hyödynsi hienosti kisan parhaan kaluston.
Kyllä Late joutui siinä sivussa muutaman luistelupotkunkin ottamaan, eli ihan ei voinut vaan lasketella pronssille alkuerässä, puolivälierässä, välierässä ja finaalissa.

Toki ei yllätä, että olet nyt varmasti toistakymmentä viestiä jauhanut pelkästään Vuorisen hyvästä kapulasta. Toimihan se, josta huoltorekalle ansaitut kiitokset, mutta ei se mitali pelkällä kilpailukykyisellä kalustolla tullut. Eli aina jos suomalainen menestyy, on tämä kaavasi aika tuttuakin tutumpi. Joku voisi ajatella, että siihen sisältyy aimo annos ko. urheilijan vähättelyä.

Naisten puolella ainakaan Jaskalla ei näyttänyt olevan ainakaan kaikista luistavin suksi. Mutta eipä sekään siihen ratkennut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ja muut altavastaajat
Kyllähän tuo Vuorisen vire lupailee hyvää myös siihen parisprinttiin. Hakola pystyy huippukunnossa lähettämään Vuorisen mitalisijalta ankkuriosuudelle. Norjalle( eli Kläbolle) ei voi varmaan kukaan mitään, mutta himmeämmät mitalit on jaossa. Naistenkin puolella Niskanen/Joensuu voi hyvinkin olla mitalipari.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä Late joutui siinä sivussa muutaman luistelupotkunkin ottamaan, eli ihan ei voinut vaan lasketella pronssille alkuerässä, puolivälierässä, välierässä ja finaalissa.

Toki ei yllätä, että olet nyt varmasti toistakymmentä viestiä jauhanut pelkästään Vuorisen hyvästä kapulasta. Toimihan se, josta huoltorekalle ansaitut kiitokset, mutta ei se mitali pelkällä kilpailukykyisellä kalustolla tullut. Eli aina jos suomalainen menestyy, on tämä kaavasi aika tuttuakin tutumpi. Joku voisi ajatella, että siihen sisältyy aimo annos ko. urheilijan vähättelyä.

Naisten puolella ainakaan Jaskalla ei näyttänyt olevan ainakaan kaikista luistavin suksi. Mutta eipä sekään siihen ratkennut.

Päin vastoin. Kuten Isometsäkin sanoi, niin Vuorinen hiihti taktisesti erinomaisesti ja puolivälierässä oli sopivasti onnea mukana. Hiihto on välineurheilua ja hyvä kalusto on vähintään yhtä tärkeää kuin hyvä kunto. Minusta vain posia, että huoltorekka onnistui heti, esim USA:lla ja Ruotsille jäi paljon mietittävää jatkoon.

Suomen hiihtäjistä minusta vain Iivo on sellainen, joka pystyy 10 km pertsalla mitalin ottamaan, vaikka kalusto ei aivan priimaa olisi. Muilla mitali vaatii kalustoetua ja toivotaan, et sitä on. Vuorisen kaltaiset nappi onnistumiset ovat lajin suola, toivottavasti sama jatkuu miesten puolella ja Norjan mahalasku olisi pysyvää.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko Kepan tilanteesta kuulunut lisätietoa? Onko jotain vammaa poisjäännin taustalla?
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Piti vielä nostaa esiin, että hienoa, kun katsomot ovat täynnä ja paljon porukkaa. Aivan erilainen kisafiilis, kuin tyhjillä katsomoilla Planica, Peking, Obertsdorf). Pitäisikö MM-kisat hiihtää aina Norjassa tai Suomessa, saataisiin yleisöä katsomoon. Esim Tour de Skillä ei Italiassa ole juuri ketään katsomossa saati ladun varrella, vaikka vapaa pääsy kaikille.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Päin vastoin. Kuten Isometsäkin sanoi, niin Vuorinen hiihti taktisesti erinomaisesti ja puolivälierässä oli sopivasti onnea mukana. Hiihto on välineurheilua ja hyvä kalusto on vähintään yhtä tärkeää kuin hyvä kunto. Minusta vain posia, että huoltorekka onnistui heti, esim USA:lla ja Ruotsille jäi paljon mietittävää jatkoon.

Suomen hiihtäjistä minusta vain Iivo on sellainen, joka pystyy 10 km pertsalla mitalin ottamaan, vaikka kalusto ei aivan priimaa olisi. Muilla mitali vaatii kalustoetua ja toivotaan, et sitä on. Vuorisen kaltaiset nappi onnistumiset ovat lajin suola, toivottavasti sama jatkuu miesten puolella ja Norjan mahalasku olisi pysyvää.
Kilpailukykyisen kaluston tarvitsee Iivokin. Oikeita kalustoetuja taas on tarjolla harvoin ja tänäänkin se etu nähtiin norjalaishiihtäjillä. Sen jälkeen muutama muu porukka (mm. Suomi ja Ranska) joilla oli se taso jolla tapellaan kovista sijoituksista. Eikä se norjalaistenkaan etu ollut kuin Mäki Oberin parisprintissä, sitä siis tapahtuu aniharvoin ja on aivan turha odottaa osuvaksi mihinkään tiettyyn kisaan.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kilpailukykyisen kaluston tarvitsee Iivokin. Oikeita kalustoetuja taas on tarjolla harvoin ja tänäänkin se etu nähtiin norjalaishiihtäjillä. Sen jälkeen muutama muu porukka (mm. Suomi ja Ranska) joilla oli se taso jolla tapellaan kovista sijoituksista. Eikä se norjalaistenkaan etu ollut kuin Mäki Oberin parisprintissä, sitä siis tapahtuu aniharvoin ja on aivan turha odottaa osuvaksi mihinkään tiettyyn kisaan.

Jos kaluston merkitys olisi näin vähäinen, niin miksi nähdä tällaista vaivaa? Alla Mika Venäläisen kommentit Pekingin kisojen aikana. Varmasti kaikkilla mailla ei ole vastaavia resursseja.

Venäläinen innostuu selittämään, mistä suksihuollon arjessa on kyse.

Suksitestejä tehdään kisojen aikana aamusta iltamyöhään. Huoltajat puurtavat satoja ja tuhansia vertailulaskuja.

Kuhunkin keliin etsitään parasta suksea, hiotaan pohjakuvioita koneella ja käsin, annostellaan pitoa perinteisen hiihtotavan suksiin ja taiotaan luistoa vapaalle.

"Kokonaisuus ratkaisee. On niin monta asiaa, jotka vaikuttavat."

Yksittäisistä asioista tärkein on suksi ja varsinkin perinteisellä sen jäykkyys. Perinteisen suksessa tärkeintä on pitovoiteen annostelu.

"Voi sanoa, että tippa liikaa liisteriä on vauhdin surma, Venäläinen muistuttaa voitelun ensimmäisestä prinsiipistä."
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos kaluston merkitys olisi näin vähäinen, niin miksi nähdä tällaista vaivaa? Alla Mika Venäläisen kommentit Pekingin kisojen aikana. Varmasti kaikkilla mailla ei ole vastaavia resursseja.

Venäläinen innostuu selittämään, mistä suksihuollon arjessa on kyse.

Suksitestejä tehdään kisojen aikana aamusta iltamyöhään. Huoltajat puurtavat satoja ja tuhansia vertailulaskuja.

Kuhunkin keliin etsitään parasta suksea, hiotaan pohjakuvioita koneella ja käsin, annostellaan pitoa perinteisen hiihtotavan suksiin ja taiotaan luistoa vapaalle.

"Kokonaisuus ratkaisee. On niin monta asiaa, jotka vaikuttavat."

Yksittäisistä asioista tärkein on suksi ja varsinkin perinteisellä sen jäykkyys. Perinteisen suksessa tärkeintä on pitovoiteen annostelu.

"Voi sanoa, että tippa liikaa liisteriä on vauhdin surma, Venäläinen muistuttaa voitelun ensimmäisestä prinsiipistä."
Koska kilpailukykyistä kalustoa ei saa muuten luotua. Mutta esimerkiksi päivän olosuhde oli sellainen että kilpailuetua oli todella vaikea luoda. Olosuhde ei ollut liian vaikea tai erikoinen. Ei tämä sen monimutkaisempaa ole. Resurssieroja on toki, Norjalla on yhdeksän ympärivuotisesti täysipäiväistä huoltomiestä, Suomella yksi kilpailukauden ajan, muut rakkaudesta lajiin. Myös Ruotsi lyö Suomen resursseissa selkeästi. Siihen nähden siellä on viime vuosina oltu hämmentävän usein ongelmissa. Ranskan resursseista en suoranaisesti tiedä mutta heillä on isot joukkueet sekä maasto- että ampumahiihdossa ja eiköhän se huolloissakin näy. Sveitsiläisillä on aina rahaa kaikkeen.

Usko pois, tiedän kyllä tuosta puolesta ihan hyvin. Siksi en myöskään kaikkia älyttömimpiä myytteihin verrannollisia kertomuksia ostakaan. Ja tälläkin kaudella on myös ollut kisoja joissa olen suoraan puhunut huoltojen näytelleen ihan kunnollista roolia. En vaan yritä keksiä sitä niihinkin kisoihin kun sitä ei tapahtunut.

E. Lisätään että on ihan tavallista että sprintissä kalustoerot pienenee aina mentäessä seuraavaan vaiheeseen. Tähänkin on luonnolliset syyt.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hagi

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Jos kaluston merkitys olisi näin vähäinen, niin miksi nähdä tällaista vaivaa? Alla Mika Venäläisen kommentit Pekingin kisojen aikana. Varmasti kaikkilla mailla ei ole vastaavia resursseja.
Tarvitaan paljon resursseja ja työtä, jotta suksi on varmasti kilpailukykyinen. Jos myös muut kärkimaat ovat onnistuneet löytämään pohjaan oikean tällin, on äärimmäisen vaikea saada varsinaista kilpailuetua kalustosta, mutta toisaalta erittäin helppo antaa muille etua jos kaikki ei osu ihan nappiin.

Jotta voidaan puhua kalustoedusta, tarvitaan joko muiden epäonnistumista tai poikkeuksellista neroutta ja pientä riskinottoa. Yksittäisen hiihtäjän kohdalla saattaa toki löytyä myös keliin erityisen hyvin sopiva pari, joka voi tuoda merkittävää kilpailuetua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös