Se minkä verran päävalmentaja kuuntelee mv-valmentajaa valinnoissa riippuu aivan henkilöstä. Itse olen valmentanut todella monen päävalmentajan kanssa ja esim Gates Orlando, Curt Lundmark, Harry Kreis ovat antaneet minun melko pitkälle päättää peluutuksesta. Sitten esimerkiksi Hannu Aravirran, Rami Summasen jne kanssa sovitaan asioista yhdessä, mv-valmentaja ehdottaa asioita ja niiden pohjalta päävalemtaja tekee päätöksensä. Käytäntöjä on monta ja riippuu valmennustiimistä ja ennenkaikkea päävalmentajasta.
Pohjois-Amerikassa tilanne on toinen ja monasti seuroissa peluutus perustuu paljon kunkin kaverin draftiin, sopimuksen suuruuteen jne eli siellä politiikka, nokkimisjärjestys ja ennen kaikkia johdon kasvot (tai niiden menetys) näyttelevät isoa osaa siinä kuka saa mahdollisuuden ja kuka ei. Korkea draft pick ja hyvä sopimus takaa melkomoiset näytön mahdollisuudet ja antaa aikaa enemmän kuin pidemmän kautta pyrkiville.
Kyllä minä ainakin teen suunnitelman ennen kautta siten että periaatteet on selvät ja sovittu päävalmentajan kanssa & kommunikoitu maalivahdeille. Suunnitelmaa sitten toki muokataan kauden aikana tilanteiden muuttuessa ja maalivahtien otteiden mukaan.
Ottelumäärän ideaali suhde riippuu monesta asiasta, joukkueen tilanne, sarjatilanne, kavereiden tasoero, luonteet, kehitystilanne. Ideallia peluutussuhdetta ei ole, vaan asia täytyy katsoa kokonaistilanteen mukaan. Esim Tapparassa ainakin näin ulkopuolisen silmin ollaan onnistuttu tässä asiassa todella hyvin tähän saakka.
20v Nuoren maalivahdin tulee saada pelejä, se on selvä. Jos tilanne ei liigassa salli esim 15 ottelun määrää kaudessa on silloin hyvä hakea lisäpelejä ja tuntumaa esim mestiksestä. Harjoittelu on toki tärkeätä, mutta ilman pelejä ei kehity.
Itse olen samaa mieltä siitä että nuorille maalivahdeille tulisi saada mahdoollisuuksia näyttää taitojaan myös liigassa. Ei liigamaalivahdiksi voi kehittyä ilman liigapelejä. Tässä täytyy todeta että tällä kaudella olen itse syyllinen tähän samaan asiaan koska meillä Zurichissä ei ole mitat täyttävää kakkosta joka pystyy kannattamaan joukkuettamme ja näin ollen Sulon joutuu urakoimaan kaikki pelit. Toki kakkonen pelaa paikallista mestistä sitten. Ensi kauden kakkonen tulee pelaamaan 5-10 peliä alustavan suunnitelman mukaan jota olemme jo alkaneet kaavoittamaan.
Jukka