Tuo ja Lassi Lehtisen jatkosopparista tehty video olivat onnistuneita, mutta tuollaista sisältöä pitäisi pystyä tuottamaan viikoittain. Toki tiedostan, että Lukon viestintää ei (ainakaan viime kaudella) tehty päätoimisesti. Brändin kannalta olisi hyvä, jos tähän satsattaisiin enemmän.
Teen itse työssäni myös viestintää ja mieluummin ihastelisin Lukon some-tuotantoa kuin harmittelisin, että asiat voisi hoitaa paremmin.
Urheilujoukkueen viestintä on paljon muutakin kuin videoiden tekemistä. Itseasiassa arki pelikaudella on todella tiivistä.
Millään näillä mainitsemillasi seuroilla ei ole viikkotasolla tuollaisia videoprojekteja. HIFK:lla selkeästi eniten ja ovat satsanneet videotuotantoon.
Sitten taas pelikaudella vaikka HIFK laittoi usein voittopelin jälkeen yhden kuvan esimerkiksi Instaan, jossa oli STADI X RAUMA X. Hyvälaatuisia raakakuvia. Häviöpelin jälkeen ei välttämättä tullut mitään.
Meillä tehtiin kirjalliset raportit, videokoosteet, ekalla kaudella Radio Ramona Ripa-koosteet, pelaajahaastikset pelin jälkeen, hassuttelukuvat, videokuvaa jäältä ja fiiliskuvia katsomosta (johon tarvittiin erillinen kuvaaja).
Työläämmät videot tulivat ekstrana ja yleensä erityistapauksissa.
Eli kyse on siitä mikä on viestintäsuunnitelma ja käytössä olevat resurssit. Jos halutaan esim. karsia perusviestinnästä arjessa ja keskittyä enemmän videopuoleen niin se onnistuu, mutta mikäli resursseja ei ole useampaan tekijään jostain se on pois.
Arvo silläkin on, että urheiluseurat tekevät myös laadukasta perusviestintää eri tapoja käyttäen.
Resurssit ovat tietysti avainasemassa. Onko vapaaehtoisia tekijöitä mukana, onko palkattuna useamman kuin yhden tekijän panos, onko se kokopäiväinen, puolipäiväinen vai vain osa-aikainen. Eri liigaseuroilla on erilaisia ratkaisuja ja käsittääkseni Ilveksellä esimerkiksi on ollut rakkaudesta lajiin - tyyppejä tiimissä mukana.
Ilveksen edelliskauden viestintä olikin todellista tykitystä, jossa oli laadukkaan perusviestinnän, tarkkaa hiotun graafisuuden lisäksi upeasti toteutettua videotuotantoa.
Toivottavasti urheiluseuroissa aletaan arvostamaan ja ymmärtämään viestinnän & markkinoinnin arvo ja ollaan myös valmiita panostamaan resursseja. Paljon myös tekijät sortuvat tekemään puoli-ilmaiseksi. Ja urheiluviestinnässä ei ole työaikoja..
Olisi siistiä katsoa alan ammattilaisen jälkeä, laita vaikka yvlla linkkiä mistä voisi tsekata.