Luetko sarjakuvia?

  • 20 306
  • 158
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Aikaisemmin on kyselty mitä sarjakuvia Jatkiksen lukijat lukevat mutta vaihtoehdot olivat melko vähissä ko. gallupissa. Lucky Luket tulee luettua säännöllisesti uudestaan, samoin Asterixit mutta kuka muistaa Cocco Billin?! Näitä albumeita on ajan saatossa siunaantunut kahta vaille kaikki hyllyyn. Enimmäkseen divareista tai sukulaisilta saatuna ja niistä en luovu pienellä rahalla (jos iso raha tarjotaan niin sitten).
Marvelin lehtiin tuli aikoinaan sijoitettua (ei siis törsättyä!) tarpeeksi rahaa mutta tämäkin on jäänyt viime vuosina. Daredevil on edelleen kurko, leffakin on kuulemma tekeillä?
Muita henk.koht. suosikkejani ovat Calvin&Hobbes, eli Paavo Ja Elvis/Lassi ja Leevi -albumit, hyvä esimerkki sarjakuvasta joka on tarkoitettu kaikille meille joilla "sisäinen lapsi" on enemmän pinnalla kuin olisi yhteiskunnallisesti suotavaa. Tällä hetkellä sarjakuvien aatelia minulle edustaa Neil Gaimanin "Sandman". Näihinkin upposi juuro jos toinenkin.
Nemesis tuli plarattua läpi, en voi lämpimästi suositella, Judge Dredd on aina kova ja Akira ei auennut minulle :confused:. Uusin diggailukohteeni on Kabuki, josta ostin ensimmäisen albumin "Circle of blood", joka oli aika hitsin hyvä, vaikka mustavalkoisuus aluksi heiman hämäsi.
Onko lukijoilla tietoa "Hellblazer" -sarjiksista? Johnny Constantine seikkaili jo Sandmaneissa joten voisi olla ihan hyvää tavaraa?
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo

Lehdistä tulee sarjakuvat luettua päivittäin. Paikalllisessa Länsi-Suomessa on niin armottoman surkeat sarjakuvat, että se on sama onko niitä tai ei, mutta Ilta-Sanomista sekä Satakunnan Kansasta luen ne aina. Karvinen, Lassi ja Leevi (Paavo ja Elvis) sekä Aku Ankka ovat ehdottomia ykkösiä. Masi ja Velho tulevat heti vanavedessä.

Meille tulee pojille Aku Ankka. Se on hyvä, että se on poikien nimellä, mutta isä sen lukee yleensä ensimmäisenä itse. Sitten sen lukee vanhempi pojista, joka on jo lukemisen jalon taidon oppinut, ja sitten minä luen sen pienemmälle.

Asterix ja Lucky Luke ovat sellaisia sarjiksia, että niiden pariin tulee palattua aina uudestaan. Minulla on kaikki albumit molemmista, osa todella kärsineitä, osa parempikuntoisia.

Tex Willeriä keräilen myös. Vanhempia Texejä luenkin vielä joskus, mutta nämä uudemmat eivät niin innosta. Pakko se uusinkin aina on kuitenkin ostaa, kun kerran sen keräilyn on aloittanut.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Henkilökohtainen suosikkini on jostain syystä Dilbert -sarjakuva, jonka albumeita on hyllyssä joku seittemisen kappaletta + Scott Adamsin kirjoittama kovakantinen kirja Dilbertin tulevaisuus. Calvin & Hobbes on myös suosikkeja, pari albumillista, kuten myös Viiviä ja Wagneria.

Lisäksi pitää mainita Sinfest joka on pelkästään nettisurffaajien ilona. Sinfestistä ei tosin saa varmasti kaikkea irti, ellei aloita lukemaan aivan alusta asti. Mutta siinäpä sitä onkin puuhaa, olisikohan puolentoistavuoden ajan joka päivälle tullut uusi strip.
 

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
En lue vielä niin vaativaa tekstiä. Minulla riittää kylliksi tekemistä Jatkoajassa, joka sekin tuntuu menevän usein yli hilseen. Olen kyllä ajatellut koekeilla Aku Ankkaa ja Korkkareita ens vuonna.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti railwayman
En lue vielä niin vaativaa tekstiä. Minulla riittää kylliksi tekemistä Jatkoajassa, joka sekin tuntuu menevän usein yli hilseen. Olen kyllä ajatellut koekeilla Aku Ankkaa ja Korkkareita ens vuonna.

Itse ajattelin myös harjoitella vakavampia kirjallisia koitoksia silmällä pitäen kaivamalla jostain vintin kätköistä vanhat Lätsät (Andy Cap). Jutut ovat kahden tai kolmen kuvan mittaisia ja edellyttävät paitsi valtavaa keskittymiskykyä, myös kärsivällisyyttä jos meinaa lukea koko stoorin. :D
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Aku Ankka tulee luettua joka viikko, muuten nykyään sarjakuvien lukeminen on jäänyt vähemmälle. Nuorempana tuli luettua kaikkia mahdollisia sarjakuvia. Ykkösenä oli tv-sarjan innoittamana He-Man-sarjislehti. Sanomalehtien ykkössarjakuva on tällä hetkellä B.Virtanen....
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Lassi ja Leevi on loistava, muutamat Aku-piirtäjät samoin (Barks, Heyemans, Taliaferro, Rosakin). Lucky Luke on ihan gurko, enkä voi käsittää, että 10-vuotiasta pikkuveljeä ei jaksa kiinnostaa. Gary Larsonin Harhama-kuvat laskettaneet sarjakuviksi? Ainakin ovat tosi hyviä.

Salainen pahe: Teuvo Lyly....
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
jepjep. 20 vuotta olen kerääillyt, erinäisiä
sarjakuvalehtiä, hyllyistä löytyy mm. lähes
kaikki suomeksi ilmestyneet supersankari
sarjakuvalehdet 70-80 luvuilta + jokunen
metri erinäistä laadukkaampaa lehteä ja
albumia.

Tällä hetkellä luen pääasiassa: Spawnia
ja Heavy Metal :ia + satunnasia albumeita.

Akuankan Taskukirjatakin löytyy johonkin
nro. 150 saakka mutta niitä ei ole kyllä tullut
avattua varmaan 10 vuoteen.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U13

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Toki Karvinen, Harald Hirmuinen, Viivi ja Wagner jne. ovat suosikkilistallani, vaan ykkösenä on mr. Bo Gracen luomus Hannes. Viiltävän analyyttistä tarinaa tosielämästä. Hanneksen vanhempiin juttuihin voit tutustua www.piranhaclub.com issa.

Metrolehti ja sunnuntain HS ainakin julkaisee, ja aiemmin Keski-Uusimaakin jota tosin en enää kolmeen vuoteen ole seurannut.
 

Noir

Jäsen
Viestin lähetti Jakke Huuliparta
Tällä hetkellä sarjakuvien aatelia minulle edustaa Neil Gaimanin "Sandman". Näihinkin upposi juuro jos toinenkin.
...Akira ei auennut minulle :confused:.... Onko lukijoilla tietoa "Hellblazer" -sarjiksista? Johnny Constantine seikkaili jo Sandmaneissa joten voisi olla ihan hyvää tavaraa?


Jep jep, Gaimanin kynäilijän lahjat on uskomattomat. Varsinkin kun miettii kaverin tuotannon monipuolisuutta.
Kaikille ei Akira, kuten manga yleisestikään, aukea. Itse tosin "avauduin" sillekin täysin, ja nykyään lähes kaikki ylimääräinen raha meneekin mangaan.
Hellblazer on laatusarjis, lähes yhtä korkealla tasolla Sandmanin kanssa. Hellblazerin lisäksi kannattaa tsekata Books of Magic, Gaimania ^_^, jossa John Constantine piipahtaa myös.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Lassi&Leevi on ehdoton kärkinimi.
Sanotaan näin että vaikka olen pessimistinen, kyyninen ym, ihminen niin silti "Viimeisen valssin" viimeinen sivu/sarja nosti voimakkaita tunteita pintaan.
Aku Ankka ja etenkin Don Rosan sarjat iskevät myös allekirjoittaneeseen.

Sitten näistä "vanhemmille suunnatuista" Dilbert on hyvä ja Luupäitä olen lukenut. Judge Dredd on kanssa mielenkiintoinen.
Sitten sitä oikeastaan lukee kaikkea mikä näyttää mielenkiintoiselta/hauskalta.

Olen henkilökohtaisesti valmis teilaamaan jokaisen (epä)rehellisessä taistelussa joka kehtaa väittää että sarjakuvien lukeminen ei sovi >20 vuotiaille.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U13
(Sarjakuvien) lukeminen kannattaa aina...:D
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tosimies lukee Aku Ankkaa.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Sistis
Tosimies lukee Aku Ankkaa.

Näin on. Aku Ankassa on rahanhimoa, vauhtia ja vaarallisia tilaneita, kieroja juonia ja puolipukeisia mimmejä. Mitä sitä ihminen muuta tarvitsee?
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Luen toki. Kaapista löytyy jokunen sata albumia.

Tässä paperisuosikkeja:
* Kamut (Mutts)
* Lassi ja Leevi (Calvin & Hobbes)
* Asterix
* Sammy Day
* Life in Hell (Matt Groeningin "X on Helvettiä"-sarja)
* Far Side (Kaukana poissa? Larsonin strippisarja)
* Piko ja Fantasio (vähemmässä määrin myös Marsupilami-albumit)

Nettisuosikkeja:
* Penny Arcade
* Player vs. Player Online
* D-Pad
* RPG World
* Homestar Runner
* Bob the Golfer

Jne... jos alkaisin penkomaan kaappiani, löytäisin varmasti tusinan tällä hetkellä unohtuneita piirtäjiä ja sarjoja, joita voi myös sanoa suosikeiksi.
 

Jet-Ace

Jäsen
Olen lapsuudesta saakka kerännyt sarjakuvia ja myös harvinaisia sellaisia. Kaikkea mahdollista mm. 50-luvun Korkeajännityksiä. Kokoelman arvo lienee useita tuhansia euroja.

Kävi vain eräänä päivänä vähän yli kakskymppisenä, että huomasin mielenkiintoni sarjakuvien lukemiseen kadonneen jonnekin. Siihen loppui sarjakuvahulluus. Ja syy on täysin tuntematon. Luenhan minä edelleenkin laadukkaan sarjakuvan käteen osuessa, mutta mania meni.

Minua riivannut kirjahulluus (pari tuhatta hyllyssä) onneksi jatkuu edelleen.

Ja musahulluus jatkuu.

Ja elokuvahulluus jatkuu.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Viestin lähetti fiftyeight
, vaan ykkösenä on mr. Bo Gracen luomus Hannes. Viiltävän analyyttistä tarinaa tosielämästä. Hanneksen vanhempiin juttuihin voit tutustua www.piranhaclub.com issa.


Vaikka oikea nimeni ei Hannes olekaan, niin silti tuo raivostuttavan huono Hannes kuuluu boikottilistalle. Varmaan huonoin koskaan lukemani sarjakuva. Anteeksi.
 

PV

Jäsen
Suosikkijoukkue
Titaanit
Viestin lähetti Jakke Huuliparta
Aikaisemmin on kyselty mitä sarjakuvia Jatkiksen lukijat lukevat mutta vaihtoehdot olivat melko vähissä ko. gallupissa. Lucky Luket tulee luettua säännöllisesti uudestaan, samoin Asterixit mutta kuka muistaa Cocco Billin?!

Cocco Bill on loistava! Itse luin niitä jo pienenä, mutta kaikki albumit 'katosivat' jonnekin. Pari vuotta sitten kuitenkin satuin löytämään paikallisesta divarista kahta vaille koko satsin vielä varsin hyväkuntoisina!

Erityisen hienoa Coccossa on lentoradat, puhuvat meetvurstit, sekä upeat suomennokset. En ole koskaan lukenut niitä millään muulla kielellä, mutta suomiversio on täynnä helmiä, kuten:

"Mitäs huudat inkkari? Oletkos joku Apassi vai?"
vai miten se nyt meni....

Muutenkin suosikkilistasi oli kuin omasta päästäni. Keräilin KAIKKIA sarjakuvia 15-17-vuotiaana, mutta oltuani vuoden jenkeissä vaihto-oppilaana jäin liian paljon jälkeen marveleissa ym., ja jotenkin rahatkin alkoivat mennä viinaan ja tupakkaan....

Kiinnostuin sittemmin independent-sarjakuvasta ja esim. mainitsemastasi Sandmanista....Judge Dredd on myös ikuinen suosikkini ja idolini niinkuin myös Batman...

Loistavia Indie-sarjiksia:

-HATE ja kaikki Peter Baggen teokset....
-ED ILOINEN KLOVNI - uskomaton seikkailu, ehkä paras lukemani sarjakuva. Chester Brownin myöhempi tuotanto kannattaa tosin jättää väliin...(90-luvun lopusta eteenpäin)
-FRIIKKILÄN VELJEKSET tietenkin
-ROBERT CRUMBin sekoilut

-LISÄKSI:Kim Deitsch, Charles Burns, sekä suomalaisista Heikura&Frangen sekä Juntusen pervoilut

En aio koskaan lopettaa sarjakuvien lukemista, päinvastoin luen ylpeydellä metrossa puku päällä hämähäkkimiestä jos siltä tuntuu...
 

Juha Salminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aku Ankka on legenda!
Roope-sedän luen kun käteen osuu.
Lisäksi Turun Sanomien ja Hesarin sarjikset, suosikkini ovat AA:n lisäksi Viivi&Wagner, B. Virtanen, Karvinen (sekä tottakai Muumilaakso!!!).
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
No onhan noita aikasemmin tullut luettua enemmänkin, mutta kun ikää on tullut lisää, niin sarjakuvat ovat vaihtuneet kuvattomiin kirjoihin. Kuitenkin tuossa viime viikolla rupesin kaupassa miettimään, että en ole lukenut mitään sarjakuvaa pitkään aikaan. No mähän sitten ostin Aku Ankan taskukirjan nro. 267. Kokonaan en sitä vielä ole lukenut, mutta kyllä noi Aku Ankat ainakin potkii.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ennen tuli luettua kaikenlaisia sarjakuvia todella paljon, suosikkeina Aku Ankka, Teräsmies, Marvelin sarjikset, Tintti, Lucky Luke, Asterix, Mad, Korkeajännitys...

Nykyään suurin suosikki on Viivi ja Wagner, sen lisäksi tulee enää satunnaisesti luettua Aku Ankkoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös